Må da vell begynne å bli bra detta Bjørnar [emoji6]
Når man synes det går tullete selv, da er noe riktig [emoji6]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Printable View
Må da vell begynne å bli bra detta Bjørnar [emoji6]
Når man synes det går tullete selv, da er noe riktig [emoji6]
Nå går det veien her. :) 1,6 BAR på 3600 o/min er det god grunn til å være fornøyd med. :)
2wd på våt vei med en turbomotor som fungerer er langt fra ufarlig hvis man ikke følger med. Med datatenning og oppjustert ladetrykk så kommer du nok til å slite løs på 4. gear også. Flere rundtom her river løs lett på både 4. og 5. gear ved rolig gasspådrag, som som for bare få år siden virket helt urealistisk. Direkte farlig.
Håper 945'n blir klar da, så vi får se forskjellen på diesel å bensin turbo [emoji6]
Vi får nå sjå på det da [emoji6]
Det er kjøre- og eierglede ja. :)
Jeg kjenner ikke til det, men mener at mulighetene er tilstede med korrekt argumentasjon. Volvo leverte selv en 2 x dobbel 40 mm forgassersats til 8V rødmotoren i 360 som da tydeligvis må være godkjent. Hvis man da sier at man har en 140 hk Volvo B21AT motor som nylig er blitt påmontert Volvo sin egen 2 x dobbel 40 mm forgassersats og deretter effektmålt til 190 - 200 hk så burde det kunne gå gjennom.
Videre leverte (leverer ?) GIK Turbo ett turbokit til Volvo som heter VT211. Dette består også av 2 x dobbel 40 mm forgassere, men hvorvidt disse lar seg godkjenner er uvisst, men med hjemmelaget grenrør og Holset turbo så sliter du uansett.
http://www.gikturbo.se/performance/k...foerg-cis.html
Kanskje jeg få sende en mail til volvo da å høre om de kan sende noe informasjon rundt den satsen. Men det var uten turbo denne satsen til 360?
Ja sendte en mail til GIK om denne VT211 satsen. Erland som hadde greie på dette var på semester, men mailen skulle skulle sendes videre.
Ja tenkte å bare godkjenne den med gasserne og originalt ET manifold og turbo. Er tross alt bedre en ingenting.
Trur du skal klare å få det godkjent om den klarer avgass kravet [emoji6]
Det var det de var mest bekymret for på mitt bygg [emoji12]
Avgassen ja.. Blir tatt på alle eu kontroller det [emoji6]
Men du har vell lov tell å forurense som ett fly da, siden den er 75.. Regla fra 75 gjelder da for den bilen liksom [emoji6]
ja er det. var det 3,5% CO det sto i kjøretøyforskriften? Prata med biltilsynet på tlf. i går. Der var det lite hjelp og råd å få. Fikk bare beskjed om å sende søknaden på hva jeg hadde tenkt å gjøre.
Neida. Dette er misforstått. En orginal bil må klare gjeldende krav. Den er allerede typegodkjent og alt er i orden. Dette norske CO på tomgang dillet er bare for å kvalitetssikre at bilen ikke er utslitt til for langt unna original tilstand.
Med det samme man begynner å modifisere og trimme da gjelder det HEELT andre regler og kravene til dokumentasjon er så omfattende at slike tester ikke utføres i Norge. CO på tomgang og på lett rusing betyr ingenting i denne sammenheng.
Nei, men det er det de godkjenner etter [emoji6]
Ja selvfølgelig. Se post #23 her: http://forum.vccn.no/showthread.php?...knad-16v-turbo
Ja stemmer. Får bare prøve å se hvordan det går. Er jeg heldig treffer jeg på en fornuftig og behjelpelig saksbehandler.
Mail sendt til volvo! Men disse forgasseren mine, stammer de opprinnelig fra volvo?
Ring risløkka. De veit hva de snakker om, opp og ombyggnings gruppa. [emoji6]
Nei, Volvo 360 forgasserene er samme Solexforgasser som sitter på Fiat Ritmo Abbarth. Dine forgassere er samme type ekte Dellorto turboforgasser som sitter på Lotus og Lancias turbomotorer.
Hvis du ser etter så ser du at de heter DHLA(H) og (H) betyr at det er "emmisjon" forgassere designet for orginale biler som må klare strenge avgasskrav. ;) Disse forgasserene er spesielle på den måten at de er plombert på en måte som gjør at de ikke kan dyses til å gi like lav CO og forurense like mye som vanlige ettermarkeds forgassere. Det er mange som sliter som makk med å få disse til å fungere tilfredsstillende uten massevis av "miljøvennlig" fusking og nysing p.g.a. det innebygde justeringssikre miljøhensynet. Dette burde være ett greit godkjenningsargument.
Ja, var dæ [emoji6]
Javisst.
