Min er ihvertfall merket slik:
9472100
99W151 6840
CONTROL-UNIT ABS/TRACS
10.0949-0411.3 3X6087
Printable View
Min er ihvertfall merket slik:
9472100
99W151 6840
CONTROL-UNIT ABS/TRACS
10.0949-0411.3 3X6087
Skit i antall punkter; det er de gjennomgående loddepunktene som svikter over tid; varm de skikkelig så man får smeltet sammen tinnet igjen... Mest trolig er porblemet de som er i forbindelse med konnektoren, da disse har fysisk belastning...
Er bare nysgjerrig når jeg likevel sitter her og jobber med å åpne boksen uten å ødelegge den helt :)
Pen R du har =) er ikke så mange 2000 mod. i omløp så du var heldig med den ;)
Takk for det :)
Var bare 2000-modeller jeg så etter da jeg skulle kjøpe, synes det er den mest attraktive R-en på denne platformen :)
Var faktisk to på finn da jeg handlet, denne og en laserblå. Men den laserblå var vel gått 50-100.000km mer, dyrere, og mye mer køddete å reise for å se på den. Neste bil når den tid kommer blir nok en 04-07 V70R, men om behovet for ny bil plutselig blir akutt kunne jeg "klart å leve med" en laserblå 2000-modell med det mørke interiøret og lys alcantara... ;) Det er rett og slett lekkert.
My ass... 1-2 timer hvis lokket bare magisk løsner av seg selv tenker jeg at jeg sier.Sitat:
Opprinnelig postet av http://volvoforum.no/tips_triks/850-absmodul.htm
Nå har jeg skrudd boksen fast i et gammelt bord i boden, lagt en trekloss med passende høyde inntil, kilt inn et stort flatjern flere steder og lagt ca 95kg vekt på uten at det skjer annet enn at det løsner små biter av plast rundt lokket.
Nypris ca 10.000, og nå vurderer jeg det seriøst.
Alternativt forsøke å varme en og en pinne i connectoren fra utsiden av boksen og smelte sammen tinnet på den måten. Ikke helt sånn jeg hadde tenkt dette skulle gå...
Ser det er ein som tek $99 + $75 core for ny boks på ebay.
Vil en dremel med det tynneste bladet du kan finne hjelpe her? Og da passe på at du ikke kommer borti kretskortet.
Er lokket limt bare i skjøten, eller er det også festet "oppå" kretskortet?
http://www.matthewsvolvosite.com/for...ic.php?p=46827
Ser ut som om det bare er limt i kanten. Kanskje risikabelt, men jeg ville nok prøvd Dremelen sånn veldig forsiktig.
Edit: Der tipser han forsåvidt også om at han burde brukt dremelen fra første stund.
Lokket som skal av, går tre-fire millimeter ned på innsiden av resten, og på min virket det som om delene var limt sammen rundt hele, så tre-fire millimeter av lokket ble til slutt liggende igjen i resten flere steder fordi limet rett og slett ikke var mulig å få opp... Det viktigste er å ikke dytte inn noe som kan skade kretskortet/komponentene for å få makt til å rive opp lokket...
Fikk den opp nå, hele den ytre kanten måtte bort, men lokket er helt så den skal bli tett og fin igjen :)
Var dårlig lodding i begge polene i strømforsyningsconnectoren. De til den store connectoren så uforskammet bra ut, så de tror jeg kanskje jeg skal la få være i fred.
Har tatt litt bilder underveis som kommer når alt er på plass, håper jeg kan dokumentere litt bedre hvor silikonen sitter og hvordan boksen er formet med tanke på hvordan den kan angripes mest effektivt.
Vurderer å dekke til silikonskjøten som blir rundt kanten med noe slags vulkaniserende tape eller noe annet som kan gi litt mer beskyttelse. Eller rett og slett forsegle det ytterst med en solid lim. Forslag? Ser ikke for meg at boksen skal åpnes igjen de nærmeste årene, men dette eventuelle siste steget blir ikke gjort før boksen er testet i bilen noen mil :)
Det er ingen mekanisk påkjenning på dette; jeg lakkerte kortet med et passe lag elektronikk-silikon og limte lokket med samme guffa, lot det så ligge og tørke (med lokket vendt opp slik at ikke vent-hullene skulle tettes. Deretter er det bare å henge det på plass og skru til :-)
Forresten: skader ikke å smelte om loddingene på signalkonnektoren selv om de ser bra ut; skal du kunne vurdere de må du ta røntgen....
Hvem sier jeg ikke tok røntgen?! ;)
Nei, det jeg mener med ekstra beskyttelse er i forhold til sprutbeskyttelse mot alt fra kjemikalier ved motorvask til at det ved et uhell skulle søles noe bremsevæske (eller lekkasje).
Den silikonen du lakker med innehar meget god beskyttelse og toleranse mot de fleste kjemikaliene du kan finne på å utsette den for i motorrommet ditt :-) Dessuten henger jo kortet innunder beskyttelsen så det må evt være "tilbakeslag" av bremsevæskesprut som skal kunne gi problemer. Jeg limte lokket med samme silikon, dernest maskerte jeg litt over og litt under skjøten og strøk på en ekstra runde silikon i overgangen slik at det skulle bli jevnt og fint, og fjernet maskeringen før silikonet tørket.
Godt å høre :) Får se om jeg får pyntet litt på det i dag, ihvertfall på den siden som vender opp, sånn at dritten sklir enklere av og ikke samler seg opp ihvertfall. Sånn som det er nå så ble det litt ujevnt, og fordi jeg ikke ville legge den til tørk med lokket ned så rant det litt ned langs utsiden. Skarp kniv og maskeringstape tenker jeg gjør susen. Denne silikonen fester/vulker godt også på et tørt lag av samme stoff?
Si det; jeg legger den aldri på tørt egentlig... Pleier egentlig ikke å leke så mye med slikt selv, bare spesifiserer for andre hvordan det skal gjøres :p
Fikk kost litt med bilen i går kveld: prickbort, surfex hd 1:10, og iron-x (siste versjon som ikke lukter så SINNSVAKT ille -- men får likevel hodepine hvis luftingen ikke er god nok så lukten er nok bare maskert av parfyme ellerno... :rolleyes:). Avspyling med høytrykk mellom hver av dem, så bøttevask og tørk. Til slutt et lag Dodo Home Brew voks. Har hatt denne på panseret noen uker og er storfornøyd, så nå ble det hele bilen. Gleder meg til første regnvær! :)
Litt dårlig samvittighet for dørkarmene, men får ta dem neste gang.
Måtte skynde meg hjem etterpå for å hjelpe med en liten gutt som ikke ville sove, så ble ingen bilder dessverre :(
Det har jo vært oppholdsvær flere dager på rad nå... I dag måtte jeg innom et selvvaskeanlegg for å se hvor bra voksen kastet vannet, klarte ikke vente lenger :D