wunder-hansi:
åssen modell er elnettet ditt?
eller du kan gi meg fargene på ledninga på bensinpumperele ditt
Printable View
wunder-hansi:
åssen modell er elnettet ditt?
eller du kan gi meg fargene på ledninga på bensinpumperele ditt
legger inn en komentar bare så eg finner igjenn denne.
holder på og prøve og koble opp tenningen på lh2.4
hallo her denna linken va det mye nyttig info i! he prøvd å få med meg det meste.. men får ikkje ginst på pluggene :(
har bytta motoren over fra ein 240 te ein anna 240 den sveiv i den forrige... men ikkje nå
har kobla inn strømm på 9 pols kontakta på : tyn gul/rød, rød/svart og blå som får strømm på hak 2og3 fra tenninga
tynn blå/gul får strømm når starter går...
ledning fra bateri til + på coil...
strømm inn til hovudhjerne 0280000560 på stikk 9/35/4
strømm på tenningshjerne på 5/6
noen som kan hjelpe er tålig forleien kan du sei er fersk i detta med ledningsnett......
ska ledningsnette få no strømm eller signal frå kontakte på torpedoveggen bilens kontakt ?
PROBLEM LØST: fått gnit nå! va nok dårlig gjording!
det står velidi godt beskreve her kva som ska ha strømm inn til hjernene men vilke stikk skal gå til jord? fra bensin hjerne å tenningshjerne...?
Som det står i tråden er stikk nr 14 på tenningshjernen jord (noen har den ikke)
Å bensinhjernen jordes i godset, en av ledningene på bensinrele er også jord, denne kommer fra bensinhjernen som beskrevet i denne tråden. Mål på relèet ditt å se om du har jord.
Bilens kontakt er bare til olje trykksbryter (sort), vann temp (instrument), ladelampe (rød) og innslaget til starteren(50)
Sjekka at svinghjulssensoren din er ok?
va ute nå å fiksa joding på stikk 14 på tenningshjerne ;) bensinjerne er og jordet som den skal å det er strømm inn som det skal.... bensinpumpe går og har fått gnist men den starter ikkje :( det er strømm inn til dyser å begge hjernene er jordet som di skal kan bensinhjerner vere ødelakt i å med att ikkje dyser åpner?
svingjulssensoren fungerer som den skal ja ;)
hjernen har siffer 0280 000 560 er det no måte å måle om den er gåen?
Du har konstant volt inn på dysene?
Hvis du har spenning og de ikke åpner, sjekk jordinga inn på dysene. Har du husket å koble til de to jordingene på innsuget?
Mål å se om du har jord, er ikke konstant jord her, men så kalt hurtig jord. Det er ett åpningssignal fra bensinhjernen til dysene, på stikk nr 18.
Konstant strøm, men når den jorder dysene, åpner de. Så hvis du har strøm, sjekk jordinga. Har du jording på bensinrelèet ditt? (pumpa kan fortsatt gå selvom du ikke har jording på relè, den er jordet baki bagasjen)
Bensinpumpa er jordet i bagasjerommet ja, ved bensinpåfyllingsrøret under teppe.
Husker ikke hvilken ledning som er jord, bare å måle å se om du har jord på noen av dem? Hvis ikke du har jord noe sted der så se i ett koblingsskjema hvilken ledning som skal ha jord å kobl inn.
Har du sjekket at åpningssignalet er der da??
Mål med en prøve lampe eller multimeter, sett den ene pinnen på konstant strøm, f.eks rett på + på batteri (12v) og sett den andre pinnen inni dysekontakta, ikke den som du fikk strøm ut av, men den andre. Der skal det jorde ett øyeblikk, så du må stå å måle mens noen vrir om tenninga. Greit å ha med en hjelper som kan kjinne mens du måler.
EDIT: kan også sette multimeter på Ohm, å sette fast inni dysekontakta, å andre pinnen til jord i kaross. Kommer det ett lite pip da når du vrir nøkkelen så er det åpningssignalet.
Kan også måle rett på pinnene på hjernen.
Hva var feilen? :)
han hadde fått jordingssignal sto det:) så spørs om det ikke var jord noen steder:)
Tenkte litt konkret hvor feilen lå, uansett bra du fant ut av det :)
he ett modifisert 2.4 nett så er det jo lodda inn dysemotstand..(er jo turbo motor) det er ein kontakt der med 6stikk denne kontakten kunne monteres to veier, vist den sto feil fekk ikkje den ledningen som går inn i sentrum a dysemotstanden kontakt med ledningen ut på nette, snudde kontakten å bilen starta ;) he ikkje så peiling .... men den ledningen som går inn i sentrum a dysemotstanden he kansje no med jord å gjere?
Heisann, håper det går fint og bumpe denne haug gamle tråden, siden det gjelder det samme.. :o
Jeg har holdt på en uke nå og prøvd og få starta 760en min etter jeg satt inn ett LH 2.4 motornett fra 240 (ukjent årgang) for og koble opp en b230fk i bilen.
