Takk. Setter pris på bilder. Hva er forskjell på DAB 1 og DAB 2 i menyen?
Jeg vil anta at det er det samme som f.eks FM1 FM2 :)
Usikker SagaPer, på v70n vi har virker det som at dab 1 er dab og dab 2 er dab+. På fatterns så virker det ikke som at det er noe mer forskjell en lagrede kanaler. Skal prøve å settte meg litt inn i det også.
Skal prøve å rote meg ned til fattern i løpet av uken og huske å ta bilde.
Se forresten side 140 her http://esd.volvocars.com/site/owners...NO_tp12094.pdf
På sprengskissene ser det ut til at både strøm og fiber er splittkabler mellom subwoofer og DAB modul
Vedlegg 4872
A: Fiber
B: Strøm
Har oppdatert posten i tråden (punkt 1 til 8). Sjekk før du svarer og kommenterer: http://forum.vccn.no/showthread.php?...=79#post939132.
Var på Mercedes forhandler forrige uke å fikk tilbud på en ny C-klasse. Selgeren mente at det ikke var nødvendig å bestille bilen med DAB radio. Hvorfor ikke spurte jeg. Joda, det gikk an å kjøpe en sånn adapterboks hvis FM nettet ble stengt. Veldig motsatt av hva alle andre forhandlere sier, som er livredde for at kunder skal bestille biler uten DAB fordi de da kan få problemet når bilen skal selges neste gang. Men så har jo MB akkurat slutta med kassettspiller i bilene sine da.
Er det noen som har tilgang til kablingsskjema for XC70 MY2009 og kan sjekke kabling av antenner (to stk) fra DAB-brakett under baksetet til tak og sidevegg bak høyre? Jeg ønsker bare å sjekke sannsynlighet for at det er antenne-kabel fra taket som ligger klar ved brakett og at det er antenne-kabel fra sidevegg under vindu høyre bak som må ettermonteres. Finnes det et slags skjema som viser fremføring av kabel i bilen? Hvor kabel skal ligge fra antenne til brakett?Sitat:
1. Haifinne på taket inneholder antenne for DAB, GSM og GPS. Det er sannsynlig at det er kabel fra denne antennen som ligger ved DAB-brakett under baksetet. Det finnes bare en versjon av haifinne i VIDA med betegnelse Antenn DAB, GSM og GPS, med digital radio system.
2. DAB-antanne nummer to skal ligge under vindu på høyre side bak. Vi antar at denne mangler i min bil. Delenummer 3129 5461 (antenn höger, kompatibel fra chassisnummer 213001 > i V70 chassisnummer 118001 > i XC70)
alle V70II benytter antenner i siderutene.
FM i venstre siderute
DAB og DVB i høyre siderute.
DAB, GSM og GPS i haifinnen. Kun ett delenummer her.
Min bil har antenne i høyre siderute bak. Så har jeg DAB-antenne i ruten. Antenne inneholder 4 tråder. Venstre bakrute inneholder antenne med 8 tråder.
Skal det da ligge en forsterker under antenne på karosseriet med kabel videre til brakett for DAB-boks? Uttaket fra trådene i ruten er i øvre kant mot taket.
Punkt 2 i post 79 i denne tråden er oppdatert. Jeg har DAB-antenne i høyre siderute bak.Sitat:
2. DAB-antenne nummer to skal ligge i vindu på høyre side bak. Min bil har 4 tråder i vindu på høyre side bak og uttak fra antenne går opp i taket. Spørsmålet er da om det er denne antennen som ligger fram til DAB-brakett eller om det mangler forsterker/kabel fra antenne. Vi antar egentlig at det er antennekabel fra haifinne som ligger frem til DAB-brakett.
Hvordan demonteres høyre sidepanel i bagasjerommet? Instruksjoner og/eller bilder? Trenger å sjekke om det ligger antenneforsterker/kabel etc vedr DAB-antenne på sidevegg.
Har jaggu antenner i siderutene i bilen jeg også.
Venstre siderute, FM og DVB?:
Vedlegg 4875
Høyre siderute, DAB:
Vedlegg 4876
Helt som i min bil. Spørsmål: Er det kabler jeg ser på bildet som går opp i taket eller er det jording? Jeg lurer på om det sitter antenneforsterker med kabel videre til DAB-brakett fra høyre sidevegg bak (under vindu)? På bil uten DAB-prep så ligger det kun 1 stk antennekabel ved DAB-brakett under baksetet og da er spørsmålet om denne kabelen kommer fra sideruten bak eller fra haifinne på taket. Noen som vet noe mer?
er det sikert at høyre sidan er DAB , på min så står det AM / FM , på venstre sidan kunde ikke se at det stog noe
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/136.jpg
Ragge1, dette er info fra Morgis (som har slått opp i VIDA) i post lenger opp:
Sitat:
alle V70II benytter antenner i siderutene.
FM i venstre siderute
DAB og DVB i høyre siderute.
DAB, GSM og GPS i haifinnen. Kun ett delenummer her.
