Bingo ;) Er jo det jeg har skrevet ovenfor :p men ChrML har også rett da akselerasjonen i rå form er kraft(effekt) over tid ved hver hastighet (hastighet er med siden motstand av annen form enn treghet er med i bildet)
Printable View
Hadde vert kjekt om noen la ut bremsepapirerer av en skikklig sugemotor=)
Tenkte å legge ut papir, når jeg er ferdig med sekseren ;) Men spørs jo hvor "skikkelig" den blir da. Avhenger jo på hva man legger i "skikkelig".
Tenker min havner på litt over 90hk/l elns, da den skal funke fint som hverdagsbil også (har ikke VVT). Over 100hk/l begynner vi å snakke gromsugis, men uten VVT blir det uaktuelt med slike tall for en hverdagsbrukis.
Regner med Texascom legger ut sitt papir etter han har benka sugisfemmeren sin. Tipper den havner over 100hk/l grensa...
Har ikke sett papirer på det, men "Volvoproffessorn" i Sverige bremset 275 sugishester på 2,8L rødblokk med 8v (531 topp). Selfølgelig helt ubrukelig til hverdagskjøring, men morro er det :D
Er egentlig ikke så mye forskjell på turbo og sugis annet en at momentet er mye jevnere på turbomotor såfremst den har samme effekt som den sammenlignede sugisen. Henter man ut maks på begge vil kurvene hvis ellers kamoppsett etc. er "identisk" bli veldig like, bare at det vil være mere hester og moment i turbo'n.
Men snakker man om forskjell må det bli mellom 2v og 4v per. sylinder. Får mye jevnere register med 16v kontra 8v hvis toppeffekten ellers er lik. har med flowkarakteristikk og brennkammerform å gjøre.
Greiere å hente ut mye effekt av 24v uten at kjørbarheten forandres så mye, kontra en 12v.
Er en grunn til at jeg ønsker å bygge sugismotor på 24v seksern ;)
Nope. Skal du ha mye effekt ut av en sugemotor så må du gjøre et kompromiss som fjerner mye bunndrag og flytter alt til toppen av registeret og du må varve mye for å få effekten.
Man kan få 270 hk på en rødblokk med et bånndrag som er mye bedre enn en original F/FB motor med turbo. 270 hk på en sugemotor rødblokk innebærer null effekt på lavt turtall og en effekt som kommer brått senere. Altså veldig lite gatevennlig.
Så kan du begynne å tyne rødblokka med turbo til 6-700 hk, da er vi tilbake på det med ketchup og fjerne alt fra bunndragsiden igjen :p. Er en grunn til at turbomotor er overlegent sugemotor og har vært det ganske lenge. Fordi man kan ha godt moment hele veien med masse effekt på toppen.
Null effekt vil jeg vel ikke si, men man får jævelig med bunndrag i en turbomotor, om man velger riktig oppsett ellers.
Samme som at man ikke helt skal avfeie sugiser.
Men dett har vel ogsa mye med kamvalg og valg av forgassere, venturi, dyser og slikt. Kan vel fa en sugemotor til a bli veldig sterk i bunnen.
Er det noe grense pa hvor mye en kan ta ut i toppeffekt for sugemotren blir darlig til vanlig kjoring. F.eks en b230. 160? over 200?
En skulle jo tro att en turbo er en flaskehals for den begynner a virke.
Forgassere er hører til fortiden :p. Kan få en sugemotor til å bli veldig sterk på bunnen, ja, men du klarer ikke å få til det i tillegg til en sugemotor som er helt værst på toppen.
Flyfaen sier at rundt 90 hk/liter skal gå med et harmonisk oppsett å få til uten at den blir ubrukelig til hverdagskjøring. Dvs ca 200 hk.
Turboen er ikke så stor flaskehals før det begynner å virke. Merker nesten ikke forskjell hvis du hiver en turbo rett på en FB motor for eksempel. Går omtrent like bra på bånn og mye bedre på toppen. Slenger man på en ganske liten og lettdrevet turbo så har man jo trykk hele veien omtrent og dermed bedre moment helt fra bånn til sperra enn hvis den var en sugemotor.
90hk/liter blir nok ikke like kjørbart på en motor med 2 ventiler/sylinder, som med en som har 4 ventiler/sylinder. Og selv med 4v/syl, kan man nok ikke sammenligne nederste del av registeret, med eks. en 230f.
Med 90hk/liter med 4v/syl, blir det noe ala de spreke sekserne fra BMW, som ikke har Vanos. Så man bør ikke legge utvekslinga noe tyngere enn at man holder ca. 2500rpm ved 100km/t. Hvertfall ikke om man har tenkt å henge en tilhenger bakpå av og til.
Seff blir motoren også sprekest i øvre halvdel av registeret, men nedre halvdel blir ikke dårlig. Dessuten litt krutt mot toppen av registeret liker man jo :D
lurte bare på ein ting når du benker er det mest normalt og få papir på hjulhester?
og når det gjelder f.ex ein org b230ft er det 165hk i motor sant?
hvis du bremser motoren i benk får du effekt i motor.
bremser du på såkalt rulle eller den typen man bolter på nava(rototest? får du effekt på hjula. da pleier de og regne om for og få ca effekt i motor.
aha då fostår eg litt bedre:P
Noen som blir med på diskusjonen om nøyaktighet på bremsing. Da tenker jeg på høyde over havet, ruller, navbremsing, noen som vet evt har synspunkter på dette?
Vi med et sprut burde jo faktisk klare og kompansere høydeforskjeller til en hvis grad da, si fra null moh. til 400moh. Men med gassere så vil det nok utgjøre noe prosenter ja.
