http://www.dtafast.co.uk/Downloads/M...s%20Manual.pdf
http://www.dtafast.co.uk/Downloads/W...%20Diagram.pdf
Der står vel det meste du trenger og vite om kobling av S80 vil jeg tro :)
Printable View
http://www.dtafast.co.uk/Downloads/M...s%20Manual.pdf
http://www.dtafast.co.uk/Downloads/W...%20Diagram.pdf
Der står vel det meste du trenger og vite om kobling av S80 vil jeg tro :)
Har rota det litt til og viser seg(med hjelp av Truckdriver) att jeg har bruka pin 26 på MS3X, men har kjørt tacho på utgangen.... Hviss jeg setter spark driver til MS3X spark, hva skjer da? Skikkelig driver på samme utgangen, eller må jeg rote mer i el nettet?
(Kjører Orginal fordeler og Bosch tennmodul)
Fikk den til å gå, men ekstremt trigger offset på 108 grader og virker ikke som den henger helt med.
MS3X tenningsugangene er som jeg nevnte 5v, og kan ikke brukes direkte ettersom du gjerne har 12v pullup på tenningsmodulen din. Tacho utgangen er beregnet for 12v, og tåler med enn nok strøm til å drive en tenningsmodul.
Ta da heller å sjekk at tenningspunktet holder seg stabilt over varierende turtall med låst tenning, slik jeg beskrev. Er det ikke stabilt så tyder det på at signalet til tenningsmodul fra MS er feil vei, eller at eventuelt signalet fra triggerhjul leses feil vei. Motronic triggermønstret har den "ulempen" at det som oftest kan leses fint av med begge polariteter, men leses det av feil vei kan tenningspunktet drive avgårde og ikke være stabilt.
Fått te skikkelig utgang på tenning, fått mappe ve og går som ett skudd :)
Men fekk ett problem.. Iac slutte pluttslig å funke. Har reflash`a men ingen endring. Målte i MS kontakten, og det var 12 volt fra iac inn (målte ikke uten kontakt på iac) IAC er helt i orden. Har kjørt testmode på ms, men ingen reaksjon... Skall vell ikke være mulig å brenne transistor så fort? Trenger vell ikke å modde no for att det skal være klart til bruk?
Må man ikke bruke en slik tip120 transistor for å styre den orginale boschventilen som er brukt på lh2.4 biler? Den standard utgangen på v3.0 kort klarer det ikke direkte iallefall.
Aha, blir belastningen for stor?? Funka helt perfekt i ei uke, så pluttselig daua den:confused:
I så fall kan X kortet drive?
Kikka og det pwm kittet stod ikke til board 3,57. Men står att du må ha X for PWM.... Men har det jo så får koble om.
Update:
Var ingen feil, kunn litt for mye "testing". Hadde bytta fra Fidle til idle. Nå er alt Ok.
Hei har nettop kjøpt dette sprutet
MegaSquirt-III EMS System with MS3X Expansion V3.57
Sammen med et 12' lednings nett for MS
Tenkte å bruke sprutet på 8v turbomotor med 660 deka dyser men har egentlig aldri vert borti datasprut før så hadde vert fint om noken av de innpå her som virker veldig flinke kunne komt med en del gode innspill generelt
Dere som har peiling, hvor på treet vil dere plassere DTA S80 PRO i forhold til andre sprut som Haltech, VEMS, Nira osv.?
Er vel oppe blandt disse... over VEMS kanskje... Det man må være obs på et det er litt mere racing orienterter en noen av de andre... har feks. ikke fuel-cut ved feks. stengt gass ved motorbremsing (hvorfor vites ikke) Jeg skal sende de en mail og høre om de kan få laga det ettersom det sparer en god dele suppe feks. om det installert i en gatebil /gate-regga bil (er kun snakk om litt software endring)...
Har du gammel versjon Flyfaen? :p
Vedlegg 3731
Other map settings -> overrun cutoff parameters :)
Vems er et stabilt og fint sprut som ikke koster så mye. Så lenge du ikke forventer at alle de mest cpu intensive oppgavene skal brukes samtidig, så fungerer det bra.
Cpu'en på Vems 3.6 (Atmega avr) er ganske gammel i forhold til mange av de nye, men de har gjort mange forbedringer i koden sin for og forenkle oppsettet av en del vanskelige ting.
Et godt eksempel er koden for bankesensorene, som har blitt enklere og sette opp og de jeg har snakket litt med som har prøvd den, så fungerer det meget bra.
Vems leser 60-2 hjulet på b230ft med glans, og blir bare bedre med en hall sensor for kam sync.
Dette sammen med en tomgangsventil/motor, innebygd lambda, egt sensor om en vil, bankesensor og trykkstyring så får en en god pakke.
Kan kjøre med trigger på hjul (f.eks abs triggerhjul) for å kunne styre turbotrykk i forhold til gir, og mange andre muligheter.
I tillegg støtter Vems f.eks. en b5234t5 fullt ut, med alle sensorer som er på den. Samme med b6254/6304.
Det jobbes aktivt med drive by wire spjeld som er på nyere motorer og det har blitt testet på noen motorer allerede.
Men kunne gjerne tenkt meg en raskere cpu, så alle tenkelige ideer hadde kunne blitt brukt.
Det går litt rykter om et oppdatert sprut, med mye nytt... Men som vanlig, ingen som vil eller kan bekrefte dette.
Hva er pris på vems kontra dta s80 pro? KL_racing har tilbud på DTA til 8495:-SEK.
Mitt oppsett med det jeg vil ha kommer 6700,- + 700 for bblamda
For å kjøre Ms på fk, trengs det en ny tps? regner med den som står på bare forteller om den er stengt,åpen eller fullt åpen? hvilke tps anbefales her?