Pre-emision forgasserene er annerledes, det er ett mye større utvalg av dyser og de kan derfor dyses mye feitere og mindre miljøvennlig enn det emision forgasserene kan. Denne feitere og mindre miljøvennlige AFR blandingen forhindrer nysing og fusking.
http://www.dellorto.co.uk/shop/dhla-...emulsion-tube/
Grunnen til at dine emision forgassere ikke nyser og fusker slik som de aller fleste andre emison forgasser er at de har fått en omgang "Lurium 1000." ;)
Skjønner :)
Say no more ;)Sitat:
Opprinnelig postet av Batland
Må nok det.
Du kan sikkert med fordel nevne i søknaden din at grunnen til at det finnes og heter "emision" forgassere er at de er såkalt "tamper proof", dvs konstruert slik at det ikke er mulig å dyse og justere dem fra å være miljøvennlige til å bli miljøfientlige.
Sånn i farten mener jeg at slike forgasserene ble brukt på biler inn på 1980 tallet så forgasserene klarer fint de utslippskravene som var gjeldende på den tiden og derfor iallefall de kravene som var gjeldende i 1975. I og med at forgassere dine som nevnt er "tamper proof" emison utgave som ikke "kan" (eller "skal kunne" iallefall ;)) endres i negativ retning, så burde det kunne godkjennes.
Det satt vel tilsvarende Dellorto gassere originalt på en del alfa romeo blant annet?
Jeg ville nok googla litt og funnet biler som er levert med tilsvarende gassere originalt, det kan være det som skal til for å få aksept.
Ja stemmer. Disse ble brukt i Lotus Turbo Esprit på 80tallet står det på nettet. Denne leverte 215hp og 298 nm på en 2,2l. Dette jo rundt det 240 kan godkjennes med. Jeg kjører jo med mindre motorvolum og på realistisk trykk med den lille ET turboen burde jo dette være greit.
fy faen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/07/634.jpg
Noen som vet hva denne tykke gule midt på releet er til? tror det er den som har skapt trøbbelet
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/07/637.jpg
Brønni att deg? [emoji50]
Gått ei kule varmt ja.
Alt lyste plutselig og motoren ville ikke stoppe på tenninga :p Har vert noen ruskete elektrikere her oppigjennom tida med strømtjuver og det som verre er. Ikke førstegang det brenner i denna bilen ette jeg kjøpte den ...
Såpass [emoji50]
Stusselig mæ mætti brænn da [emoji6]
Ja var ekstralys i grille på'n da jeg kjøpte den men der brant ledninga opp ei uke :p
Neh, kjentfolk her og jo! Visste det kom til å bli no verstingbygg på deg med åra :) skal følge med her.
Stygt red for at jeg må bytte store deler av ledningsnettet. Brent helt inn under dashbordet ser det ut til...
Kontakta inn på lysbryteren var smeltet og koblet utenom. Har vist vert varmt til noen før.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/07/669.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/07/672.jpg
Tror jeg kommer til å kutte av ledningsnettet der det er i orden og lodde på nytt fra en 79 mod. med b19. (det bør vel passe?) Hvis det ikke ev veldig letvindt å bytte hele nettet da?
Hvordan lyder dette?
Sitat:
Motor
Jeg vil bytte ut den originale sugemotoren (b12a, forgasser) med en turbomotor basert på en Volvo b21et motor. Dette er originalt en insprutmotor. Jeg ønsker å konvertere insprutystemet til to stykk forgasser.
Forgasserne vil bli av typen to-porters Dellorto DHLA 40 (H). Dette er ekte Delloro forgassere som er beregnet for turbo og er av samme type som sitter i Lotus Turbo Esprit motorer fra 1980 tallet. Her leverte de 215hk og 298 nm på en 2,2l turbomotor. Motoren jeg skal bruke har et mindre motorvolum. Dette sammen med den lille originalturboen som er levert av Volvo, mener jeg at motoren vil holde seg innenfor effektkravene for denne bilen.
(H) står for «emmisjon» Forgasserne er altså designet for originale biler som må klare strenge avgasskrav. Forgasserne er såkalt «tamper proof» som er spesielle på den måten at de er plombert på en måte som gjør at de ikke kan dyses og justeres fra å være miljøvennlige til å bli miljøfarligere, for å oppnå høyere effekt. Disse forgasserne ble som sagt brukt på biler ut på 1980 tallet. Altså klarte de avgasskravene som var stilt på 80tallet, vil de klarte kravene for denne bilen fra 1975.
Eksosanlegget blir 3 toms med to lyddempere, like mange som sitter der originalt. Motoren vil forøvrig bestå av originaldeler. Motorvolumet vil bli uendret fra det opprinnelige og effekten vil være lavere en 220hk og 275Nm, med ventilerte bremseskiver (se vedlagt dokumentasjon fra Volvo)