På ruller så har man mer masse og få snurr på, forsåvidt også og holde snurr på, så der vil man oppleve lavere tall enn ved nav bremsing.
Husk drivhjula på jo en veldig sterk svinghjuls effekt.
Det er vel tankene jeg gjør meg om dette.
Det er en masse korreksjonsfaktorer allerede i et bremseresultat, og det burde ikke være noe problem å korrigere for de faktorene du nevner der heller med en viss grad av nøyaktighet, så det regner jeg også med at de gjør.
Men vil tro en bremserulle krever større grad av vedlikehold for å opprettholde nøyaktighet enn f.eks et navdynamometer, som gjerne også bruker hydraulikk som overføringsmedie.
Det er jo også en mulighet at eiere av bremsebenker, som også gjerne er firmaet som trimmer bilen, kan spekulere i å gi ut høyere tall enn det som er reelt for å tilfredsstille kundene.
Om hjulene har en svinghjulseffekt, vil de jo ikke være vanskeligere å holde snurr på. Vil jo bli lettere å holde snurr på da. :)
Er jo ikke noe problem, arrangere et "bremsetreff" og se hva folk bremser.
Og er drittlei sånne sutrete poster om at "rulla er lottorulle" og slikt. En bremset effekt er en bremset effekt, tviler sterkt på at de juger 100 hester. kanskje 10 hester toppen, +\- . Så da 550 hester målt, og at det kanksje er 540 isteden, eller 560, er ikke så jævelig nøye.
Skjønner chiptrimmergutta som er kåte på høy peakeffekt vil ha så nøyaktig som mulig slik at ingen kan knuse drømmene deres med ei såkalt lottorulle. Men bremser du 350 hester på rulla, og du føler at det stemmer sånn noenlunde (350 hester i en motor/bil føles ikke nødvendigvis likt ut som 350 hester i en annen motor/bil.), så er det MÅLT 350 hester. Samma faen hvor mye det er med diverse trekk/korrigeringer da. Spoler du på 3'ern i langsvingen og kan kaste 4. med satsing på langstrekka, ja, da er det en motor som fungerer da.
Når andre da bremser 650 hester, og det såvidt spoler eller må vente til St.hans med ladetrykk, så har de bare god peakeffekt.
Kurven som er viktig, iallefall for meg, så sålenge den er god og med brukbar effekt, så er iallefall jeg fornøyd.
grunnen til at jeg ikke har bremsa er fordi jeg synes den kjennes ut til og gå så og si som jeg vil ha det per nå hvertfall. Såklart er det gøy og se hva tallene er og kurvene, men kurven kjennes grei ut, og toppen er litt lat men mer enn nok
Bruker rulla for å mappe bilen riktig da, og da hente ut mer effekt der det er hensiktsmessig. :)
Rulle kan være lotto effekt... Et jævlig godt eksempel er jo en FK motor med 19T oppsett! bremser 300hk med litt mer suppe og chip. Men bremsepapiret forteller ikke at denne effekten kun varer noen sek.. (ikke det en gang, for man ser som oftest at effektkurva detter hardt på bremsepapiret også. Ofte skyldes det på kammen da.. men hvis man sammenligner litt så kan man se at den ofte flytter effektkurva opptil 1000rpm senere / før hvis man "holder igjen" motoren litt :D
Noen få sekunder er ofte lenge nok. Det er bare damene som mener noe annet:p
Men uansett så er det bremset en effekt. Er jo ikke noe jugetall, motoren utvikler jo effekten uansett. Og om man da bruker rulla for å justere inn motor, så ser jeg ikke noen grunn for å kunne si at den er bremset til f.eks 300 hester på hjul. For det er det som er bremset, og om da bilen går som en kadett C med 75 hester, så er det ikke 300 EFFEKTIVE hester.
Det jeg prøvde å få frem, at det er de effektive hestene når man setter 2 biler head to head, som gjelder. En bil med 600 bremsa trenger ikke nødvendigvis å grise en med 300 bremsa.
Og det er ikke slik at rulla legger på effekt, den måler effekten uansett. Så kan man diskutere diverse trekkfaktorer osv, men for å virkelig kunne kverrulere, så setter man begge bilene på samme rulle. Eneste som gir et grunnlag man kan syte om lottorulle på.
Selvom det er andre faktorer som hvor kald/varm lufta er, tetthet av lufta, osv på de forskjellige rullene. Bremser mindre effekt oppe hos en motortrimmer på fjellet, enn hos en motortrimmer på kaia.
230fk blokk
H-råder
smidde stempler
531 topp (orginal)
Kg2t kam
orginalt 940 grenrør
com turbo 54mm mener jeg det var husker ikke eksos
1680cc dyser
autronic
msd coiler
E85
@2bar
dette er regnet i motor
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1883.jpg
440hk med 940 grenrør ja :D
Da snakker vi ^^
husker ikke nm men mener på det andre papiret som er på nava så var det 378hk eller noe slikt
Noen som har papirer eller noen tall fra en original b230ft/fk med vikingchip og 0.9bar +/-?
Er jo fortsatt over 300 nm der :) Oppløsninga på diagrammet gjør nok at det ser mer ketsjup ut enn det er?
her er mine bremsepapir for orginal b230fk med vikingchip og oppjustert ladetrykk til 0,8 bar. bremsa hos naf fyllingsdalen. synst sjølv at tala virka noko høge for så lite ladetrykk.
http://www.garaget.org/?car=17861&image=1206898
http://www.garaget.org/?car=17861&image=1206901
edit: med 3" jt anlegg med 3" catalysator og åpent filter.