Den slangen du sendte video av er jo etter turboen og skal blåse seg opp når du gir gass. Det vil derfor være lite sannsynlig at det hjelper å skifte denne. Det som sannsynligvis skjer i akkurat ditt tilfelle er at motoren suger i seg all lufta den klarer, og turboen gir lite eller ingenting slik at slangen klapper sammen.
Du nevner at staget på virvelspjeldet har detti av, og dette medførte i mitt tilfelle at bilen gikk i nødmodus. Det går an å quickfixe dette ved å montere volvo sitt reparasjonssett på armen. Det finner du bilde av her:
https://www.volvopartshop.com/swirl-...91-12423-p.asp Det er i praksis en spiker med en skive som du bare får dratt på den ene veien, så sitter den. For å montere den varmer du en nål eller ståltråd som er like stort som spikeren helt til det er rødglødene, så skyver du det igjennom armen og kula. Vipps så har du hull du kan montere spikeren i uten å plukke opp toppen.
Kan samtidig lønne seg å kjøpe ny "arm" da denne ikke koster all verden hos Volvo og blir slarkete der den skal sitte fast på kula til virvelspjeldet.
Etter du har gjort dette så må du stoppe og starte motoren noen ganger. Jeg husker ikke om det var 3, 5 eller 10 ganger. Det som da skjer er at servomotoren til virvelspjeldet kalibrerer seg ved å gå i endeslag (fullt åpent virvelspjeld). Først da vil feilmelding på virvelspjeld bli borte.
Jeg syns det er meget rart at aktuatoren på turboen din beveger seg uten at du får noe turbotrykk. Min far hadde samme problem med sin mercedes V6 diesel, og der var partikkelfilteret så fullt at det ikke ble nok eksostrykk til å få turboen til å rotere. Men da burde du jo fått feilmelding om tett sotfilter. Oppsummert så lurer jeg virkelig på om EGR ventilen din ikke er skikkelig bortprogrammert, og at feilkoden på EGR som ikke burde vært der i utgangspunktet tvinger bilen din i nødmodus så du ikke får turbotrykk.
Har du foresten tatt batteripolen en halvtime for å fjerne feilkoder etter det ble programmert bort? Det kan jo hende det er programmert vekk slik at den feilkoden ikke lengre blir trigget, men at den fortsatt er aktiv fordi den aldri ble slettet etter programmeringa.
Håper noe av dette kan være til hjelp...