Bredbandslamda, noen forslag? har tenkt på LC-1, luft og vanntemp finner jeg nok utav, hadde tenkt å bruke den ledningsnette jeg kjøpte fra DIYautotune og bare lage mitt eget nett utav det, hvilke triggerhjul og hall sensorer samt coil og tenningspakker anbefales og kan vere greie?
Ja, tps på ft/fk må byttes ut. Dette er bare en av og på bryter.
Tps fra f.eks. 850 fungerer bra. Lurer på om det var Zeeker som hadde en bra patent for å feste denne. Bare å se gjennom tråden hans.
Den passa ikke med meg.
Den passer på spjeldhus fra f-motor. Jeg måtte flikke litt med vinkelsliperen på den for at det skulle passe på f-spjeldhus på e-innsug.
Den passa ikke med meg iallefall. Om jeg ikke husker feil, så var problemet at tps'en ikke traff hullene uansett hvilken vei den stod.
Kanskje det er spjeldhuset mitt som ikke er rett da. Er jo så mye rart på den bilen fra forrige eier, så kan jo være at det er et hus som er fra noe annet enn f/ft/fk. Vet ikke hvordan det er med et f.eks. om de er like ft huset?
Hovedforskjellen på spjellhuset på ET er at du har en skrue for å justere tomgangsluft der, det finnes ikke på spjellhusene til F/FT/FK.
Ok. Ja, ikke så nøye egentlig. Laget meg en brakett selv til slutt.
Fra http://shop.vems.hu/
Glemte å si at en trenger MAT/IAT sensor også, men den er ~170 kroner.
Heldigvis ganske billige sensorer. Hvit motorene derimot har god støtte for alle sensorene. Kan og velge hvilke tenningsutganger en vil ha når en bestiller. F.eks. 2 igbt (kjøre vanlig coil, eller hva som helst av rele) og 6 logic level (som er for smarte coiler eller tennings moduler). Så på hvitmotor kan en velge de gamle coilene med 2 pinner (b6254fs og lignende) eller de nye "R" coilene som har innebygd tennsteg.
Men det er som sagt cpu'en som er det store problemet med Vems, og det er viktig at det kommer fram så de som velger det vet hva de går til.
Sprutet klarer ganske mye, selv på gammel cpu.
Men ett eksempel der den kommer til kort: Om du vil logge mest mulig av det som skjer, så har jo nyeste boksen (v3.6) mulighet for å logge rett til et sd-kort, som er jo ganske genialt siden en da slipper å dra med seg laptopen overalt.. Helt til du vil logge banking/knock. For om du slår på logging til sd-kort, så slår du av knock sensing.
har en volvo 740 med megasquirt ms3 med følgende borra opp til 2,4 plana og porta topp med større ventiler smidd veiv smidde råder smidde stempler forsterka rådelager 1000ccm dyser vx3kam forsterka topp paknig med skjærekant turbo som holder til 400 kan komme med navn senere og 4 puck sinter lammel bmw zf kasse å et aeent grenrør hva anbefaler dere for noe tennig å hva fornoe triggerhjul å hvor mye anbefaller dere ca å lade har hørt så mye rart mvh robert
okei takk for svar så du bruker bare orginal tenning anlegg med orginal coil og så ikke a det sto 60\2 inn på innstillinger på sprutet se fant bare 36-1 og noen andre :LLL
Noen kjappe spørsmål rundt temaet kamsync og skjerming:
Har DTA S80 Pro sprut og B230, og skal bruke en moddet fordeler fra B230A til kamsync. Etter å ha googlet en stund har jeg nå funnet fram til riktig pinout på hallgiveren, men hvordan bør dette kobles for å få det skikkelig skjermet?
Tanken min var å koble sammen signaljord og skjerm i kontakten ved fordelerenden, men la skjermingen stoppe ved kontakten mens jordingen kobles til signal ground i boksen, jfr. diskusjonen tidligere i tråden. Greit, ikke greit? Innspill?
Og så et spørsmål om selve hallgiveren, trenger denne +12v eller funker den med +5v?
Jeg kjører det orginalt. Får se å lenge det funker, har en dobbel Ford coil til wasted spark liggans.
Men kjører du tuner studio på pcen? Vill annbefale betalingsutgaven av den :) Gjør ting mye enklere.
Har egentlig opplegg for full sekvensiel bensin og tenning, men må lodde litt på det 3x kortet, så får se om jeg gidder. Har alernating, og det vill vell fungere som semisekvensielt i virkeligheten.
Du sa att 60-2 ikke var oppført.. Var ikke det på mitt heller, men har du muligheten til å gjøre dette? Da kan du strengt talt bruke det du vill :) Jeg har 3.57 board da med X, hvem utgave har du?
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.n...65122871_n.jpg
Glad jeg kjøpte et brukt autronic sprut isteden for megaskvett. Synes ikke folk gjør annet enn å ha problemer med det jeg? Lodde inn motstander, lodde her, skjerme der...
Sendt fra min Thaifon
For å gjøre det idiotsikkert ville jeg gjort det på en litt annen måte. Signal og jordledning føres gjennom skjermingen hele veien fra trigger og til motorstyring uten at lederen i skjermingen og lederen i signalledningene noengang føres sammen. Skjermingen føres til jord ved en jordpinne ved motorstyringshjernen. Skjermingen jordes ikke i den dedikerte signal jordingen, som er en referansejording som ikke må få forstyrrelser, men kan jordes i enten egen jordpinne om det er tilgjengelig, eller i en av de generelle jordingene.