Bare hyggelig.
Helt imponerende at denne tråden närmer seg 130 000 visninger og 1000 poster. :)
Printable View
Bare hyggelig.
Helt imponerende at denne tråden närmer seg 130 000 visninger og 1000 poster. :)
Jeg mener at Ultra coilen er den beste coilen som er produsert. Dessverre oppdaget aldri publiken dette og produksjonen ble avsluttet. Grattis til deg som handlet mens det var mulig. :)
Det kan den, mange bruker inductive coiler med CD bokser med gode resultater, men ang. tenningsanlegg er det meste langt mer innviklet enn man skulle tro.
Det er f.eks to helt forskjellige prinsipper som brukes. Det ene er det "vanlige" inductive prinsippet hvor man lader opp coilen med 12 og når man så avslutter oppladingen, da kollapser magnetfeltet, coilen lader ut og leverer en gnist med bra styrke og langt brenntid til fordeleren. Jo större og tyngre coil, jo kraftigere gnist. Dessverre tar det lang tid og lade opp en stor og tung coil og dette blir ett problem på höye turtall. Noen av oss har derfor valgt å öke spenningen inn på coilen fra 12V til LANGT mer og da blir det virkelig fart i sakene. :)
Det er mange som leverer bokser som stötter dette prinsippet.
Det andre prinsippet er CD. Da lader man i stedet opp noen kodensatorer med 400 - 600 V og så dumper disse ladingen sin rett til coilen som da leverer en svärt kraftig gnist som har meget kort brenntid. Dette fölges vanligvis opp med flere gnister for å öke den totale brenntiden pr. gang.
Disse to prinsippene krever i utgangspunktet to vidt forskjellige coiler og Ultracoilen ble faktisk levert i to forskjellige utgaver. En optimalisert for inducivt tenningsanlegg og en for bruk med CD tenningsboks.
Jeg anbefaler derfor at man vurderer å bruke to stk. forskjellige coiler og en coil selector som samler coilene og sender alt sammen til fordeleren. :) Da får man en kraftig gnist som brenner lenge. ;)
Jeg har fått tilbakemeldinger fra dem som har valgt å gjöre dette - og tilbakemeldingene har värt meget gode og preget av overraskelse. :D
Så bra. Bør ta vare på den da[emoji6]
Aha. Dette må studeres nærmere, men tror nok det blir en slik cd tenningsboks.
NÃ¥r du sier to forskjellige coiler og coil selektor, hvordan fungerer dette?
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Du bör definitivt ta godt vare på den ja.
Jeg anbefaler alltid at man oppgraderer tenningsanlegget for å få en kraftig gnist og en höykvalitet CD boks er ett godt valg.
Det hele begynner med to ledninger inn på den originale coilen, 12V+ og så jordingsledningen som kommer fra stiftene eller fra tenningsmodulen. Signalledningen til turtelleren er vanligvis påkoblet her.
Vanligvis når man monterer CD boks så fjerner man den orginale coilen og de to ledningene til coilen kobles til röd og hvit ledning på CD boksen. Det som da skjer er at turtelleren ikke virker og man må montere ett tach adapter.
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/02/37.jpg
https://www.summitracing.com/int/parts/msd-8910
Mitt forslag er at man beholder den originale (eller en oppgradert inductive coil slik du har) og bare kobler den röde og hvite ledningen fra CD boksen inn på 12V+ og minus på coilen.
Da slipper man tach adapter i stedet kjöper man coil selector.
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/08/76.jpg
https://www.summitracing.com/int/parts/msd-8210
Tennpluggledningen fra coilen til fordeleren ledes i stedet bort til coil selectoren som trenger en ny ledning som kobles mellom denne og fordeleren.
Den nye CD coilen kobles deretter også til denne coil selectoren. Da har man to forskjellige coiler som leverer gnist til coil selectoren som samler dem og leder dem til fordeleren. Da har man ett muliticoil opplegg som faktisk leverer KRAFTIG gnist. :)
Noe info her: https://www.fordclubnorway.no/forum/...sworth-kutter/
takk for utfyllende svar. kanskje dette må testes etter hvert. :)
hvis man kjører med to stk så kraftige coiler som accel ulta sammen med en cd coil da kan man vel også med fordel øke pluggåpningen for å få en enda større gnist, selv ved 2bar+ ladetrykk?
