Unødvendig å kjøre 6.5:1 eller lavere på noen motor tenker nå jeg, med mindre man skal hente 700Nm av 2l på under 3000rpm :) Dynamisk kompresjon blir komisk lav...
Har sansen for hvitmotorer ja, bare synd sylinderne må gjøres noe med, dog bunndelen er bunnsolid. Turboblokkene er ikke noe høyere enn sugisene, annet enn at alle blokkene ble littegranne høyere med RN serien som kom i 2002. D5 blokka er enda høyere deck på igjen... ca. 18mm høyere enn N serie bensiner. I hovedsak pga råde/slagforholdet var noe knapt i starten og førte til sylindervibrasjoner og stempelslitasje som følger av mye sideveis trykk. At sylinderne (originalt) ikke har støtte oppe ved decket originalt hjelepr ikke akkuratt på :) Noe jeg bruker å fikse på... D5244 blokk med "deckplate" tåler ommentrent det man kan kaste på den. Selfølgelig ikke originale råder og stempler da... stempla holder forsåvidt ganske mye (kommer an på personen som ser),original-rådene er søppel...
Forskjellen på turbo og sugisene ligger i støpen til toppene. Har både sugetopper og turbotopper jeg ;) Turbotoppene har i praksis ikke squish da flatene ligger (med pakninga) 3mm over stempel på eksosside og 2.5mm på innsugsiden (selv om dette strengt talt burdte vært motsatt...) jeg bruker "sugesquish" på "alt", men det er fordi jeg vet om en løsning som gir det beste fra begge verdener, samt en tenning som har ommentrent 1000 ganger mer strømstyrke og noen hundre ganger mere energi enn konvensjonelle induktive saker skader jo ikke heller :)