Sitat:
Motor
Jeg vil bytte ut den originale sugemotoren (b12a, forgasser) med en turbomotor basert på en Volvo b21et motor. Dette er originalt en insprutmotor. Jeg ønsker å konvertere insprutystemet til to stykk forgasser.
Forgasserne vil bli av typen to-porters Dellorto DHLA 40 (H). Dette er ekte Delloro forgassere som er beregnet for turbo og er av samme type som sitter i Lotus Turbo Esprit motorer fra 1980 tallet. Her leverte de 215hk og 298 nm på en 2,2l turbomotor. Motoren jeg skal bruke har et mindre motorvolum. Dette sammen med den lille originalturboen som er levert av Volvo, mener jeg at motoren vil holde seg innenfor effektkravene for denne bilen.
(H) står for «emmisjon» Forgasserne er altså designet for originale biler som må klare strenge avgasskrav. Forgasserne er såkalt «tamper proof» som er spesielle på den måten at de er plombert på en måte som gjør at de ikke kan dyses og justeres fra å være miljøvennlige til å bli miljøfarligere, for å oppnå høyere effekt. Disse forgasserne ble som sagt brukt på biler ut på 1980 tallet. Altså klarte de avgasskravene som var stilt på 80tallet, vil de klarte kravene for denne bilen fra 1975.
Eksosanlegget blir 3 toms med to lyddempere, like mange som sitter der originalt. Motoren vil forøvrig bestå av originaldeler. Motorvolumet vil bli uendret fra det opprinnelige og effekten vil være lavere en 220hk og 275Nm, med ventilerte bremseskiver (se vedlagt dokumentasjon fra Volvo)