At du girer og clutcher bedre enn en I-Shift kasse gjør tror jeg rett og slett ikke noe på.
Printable View
At du girer og clutcher bedre enn en I-Shift kasse gjør tror jeg rett og slett ikke noe på.
Hmm. Tror jeg glemte å skrive at det var girkassene på 4aksla bilene sammenligna med 5aksla bilene. På 4aksla bilene fungerer både powetronic og i-shift så bra man kan forvente uten at bilen faktisk ser en kraftigere stigning litt lenger opp i bakken. Og det kunne den faktisk ha vist om det hadde vært gps dekning. Det eneste som jeg synes er ett minus med I-shift kassen til denne bruken er hvordan den oppfører seg i manuell modus. Varslingen av hvordan gir man kan veksle til stemmer overhode ikke med de man faktisk kan veksle til. Derfor må den kjøres i automat i oppoverbakke, i P+ modus. Noe som fungerer greit nok ettersom den stort sett bare girer ett gir av gangen og langt over grønt område på turtall.
Har heller ikke påstått at jeg girer bedre enn I-shift. Dobbelt-H girkasser, er som sistebokstaven, ett reint h******* å gire med. Oppgiring i oppoverbakke med manuell girkasse og clutchpedal i lastebil går ikke å få like rask og sømløs som I-shift pga de fysiske begrensingene i girkasse og clutch, og at ett menneske ikke klarer å treffe like nøyakig og raskt på rett turtall som en datamaskin som kutter turtallet med mye bedre og raskere metoder enn en gasspedal.
Men bakkestart klarer jeg med mye mindre sluring med bil med clutchpedal enn I-shift kassen i den 4aksla FMXen, uten å belaste drivverket mer.
Om du tror på det eller ikke bryr meg ikke noe. Jeg er bare glad for å slippe clutchpedal :)
Her kommer litt av det jeg skriver om at ishiften fungerer best når den har luftfjæring bak, grunnet tyngdeberegning.
Med en bil med stålfjæring, så aner ikke girkassa hvor tung bilen er, eneste den kan beregne utifra er momentet
Girkassa har en lutningsgiver, som forteller hvor bratt bilen går, og basert på det skal den avgjøre hvilket gir som er tilgjengelig.
Når girkassen da egentlig mangler informasjon om hvor tung bilen er, så mangler den jo info rett og slett.
Men på normale tippbiler fungerer dette egentlig ganske greitt.. men jeg tipper i de forholdene dere driver på i, så er rullemotstanden så stor, at den vurderingen av neste gir blir for optimistisk.
Men skal jo sies at alt dette blir jo litt synsing ifra min side, har noen tusen km bak rattet med ishift, men lite på anlegg og med anleggsprogram.
Men jeg kan ikke skjønne hvorfor manuell modus skal være noe verre enn automat, da er det 100% opp til sjåføren å bestemme hvilket gir av de girene som er tilgjengelig som skal brukes.. så den må jeg si at jeg ikke helt skjønte.
FMXen det er snakk om her er første bilen med I-shift jeg har kjørt. Før Volvoene omtalt her i tråden er de eneste Volvoene jeg har kjørt med gammeldags range og splitt manuell kasse. Så derfor hadde jeg tydeligvis missforstått litt, ettersom problemene med manuell modus kommer av at bryteren man girer manuelt med er dårlig.
Bryteren er ikke skiftet, men kassen er omprogramert til å passe kjøringen bedre, med bla altid bruke førstegir som startgir i P+ modus.
Har ikke sett etter på de firaksla FMXene, men ivertfall de femaksla med terbergaksel har lastsensor plassert på samme stag som lastaventilen til bremsene. Denne bruker terbergsystemet for å styre boggiakselen. Men det er vel tvilsomt at bilens styresystem har tilgang til den sensoren for bestemme girvalg.
Vektavlesnigne til den sensoren er forøvrig svært nøyaktig om lasset er passe jevnt fordelt. Fikk avlest vekt via pc tilkoblet diagnosen en gang en mekaniker fra Terberg var med, og grovsammenlignet det med hjullasterens vekt.
Grivalg i automatmodus på nyeste leiebilen vi har fått fungerer forresten bedre enn på FHene våres, synest jeg. Men så har den sansynligvis dumper programmvare og ikke lastebil programmvare.
