En liten test sladd på 0,65bar! :cool:
https://youtu.be/LHbb0Ga9z-U
Printable View
En liten test sladd på 0,65bar! :cool:
https://youtu.be/LHbb0Ga9z-U
Spant jo lett der jimmoooo.
GT3271: Turboen er nå innstalert og test kjørt en del. For og få den på plass måtte jeg lage ny wastgate brakett og korte inn staget en del, måtte slipe av 3 feste hull som stakk ut på eksos huset, de var ikke i bruk til noe. Og litt sliping på klammer til kompressor kåpe. Jeg brukte og 740 manifoild, fant ut at den bygde mindre ut.
Resultat sålangt er at den er litt sein spoolet i forhold til en T3 turbo, men jeg syns den går veldig godt i forhold til ladetrykk, kjører ca 0.95 nå.
Boost controll med kule og fjær er på ønskelisten. Ser ut til at jeg kan bruke 940 manifoilen og, det ble ikke så trangt tilslutt.
Har fått bilen igjennom årets EU kontroll også.http://forum.vccn.no/img-dump/2019/07/223.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2019/07/224.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2019/07/225.jpg
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Se her ja! Det var kjekt å se.
En större turbo vil alltid spoole litt senere enn en liten turbo, sånn er det bare.
For å finne ut om det er noe å hente på bedre ladetrykkstyring så kjörer du bilen til en lang flate. Åpner panseret, plugger slangen til wg atuatoren, kjörer FORSIKTIG!! ut på veien, legger 4. gir i ca. 50 km/t, gir full gass og ser på ladetrykksmåleren. Bråslipp gassen når du ser 1,0 BAR ladetrykk og se på turtelleren. Bedre enn dette er det ikke mulig å få oppsettet til å spoole. Hvs forskjellen mellom denne testen og vanlig kjöring er stor, så vil oppgradert ladetrykkstyring tilföre mye positivt. :)
Ellers må det sies at 940 manifolden er bedre på alle måter og må anbefales på det sterkeste. :)
Någon mer än jag som har problem med att bilen smäller till ibland vid avstängning? Typ en baksmäll... Blivit sen jag byggde med dubbla 45or istället för singel stromberg. Bilen går bra i övrigt, men blir ibland lite skämmigt när den smäller till :rolleyes:
Går det Ann å få kjøpt ferdigslipt nål til gulkork gassere, eller må ein slipe sjøl? (har bare benksliper, og regner med at det er vanskelig å få eit godt resultat i den)
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Det er flere forskjeller mellom en vanlig forgasser og en turboforgasser. Strömbergforgasserene kan modifiseres til å gi identisk resultat til det man får med en AT / R-sport forgasser.
De som kjörer turbo på gulkorkforgassere oppdager fort at chocken lekker som en sil og derfor fjernes denne og blokkes med ett alulokk.
Problemet nå er at nålen må gi nok bensin til at en kald motor starter uten hjelp av chocke. Dette öker forbruket drastisk. Jeg kjenner kun til ett eneste tilfelle hvor noen har turbokonvertert en gulkorkforgasser på en slk måte at chocken fungerer slik den skal.
Poenget er at ferdislipte nåler kan leveres, men hvis ikke gulkorkforgasseren er korrekt modifisert, så blir ikke resultatet så bra som det skal väre fra en forgasserturbomotor.
Chocken er blendet på den og funker for så vidt heilt ok, men når eg setter i ein spiss nål (som noken har slipt heime, veldig ujevn) ligger den å hakker ved pådrag. Og med original nål kutter den all effekt om du kjører normalt over lang tid. Kva må eg endre på på den, evt kva forgasser bør eg bruke?
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Batlant: ja den blir nok aldri like kjapp som T3 en, men har nå prøvd med en moped dyse i slangen str 80. Dette hjalp faktisk på en hel del, skulle teste med blendet slange, men fant ikke en skru i farten.
Jeg tror med 940 manifoild og ok ladetrykk styring, så kommer denne til og lade relativt tidlig og hardt nok:)
Ser man det ja. :)
Presisjonen på disse nålene er helt sinnsyk. Det finnes 900 forskjellige nåler og forskjellene mellom dem måles tidvis i 0.01 mm.
