Det er erfaringen min også:)
Printable View
Vil vel ikke kalle det en god løsning... er beregnet for gammle biler som ikke vil kjøre stiftetenning, dessuten den vil jo ikke ha bankesensorfunksjon, så da hjelper det jo lite selv om man har et par forskjellige kurver å velge mellom...
Bedre med missmatcha EZK ;)
En annen ting jeg funderer på, er om det lar seg gjøre å "kopiere" tenning og bensinmap fra et datasprut, og bruke de parameterene, og brenne nye chipper til LH 2.4. Da kunne man kanskje fått laget seg tenningskurver som passer de forskjellige kammene litt bedre.
Det er kostbart, og tidkrevende, og man kan like gjerne bruke et datasprut. Det er det mest logiske, men ville det latt seg gjøre i praksis?
Nei men da droppes det :)
Noe sånn som det her, er det ett alternativ på sugemotor?
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=227153
Edit: V20T, ta en titt på linken min :p
Ja, har sett på den:) Det blir noe sånt, men jeg tenkte enda litt enklere. Rett og slett kjøre f.eks en standard B230F i bremsebenk, og justert den med forskjellige kammer, slik at man kunne byttet chip sammen med kammen, og fått en tenningskurve som samarbeider med kammen.,
Eller det letteste av alt i slik sammenheng istedet for å kjøre et mellomledd som kompliseer ting og tar MYE tid...
Kjør VEMS... samme software som MS (dog altid nyere versjon, VEMS folka lager den, MS "leetcher"), men en hjerne med mye større kapasitet og brukervennlighet...
Feks. jeg kommer til å kjøre VEMS på min 24v motor... fullsekvensiel tnning og sprut! Samt kan bruke begge bankesensorene mine, Bredbåndlambda, har full støtte for tomgangsventil, + har noen utganger og inngager ekstra for de som treger boostkontroll, launch, nitrogenoksid(NOS) etc...
Evt. annet merke av datasprut for all del...
Dog skal godt gjøres å finne sprut med alle de mulighetene til 6k (inkl. bredbåndslambda og EGT)
Siden folka som laga MS kopierte en av VEMS sine tidligere kort (står forklart på sida dems hvis man leser litt mellom linjene :p), så antok jeg at de hadde "stjelt" programvaren også... At de hadde fått ny programvare til MS nå var jeg ikke klar over, dog har fått meg meg at VEMS har laget eget ;) Like greit for min del siden jeg skal bygge på VEMS... og den nye programvaren ser mere brukervennlig ut :)
Uansett VEMS MS eller andre... fordelen er jo at man får flere løsninger enn LH 2.4 har, og mere lettvinnt også.
Dog hadde det funnes noe "running engine" programvare til feks. Motronic 4.4 (som hvermansen har råd til) så hadde jeg like gjerne brukt det. 4.4 er faktisk veldig kapabel, og selv på 960II/S90/850 etc. med mye ekstradilldall som startspærre o.l. så er det MANGE ledige inn- og utganger :D
hei,har kommet over en 2,5 bunndel med 16v stempel som jeg tenkte å bruke i bilcross, og jeg lurer på om det er mulig å bruke en 531 på dette eller må jeg bytte stempel?
Tja, skulle gjerne vært helt enig, men:
VEMS er et prosjekt som tok basis i nettopp MS til å begynne med.
Dette var på tiden da MS kun styrte fuel.
Siden den gang har MYE skjedd. Helt ny hardware ble designet, og således firmwaren... Selv om Megatune ble brukt som tuning software en stund.
Prøver ikke være vanskelig. Bare belyse fakta. :)
Oh... rart at VEMS selv sier det motsatte men, samma faen egentlig :p Har egentlig ingen forkjærlighet for noen av dem sånnsett. Du har nok kanskje rett, men har ikke sett så supergrundig på MS så har bare basert meg på at det som står på VEMS sine sider var sant... Velger bare VEMS fordi det er ei høyst kapabel motorstyring til en veldig rimelig penge, og har mere funksjoner (lett tilgjengelig) enn MS og sånnsett får jeg jo mere for pengene...