Det er mange muligheter.
Du som har så god coil kan vurdere dette: http://kennebell.net/products/access...boost-a-spark/
Jøye meg:eek:Sitat:
Will fire spark plugs with up to .100″ gap and 30 psi boost. 2500 microseconds vs. 200 for CD’s.
mye å velge i ja :)
Ja det er det og så langt har vi bare så vidt sett en liten del av hva som finnes.
Man har for eksempel plasma. http://www.ionfireignition.com/
Hvilken blokk anbefales å bygge på? B19, B21 eller B23?
hvis du kan velge ville jeg satset på b21. evt b19 :)
Det er ett spörsmål som ikke har ett enkelt og greit svar. Det handler först og fremst og tilgang, störrelsen på budsjettet og til hva motoren skal brukes til i hvilken bil.
Hvis man har en 940 stv. med hengefeste, M90 kasse, 3,31:1 diff. og 19" hjul, da er maksimalt slagvolum å anbefale og minst 2,3L er det rette å vurdere.
Har man en lett 240 med 3,91:1 diff, og ett beskjedent budsjett, da er det B21 som er det rette valget.
Hvis man har en bil med en velfungerende B19 motor som er god stand, men den er treg, da er B19 motoren den rette å bygge turbo på.
Har kjøpt et brukt at-kit med forgasser turbo innsug og eksosmanifoil trykkrør osv.
At stemplene må dreies ned regnet jeg med pga kompresjonen. Men hva må gjøres med toppen?
Og det gjelder sikkert uansett om det er b21 eller 23?
Greit å spørre siden jeg har tilgang til både b19 og b21 i tillegg til den B23 jeg har i bilen.
Veggene i forbenningskamrene ligger for tett rundt eksosventilen, så der sliper man ut og åpner opp.
Ja, det gjelder for begge motorene.
Det viktigste er at motoren som du velger å bygge på er i god stand.
Hvis alle 3 motorene er i like god stand så hadde jeg valgt B21 motoren i ditt tilfelle.
Grunnen er at du får en flatere og finere dreiemomentkurve med en B21 enn en B23 motor. Det er det gjennomsnittlige dreiemomentet som i praksis flytter bilen. Peak dreiemomenttallet gjør at clutchen slurer og etter at oppgradert clutch er montert, da ryker drevene i M45/M46/M47 kassene.
Jo større motoren er jo høyere blir peak dreiemoment i forhold til gjennomsnittlig dreiemoment og derfor mener jeg at det er B21 som er det rette kompromisset i dette tilfellet. :)
I desse korona-tider tenkjer eg garagen er ein trygg plass for:)
Har hatt nokre timar der i dag i allefall....
Har blandt anna fått flytta luftfilteret til anbefalt plassering:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/39.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/40.jpg
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg mener at det er helt riktig tenkt og at dette var veldig kjekt å se. :)
funker det å trykksette en pierburg 175cd eller er det best å få tak på original at forgasser?
Ute på tur med 242’en i helga, måtte berre ha bilde av km.standen då den runda eit perfekt tal for ein 242;)
Planla dette litt, slik at eg fekk med meg tripteljaren også:)
Har no køyrd bilen ca 12000km med AT motor på under 1år, kjempefornøgd køyrer så ofte eg kan - helst i fin vær:)
Har også piggdekk til den slik at den kan brukast om vinteren. Den blir sjølvsagt ikkje køyrd på salta vegar.
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/72.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/73.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/74.jpg
Sent from my iPhone using Tapatalk
Har montert ny intercooler ikveld:) Det var saker det - det vart ein universal DO88 då eg syns den modelltilpassa cooleren er litt dyr for mitt lavbudsjett bygge;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/116.jpg
Sveiste «stativ» slik at cooleren passa i originale IC brakettar.