Bensinkutt etter noe tid med normalkjöring tyder på at det er andre feil enn selve nåleprofilen, men å kjöre ladetrykk på en sugemotornål gir alltid farlig mager blanding.
Hvordan er oppsettet ditt? Tenker da först og fremst på hele bensinsystemet og hele tenningsanlegget.
For suksess trenger du ett velfungerende bensinsystem, ett korrekt oppsatt tenningsanlegg og en nål som er slipt til en profil som fungerer med det ladetrykket som kjöres.
Det stemmer, men når oppsettet er godt utviklet så kan faktisk en T3 bli i minste laget og overdrevet aggresiv i spool up. ;)
Hehehe, mopeddyse i slangen er ett godt gammelt spool tricks, men hvis du ikke stikker ett hull eller to i slangen (liten stubb med plaströr eller kobberrör) mellom dysen og wg actuatoren, så får man ikke ladetrykksökning eller ut hele spool up potensialet. Jeg har alltid hatt stor tro på og sans for GT3271 turboen og er sikker på at turbovalget ditt vil före til ubetinget suksess. :)
Störrelsen på kompressorhjul og turbinhjul i en GT3271 turbo er ganske så lik EFR7064 turboen som allerede har levert glittrende resultater på en lokal B230 motor. :)
Det har man värt borti ja, såkalt "pottesmell" ved at uforbrent bensin går gjennom sylinderen og antennes i den varme eksosmanifolden / grenröret. Skjer ikke på innsprutsbiler fordi dysene stenger all bensintilförsel samtidig med at tenningsanlegget kutter gnisten.
KG sitt forslag til lösning er å sette bilen i gir, slippe clutchen litt ut slik at den tar, og så kvele motoren samtidig som man stenger tenningsnökkelen.
I bensinsystemet er eg litt usikker men pumpen i tanken er walbro style som skal gi 255l/t den eksterne trur eg er noke original bosch (usikker på denne) har og malpassi reguleringsventil med uttak til 2 forgassere.
Tenningssystemet er stifteløs fordeler med vakumklokke fra turbomotor, og pluggane heiter vell ngk brp6es. Usikker på coil. Men her har eg liggande 123 fordeler med usb utgang, så då kan eg legga inn 2 tenningskurver. Har og ny coil, men er usikker på merke osv, kjøpt hos Pedersen racing.
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Lader 1 bar forresten
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Höres greit ut. Slangen som går fra den överste nippelen på Malpassiregulatoren, den går til trykkboksen, ikke sant? Den skal IKKE til innsugsmanifolden.
Stiftelös fordelere har alt for lange tenningskurver. Måten å justere dette på på DIN lavkomp. B21 motor er å sette 1 BAR trykkluft inn på vakumklokken, ruse motoren til 4000 o/min og vri fordeleren til du har 27 grader fortenning. Problemet er at du da sannynligvis har langt mindre enn de 15 grader fortenning motoren trenger på tomgang og det er ett problem.
Så lenge du har en 123 fordeler med tenningsretard for turbobruk så ligger du SVÄRT godt an. :)
En original turbonål tåler maks 0,5 BAR ladetrykk. För i tiden fantes det noen Turbo Cup nåler som tålte 0,8 BAR ladetrykk. Over det må nok forgasseren modifiseres og nålen spesialslipes av en av oss amatörer. :)
Flere rundt her har kjört over 2,0 BAR med suksess :) , men da med gode og velutviklede oppsett.
Batland: Ja enig med deg ang, T3, jeg har i vertfall slitt litt med at den spooler for kjapt til min forgasser, selv med 0.63 eksos hus og Trim 60 compressor.
Har dysen i tilhørende dyse rør, og har noen hull i røret, så jeg kan løsne slang klemme og dra slangen litt bakover for og øke ladetrykket, lagde denne i fjor. Fattigmanns bosst controll, men fungerer.
Jeg målte Turbinhjulet på GT3271, og det var 54,5 mm. lille diameter og 10 bladet, altså litt høgre trim en hva som er oppgitt på turbin hjulet. 64 mm OD.
Så ja de er jo i str, veldig lik, kunne kalt denne i EFR sammenheng GT 7164 Low Trim:)
Den förste forgassernålen som jeg kjöpte til min förste turbobil hadde akkurat det samme problemet. Han som hadde slipt nålen hadde sine teorier. Det tok meg mye tid, krefter og testing för jeg kom frem til min egen nåleprofil som jeg synes fungerer bedre og uten problemer uansett hvordan man behandler gasspedalen.