Jeg tror eg har prøvd det meste, og lest opp og ned på det meste også, så begynner og gå litt tom for ideer..
http://i1249.photobucket.com/albums/...e.jpg~original
Jeg har bensin, men er gnisten jeg sliter med, den kommer avogtil når jeg går på nøkkelposisjon 2 og 3, men ikke under selve kjinningen,
og avogtil når man slipper opp fra nøkkelposisjon 3 til 2. Hvis den har gnistra og jeg prøver igjen rett etterpå skjer det ingenting. :confused:
Etter mye feilsøking begynner jeg og lure litt på om det kan være noen kontaktpunkt i tilkoplingen til tenningshjernen som er bytta om på, siden jeg såg at den har vært åpnet før.
Er det noen med store elektriske evner som ser noe feil med dette ? R.G fks? :o
http://i1249.photobucket.com/albums/...m.jpg~original
http://i1249.photobucket.com/albums/...a.jpg~original
http://i1249.photobucket.com/albums/...m.jpg~original
Jeg har også prøvd og jorde vilt overalt oppi motorrommet med to sett med startkabler, så tror ikke det er dårlig jording heller. :rolleyes:
http://www.autoelectric.ru/auto/volv...989/740-89.htm
Hvis du ser på lh2.4 og ez 116k så får du en ide om hvilke ledninger som skal hvor. Det er ikke sikkert fargene stemmer, da skjemaet er til 1989 740, men lh2.4/ez116k er likt :)
Uten å ha satt meg så inn i det som blir nevnt over her,så er iallefall dette typiske feil ved montering av lh2.4/typiske feil når det ikke funker:
-jording mangler på motor/lh2.4
-defekt pumperele
-strøm ifra tenningslås er hentet på kurs som ikke gir strøm når man kjører startern.
-korrosjon på hovedstrøm ved batteri(240) ikke alle nett har denne sikringen ved batteriet.(avhenger av årsmodell)
-formotstand koblet feil.
Var vel en bekjent som hadde klart å bytta om kontaktene til tempsensorn og tomgangsregulatorn(eller lignende)
Den starta men var veldig lite samarbeidsvillig.
Jeg har klart og få gnist på bilen nå, men nå vil ikke dysene åpne når de skal.
Jeg kjørte den dysetest sekvensen, mens eg hadde koplet til en diode, og da blinker det flott.
Kom noen rare lyder da, men regner med det er normalt. Under kjinning av bil blinker dioden kun en gang når man går av starteren.
Den vil heller ikke starte på startgass noen som jeg overhodet ikke kan forstå så lenge den gnisterer fint...
Jeg har målt forbindelse mellom punkt 18 på bensin hjernen og dysekontakten.
Noen gode tips eller råd? :)
Du har gnist på riktig tidspunkt? Motoren har kompresjon og alt mekanisk er riktig?
Koble ut alle fire dysekontaktene og mål om du har konstant 12v der (både med tenning på og når du kjører startmotoren). Deretter setter du multimeteret på "piping" og måler mellom den andre pinnen i dysekontakten og jord. Det skal pipe hver gang dysene får signal om å åpne når du kjører startmotoren.
En redneck-måte å teste om dysene åpner som de skal er å skru av fuelrail og bare prøve å starte motoren mens noen ser om det kommer bensin ut. Ikke akkurat noe å anbefale, men da får du veldig enkelt bekreftet om de åpner eller ikke
Jada, har kjørt motoren i en annen bil, så den funker bra ellers :)
Har 12V på dysekontakten ved tenning på, men synker til oppunder 3 volt ved kjinning..
Ingen pip til jord som eg kunne høre iallfall ved kjinning, kunne gjerne tatt av ledningen på innslaget for og høre bedre, men tviler.
Vet den ikke får bensin, men er bare så rart at den først fikk bensin og ikke gnist, så nå er det omvendt :P
Haha, nå har bensinen kommet tilbake, men gnisten gått vekk igjen .. må jo bare le :P Men eg kom til og tenke på en ting, når eg plukka ut V6en som stod i bilen, tok eg jo vekk litt annet som hørte til den også, som fks en el.boks på høyre side i motor.. Og nå når eg har leita så mye i koplingsskjemaer og sånn så lurer eg på om det kan ha vært noe coilen trengte. ifølge boken er boksen jeg tok vekk forkoplingsmotstand til coil. For coilen ska jo ha strøm fra bilens opprinelige elnett ifølge A til F guiden. LH2.4 har jo ikke en sånn motstand da, så eg vet ikke hvor nøye det er. Hva tror folket? Denne 760en er fra 83. Har prøvd tre forskjellige coiler, uten at det gnistrer som det skal. Enten for svak, eller uregelmessig/uforutsigbar gnist.
Her er den som gikk til boksen, der ledningene til coilen kommer ut, boksen kastet eg såklart :mad: :
Den med to kontakter på (svart og grønn ledning) vet jeg ikke hva er til.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/15.jpg~original
Her er en annen kontakt eg plukka vekk, som var unyttig (tror eg)
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/974.jpg
Koblingsskjema:
Nummer 166 er denne boksen jeg kastet.. (Forkoplingsmotstand tendspole)
Nummer 4 er coilen/tendspolen
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/975.jpg