Jeg mener å ha lest at han mente eksoshjulet ble for lite i forhold til kompressorhjulet så spoolupen ble dårlig. Og derfor ville 3071 være et bedre valg, evt en 3576 hvis det er noe som heter det.
Jeg mener å ha lest at han mente eksoshjulet ble for lite i forhold til kompressorhjulet så spoolupen ble dårlig. Og derfor ville 3071 være et bedre valg, evt en 3576 hvis det er noe som heter det.
Da har jeg fått tak i kam. Var å rota litt i hylla til Buster83 :D (Jeg gadd ikke måke snø hos meg selv, hehe)
Og kan ikke si annet enn takk for tilbud :) Alltids ålreit å få hjelp til å skaffe deler.
Så nå mangler det "bare" å ta av toppen og levere den videre til vedkommende som skal tukle litt til med den :)
Også finne igjen ett E-innsug.
Så får'n se om det dukker opp ett par esler til i benken når alt er ferdig.
Det er korrekt at det handler om turbinhjulet.
Vi vet at det 60 mm store turbinhjulet er perfekt til GT3071R da mindre turbinhjul gir dårlligere resultat sammen med dette kompressorhjulet.
Jeg "kranglet" endel med en vriompeis som kjøpte GT3082R og insisterte på at denne turboen var best for noen år siden. Etter at bilen ble solgt og motoren re-spec. så innrømmet han endelig at han hadde tatt feil.
GTX76 kompressoren har kapasitet i nabolaget til GT3582R turboen. Den trenger derfor GT35 turbinhjulet på 68 mm, spesielt siden den skal stå på en 2,3 eller forhåpentligvis 2,5L motor.
En av Garrett sine nyeste turboer heter........GTX3576R. ;)
Hvorvidt en 650 hk turbo er ett godt valg her er noe annet.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/369.jpg
Takk for meningen Batland :)
Meninger er lov :)
Turbovalg er det ikke jeg som styrer.
Dette kan jeg ingenting om og har en kompis som har satt opp turbo, kam, topp, innsug til meg.
Så får vi se hva dette oppsettet klarer å gjøre i benken :)
Gleder meg noe sinnsykt til å få testet ut det nye oppsettet på motor og understell når vi møtes på Gardermoen til sommeren :D
Værsågod. Bare hyggelig. :)
Hvis du setter ett kryss på kartet ved 30/2,5 så er man såvidt innenfor kompressorkartet. I praksis betyr dette at motoren må produsere ca. 300 hk før man kan lade 1,5 BAR uten å gå i surge.
Jeg tør påstå at dette vil gi praktiske problemer med surge. En bekjent sliter som en makk med å forsøke å løse dette problemet på sin bil i disse dager for det er utrolig irriterende å leve med.
Til orientering er det imidlertid snakk om HELT andre ladetrykk enn 1,5 BAR..
(Ett kryss ved 20/3,5 viser problemet.)
Hvis du ser her:
Så ser du på dreiemomenkurven at man har fullt ladetrykk 1,8 BAR ved 4500 o/min for ca. 340 hk.
Hvis man setter ett kryss ved 35/3 (man bør ta med trykkfall) så ser man at GTX3076R turboen ikke kan settes opp til å gi tidligere ladetrykk enn kinadriten. Jeg mener at dette er å kaste bort penger med mindre man skal forsøke å ta ut 600 + hk v/ 7000 + o/min. denne gangen.
Nå kan ikke jeg noenting om slike kart. Men ser at det står gt/gtx35 på toppen av kartet, og ingen har pastet kart for 3076'n.
Men jeg velger å stole på han som skal gjøre dette.
Har sitti på litt med Holck og det er fint skyv i den i forhold til min, og ikke har jeg hørt turboen hans gå å surge.
Får jeg det skyvet, og den evt starter litt før så kan det blir riktig så morro.
Er denne turboen feil til han også?
Jeg vet ikke hva slags kam jeg får til motoren min. De verdiene er det han som har satt opp
Den går i bestilling om mandagen.
Ville fort vekk bestilt den andre om du skal kjøpe ny til uka uansett. Blir minst like cool til oppsette den
Sent from my C6903 using Tapatalk
Det har dere lov til å mene :D
Jeg har troa på simuleringa duden har gjort. Han ville ikke anbefalt noe hvis han ikke hadde troa på det.
