Hadde det blitt mykje ekstra arbeid å modde inn rattstammen frå 960 også ?
Tenke for å få tenningslås på riktig plass, samt tiltinga på rattet....
Printable View
Hadde det blitt mykje ekstra arbeid å modde inn rattstammen frå 960 også ?
Tenke for å få tenningslås på riktig plass, samt tiltinga på rattet....
tror det ville blitt alt for mye ekstrajobb + det har ingen hensikt heller slik jeg ser det. mye ekstra bal med å få bytta rattstammen. laga nye fester som ikke kommer til å stemme bra med hvor langt ut rattet stikker m.m. + den usikkerheten om den jobben med å bytte ut stammen var sikkert nok gjort :)
+ mangler nøkkel til den og må i tillegg ha annen nøkkel til døra for å komme seg inn så bare - - - på den tanken så jeg fort når rattet uansett kom på riktig plass :)
http://www.youtube.com/watch?v=wADN0...ScfE51aDvsFT0g
da er dashen nesten ferdig festet opp slik den skal i alle fall. skal lage en liten brakett til der rattstammen kommer ut for å skru den fast mot den siden av dashbordet også så det ikke flytter seg ut på den siden underveis heller... men etter det sitter det i alle fall skrudd slik det skal bli. Tror jeg. så får finpussen bli litt etter hvert når ledningsnett er mer eller mindre i boks og det nye dashbordet finkappet for best mulig finish på kutt og form.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/374.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/375.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/376.jpg
Brakett bøyd og tøyd og sveist ilag i 5mm Rustfrittstål fra min gode venn Lars. Volvo-Power stiller som vanlig opp som sveiser for meg. Gud som jeg trenger et sveisekurs så jeg kan lage til ting selv etter det er kutta ut... sveist det ilag for stabilitet og støtte mellom høyre og venstre side av dashen slik det er originalt. høyre sides ytterkantfeste er kappet ned og sveist på tverrbjelken over passasjersiden. på den er det igjen sveist på to "litt store ører" som skal finsliper så det ikke er mer enn nødvendig stål der, når hanskerommet skal skrues fast mot disse ørene så det henger trygt opp og ikke risikerer falle ned eller knekke dashbordet. Regner med det henger meget godt og stabilt slik der blir festet opp nå.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/377.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/378.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/379.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/380.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/381.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/382.jpg
den som går tversover og langs alubraketten der Airbagen egentlig sitter er fin for å henge opp ledningsmatta på som går til døra på passasjersiden o.l. . går jo et stag over som de egentlig ligger oppi\oppå, men får stripse de fast når det er ferdiglagt og samlet slik de skal.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/383.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/384.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/385.jpg
der så. da gjennstår en GOD del ledningsrææææl... gleder meg ikke kjempemasse til akkurat det men må nå til uansett for å få ting bra :) og ikke minst mye mer moro å få det som man vil ha det liggende :)
Ikke stapp detta fullt av målere nå da :p
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/409.jpg
da er slik GPS\RTI LCD skjerm bestilt og betalt. i følge Chipchopan så skal jeg ha den i posten i slutten av neste uke eller kanskje mer sannsynlig over helga etter neste helg. 4 dagers shippingtid med DHL visstnok. og de sener til uka nå.
spent på å se om den går å få satt opp på GPS kart som er å finne. finnes 100 00000 ulike varenr på akkurat samme enheten, visuelt sett i alle fall, men DENNE av en eller annen grunn som jeg endelig har klart å fått svar fra leverandøren om pris takler IKKE Kopikart... snedige greier i såfall når de jeg har sett og lest om på Youtube og forumer ellers har fått installert både TomTom, Sygic, Garmin å det ene etter det andre... så time will show. enkelte sider skriver også at det skal være innebygget 4x45w forsterker i den også...er jeg også spent på om det Faktisk er på denne eller ikke... iPod styring skal det også være og Windows CE 5.0 eller 6.0 osv osv... enten får jeg en kanonbra og kul enhet med masse muligheter, ellers så får jeg et JÆVLIG dyrt ryggekameraskjerm på dashen... hehe
Motorised panel( professional designed to match Volvo)·
TFT Parameters: DIGITAL 6.5' TFT-LCD (PVI panel:)
Resolution: 800*480 Touch Screen·
SD/USB Supported File Formats: U-Disk format select: FAT32
Audio: MP3, MP4, WMA, WMV, OGG, IPOD is ready too.
