Har du samme trykket like fort som før? Eller kommer den tregere/raskere nå? :)
Printable View
Den skar seg så fort sist gang så rakk ikke teste så veldig mye, men den lader nok raskere nå, virker kvikkere og ikke like turtallsavhengig! :)
Alle som har forsøkt vet at en portet 530 topp med dysehull i toppen og E-manifold er ett glimrende og velfungerene oppsett. Dette tilfører mye mer positivt enn det mange innbiller at litt redusert kompresjonsforhold reduserer effekten på lave turtall uten ladetrykk. ;)
Lavere komp stjeler vel helst noe å snakke om på høyere turtall... Aldri hørt noen nevne noen ulemper ved lav komp på en saktegående motor, annet enn at suppeforbuket påvirkes noe i negativ grad :) Skal man ha 200++ VE på 2000rpm er det vel nesten banna nødvendig med noe lavere komp og et større kammer, helst uten noen squishområder... ( PS jeg HAR erfaring med lavkompmotorer, jeg har faktisk min bakgrunn innen motorer fra fly...hint-hint...)
Hei. hadd ikke tid å lese hele tråden :P men jeg lurer på hvor mye HK og NM det vil bli med porting på en b230f, med orginalt 115 hk og 185nm?. noen som har mulig het å ta min topp til en passe vettig pris?
Synes at du bør regne med "ingenting" i dette tilfellet. Grunnen er at den originale kammen er ubrukelig til trimming.
Du MÅ! bytte kam. B230E gikk med både A-kam og med V-kam i sine 530 topper og effekten var rundt 130 hk.
Med en portet og planet 530 topp + bra trimkam, dyser, chip, og eksos så er man svært nært 200 hk.
Seriøs bearbeiding er tidkrevende koster derfor deretter så du får det du betaler for.
Sånn til ettertanke er "porting" et vagt begrep.. jeg har sett "porta" topper som fløder dårligere enn standard og som på toppen av det er større enn originalporten (som fort var for stor til å begynne med). Og som er gravd ut OVERALT inn til 3 cm fra ventilen.. hvor det så ikke er rørt noe derfra og inn (og det området er viktigst). Så det er greit med litt dokumentasjon hvis du får noen til å porte for deg, ihvertfall utover "Denna er dritgrom..!!" :)
hvordan kam anbefaler dere? å hvor mye koster det å få portet toppen? større ventiler osv? fint å kunne begyne å spare :D
Veldig greit å avdekke hva slags bruksområde motor skal ha. Bruksbil, løpsbil, trekke tilhengere, osv. Ikke alle typer kam og trim som funker til det man tenker å bruke bilen til.
Det er jeg helt enig i og derfor lønner det seg ofte å ta en titt på de forskjellige mulighetene og prisene rundtom.
Nå har jeg hatt den glede av å se flowtester på de 530 CNC toppene samt sett på arealene og formen. Helt klart potensiale til litt mer, men man får bra igjen for penga egentlig. Oppsettet bærer litt preg av at det er beregnet for dobble webere så kan være litt lurium å få til å funke bra med orginal innsprutet og hvertfall bruk E innsuget med 3" spjeld og et vettugt grenrør som gir deg fin moment og ikke bare toppeffekt. Så er det en ting de fleste glemmer: Setter man på dette trimgreiene på en gammel og sliten bunndel så får den sjokk stakars. Har ikke tall på hvor mange ganger disse bilcross motorene har skjært seg og råder som fyker veggimellom. Skal man ha det i gatebilen så ta hvertfall en liten overhaling av bundelen. Det er det verdt :)
Presis og det er derfor jeg har tro på bilcross produkter. Konkurranse i motorsport gir fin utvikling fordi alle ønsker å ha den best fungerende motoren og vinne.
Bare se på hva innstillingen til gutta, og miljøet i Oaklahoma "Street Outlaws" har ført til. Helt imponerende spør du meg.
Her lokalt får man ikke lenger kjøpt blader som "Engines", "Engine Masters" m.fl. Grunnen er selvsagt at INGEN er interessert og ingen kjøpte dem. Jaja, med ett par unntak selvsagt.
Dette gjenspeiler seg i miljøet også da det i praksis ikke er noen konkurranser og derfor er det ikke nødvendig å prestere. :(
"Dritgromt", blankt og "flotte tall" holder i lange baner.........:rolleyes: - og det gjør det jo også.
enig her men bilcross i sin opprinnelig form kan knapt kalles motorsport egentlig. CNC toppen ble utviklet for å være billig og fungere med en hva man kan kalle for en grei kam. Ingen som satt der timesvis og portet og flowtestet for å finne de optimale 530 portene og kammen. Jeg skriver dette for jeg kjenner han som selger disse toppene godt. Grunnen er at ingen vil betale noe i bilcross miljøet. Men konseptet fungerer tilfredstillende og et bra produkt for oss med litt slunken lommebok :), men langt ifra noen high tec utvilkling som man ser innenfor annen motorsport.
Når virkelig ønsket om å vinne kommer frem i bilcross, som feks på landskampen, så er det knapt noen som har en 530 topp i Volvoen sin lenger, men heller hva man kan kalle for RCN motorer med 531 topp, 16v topp og tom EVO topper. Også er det mye hemmelighetskremmeri rundt omkring fremdeles selv om fine forumer som dette har åpnet opp for kunnskapsdeling og utvikling for den vanlige mann. Ta feks MDS som selger EVO motorene. Du får knapt svar på noe der og Alf Eng koder fremdeles datasprut programma sine.
Njaei... jobber med noen time attack-biler nå og en kan si det sånn at schwær toppeffekt - og bare det - og bling ikke er spesielt velkommen for de som skal vinne mot klokka. Der er utviklingen på motorer og aero drøyere enn i nesten noen annen klasse i verden utenfor F1. Og her hjemme begynner det å bli forståelse for at gode driftingmotorer ikke har 700 rpm brede registere med hopp fra 300 -> 2000 hk over et spenn på 50 rpm..
Det er godt det skjer noe. :)
https://scontent-a-lhr.xx.fbcdn.net/...11989740_n.jpg
Hva trur folk om dette? :) Ris eller ros?
Ok, da får vi se for sist jeg jeg var på gatebil og såg på time attack biler så var ikke kampen om 1. plassen spennende. Han rett og slett bare kjørte fra resten av gjengen og én av disse konkurrendente er en breikjeft som bygger motorer til ungdommen og har samme hovedfokus som kundegruppen - alle hestene.
Det hadde vært kjekt om det hadde blitt en justering av dette ja. :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/1.jpg~original
Skader ikke å putte i en 36mm eksosventil og fylle resten med innsugsventil om du tar deg råd til det da :)
Jeg må si meg litt enig. Det er ikke der slaget står på en mildt trimma motor...
Sent from my LT25i using Tapatalk
la jo på på slutten om han tar seg råd til det... Ikke det som står øverst på lista om han bare skal ha en toppen 300 ekte hk... får 180 ish cfm av en 530 topp med originale ventiler, OM kanalen er massert riktig UTEN å gå opp så mye i minsteareal, det holder fint til 300hk (med turbo såklart og en ok dose trykk) :) Grunnen til at jeg stort sett alltid foreslår folk å gå opp i ventilstørrelse er fordi det tillater at man kan kjøre en mildere (turtallsavhengig) kam for ellers samme effekten, og få veldig fin kjørbarhet i det i samme slengen :)