Så da får det vel følge lit info om ny"anskaffelsen" :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/326.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/327.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/328.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/329.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/330.jpg
Kasse litt over halvveis oppe:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/331.jpg
Og helt oppe:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/10/332.jpg
Og ja, kassen tar i taket på overbygget når den er helt oppe, om bilen rygges helt bak til tippstokk.
Dette er sikkert en ukjent bil for de fleste. Den blir kalt Volvo BAS. Den er bygd med FMX hytte, men har ellers mye fellestrekk med en dumper. Jeg vil kalle det for en dumper med lastebilhytte. Litt info om BAS finnes her http://www.basminingtrucks.com/en/
Kort fortalt ett nederlansk firma som importerer flere merker lastebil og bygger opp. Kassepåbygget er AJK, som jeg igrunn ikke har hørt om tidligere.
Hovedrammen er ikke så ulik FHene våres, men med tippramme som ser betyderlig mer solid ut. Bladfjærer på tandem av samme type som FHene våres, og parabelfjærer med 4 blad på de 2 fremste akslene. Pusherakselen har luftfæring med automatisk senk og hev etter belastning, men den kan tvangssenkes og heves med tom bil, og må tvangsheves når motor har vært avslått med tom bil.
24" drivhjul i 325, og resten er vanlig 22,5". husker ikke bredde på styrehjulene, men rulleomkrets er ca samme som på 24" hjulene og så brei at venstredekket på førsteaksel tar i styrestaget i kraftig sving.
Den er bygd for ca 55 tonn nyttelast. 60 tonn er det plass til uten problem :)
6 trinns powetronic med reduksjon så lett giret at den ligger i toppen av grønnfeltet når fartsperren slår inn ved 50kmt. Litt lite motor med 420 da, men takket være tettere gir så går den ikke så mye saktere enn FHene som man skulle tro. Gjerrig på drivstoff er den også, med i underkant av 31 liter på mila, kontra mellom 27,5-28 på FHene :)
Den er leid for 3mnd testing av dette firmaet, for de som er flink i nederlandsk :D http://www.wetering-heesch.nl/
Heftig bil!
Men nå er det jo nesten en dumper. Så jeg spør igjen jeg, hvorfor ikke bare prøve med en helt vanlig dumper?
Ok, da er det ikke helt ukjent her nord da :)
Godt sagt! Og jeg er helt enig. Han som har stått for innkjøpet av disse FHXene ville opprinnelig kjøpe Cat 770 tipptrucker.
Men eierene var ikke helt enig. Tror innkjøpspris var ett av argumentene. Det var også ment som ett slags eksperiment med utprøvingen av disse FHene, som dere ser her i tråden hvordan har gått.
Vi hadde forresten besøk av en delegasjon fra Volvo her på torsdag. Vet ikke hva de ble enig om på møtet. Men de var ivertfall med noen turer både i den FHXen som fungerer og i BASen, og fotograferte begge 2 ivrig.
3 fra delegasjonen var svensker, der den ene var han som i samarbeid med Terberg kom opp med ideen til dette konseptet.
Vil sitere han på noe han sa mens han satt på :p "Dere norsker er svåre" (Beklager at jeg er elendig på språk).
Fikk høre at den første bilen av dette konseptet ble laget for ca 2 år siden, og at det nå går noen tilsvarende biler i Sverige, bla en bygd som FMX med I-shift som vi hadde som leiebil en kort periode i høst, som vist lenger opp i tråden. Noen i gullgruve i Afrika, og ellers noen spredt over hele verden.
Noen av de har antakelig hatt noen problemer, da de også har fått ettermontert oljekjøler til Terbergsystemet, slik som ene bilen våres.
Men om jeg forsto han rett var alle feil med resten av bilene laget etter dette konseptet nesten ubetydelig sammenlignet med problemene vi har hatt.
Sansynligvis er kjøringen rett og slett for tøff for den. Jeg stoppet på en av den bratteste plassene langs transportveien, som da ikke er den bratteste stigningen som forekommer, slik at han fikk målt stigningen/"lutningen". 23% stigning var det akkurat der.
Etter det fikk jeg også forklaring på noe av det jeg har lurt på om girkassene og programmering lenger opp i tråden her.
