tb0313..
Printable View
Noen som vet hvor langt en original 940 turbo bensinpumpe holder? Oppsettet mitt er 2x40 Dellorto dhla, garrett tb03 60 trim med 1,5 bar laddetrykk.
Er det samme bensinpumpe på 940 turbo som vanlig 940 med sugemotor?
Bensintrykket skal være rundt 0,18 BAR med Dellorto.
Når man reduserer bensintrykket fra rundt 66 psi = 4,5 BAR (3,0 BAR + 1,5 BAR) til ca. 25 PSI = 1,68 BAR så øker bensinpumpens kapasitet betydelig så den pumpen rekker nok til ditt oppsett.
http://www.stealth316.com/images/flowtest-walbro.gif
EDIT:
----------------------------------------------------
Her en mann som har valgt å ta rådene i denne tråden og som har valgt "dyr" Batland forgasser, "dyr" BSRT325 turbo, EFI pumpe, Malpassi BTR osv.
Hei! Sitter nå og vurderer sterkt hva eg skal gjøre med min volvo 164 b30A. Har tenkt mye å turbotrimme denne, hadde noen meldinger med batland for ei god stund sia men de er nå sletta så hugser ikke hvilke komponenter han anbefalte å bruke. Derfor spørr eg her; noen som har ei lita liste på hva eg MÅ ha med når eg turbotrimmer b30a motorn, for å få litt effekt? Hadde vert takknemmlig isåfall :)
Det man MÅ ha for enkelt å greit få dette sammen for ett "steg 1" resultat er:
0. En motor som er i normalt grei bruksstand.
1. Det originale kompresjonsforholdet er oppgitt til 9,3:1 som er håpløst høyt til turbobruk med pumpebensin -> Stempelene MÅ dreies evt. erstattes med B19ET stempler eller borring og B21ET stempler.
2. EFI bensinpumpe.
3. Malpassi FKT2 BTR til forgasserturbo.
4. Stor vakumklokke til fordeleren.
5. Stor intercooler.
6. To stk. originale identiske Volvo turboer fra f.eks 940 eller èn stk. relativt stor turbo.
7. To stk. originale Volvo AT turboforgassere.
8. 3" eksosanlegg.
En helt orginal og 100% uklødd AT forgasser klarer rundt 0,5 BAR ladetrykk så du begynner der. Du har da ett praktisk motorvolum på 4,5L så du vil merke stor forskjell.
Options:
Det må anbefales at den orginale kammen byttes ut med en D, K, Marinekammen som heter P eller en KG10 kam.
For 500 + hk kan Cosworthstempler, Custom råder og dette innsuget vurderes:
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/07/631.jpg
[IMG]http://i698.photobucket.com/albums/v...pletopview.jpg[/IMG]
Takk for gode svar batland!hvor mye må stempla dreies? Hvor mye NM holder råder til? Tenkt litt rundt drivverk, er det brukende eller må det byttes kjapt?
Hvis du kjører M-rådene så vet vi at de iallefall klarer 350 whp i en B23 motor, så vi sier 90 hk pr. råde. Du har selvsagt 6 stk. for en samlet effekt på 540 whp. Jeg har de vanlige Kjipe rådene i min B21 og har benket 306 whp og 428 Nm -> 460 WHP og 642 Wnm i en B30.
Jeg er ingen B30 ekspert, man har alltid reagert på at 164 har større og sterkere clutch og gearkasse enn andre Volvoer. Jeg mener at ingen Volvo er så til de grader velegnet til suksessfull budsjettrimming som en 164 med B30A motor og synes det er utrolig ikke flere benytter denne muligheten.
Desverre er det en 73mod så har vell 6bolt veiva. Null ide hvilke råder det er i nå. Men motorn har aldri vært opna så regner med det er org. Uansett viss eg skal til på dette prosjektet blir eg glad med 300+ i første omgang. Så får eg heller se hvor lenge clutch og kassa holder til. Ja virker så det ikke skal så mye til for å få litt krutt ut av dem.
Men må vell ha noe sterkere tenning. Sett på noe MSD men hvilket er å anbefale?
Kan ikke se at 50 hk pr. sylinder er noe som helst problem for hverken rådene på 6 bolt veiven eller for stiftefordeleren hvis du bare bruker en stor vakumklokke og den store gule Accel Super coilen. http://www.summitracing.com/int/parts/acc-140001
MSD er ikke min greie. Det er Crane som gjelder og helst med tenningsretard ved ladetrykk slik at du slipper å bruke en gammel stor vakumklokke. Ulempen er prisen.
