K og H er best, så A, VX3 osv
Printable View
K og H er best, så A, VX3 osv
Er ny med trimming av bil uten pustehjølp, har en b230F jeg vil ha litt mer fres i :) Hvordan er det å plane en 530 topp 1mm, sette på grenrøret fra pedersen, altså "Typ1" og montere KG001 eller Kg002 sammen med 2,5" simons anlegg? Er usikker på hvilken av kammene jeg skal gå for... og litt usikker på hvor mye bensin forbruket vil øke :P
Skal du bruke K kam burde du iallefall bruke 230FX/FB tenningshjerne. F/FD hjerne er visst ikke så glad i den kammen. :)
Aha :) Takk for tipset! Da blir det å kjøpe inn det også :) Trur jeg går for KG001 kammen
God tur med tomgangen ;) LH 2.4'n min sliter som det er selv med FB hjerne med KG004 kammen som tilsaverer K og er endel kortere enn KG001... Og selv KG004 egner seg ikke helt til normalkjøring, de fleste profilene der er så langtrekkelige (for å kunne virke med nesten hvilke som helst fjører) at det eneste de gjør er å fløtte de originale 190Nm lengre opp på turtallet også mister du alt for mye i bunn... LSA er 110 grader på begge kammene og KG001 har mere durasjon så du merker det nok mest på drivstofforbruket og ikke så veldig mye på resten det lille mere i overlapp påvirker langt mere enn de få gradene (med rett-av-setet) durasjon som skiller de kammene. Skal du få den kammen du tenker på til å funke bra (noe den aldri helt blir å gjøre så lantrekkelige som de er) må du i det minste gi den et datasprut og kaste både LMM og LH 2.4'n der de hører hjemme ( i søppla) og kopple opp noe mere moderne saker og gå for Alpha-N eller MAP (MAP er igrunn best om du kun har ett spjeld), videre bør du ha eksos som passer til kammen (her ryker alt av slike "Steg 1,2 osv" ut døra) du bør også ha innsugstrakter som hjelper kammen i sitt område og et plenumsvolum som hjelper til på bunn, der en litt "morro" kam heller funker dårlig, En LSA på Lavere enn 109-111 grader bør du ikke gå (litt avhengig av durasjon) på en bruksmotor da de få ekstra Nm/hk det gir ikke er verdt det mtp suppeforbruket du får...
hadde jeg vist, det jeg vet nå, da jeg putta K-kam (KG004) i min,og hva det resulterte i så hadde jeg heller valgt en annen kam, feks. A den er mindre løft og durasjon på men er faktisk litt brattere ramper på så villa faktisk prøvd å putta den i først, den er det nok lettere for LH 2.4'n å holde følge med også... Alt blir friskere enn den M kammen som sitter i F/FD motorer... En A kam og litt større innsugsventiler vil nok gi deg en merkbar økning og en litt kvikkere bil som ikke blir lat når du får en henger på, eller fult baksete... Høvvle av toppen skal du bare gjøre, bare husk å runde av de skarpe hjørnene i kammeret som ikke er dekket av squish-båndet på stempelet...
Herlig med svar fra deg Njål :) Dette er bare en bil jeg vil ha litt mer futt i enn en original F for vinterbruk :) Jeg vil gjøre det billigst og enklest mulig. Jeg aner ikke hvor mye jobb det er å sette i større ventiler og hcor mye det koster, men vil det bli brukbart med 530 topp og a-kam, 1mm høvling og grenrør med 2.5" eksos og original hjerner? :)
Går den fint og reint, Så er ALLE andre av Volvos kammer sprekere enn M og T... Hadde en B230A på førstebilen (den har også A kam) og må si den, selv med halvføkka gasser nesten var mere hygelig å kjøre enn KG004 og uening LH 2.4, betrakelig kvikkere enn F var den også ;) å putte i større ventiler er ikke gratis, men med feks. 46mm ventiler (som man får rundt om til ala 200kr stykket) trenger kun litt bearbeiding av originalsetet, og noen mere moderne vinkler i setet utgjør en grei forkjell, Spør Ola Moen (V20T), han kan også si deg ca hava det kommer på da han har fått gjort det på sin. Utenom det kan du selv avlive de skarpe kantene i originalinnsugsportene og gjøre en liten spesiell sak, men det forteller jeg kun på PM... kjedelig hvis alle andre vet om det :p Det er litt eksperimentell sak, den går nok ikke dårligere enn normal porting men potensielt greit bedre, så om du vil teste for meg så har du sjangsen nå :) Catcams kan også lever emye fint til en liten penge, så får du en kam som nødvendivis ikke har noe mere durasjon enn en A-kam (ergo samme bunndraget) men går som en K kam litt lengre opp, Ola Moen vet av stivere fjærer du nesten kan få gratis :)
Fælt så mye reklame du driv med ikveld da ;)
Joda, jeg har oversikt på det. Jeg har ordna noen topper i "samarbeid" med SWR.