Maks stigning for bruk med I-shift er 15%. Etter det blir belastning på clutch for stor, som jeg allerede hadde forutsett. Den 4 aksla leie FMXen med I-shift har i tillegg feil sluttveksling for denne bruken. Maks stigning for at programmvaren skal takle automatmodus med I-shift og Powertroninc er 10%. Over det bør man bruke manuell girmodus.
Dette er det lite info om i brukermanualen, så det hjalp å få snakke med noen som virkelig kan mye om dette :) Jeg er også typen som liker å vite hvorfor ting er slik og slik.
BAS bilen er ett konsept som BAS Trucks står bak hele utviklingen på, og som det virket som at svenskene ikke var klar over fra før, eventuelt hadde veldig begrenset kjennskap til.
Flere virket faktisk forbløffet over aksellasten BAS tillater. Men de har vist ikke tro på pusheraksel til slik kjøring som dette, da lengden fra første styreaksel til bakerste stive aksel er betraktelig lengre enn på FHXene, selv om ikke totallengden på bilene er veldig forskjellig.
Fra sjoførsiden har denne lengden vist seg uproblematisk under kjøring, og jeg synest BASen har mer forutsigbare kjøreegenskaper. Det er bare i en sving BASen føles lengre, mens i den verste S-kombinasjonen føles faktisk FHen verre både på svingradius og hvordan bilen følger doseringene.
Men grunnet FH hytte har selvsagt FHXene mye bedre komfortnivå på alle områder.
Uansett hva som blir bestemt håper jeg ivertfall at det snart blir mindre problemer enn det har vært hittil :)
Montering av oljekjøler på den ene FHen har allerede gitt veldig positiv effekt, selv om det fortsatt har vært noen problemer etter det.
Hvordan endte dette prosjektet egentlig?
Prosjektet er enda ikke over, da det er enda ca ett år igjen av kontrakten.
Men alvorlige problemer har heldigvis blitt færre siden sist oppdatering.
Terbergsystemet har stort sett fungert bra siden oljekjølere ble montert. Foringene til løft og svingsylindrene er nå utslitt på begge biler. De har tatt litt tid å skaffe.
Men med tanke på de vridningene foringene får når en stiv aksel vris mellom sylindrene synest jeg i grunn de har holdt godt. Spesielt med tanke på at veiene vi kjører på i grunn er alt for tøffe for denne boggitypen.
Foringer i bakkant av styreakselenes fjærstokker er også byttet. Heller ikke rart med denn bruken.
En styremodul til kjøleviften til Terbergens olje har fusket. Brakett/ramme til radiatoren til Terbergens kjøling har sprukket og vært sveist opp.
Tror det er en liten designfeil der som gjør at vibrasjon kan føre til metalltrøtthet.
Noen få diverse oljelekkasjer, som f.eks bunntetning tipptuber og div. koblinger.
Ett havarert universalledd på mellomaksel, og senere havarert drivaksel/diff på ene bilen. Jeg har mistanke om at girkassen begyner å bli dårlig på den bilen også, da den fusker litt innimellom, og har hatt flere av samme symptomene som kom på den andre bilen før girkassen røk.
Angående girkasse, så har vi fått en 4aksle 07 mod FM som reservebil, som hadde dårlig kasse allerede da den kom. Så den har nå nyoverhalt girkasse.
På bilen jeg kjører hadde vi lenge noen problemer med lys som var vanskelig å finne ut av. Ene nærlys og baklys ble borte, samt ryggelys. Etter at tenning hadde vært avslått så virket lysene en stund, for så å bli borte.
Tror det skal være det meste når man ikke regner med vanlig vedlikehold og slitedeler.
Jeg er faktisk litt imponert over at ingen fjærer er utslitt og knekt foreløpig. Menm nå som jeg har nevnt det så blir det vel å skje :p
Oppsummert virker dette ganske mye, men fordelt over ett år er det langt mindre enn til å begyne med.
De ser selvsagt ikke like pene ut lenger. Hver bil har vært ute for uhell med sjofører som ikke er så erfaren på slik kjøring. Ene rygget ned i en grøft, og ettersom bilen måtte støttes opp av en hjullaster under bergingen fikk den en del bulker i siden av kassen. Andre bilen fikk bulker i siden av kassen når den andre uerfarne sjoføren kjørte med kassen inn i fjellveggen i en sving.