Best: http://www.summitracing.com/int/part...6466/overview/
Coilen du trenger i tillegg: http://www.summitracing.com/int/parts/crn-730-0892
Billigst med stor vakumklokke og denne: http://www.summitracing.com/int/part...6300/overview/
tilhørende coil: http://www.summitracing.com/int/parts/crn-730-0891
Jaggu var den det: http://www.summitracing.com/int/part...6300/overview/
Du må for alt i verden ikke tro at en B230fk med ett "300 hk chip" kan sammenlignes med en lavkomp. forgasserturbo B30. Når du vil ha mer effekt på en så gammel motor så må du overhale den først. Da blir det borring, sliping av veiv og da har du plutselig en frisk 3,3 L.
Har aldri kjørt gasserturbo før, så vet heller ikke helt hva eg går til.. Men tenker da viss eg skal til å bytte råder er det jo ikke mye arbeid med å borre å få slipt veiva når motoren allerede er ute og i deler. like greit å klemme til litt enn å angre i ettertid. Og så hadde det vært grisegromt å jakta på 500hk med forgassere :) Hadde blitt mange overraskende blikk her i området da ingen har trua på forgasserturbo.
Da har du noe å glede deg til. Alle som har sitti på med meg med b21dt motoren har blit overrasket over hvor godt det går med lavkomp gasserturbo ;)
Så vidt jeg vet får man vel også langslagveiv til b30 ;)
Ivrige svensker kjører også med b21 staker og stempler i 500hk+ b20 motorer. Så med to sylindere til går nok samme effekt i b30 mye lettere ;)
Sendt fra min knuste Samsung
Forutsatt at du utfører dette KORREKT så er jeg helt sikker på at du m.fl. blir skikkelig overrasket over resultatet.
Forstår hva du mener, men det viktigste er å blir FERDIG. Store, flotte planer, demontering og bråstopp er det MER enn nok av andre som tar seg av allerede.
Vil påstå at du ikke vil tro hvor godt en gammel 3,0 L 6 syl. motor med lavkomp., turbo og 1,3 - 1,5 BAR ladetrykk går, 500 hk eller ei.
Jeg har selv tatt 249,6 hk med èn stk. AT forgasser ved 1,35 BAR ladetrykk, så 500 hk med 2 stk. er ikke umulig, men hvis det er 500 hk tallet som er målet, så vil jeg anbefale 3 stk. Strømberg AT forgassere eller Dellorto TurboForgassere.
I Norge i dag ser det ut til at folk som har peiling på forgassere er en utdøende rase. Negative, høyrøstede, brølaper uten teknisk innsikt eller forståelse for motorer generelt og forgassere spesielt derimot, det har vi absolutt ingen mangel på. Disse er det bare å sette på plass. :)
I USA er forgasserturbo stort og det funker så det holder: https://www.youtube.com/watch?v=dWStTmdy0-M
Forøvrig ligger det flere klipp på youtube som viser forgasserturbo som fungerer her på bjerget også.
https://www.youtube.com/watch?v=OJEDScmicJk
https://www.youtube.com/watch?v=ZJ1cuDxFnrM
https://www.youtube.com/watch?v=ekzRBb9h2P4
Å bli ferdig vil ikke bli noe problem, da eg er altfor ivrig etter å prøve ferdigresultatet til å avslutte. Kan jo også begynne med å bare dreie stempel, modde forgassere å få på turbo oppsett og se hva resultatet blir. Så bare bygge på med tiden.
Ja virker som det er mange som ikke kan spesielt mye om forgassere her omkring vertfall. Eg har heller ingen kunskap om forgasssere, men er villig til å gi dem et forsøk etter å ha sett tall her på forumet. Den rå lyden lokker jo såklart en del også ;)
Det er en god begynnelse. :)
Det har vist seg at disse enkle budsjettbyggene er det de fleste eiere snakker mest om i ettertid. Det er enkelt, det er økonomisk overkommelig, forbedringen er voldsom, man blir ferdig og resultatene pr. kr. er meget hyggelige.
Tragisk at rødmotorens "beste" deler ble produsert i minst antall. Jeg mener her Marineveivene og B19ET stemplene som passer i B19, B20, B200, B204 og B30.
Hvis dette var mitt prosjekt så hadde jeg dreiet stemplene og montert K-kam fra B30E. Den orginale B30A-kammen er for mild og gjør at motoren avgir maks effekt for tidlig.
De originale R-Sport AT forgasserene er bare å montere og kjøre opp til ca. 0,5 BAR ladetrykk slik at bilen går som om den hadde B45 motor, men det er ikke noen forgasserlyd med en stor intercooler og turbo. Når du så vil øke ladetrykket til korrekt nivå rundt 1,2 BAR for ett resultat som tilsvarer en B66 motor, da må AT forgasserene modifiseres.
Til orientering:
Kan forøvrig nevne at jeg har anbefalt og anbefaler denne tenningsretarden til alle jeg mener har en motor som har behovet:
http://www.summitracing.com/int/part...6466/overview/
http://www.summitracing.com/int/parts/crn-730-0892
Senest i går fikk jeg tilbakemelding fra en overlykkelig eier av en suksessfullt turbokonvertert sugemotor. Bilen hans hadde aldri gått så godt som nå, hadde aldri vært så lettstartet og han hadde ikke hatt noen problemer etter av Cranalanegget ble montert. Før kjørte han lavere ladetrykk, men han skiftet ut knekte stempler flere ganger pr. mnd. likevel da han kjørte sugemotor tenningstidspunkt.