Aller helst skulle jeg vel ønsket meg Motec, Bosch Motorsport o.l men de er jo i en "litt" annen prisklasse...
KL selger rimelige DTA nå. Det er på høyde med Motec, om ikke bedre. S80pro kan også kjøre doble lambda. mest beregnet på komplekse V motorer. i tillegg til doble tenning og bensinmap, som kan byttes ved å trykke på en bryter under kjøring.
Ingenting rart der.
Det som er skrevet på VEMS-sidene er i samsvar med det jeg skrev her, så da må du nok lese en gang til. :)
Skal sies at det står ytterst lite om MS-derivatet der, siden at etter det ble hetende GenBoard er designet helt eget for VEMS.
Bruce Bowling og Al Grippo begynte allerede i 1995 å planlegge en motorstyring man kunne sette sammen selv, for en rimelig penge. Denne het EFI332.
Utviklingen av EFI332 stoppet. I stedet re-designet de hele pakka, og releaset første utgave av MegaSquirt i 2001.
I 2003 hadde noen brukt MS-prosjektet som inspirasjon, og laget noe som ble hetende MegaSquirt-AVR. Det er dette som etterhvert blir hetende VEMS.
Likhetene mellom VEMS og MS ble veldig fort færre.
Bare tuning softwaren som var fellesnevneren til slutt (inntil nå).
Megasquirt-AVR(tidlig vems) hadde uansett ikke lik kildekode som Megasquirt, siden MS den gangen var skrevet i Assembler til en Motorola chip, mens MS-AVR var et Atmel AVR chip, koden skrevet i C.
Dette ble mye tullball ut av en altfor liten filleting :D
Har ingenting negativt å si om VEMS, som er et flott system.
Hadde de vært litt flinkere med å lage ryddig og konkret dokumentasjon, tror jeg VEMS hadde slått an i en mye større grad.
Som du sier, så kan en omjustering av Motronicen være en vel så bra løsning i mange tilfeller.
Robust og testet. Den er også installert med omhu, der ledningsnettet er laget på en måte som ikke skaper problemer.
http://megasquirtavr.sourceforge.net/
http://www.vems.hu/wiki/index.php?page=MegaSquirt
Virker som du har roen her flyfaen.
Driver du med motorbygging og sånt?
Tja er jo en hobby, en litt seriøs en sådan... skal til å bygge meg flowbenk snart. Holder dessuten på å bygge en 2,9 24v sugis som skal få rundt 100hk/l men også god kjørbarhet :) (til min "in-progress" brukisbil") Har også en annen motor på vent. en 20v 2,3 femmer som jeg skal prøve å få laga topp til selv med 3D-VT :)
Til daglig skrur jeg jo på motorer da også, men de er vel i en litt annen finesseklasse, også en "smule" mere effekt involvert :p I mitt tilfelle er det ca. et halvt tonn med masse "kniver" og "finner" som snurrer med 13820rpm og utvilkler 4600+hk... de brukes vel helst på ting som flyr :p
En turboprop passer seg vel relativt dårlig i en bil :p
Men det må vel være noe av de grommeste sugemotorene som er å få tak i da :p
kva topp er dette da? ventilene har kun en halv millimeter i klaring mellom seg.
kan slenge utpå et bilde seinere i kveld.
eg fulde diesel i både toppen og cylinder, i cylinderen rant det ut lika fort på alle sirka, men i toppen så rant dieselen ut cylnr på ca 5 timar, og på nr. 2,3 og 4 så stod dei i 2 døgn uten at det viste noko. snakte me ein mekanikar, og han trudde ikkje det var det som gjorde det, han trudde heller det va toppakninga siden den hadde blest ut på alle cylindrar.
blokka har 93mm boring meiner eg eg målte til, passer stempel fra b21 da? og kva vil ein toppakning som dette koste?
skyter i det ene hølet eller kammer eller va det heter, på mine to dobble dellorto 40 dhla,. tro om dette bare er justering har prøvd meg litt fram men ja ikke noe hell altså...