Hva med grep osv.? Mange faktorer som spiller inn på hvor høy toppfart du kan oppnå i løpet av 201m.
Printable View
På 402 M er sluttfarten 100% stabil nesten uansett hvor mye man roter seg bort på veien. Det er rett at kjørestil har noe større innvirkning på 201M, men hvis man ikke har grep og ikke kan kjøre så trenger man vel ikke så mye effekt heller?
201 M viser derfor hvor mye effekt sjåføren og bilen i praksis klarer å få ned i veien - og det er jo det det hele handler om.
Når det gjelder maksgrepet så avsløres dette av 60 ft tiden og i praksis har det vist seg at dette ligger fra 2,2 - 2,5 sek. med helt vanlige gatedekk.
Disse 0,3 sek har ikke avgjørende betydning for sluttfarten.
Alle bør derfor stille på 201M og få ett resultat på godt og vondt. De som trimmer kan så stille igjen neste gang og se med egne øyne hvor stor forbedringen er blitt i PRAKSIS.
Er akkurat det samme som du sier jeg prøver å få fram uten alt for stor hell :p Mye pga det er enkelte her som ønsker å krangle. Jeg har bare dette oppsettet på denne motoren fordi det er gøy å prøve og jeg vil ha litt mer enn hva en chippa bil med 13c på full ladd kan gi.
Det er slik at en bils akselarasjonsevne alene bestemmes av dreiemomentet. En sugemotors dreiemoment bestemmes i praksis alene av motorvolummet. En turbomotos dreiemoment bestemmes i veldig stor grad av ladetrykket. Grunnen til dette er at man kan si at det praktiske motorvolummet øker med 10% pr. 0,1 BAR ladetrykk.
For at en 2,3 L turbomotor skal kjøre fra en 3,5L sugemotor så trenger den ikke mer enn ca. 0,52 BAR ladetrykk. Hvis man må lade betydelig mer så er det kun fordi oppsettet er dårlig.
Vi VET at Volvo sine oppsett er akkurat dette og derfor tør ikke jeg anbefale en student med presset økonomi til å gå i gang med å turbolade en sugemotor, lade 0,3 BAR med tilfeldig turbo og få revva resultat i praksis.
Du derimot har ett helt annet oppsett.
Stort luftfilter, antar jeg.
3" LMM
Stor turbo.
Svær intercooler.
3" eksos.
osv osv.
Med 1,7 BAR ladetrykk (6,2L praktisk motorvolum) skulle BMW´ene bare kunne skimtet baklysene dine i en tåke av dekkrøyk. Hvis ikke dette er tilfellet så avslører det at oppsettet funker dårlig.
Dette har jeg sett før. En kar med lignede saker kom og skulle vise "prestanda" med ladetrykk oppvrengt til 1,9 BAR. Volvoen hans gikk likt med en Ford Scorpio 2,9 automat som riktignok hadde effektanlegg og oppgadert innsug, men som var fylt opp med 7 sekker fyringsved.
Tidenes flause som ble solgt i deler ikke lenge etterpå. Skikkelig trist for ungdommen som hadde brukt mye tid, penger og krefter på dette.
Heh, jaa.. oppsettet ser du jo også i min "evaluering av kimmits bestselger". Men jeg er enig i det du sier, det går liksom ikke så vilt som det skulle.. Har jo kjørt 2.0 cosworth med 1.6 i trykk.. Å gud hjelpe hva det dro ivei iforhåld. Trykket mitt er idag nedjustert til 1.2-1.3 pga. frykt for råder og M46`n.
Hvis det var de obligatoriske grønne dysene på denne Cosworthen så skulle en B230 med 1,7 BAR ladetrykk fra en "400 + hk turbo", lett portet 530 topp og en grei kam egentlig gått minst like godt ;)
Jeg har G-målt nok biler til å vite dette som ett faktum!
Det finnes noen billige, men uvanlig og enkle trick som har vist seg å fungere godt.
Slik jeg ser det er det kun én eneste forklaring på hvorfor motoren din ikke knekker 9 mm rådene, ikke tenningsbanker og ikke går så godt som oppsettet tilsier. ALT for lav tenning for å unngå tenningsbank og motorras pga ALT for høyt kompforhold.
Jeg innbiller meg tydlig at det var et såkalt "330-kit" på den. Turboen var DIIIGER sådan, eier har i ettertid fått bekreftet at dette var en raceturbo, og skal bytte denne til han får bilen på veien igjen.
Akkurat. Da kjører han de grønne #803 dysene og disse begrenser effekten uavhengig av turbo. Diger Raceturbo gir dårligere resultat enn den sedvanlige T34 turboen.
Potensialet til T34 turboen (Faktisk en Volvo 240 Gr.A turbo ;) ) er 0 - 150 km/t på mindre enn 8 sek.
For høy komp er vel ikke denne motorens eneste problem.
Du sliter vel med en turbo som surger.
Turboens ugunstige arbeidsforhold sikrer vel ikke den beste flowen gjennom eksosturbinen heller og kombinert med kompforholdet så fyrer du mest for kråka :)
Tenninga blir vel regulert bla. via tenningsbanksensoren...
Grunnen til gløding er ekstremt lav tenning. Dette har som oftest med att han som lager chippen "hel graderer" tennings chippet,
slik att ingen raser sine motorer.For han vill ikke ha en helvetes diskusjom om erstatninger, på en hel haug motorer som raser grunnet tenningsbank eller andre ting.