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/117.jpg
Skal lakkere og pynte brakettane etterkvart, men no funkar den. Det kjennest ut som om eg fekk 50hk meir;) No går den originale R-sport målaren nesten i bunn, utan fusk eller tenningsbank - eg er veldig fornøgd:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/118.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/119.jpg
Skal også lage meg ei pynteplate over IC her slik at det ser bra ut.
FÃ¥r berre takke Batland atter ein gong for konstruktive tips som funkar:)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Takk for titten og for den hyggelige tilbakemeldingen. :)
Folk flest er ikke klar over at ved analyse av resultatet levert av en velfungerende turbomotor, så kan det avslöres at intercooleren er ansvarlig for en större del av effektökningen enn det selve turboen er. Det er tildels sjokkerende.
Jeg vil gi ett tips til da du er en kar som hörer etter og er i stand til ö fölge opp i praksis.
NÃ¥r man ser etter her:
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/118.jpg
så kan man se at luften som kommer inn gjennom grillen lett kan snike seg utenom celleverket til intercooleren og så bli stoppet av radiatoren. Dette reduserer trykkfallet over celleverket og ergo gjennomströmmningen som da reduserer intercoolerens effektivitet, egentlig helt unödvendig. Tipset er at du vurderer å lage noen plater som tetter arealet mellom intercoolertankene og karrosseriet. Målet er at absolutt all luften om kommer inn gjennom grillen MÅ gå gjennom intercooleren for å komme inn i motorrommet. Intercooleren kan ALDRI bli for god vet du. :D :)
Takk for tilbakemelding:)
Batland: Skulle berre mangle om du ikkje skulle få nokre godord. Eg er sikker på at ein god del prosjekt hadde stoppa uten dine tips og gode råd:) Inkludert mitt, eg hadde nok fortsatt køyrd ein «treig» sugis om det ikkje var for deg og «forgasserturbotråden».
Ingen tvil om at intercooleren tilførte mykje positivt, kunne heller ikkje høyre tenningsbank på testturen, så no må eg prøve å justere opp tenninga frå 24 til 27 grader:) Og krysse fingrane;)
Og heller ingen kutting ved pådrag.
M47 kassen min har fått harde dagar.... frå 3500 rpm på 2.gir så spinn den no og dreg rett på 6000 rpm, på 3.gir merker eg at den mister grepet på tørr asfalt med piggdekk og eg passerer 120 km/t før eg veit ordrer av det:)
Har ein komplett M45 liggjande om det skulle koma eit girkassehavari.
Det eg angrar mest på no; er at eg ikkje har kjøpt intercooler før.... ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/120.jpg
Eg vart sitjande å sjå på det holet inn til servopumpa, og tenkte på akkurat det du nemner med å lede lufta rett på celleverket:)
Eg har plastplata i spoileren som leder lufta opp til radiator og IC.
Skal få gjordt noko med det, nokre tynne aluplater burde gjera susen.
Men tenkjer du eg burde gjordt det på høgre side også?
Eg har ikkje dumpventil no, er det problem?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Takk. :)
Jeg mener at den originale Volvo intercooleren ble montert for at Volvo skulle kunne montere ett "kult" intercooler merke bak på bilene. Ikke noe annet. Ett revva produkt som du jo selv har fått opplevd nå. ;)Sitat:
Ingen tvil om at intercooleren tilførte mykje positivt, kunne heller ikkje høyre tenningsbank på testturen, så no må eg prøve å justere opp tenninga frå 24 til 27 grader:) Og krysse fingrane;)
Og heller ingen kutting ved pådrag.
Dette var interessant. Jeg har aldri kjört med en original intercooler, men kanskje den kjöler så dårlig at det blir problemer for forgasseren. Ikke vet jeg, men det problemet du hadde var helt ukjent for meg, men at det nå fungerer perfekt med en fungerende intercooler, det er jo nöyaktig som forventet. :D
Hehehe, kult.Sitat:
M47 kassen min har fått harde dagar.... frå 3500 rpm på 2.gir så spinn den no og dreg rett på 6000 rpm, på 3.gir merker eg at den mister grepet på tørr asfalt med piggdekk og eg passerer 120 km/t før eg veit ordrer av det:)
Har ein komplett M45 liggjande om det skulle koma eit girkassehavari.