Dvs. Bjørn har frest inn seter på noen topper nå. 6-7 stk siden i vår.
Ta kontakt på PM, eller på tlf. (Nr. står i signaturen)
Ola
Bjørn kan jeg jo spørre sjøl :) Har snakka litt med han om å bearbeide en 530 topp til ett turbo prosjekt, så har jo en del av prisene hans i inboksen :)
Da får du Bjørn til å dytte inn et sett 46mm ventiler for deg. :) Når du først freser setene, så er det bare et par hundrelapper ekstra for å gå opp til 46mm på setene. IKKE bruk ventiler fra KL-Racing. No good for orginalstyringene.
Ta de likegodt fra Pedersen Racing, eller bestill fra Tommy Luhr. :)
Finner nok ikke Alu rørtråd noe sted, vil jeg tro... det er nok TIG'et eller evt. MIG med argon og alutråd..
ahha stemmer :D
har skumlest denne tråden en gang før, og holder på å lese GRUNDIG gjennom ein gang til for å få alt med meg, er ikkje komt heilt gjennom enda. må sei det er møkje nyttig info du og andre kjem med, virker som du "SWR" og flyfaen har goood peiling på dette :)
som sakt så holder eg på å bygge motor og lurer litt på kva kompresjons forhold og durasjon-løft eg skal ha :)
er første gang eg bygger motor så er vel ikkje 100% gjord :P
holder std veiv og råder til 8000rpm? eventuelt kva holder det til?
mitt oppsett
- honet std. b230a blokk
- 80g lettere b230a stempler ( som også er vektjustert)
- rådene er vektjustert (eller skal når eg får nye bateri i vekta)
-7kg svinghjul
toppen er ein 398.
- den er nå påbegynt grovporting av meg sjølv (bilde) tatt alle insug, borra ned ventilstyringane (som eg tenker på i ettertid at eg ikkje burde gjordt) holder på med eksosen
- har også prøvd meg litt på diffusøre forbrenningskammer
- innspruten eg skal bruke er 2x55mm spjeld fra b230f manifold,men hjemmelaga manifold der 1 spjeld går på 2 cylindrer. og elektroniske dysene kjem oppå sjølvsakt.
lengden ifra ventil til spjeld vil eg tippe er 20-25cm. er det bra for det ønskede turtals kicket?
- justerbart kamdrev
-stivere ventilfjører
eg vil motoren skal yte mest fra 4000omdr og opp til 7-8000rpm.
kamaksling som passer dette turtallet med durasjon skal kjøpes, MEN lurer på dette med durasjon. veit at desto høgere durasjon desto høgere kjem kicket, men 300 i durasjon seier meg ingenting om kor på registeret den yter best? er 300dur bra fra rundt 4000-7-8000? skal eg ha meir eller mindre durasjon? nåken formler som finner ut kor ein 300durasjon yter mest?
kva bør eg ha i kompresjon for å oppnå den ønskede effekten på dette turtallet? 11:1 - 12:1?
grenrøyret har eg også tenkt å lage sjølv. du seier at 200m/s, vil det sei 200meter per sekund? syns det hørtes møkje ut eg? så altså desto mindre hastighet det er desto høgere kjem turtalskicket? bør eg satse på 4-1 elle 4-2-1 grenrøyr? kor lange bør røyra vare før kollektor 70-80 cm? desto kortere røyrene er desto bedre på lavt turtal? eller omvendt?
har ikkje jort dette før, så lurer på om dette i det minste er ein bra begynnelse, og om eg kan klare 150-160 hk med rett kam og grenrøyr :)
her er litt bilder av toppen som eg holder på å porte:
innsuget:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/640.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/641.jpg
eksos (kun tatt 1 cyl):
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/642.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/643.jpg
forbrenningskammeret, skal sjølvsakt pusses med finere papir :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/585.jpg
takker MASSE for svar :)
om det blei litt vanskelig forklart, lurer på om mitt arbeid til nå er bra, og kva kam profil og komp.forhold eg bør bruke. og eventuelt pittelit info om grenrøyr så kan eg prøve å lage ein formel sjølv :)
Edit: trur kansje eg tenkte litt feil med grenrøyr? 200m/s er det det skal vara når du har det turtallet som du vil den skal yte best på?:)
Edit:beregning av grenrøyr:
Volum pr cyl *turtallet den skal yte /60 (for å finne pr. Sekund) /1000 (for å finne kor møkje liter cylinderen bleser ut.
