Hei og hallo om et år skal jeg kjøpe min 1. bil og vil da ha Volvo og vil ha en gasser motor med rundt 160-180hk. Noen som vet om noen billige tips? Vil gjerne ha 16v bare for utseende.
Printable View
Hei og hallo om et år skal jeg kjøpe min 1. bil og vil da ha Volvo og vil ha en gasser motor med rundt 160-180hk. Noen som vet om noen billige tips? Vil gjerne ha 16v bare for utseende.
Billig og billig 10-12 tusen kan gå litt høyere menmen. Den skal klare og burne på 2nd gir helst og klare og slippe på våt asfalt uten om å måtte satse og komme i 100km/t.
Eller skal jeg bare finne en 240 med original motor og spørre dere om litt små trim til den blir sikkert 240GL eller noe.
for 10-12K så får du ikke all verden i sugemotor. med mindre du får kjøpt en som allerede er fiksa litt på, og som går bra.
Ikke for å ødelegge tråden helt men hvor mye hester kan jeg få for 10 tusen hvis jeg går for turbo? Jeg vet jo ikke hva man trenger men f.eks grenrør 2000kr og turbo 3000kr og eksos 3000kr. Da har man vel noe eller? Kanskje intercooler også. Motor har man jo i bilen fra før.
http://www.timosmotor.com/projekt/75...-topp-1974-bhp
Her har du en sugemotor med greit med effekt. Noe liggnende trenger vel ikke bli alt for dyrt. Er jo trossalt orginal bunndel, men koster litt a få portet og slikt.
Det der er vel omtrent samme tall som bilcrosshop har med toppen sin?
Mener jeg så de hadde en pakkepris der for ei lita stund tilbake, da fikk du topp med kam osv, grenrør og chip'er for litt over 10 lapper
Vil jeg hente inn noe moment og HK på chipper til hjernene mine? B230FD med 531-topp, K-kam, grenrør og 2.5" eksos. Er en '93 240 det er snakk om. :)
Skal du ha sugis som er billig å trimme må det bli 16v med riktig grenrør... den har jo 155 sugiser originalt... så med nye kammer ala 8k og deler av eksos og et grenrør som passer 90% ala 4k er man på ala 12k...
Hvor kjørbart dette blir i det daglige kan vel diskuteres...
Den timosmotoren ser jo ikke for ille ut, men de starter bremsepapiret på 3000rpm, så noe sier meg at den ikke er serlig kjørbar under der, samt de hadde en rar "dipp" rett etter 3000 også...
Kan du prøve og finne det du nevnte for meg er litt ny innen denne verdenen men lærer litt hverdag. Vil helst ikke hente så må kunne bli sendt noenlunde rimelig med post.
Skal vel godt gjøres å få et grenrør heskinnet frem i posten :( Men det er jo lov til å prøve da...
Hvis du skaffer deg kammer til 16v'n med ala 270 grader dur. (lobe sep. ala 109-111 grader) og et grenrør med ca. 43cm primærer med ID 35mm som går i sekundærer som er ca. 72cm med ID 51mm og en siste kollektor med "trakt" (og helst en 2,5" eksos) så bør vel det hjelpe på...
Du får seff ikke det helt store uten innsugstrakter som er avstemte (det er sånnt du henter mest på) hvis de er i duren 24-25cm fra ventilhatt til traktkant så bør ikke det blir for feil, (uten å ha gjort noen skikkelige utregninger og simuleringer)
kan ikke garantere noe, og det avhenger jo av hvor nøyaktig du er også men å komme opp i rundt 170-hk (uten innsugstraktene og uten omprogramering av ecu) bør vel gå an...
Det bør ikke bli for ukjørbart heller...
Baserer du deg på å bruke en god slump penger, så kan den 2,3 16v'n gi 230 VELDIG kjørbare hester, men det krever "litt" mere jobb :p
Dette skal jo kanskje inn i en 24* så, er poenget at det skal være enkelt og billig.
Men jeg skal prøve å få tak i en bil som har lav km og lite rust, også slenge på senk og eksos og motor. Men hvilken av motorene snakker du om FK/FT/K/E/B
bare nevnte noen da jeg ikke har peiling. Må vel kanskje ha LH 2.4 greia også husker ikke hva det er men vet at flere her inne har det i 240en.
LH2.4 er motorens ledningsnett. :)
Oki har sett folk her med 16v topp jeg da eller? Men trenger man LH 2.4 ledningsnett for å sette inn b234f? Og hvor mye koster en b234f?
Kan hende du har sett folk som har montert 16v topp på std. B230 blokk, dette krever endel modifikasjoner, så er du ute etter noe "hurtig og lettvindt" dropp ombygginga... B234F ble kun levert med LH2.4, og ble aldri levert i 200 serie (så vidt jeg vet, ikke skyt meg om jeg tar feil) men LH2.4 harva til 200 bør gå ant å bruke...
I Norge er B234F en smule overprisa (spess toppen), men på andre siden av grensa er de betraktelig billigere ;)
Sjekka blocket i sta og var 5500 svenske for komplett motor. Og ledningsnett fant jeg ikke.
Må lages custom fordelerlokk om ikke jeg tar helt feil, eller bruke et fra en Saab ?? Tar i torpedoen da det sitter i bakkant av kammen på B234`en, er heller ikke hull i blokk for blokkmontert fordeler.
Mulig man kan massere torpedoen litt så det passer, det er det sikkert noen andre her som kan svare på ;)
LH 2.4 til 240 kan brukes. Null stress.
Ikke noe poeng i å massere torpedoen..
Riktignok ikke helt ferdig montert her.
Men sånn ble det gjort da jeg testet 16V motoren i 242'n før demontering.
Her brukte jeg orginale 16V styreenheter og LH 2.4 nett til 240.
http://i645.photobucket.com/albums/u...V/DSC02082.jpg
Har ingenting med volvo å gjøre, men er jo noe intresse for chevy motorer her så prøver:P Har en bremsekurver på en bil. Lurte på om noen kan fortelle meg noe utifra denne bremsekurven? Er en 6,3l chevy motor med forgasser.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/09/958.jpg
Er det bare meg, eller hadde den motoren uvanlig lang kurve til å være 8'er? Over 500hk fra 5750 til 7000 er jo bare sykt..
Må være en morsom motor å kjøre med :)