Video: Divx3),WMV, ASF, MPEG1/MPEG2/MPEG4/DAT
Photo: JPEG, BMP, GIF, PNG·
Amplifier: High Power Output 1*4W·
A/V In/Out:Connectable with DVD/CD changer·
System Function:
OSD Language : English, Chinese,Russian and so on
Real Date/time Display
Touch screen Control or buttons control·
Navigation:System: Microsoft Windows CE.NET 5.0/500Mhz
Storage: 128MB NAND FLASH, 1GB SD card
Channel: 20Position Procision·
TV:Connectable with Digital TV
Er naturlig skeptisk til alt som har win CE :P.... Men håper på det beste for din del
Har bare prøvd mobiler og kina laptop med det. Og de har minnet meg mye om win 95, og vært forbannet tregt. Har også vært ekstremt vanskelig å få tak i programmer etc som virker. Men om det er ett slags miljø på nett for disse så er det håp
Tapatalk on LG L7 II
Du føler ikke det blir litt kræsj med 6 80talls målere i et 90talls dash med et år 2000 motorisert skjerm? Ser ingen klar rød tråd her :P
Men du skal ha for pågangsmotet :D
Hvordan skal den bli utvendig?
Liland
Hehe combining the best of all worlds ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/692.jpg
da har jeg endelig bestemt meg og bestilt opp Elektrisk Servopumpe også. kommer seg på knappe 1000kr med frakt fra UK.
Mercedes A klasse W168 pumpe delenr: A1684660401 (A 168 466 04 01)
veldig enkel å ha med å gjøre i og med at den har 3 kabler. 12V +, Jording og signal fra dynamo slik at den slår seg på NÅR bilen lader. ingen ekstra komplex elektronik. kan jo da ev settes opp med en separat bryter ved landeveiskjøring der man ikke skal ratte noe særlig om man vil slippe å høre pumpa gå, men vet ikke hvor særlig bra det er for selve pumpa eller tannstanga?
blir spennende å få denne i hus også nå for nå begynner det å bli en del ting som er i boks strax. ABS sensorer framme er handlet inn og kommer vell med posten strax. så da kan jeg bytte fjærbein, når elservon er byttet så kan jeg fjerne pumpe og reim og beholder i motorrommet og montere opp ABS enheten og skifte til abs bremser også, og når det er gjort er vell det meste klart for å teste på R bremsene også :p hehe så føler det begynner å løsne litt hær nå gitt. pumpa blir mest sannsynlig satt under utløpet på Intercooleren slik at den til vanlig er relativt godt skjult under der man ikke ser den så godt.
Snerten servopumpe, sånn har eg og lyst på:)
ja bare gå på ebay å søk etter "Mercedes W168 electric Servopump" og eller det delenr jeg har skrevet opp så får du mange options :)
ble litt dyrere frakt med USP pga "remote location" der jeg bor nå visstnok... hehe så får vell bare betale den ekstra 150kr for å få den helt hjem over fjorden da gitt...
du får sjekke når jeg har fått den hjem og laga rør og koblet til så skal du få høre hvordan jeg er fornøyd med den. Peugot 307 har jo også en snerten liten Servopumpe som er elektrisk, men har ikke sett den fysisk så jeg vet hvor enkelt den blir å montere opp, for den går litt i flere retninger med reservoaret i en egen bøy ut på siden av pumpa. så ser for meg at denne her er litt mer optimal med tanke på å skjule den ved siden av Intercooler f.eks. :)
Må jo snart ha en sånn dynamo på henger bak bilen hvis du skal klare å dra rundt alt det elektriske dilldallet du skal ha i denne bilen :p
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/749.jpg
hehe har du glemt at jeg har drevet å importert 200A dynamoer? ;) har det liggende om det behøves mer strøm ;) trikset er å kjøre med Gel batteri, som klarer å ta til seg all ladingen man klarer fra dynamo, for det gjør absolutt ikke et syrebatteri ;) og ev 2 gelbatteri ved behov med stereo. samt 200A dynamo hvis ekstremt behov :)
Har faktisk en liten bil utenfor med elektrisk servo selv. Citroen saxo. Simpel og grei konstruksjon.