2316:4=579cm3 pr cyl
579*5750 omdr/60sek/1000=ca 55,5 l pr sek.
For å finne volum av grenrøyr av 1 cylinder, så må man dele 55,5l/s på 200m/s.
55,5/200m/s=0,2775
Så må du gange 55,5l/s med dette tallet..
55,5*0,2775= ca 15 liter.
Tar utgangspunkt i 100cm langt..
15l=15dm3=15.000.000mm3
15.000.000mm2/1000mm langt=15.000mm2
15.000mm2/3,14=4777
Kvadratrot av 4777 er ca 70mm innv. Diameter.
Eg syns dette hørtes alvorlikt stort ut? Kan dette vare rett? Blir det rett om eg bare setter ei lengde på 1meter langt? Dette skurrer i mine øyrer og auger.
Bladde gjennom forskjellige typer kamakslinger, kom over type "flatnose". Denne vil vel vare mer effektiv på alle måter kontra vanlig kam med tilsvarende durasjon og løft?:)
http://folkraceshop.se/volvo-b21-b23...ategory_id=102
Legg merke til at denne krever lav vekt på delene i ventilsystemet og ståltrykkere. Hva tror du det betyr?
Mildere kammer blir f.eks anbefalt til dem som: "Er mer glad i å kjøre bil enn å skru motor.".
Kan informere om at man i dag får man kjøpt så ultraagressive kamakslinger til makseffekt dragracemotorer at de sliter ut ventilfjærene på mindre enn 60 sekunder!!
(Man sjekker og bytter ventilfjærer hver 402M race!)
Styr unna... kammen er ikke herda engang... beregna på et stykk bilcross-løp virker det som... IKKE noe du putter i motoren til gatebruk, greit 2v motorer trenger mere durasjon ift. turtall kontra en 4v, men med 271 grader ved 1mm og 106 grader LSA får du tidenes suppeforbruk... Den virker i grunn mest laga for å blåse liv i elendige topper som må ha så mye overlapp for å fungere...
Litt "hard" akselerasjon er nødvendigvis ikke et onde... med litt lettere retainere (nitrert stål feks... alu, titan og det meste andre spises opp av fjærene),lette løftebøtter (uten en gedigen tung shim på toppen, som i tillegg spiser tilgjengelig diameter) med lashcaps og dobble fjærer så kan noe som feks. menes å være en slem kam overleve fint like lenge som originalgreiene da man ikke trenger noe betydelig sterkere fjærer i grunn da massen blir lettere. Doble fjærer senker massen, så det er ikke bare pga spenn man trenger dobble... det har mest med harmonikk og vekt å gjøre :) En lett ventilmekanisme er en glad ventilmekanisme!
Skal då gå til anskaffelse av en god kam til ditt bruk kan du fint få laga en custom fra Catcams... så får du med løftebøtter, fjærer og retainere i samme slengen. Vil heller ikke anbefale noe særlig mindre LSA vinkel enn 109-110 grader, om den skal brukes på gata. lengre durasjon krever også høyere LSA for samme overlapp, og motsatt.
takker for svaret, da glømmer eg ut denne kam-akslingen med flatnose :D
beklager at eg glømde og nevne at motor er til bilcrosbruk, så varer jo ikkje lenge alikevel :)
er mangen som kjører med 300-302 druasjon v/ 0 klaring, i bilcross, og folk er fornøyde med desse (12,2-12.3mm løft)!
vil det vare bra kam til mitt bruk?
snart ferdig med å lese gjennom tråden nå. følte meg RIMELIG dum når eg leste at man ikkje skulle forstørre innsug og eksos kanalene, noko som eg akkorat hadde
gjordt :P
koffer det egentlig? skallufta ha 200m/s på innsug også, eller mindre her kansje?
så om eg skal porte best mulig, så skal det kun portes rundt ventilsetet og ventilstyringa for å få en finere bue? har dette og noko med for å få bensingassen til å blande seg skikkelig? KUN for å få en fint bue?
hadde planer om å laste opp noken paint-teginger av porting, men dataen var ikkje så glad i photobucket idag :P
har og lest ein plass at du skal porte litt meir på kvar sin side/1 side av ventilstyringa for å få en "vri" på lufta. er dette sant/usant?
det har iallfall eg gjordt litt av på innsugskanalen min.
Jeg har en 850 med 2,5l 20V, er det noe å hente ut av disse motorene eller er det boprtkastede penger konta å bytte til turbo?
Jeg er ikke noe spesiellt glad i turbo så derfor spør jeg.