M47 er ingen höydare så kasseraset kommer nok.
Du vet, det man ikke vet, vet man ikke. Det er lett å väre etterpåklok.Sitat:
Det eg angrar mest på no; er at eg ikkje har kjøpt intercooler før.... ;)
Ja, jeg tenker at åpningen på höyre side saboterer og er ugunstig. Prinsippet er som fölger. Hvis man tar en stor pappkasse, klipper ett hull i bunnen på den som matcher störrelsen på cellecerket og setter denne fremfor intercooleren så ser man den optimale lösningen. 100% av all luften som kommer inn i kassen kan kun komme seg ut gjennom celleverket. Dette er målet man bör strekke seg imot og så gi seg rett för man er helt fornöyd. Hvis ikke blir man aldri ferdig.Sitat:
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/120.jpg
Eg vart sitjande å sjå på det holet inn til servopumpa, og tenkte på akkurat det du nemner med å lede lufta rett på celleverket:)
Eg har plastplata i spoileren som leder lufta opp til radiator og IC.
Skal få gjordt noko med det, nokre tynne aluplater burde gjera susen.
Men tenkjer du eg burde gjordt det på høgre side også?
Jeg kan ikke anbefale at man kjörer uten en velfungerende avlastingsventil, gjerne en resirkulerende type slik at man har forskjellige monteringsmuligheter.Sitat:
Eg har ikkje dumpventil no, er det problem?
De som selges til Audi 1,8T ser lovende ut. Ikke kjöp disse kjempesväre idiotgreiene som saboterer det meste.;):D
Poenget er å avlaste den problematiske boost peaken ved gass-slipp, ikke å totaltömme absolutt hele trykksystemet.
Frank Egil: jeg trur det er samme intercooler som jeg har, kjøpte min hos do88 i 2017 ca. Den fungerer godt på min motor og, ganske stor forskjell fra den orginale Volvo intercoolern.
Batland: kan du fortelle mer om den Turboen til BSRT som du har nevnt på side 1?
Bilen min har stått inne i garasjen i hele vinter, Tectylerte bilen fra motor og bak nylig, med Valvoline tectyl og sprøyte. Ellers har jeg litt små ting som skal gjøres før sesongen starter.http://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/137.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/138.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/139.jpg
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Javisst.
Legg merke til at den posten sist ble editert 22.01.2020, altså før Coronakrisen med de konsekvensene den har. Én av konsekvensene er at "Supply Chains are broken." Jeg søkte nettopp på den og det ser ikke ut til at akkurat den turboen jeg tenkte på der, som vi rater til 360 hp, kan skaffes for øyeblikket. Det finnes ett annet alternativ som vi rater til 425 hp, men denne er for stor for én enkel originalforgasser på A-manifold. ;)
Det vart veldig stor forskjell på min, ladetrykket auka litt også - uten at eg justerte noko;)
Hadde eg visst kor stor forskjell det vart, så hadde eg kjøpt den før - no veit eg;)
Eg kjøpte denne:
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/140.jpg
Fekk 10% rabatt, syns faktisk den vart ganske rimeleg;)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hej! Börjar bli sugen på att ställa upp laddet nu eftersom att jag bara laddar ca. 0,65bar ännu.. Men jag tänkte höra med er om ni tror att denna tändkurva är säker för 1bar ladd?
Har ju skrivit ut motorsetup här tidigare men kan skriva igen.
Tändning 123 ignition
B23A motor 96.30 öd
Portad 530 topp, enem k15 turbo kam, hårdare fjädrar, 46/38 ventiler
Smidda turbokolvar
H profil
Stor IC
Osvosv
500rpm - 20 grader
1000rpm - 20 grader
1500rpm - 22 grader
2000rpm - 24 grader
3000rpm - 30 grader
3500rpm - 35 grader
5000rpm - 35 grader
8000rpm - 35 grader
Enda raden jag har på boostretard är
200kpa -10 grader
Någon som har några synpunkter?