Kablingsskjema for DAB-radio i Volvo V70 og XC70 2010 modell nedenfor. Hva kan man lese ut av dette?
Her er hele filen for kablingsskjema: http://www.buz.no/volvo/TP39152201_2...ng_Diagram.pdf
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/138.jpg
Sånn sett så kan vi som har org SUB etter all sannsynlighet ettermontere DAB+....?
Får begynne å lette litt på dekslene baki kjerra etterhvert :)
ser veldig lyst ut for oss ja :)
Litt oppdatering etter dagens samtale med delelagersjef hos Frydenbø Bilsenter Sandane 4. mars 2015:
1. Innmat (antenne) i haifinne finnes i 3 eller 4 varianter. Den ene varianten inneholder DAB-støtte. Vi vet altså ikke hva som sitter i haifinnen. Vår foreløpige antakelse er at dersom det ligger antennekabel ved DAB-brakett så kommer denne fra taket og inneholder DAB-antenne. Tiden vil vise.
2. Det finnes en variant av antenneforsterker under siderute på høyre side bak som er for DAB. Det er mulig at denne ikke sitter i bil uten DAB-prep. Vår antakelse er at denne ikke er montert i min bil og at det derfor ikke ligger antennekabel nr 2 ned til DAB-brakett. Det finnes et delenummer for forsterker men ikke noen kabel for denne forsterkeren. Kan du Holern sjekke hva som sitter bak sidedeksel på høyre side i bagasjerom og ta bilder?
3. Jeg har bestilt DAB-kit (nyeste versjon med DAB+) og skal montere dette i bilen. Så får vi se hva som mangler etter dette. Sendt fra Frydenbø i dag.
4. I kablingsskjema tidligere i denne posten er det vist til en 16/162 Digital radio receiver control module (DABM) i blå sikringsboks bak på venstre side. DABM-modul er det samme som DAB-boks i DAB-kit (som skal monteres i brakett under baksete). I min bil er sikring på plass i blå sikringsboks (No FD4 - 11D/D4, 5 amp).
5. Et springende punkt er selvsagt om det lar seg gjøre å laste ned programvare etter at komponenter er på plass. Dette får jeg testet ved påsketider eller før.
Skal se hva jeg får tid til...er i full gang med oppussing av sokkelleilighet, så tiden strekker ikke til all verdens gjøremål med bilen (dessverre) :(
dette ser vi frem til Per :)
Her er bilde av blå sikringsboks bak til venstre i bilen (1 av 3 sikringsbokser som sitter sammen):
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/153.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/154.jpg
det er samma som hos meg bara har ikke navigation '' D1 '' så mangla den 10A sikring
om du ikke har navigasjon, har du kanskje ikke haifinnen heller?
Som nevnt i tidligere post (samtale med Frydenbø Bilsenter Sandane 4.3.2015) så inneholder haifinnen 3 eller 4 varianter av antenne/elektronikk. Haifinnen inneholder antenner for GSM, GPS, DAB og Sirius (satelittradio), i en eller annen kombinasjon. Så det som er spennende er hva slags antenne/variant som er montert på min bil der DAB-prep mangler.
ragge nevnte han ikke hadde NAVI.
Han har neppe original GSM (har noen det i dag?)
DAB har han ikke
og ikke sirus (kun USA?).
Tenkte han kanskje da ikke hadde haifinne
BILDER ETTERLYSES!
Det som kunne være nyttig nå er bilder fra DAB-brakett på bil MED eller UTEN DAB-prep, evt fra bil med DAB-boks montert. Braketten ligger under bakseterygg fremst i bagasjerom. Har du ikke SUB så burde brakett/boks være lett synlig.
I tillegg trenger vi bilde av høyre sidevegg under bakvindu på bil MED eller UTEN DAB-prep. Interiør (sidedeksel) må fjernes. Det skal ligge en antenne-forsterker der knyttet til vinduet med 4 tråders antenne. Det skal gå en antennekabel fra denne forsterkeren frem til DAB-brakett under baksetet.
Sjekket kabling under baksetet på en XC70 2010 modell med DAB-prep. Bilen har ikke 4C Active Chassis og derfor ingen montert brakett under setet. Fant to orange kabler med endekopling (sløyfe). Dette er fiberkablene til DAB-boks. I et hull i isolasjonen ned mot karosseriet så det ut som om det lå flere kabler. Antakelig strøm og antennekabel.
Som vist før, er dette fra en 2010 modell (svensk imp). Bilen har ikke 4C men navi-ikke SUB. Disse tre kablene er de eneste som ligge runder isolasjonen bak baksetet
http://2.ii.gl/Zm0uUwOnP.jpg
Men vet du hva slags antenne? (til hva)
det er ikke power til sub, og bus-loop ?
Jeg har en original sub liggende som jeg ikke får brukt - siden det ikke er en bil preppet for det fant jeg ut. Er det da logisk at det ligger strømledning til sub?
jeg ville sjekket nøye. studer kontaktene =)