Det eneste begrensingen jeg har opplevd er at hvis man passerer ca. 1,6 BAR på 2500 o/min i motbakk på 4. gir så protesterer motoren, Lösningen er å utvikle ladetrykkstyringen slik at ladetrykket begrenses til ca. 1,4 BAR på 2500 o/min og så öker det derfra.
Hehe, jeg har nöyaktig samme lösning selv. Fungerer som bare det.
Det er jeg enig i, men når det gjelder turbobenevnelser så synes jeg at Precision er de som har klart dette best. Benevnelsen GT5155 avslörer turboens egenskapene mer tydelig enn de andre alternativene.
Når det gjelder turbinhjulets trim, så er det mye man kan si om det. Garrett går for små hjul med stor trim, Holset nöyaktig motsatt.
Spörsmålet blir hva man skal fokusere på, inducer eller exducer.
Har problem med att mina förgasarmellanlägg (plast med o ringar på varje sida) går sönder... Någon mer som haft detta problem? Såg att jag hade vanliga packningar som följer med i weber renoveringskit, funkar dessa dåligt? Hört att det blir stum montering och att bränslet kan börja skumma... Men hur vanligt är det?
Hei,
Eg har omsider fått svar på søknaden min angåande motorbytte/ettermontering av turbo og intercooler i kombinasjon med strømbergforgassar. Har og søkt om å få inn senk og alternativ hjuldimensjon.
Er det nokon av dykk som har fått dette godkjent allerede som kan tenkja seg å dele eit bilde av vognkort sitt med teksten som spesifiserer at motorbyttet / ombygginga er godkjent.
Eg ynskjer meg ein tekst som seier f.eks «Godkjent med B21/23/230 turbomotor med inntil 220hk» i.h.h.t «Godkjente ombygginger for Volvos modeller YV1 D1 og D2» men veit ikkje om det er realistisk:)
Eller har han med vognkortet på bildet under vært heldig:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/09/51.jpg
Er også intressert i erfaringar andre har gjordt seg i møte med Trafikkstasjonen:)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Er gjerne ikkje så relevant mtp at det ikkje er eg som har fått skreve det inn, men i mitt står det "godkjent med turbomotor i henhold til Volvo sine forskrifter" og på effekten står det 200hk[emoji16] så er veldig gunstig viss ein sku få lyst å bytte motor[emoji6]
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Frank Egil: Jeg kontaktet Volvo Norge først og fikk de til og sende meg godkjennings papirer for ettermontering av AT satsen, intercooler er ikke med i papiret jeg fikk.
Så bestilte jeg time hos biltilsynet.
På kontrollen la jeg frem papirene, kontroløren tok bilder av bla Turboen osv og sjekket opp en del ting på kontoret.
Fikk tommel opp, og nytt vognkort ble sendt i posten.
I vognkortet står det:
Godkjent med orginalt turbo sett fra Volvo M/forgasser uten intercooler.
Effekten er 143 hk, så jeg fikk ett litt kjipt vognkort ved å gjøre det slik, spesielt siden intercooler ikke er godkjent.
Har No fått i 123 fordeler[emoji16] kordan bør tenningskurveen være? [emoji28]http://forum.vccn.no/img-dump/2019/09/62.jpg
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Sentrifugalkurven din er for lang. Du vrir fordeleren til du har 15 grader fortenning på tomgang. Så legger du inn:
0 grader på 1500 o/min.
5 grader på 2000
og 20 grader fra 3500 o/min og helt ut.
Tenningsretard:
Der holder du 0 opp til 0,25 BAR.
Du legger inn -10 grader på 1 BAR.
Tenningsadvance ser grei ut.
Da er det med stor glede jeg kan dele resultatet etter at RS Tuning Bergen har mappet inn tenningsmappet og ladetrykkskurven på denne B230BT forgasserturbomotoren. Resultatet er så ferskt at bilen ikke er spent ut av Dynapacken enda. Vi gratulerer og lar oss imponere. :)
https://www.youtube.com/watch?v=nk7lU8TWZ70
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/09/63.jpg
Og her satt opp slik jeg liker det.