Det tenningskartet der er fornuftig, konservativt, trygt og godt.
Motoren får 1,0 grad tenningretard pr. 0,1 BAR ladetrykk og du kjörer derfor i praksis med 28,5 grader tenning på full gass og fullt ladetrykk noe som forklarer hvorfor bilen går så godt som den gjör.
Hvis du hadde lagt alle disse verdiene inn i tenningsmappet tunerstudio og el.l postet at du hadde datasprut / EFI i stedet for forgasserturbo og 1-2-3 ignition, så hadde nok "alle" foreslått at du må levere bilen inn til mapping. ;)
Sånn er det her også.
En motor bryr seg egentlig kun om AFR og når tennpluggene gnistrer. Sylindrene bryr seg ikke om bensinen er levert av EFI eller forgasser, eller om tidspunktet for gnisten på tennpluggene er bestemt av ett datasprut eller en fordeler.
Du har jo brukt bilen en del, men for den siste finjusteringen og ladetrykksökningen for å hente ut hele det potensialet som finnes i oppsettet DITT, så er mapping i rullende landevei i praksis helt nödvendig.
Her en annen B230 forgasserturbo og kurvene viser med tydelighet hvor stor forskjell det er för og etter mapping i Dynapack.
PÃ¥ 6800 o/min er effektgevinsten godt over 100 hk!!
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/09/63.jpg
Har gjordt ein del oppgraderingar etter nyttår på AT motoren min, blant anna slipt porta innsugskanalane på 530 toppen slik at eksos ventilen kan smygast igjennom og slipt ut forbrenningskammeret til ca 65ml, dette har blitt kalkulert til kompresjon til 7,13:1 ilag med B230F stempel som er dreia til 76x4,5mm.
A-kammen er justert til eit TDC mål på 1mm.
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/04/182.jpg
Innsugskanalar:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/04/183.jpg
Har også montert enkle stivere ventilfjærer.
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/04/184.jpg
Fordeler er skifta til ein B230A fordeler som har blitt modifisert til å gi fast tenning og med enkel vakumklokke som gir advance på cruise.
Dette fungerer veldig bra:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/04/185.jpg
Har lasta ned appen PerfExpert for G-måling med iPhone.
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/04/186.jpg
Målinga her viser effekt på hjul pr tonn på 95blyfri bensin og ca 1,2 bar turbotrykk.
Fylte full tank forrige helg og tanka att idag, hadde då køyrd 32mil og fylte nøyaktig 32,13liter. Då har eg køyrd landevegskøyring, litt småkøyring og ca 20 drag med testing av PerfExpert til 6500rpm på 2.gir.
MÃ¥ sei eg vart veldig positivt overraska over forbruket:)
AFR ligg jamnt på 15,5-16 på flat veg, utan antydning til fusk.
M47 kassa er no byrja å lage rare lydar, så eg må vel å vurdere ny kasse. Blir nok ei M45 kasse i fyrste omgang då den ligg på hylla i garagen:)
Takk til Batland for gode råd oppigjennom byggeperioden:)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nei, veit ikkje kor rett den visar, men den visar ganske likt kvar gong +/- 5hk ved like forutsetningar. Slik at det bør vere muleg å forbedre oppsettet sitt med den:) Ta f.eks 5 testar og slett beste og dårligste, også ta gjennomsnittet av dei 3 du står igjen med:)
Såg forresten på ei FB gruppe der dei påsto at den var rimeleg lik bremsebenkar, men eg veit ikkje då eg ikkje har testa den mot benk.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kan se ut som at appen viser bra nøyaktige tall, så lenge man er nøye med å legge inn nøyaktige verdier om bilen først. Så denne videoen tidligere i dag, og det vil jeg si må kunne sies å være brukbart, i det minste som en pekepinn på om man er på riktig vei med tuningen. :) https://www.youtube.com/watch?v=Lx5238pqJak