Og som jeg har hørt fra flere så er GTX35'n mere gunstig til 550+ HK. Men hva vet jeg. Kan ikke noe om turboer.
Det er viktig at man forholder seg en en person og planlegger ett oppsett som man forholder seg slavisk til.
I forhold til Garrett sin nye turboer så er det slik at det to første tallene beskriver turbinen og de to siste beskriver kompressoren. GTX3076R og GTX3576R har derfor den samme kompressoren.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/382.jpg
Jeg husker ikke i farten hvilken turbo Holck har, men ut fra beskrivelsen og prestasjonene tviler jeg på at han har en turbo med 650 hk kapasitet.
Jeg har en mistanke om resten av oppsettet så det eneste som gjenstår er å ønsker lykke til. Håper at du får det resultatet du ønsker og at du blir fornøyd. :)
Tror at det stemmer, men GT3076R har ca. 100 hk mindre maks kapasitet enn X-utgaven. Dette tilfører mye positivt på lavere turtall.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/582.jpg
Regner jo med at det er simulert høy komp og vill kam. ;)
Uten at jeg vet eksakt hva han har tenkt med dremmelen, så skal det rotes litt til i toppen.
Kan hende det kommer litt større ventiler på eksossiden :D
En A-kam skal slipes om. Hva slags spec det vet jeg ikke.
Det skal modifiseres ett E-innsug i stedet for å bruke F-innsuget.
Original komp.
Mappes i første omgang på E85.
Men E85??
Håper det vil fungere helt greit. Og har som sagt lyst til å kjøre fra Holck på Gardermoen, men det er ikke bare en bra motor som skal til.
Han som sitter å styrer skuta har mye å si han å :D
Og det er ikke godt å si om styret har søkt eller hørt noe fra Gardermoen Raceway enda. Venter fortsatt i spenning.
Skal kjøre på sprit ja :D
Har du ikke troa ?
Det virker nok sikkert. :-) Men hvordan er tilgangen din på det?
Da er det ingen sak ;-) Jeg skal heller prøve å klatre meg opp mot anselig effekt på ærlig vis med blyfri :-) Her må jeg kjøre 4 mil for å finne ei pumpe. Det går ikke an å surre med når jeg bruker bilene til daglig. :-)
Ser den.
Vi er heldige sånn sett.
4 mil er litt langt.
Jeg regner med at det nye oppsettet hadde dratt en del mere pulver i benken enn banditen og KG kammen, men det får vi vite utpå høsten eller no sånt.
Da må bilen mappes opp på vanlig bensin. Den skal jo tross alt misbrukes på vinteren :D
Er vel forskjell fra pumpe til pumpe og.
Så bremsepapirer hos en kammerat,bare ved å bytte fra Sunnoco til Aspen, skilte alt for mange HK på "samme" drivstoff, e85 altså.
Husker at dette er nevnt tidligere.
Tenk litt på hva du var mest fornøyd med og minst fornøyd med på det forrige oppsettet ditt. Var det akselerasjonen etter 4500 o/min eller var det gassrespons, spool up og akselerasjon ved delgass på lavere turtall?
Holck har moderne, dyrere og ikke minst, en mye mindre turbo enn du hadde og derfor er den bilen mye kvikkere. Jeg må bare poste at jeg tviler på at du klarer målet ditt, noe jeg synes er synd. Forhåpentligvis tar jeg skammelig feil. Den som lever får se.
E85 er en gudegave av ett drivstoff til MOTORSPORT, men det er ikke problemløst. Flere av drifterene rundt her begynner visstnok å gå tilbake til bensin igjen pga mye problemer. (Som ingen snakker om.)
Har hørt om folk som har sliti med det samma, men på vanlig 98.
Har kanskje mappet på bensin fra YX og får banking ved bruk av bensin fra f.eks esso/statoil.
E85 er ikke E85 på vinteren. Jeg skal fylle på Statoil i Nydal (Hedmark)
Etter det jeg vet så er den E75 nå.
Så jeg må høre med de når de bytter ut drivstoffet med riktig type :)
Ja, blir spennende å se dette :D