Tapatalk on LG L7 II
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/1032.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/1033.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/1034.jpg
da har jeg skaffa meg original Sperreaksling også gitt. ble et impulskjøp til en pris jeg IKKE kunne si nei til!!
stammer fra 91/92 modell 740. er vell 1031 aksling dette vil jeg tro? ut fra øret på klumpen å si? og da passer vell Sperreinnmaten rett inn i 240 1031 akslingen jeg har på bilen mener jeg å ha lest. noen som bekrefter? :)
hva bør gjøres før overflytting og montering på 242n? monterer kronhjulet på sperra fra 240n ikke sant? hjullager ytterst har jeg originale liggende som blir montert i alle fall. men resten trenger jeg en liten kjapp tips på hva jeg skal gjøre med! for det er jo perfekt at den også har 48tanns speedoring. så får jeg 940 instrumentet oppe å gå med en gang også ;) to fluer i en haug med smekker her nå!
Du bør bytte shims i tillegg til kronhjul frå 240 akslinga, Desse ligger innanfor lagera på diffen. vanskeleg å få av lagera heile, så bør bytte desse med det samme. Når eg monterte lamelldiff bytta eg ut alle lammellane og, om det er nødvendig kjem an på om dei er slitte.
Krysset i midten skal visstnok være eit svakt punkt, så det kan med fordel byttast ut til eit forsterka.
alle desse delane selg dei på pedersen racing. http://www.pedersens-racing.no/bil/utveksling/
ja lagrene tenkte jeg å bytte :)
hvordan ser jeg best om lamellene behøver å byttes når jeg tar ut diffen?
ser det var ikke så ravgæli pris på de hos pedersen i og for seg. er det 2 eller flere forsterkede kryss i diffen slik du nevner? (2 pinner...)
ser litt på det å bytte ut alt kontra prisen på truetracken men kommer seg på halve prisen av truetrack med org diff som er skifta alt på og forsterka krysspinner.
vet ikke hvor solid og bra org diffen er kontra truetracken for gatebruk jeg da? er det verdt å skifte alt i tillegg til lagrene med det samme? i utgangspunktet tenkte jeg dette kunne være en fin mellomlanding før truetrack etter hvert i og med at jeg fikk denne sperra så jævlig billig uansett :)
Veit ikkje heilt korleis dei ser ut når dei er slitt. Valgte å berre bytte dei når eg først var i gang, men såg nesten ikkje forskjell på dei gamle og dei nye.
Det er to kryss som er i diffen som ligg i eit kors. Eg skifta ikkje desse, men har høyrt at det ofte er desse som ryker. Kor solid den er veit eg ikkje, har fungert fint når eg har hatt den, men har ikkje kjørt den så alt for hardt.
Det er jo og greitt å sveise fast sentrifugalloddet når ein først har den ute. då vil den sperre i øve 40 km/h og. fant ein guide på det på nettet ein plass, hugsar ikkje kor det var. Viss du søker litt på "G80" som diffen heiter så finn du det kanskje.
Pinjongskruen må også byttes over (hvis det da ikke er samme utveksling på begge akslingene)
Angående overhaling av diffen ligger det en tråd her på forumet av den originale verkstedmanualen som karl har lagt ut :)
Edit: Lammeler og lagre kan du finne over dammen da akslingen er basert på en jeep foraksel ved navn dana 30
Satte i lamellsperre i min som var tight og og god da den blei montert, gikk ikke lenge før den oppførte seg som åpen diff. Ved forrige oljeskift ramla det ut noen metallbiter og.. men sperrer ved burning :p