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/09/67.jpg
Prestasjonene til den teoretiske sugemotoren er i overkant av 192 Nm og i underkant av 140 hp målt på NAV. :)
Frank Egil: Jeg har brukt samme turboen (Garrett T3) på begge eu kontrollene i ettertid, men kjører nå med Garrett GT3271.
Batland: Wow, det er imponerende, leser jeg riktig med 525 NM og 401 HK på nav? Ett register på ca 3000 rpm er vell heller ikke dårlig på en 400+ hp B230 8v.
Värsågod.
Det jeg er opptatt av er at når du skyter tenningen med justerbar tenningslampe og med frakoblet slange til MAP sensoren, så får du:
Tomgang og opp til 1500 o/min: 15 grader.
2000 o/min.: 20 grader.
3500 o/min.: 35 grader.
Hvordan dette oppnås betyr lite. :)
Ja det er det. :)
Du leser riktig. För det aller siste pullet i går kveld ble det testet med litt höyere tenning. Da ble resultatet 410 Hp målt på NAV med lett tenningsbank.
Her ser man effekt, altså HK på NAV i forhold til hastighet på 3. gir.
Först med motor kun mappet langs vei og med litt liten turbo.
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/09/64.jpg
Så med tenning og ladetrykk mappet inn i Dynapack av RSTuningBergen med en litt större turbo.
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/09/65.jpg
Önsket og målet er å passere 150 km/t på 201 M street legal.
Vi vet at det ikke gikk sist, men nå er effekten i 150 km/t ökt med nesten 100 hk så vi forventer andre boller denne gangen. :D
Batland: Det ble såppass, tøft og få bekreftet at 2 stk stromberg rekker til godt over 400 bhp.
Ja ble en annen kurve nå ja, ser at dreimoment kurven også henger med lenger ut i registeret nå. Ca 420 nav NM ved 6800 rpm.
Det var en kjekk bekreftelse ja, men det er faktisk betydelig mer å hente her. Turboen er gammel teknologi og gir kanskje litt höyt baktrykk som muligens begrenser det meste sammenlignet med hvis man brukte en moderne turbo. Nålene som står i forgasserene nå er tykkere enn forrige utgave, så selv der er det mer å hente.
Seansen ble avsluttet med å låse dynapack på 6000 o/min., gi full gass og holde motoren igjen på dette turtallet for å finne maks effekt som BHP.
Da ble resultatet 420 BHP målt på NAV. :D
Såg ett nytt svadainnlegg fra Racelab på Facebook så de mest desperate overoptimistene må bare smöre på med drivverkstap for å kompsensere for noe.
Det driver ikke man med rundt her heldigvis. :)
For å finne svinghjuleffekt med svimlende 19% tap i drivverk så tar man effekt målt etter drivverket og deler det med 0,81.
420 BHP NAV / 0,81 = 518,5 BHP svinghjul. Ikke dårlig med to eldgamle originalforgassere. MAKAN til barnslig piss. :D
https://www.racelab.no/?p=4099
Batland: Vanskelig spørsmål, men hvilke moderne turboer mener du generelt passer til en slik B230 BT motor?
Jeg har ikke peiling på driverkstap, men 19% høres veldig mye ut.
"One size fits nobody!"
Det rette turbovalget til variere fra bil til bil, eier til eier, oppsett til oppsett osv.
Ingen har gjort dette så tydelig for meg som han som byttet fra T-kam til A-kam og mente at bilen er HELT ukjørbar!
Hvis man tenker over at baktrykket ikke passerete ladetrykket för 360 Hp målt på NAV på denne B230BT motoren, så bör man konkludere med at Turbonetics TO4E50 er en GOD turbo med potensiale for klare forbedringer med porting osv.
En Precision 5558 er derfor også ett svärt godt valg når man velger A/R0.63 turbinhus.
Garrett har GT3071R turboen for dem som ikke vil lade hardere enn ca. 1,5 BAR.
For höyere ladetrykk er det GTX3071R, EFR7064 og Holset SUPERHX35 som er de rette valgene.
Batland: ja skjønner at Turbo valg blir veldig individuelt, hehe ja når man syns A-kam gir for lite bunndrag bør man nok kjøpe seg diesel bil:)
Hvilken Turbo ble det benket med?
Ytterligare en liten film på fajs turbon :)
https://youtu.be/WOJ1h-gAoqw