Ikke mitt, men til orientering:
http://www.finn.no/finn/torget/annon...Query=dellorto
nå sitter jeg her med:
b23
530 topp med a-kam
rsport turbo
Dellorto 40 DHLA Turboforgassere x 2 med plenumkammer
bryterløst tendsystem fra b21et
forsterket topppakning
dumpventil
2,5'' simons sportsanlegg
elektronisk bensinpumpe
smidde m-råder
bofors veiva
maplassi bensintrykk regulator for forgasserturbo
høyefektcoil med forkoblingsmotstand
NTERCOOLER
ned dreide stempler (komprisjon på 8,1bar)
oljepumpe for turbobruk
oljekjøler
++
men holder den orginalen 530 toppen mål hvis jeg en dag skal nærme meg 300hk med en turbo som klarer og lade mere? eventuelt klarer jeg meg bare med og bytte ventiler eller lønner det seg og bygge om forbrenningskammerert også? lønner seg vell og sette på noe sikkerlig når man først setter på toppen...
Ta en titt på på denne. De utålmodige går til 5:00. 292 hk med 0,8 BAR ladetrykk.
https://www.youtube.com/watch?v=bAuG-7B08-A
Deretter er jo det naturlige spørsmålet: " Hvordan går bilen med denne motoren i praksis da?" Se den orange her: https://www.youtube.com/watch?v=hPMIQEfQ3bA
Hei!
Vi har kjøpt 240 med forgasser-turbo oppsett. Har forsåvitt liten erfaring og peiling på dette. Ser ut som kompetansen er større blandt mange her, så alle svar og tips tas imot med takk.
Vil dette fungere på en bil hovedsaklig tenkt for bruk vinterstid på isbane?
Hører masse negativt prat om ising i gassere, statproblemer og 'bare plunder', men er dette så ille som folk skal ha det til?
Må dollerto gassere omslipes nåler på? isåfall har eg et par til deg Batland
Se linker i post #419 .
Sant nok, ser da ut til at dette fungerer utmerket. Isen tyder kanskje ikke på at det er svinkaldt her, men vanskelig å si. Får prøve oss fram til vintern, og heller se hvordan det går før vi koster på i dyre dommer med unødvendige 'oppgraderinger'. Hadde vært fantastisk moro om bilen hadde fungert som den gjør nå, sjøl om vi leser 20 blå.
Det vi veit om motor, om noen skulle finne det interessant:
B230 (fk/ft?)
Originale råder (skulle angivelig tåle opp i 600nm?)
Dreide original stempler, ang. 7,6-7,8:1 komp.
Underspyling
Porta 531 topp
2 x 175cd pierburg gassere på heimelaga innsug
044 pumpe og Malpassi BTR
IRX450
Grenrør
Stor alu IC
Orig. fordelertenning m/elektronisk stift
Finnes sikkert noen meninger om dette der ute? Og JA, som denne teksten avslører, har ikke spesielt god peiling på så mye av dette, men liker å leike på bane, og vil gjerne ha en bil som GÅR, og som ikke ruinere oss.
Med unntak av 531 toppen, ukj. kam og evt. manglende stor vakumklokke, kult oppsett. :cool: Hadde selv 306 hk og 430 Nm (var det vel) på Nav med akkurat samme oppsett på en B21 motor.
Bruksbil med forgasserturbo og intercooler blir fort problematisk på vinterstid pga forgasser-ising, men det finnes relativt enkle, men effektive løsninger på problemet. Når det gjelder banebiler er problemet lite da man bare fjerner papp platen som man har fremfor intercooleren før man skal kjøre race.
Fortell gjerne mer om hvordan den fungerer nå. :)
Sitter A-kam i, vakumklokka må vi komme tilbake til!! :p
Da trur jeg vi satser på å kjøre med gassere i vinter. Det blir det enkleste og billigste for oss. Kjører med 3 sjåfører, så bilen går gjerne etapper på 20-30 min, med minimum 10 min pause mellom. Kanskje dette er nok ståtid til at dette kan funke... !?
Har kjørt bare 3-4 mil med prøveskilter, men kan gi en liten oppsummering av opplevelsen: Bilen starter lett, går pent, men gir noen fusk/hopp ved jevn fart/pedal. Drar helt reint og veldig godt ved pådrag og flat pedal. Lader i området 1,6-1,7.Kunne med fordel våknet til live litt lengre ned i registeret, hvertfall for vegbruk, men mulig dette vil funke helt fint på lukka bane!? Noe effektanslag tør jeg ikke komme med, da dette blir VILL gjetting. Mangler signal for speedometer og. Hadde vi kommet noe i nærheten av det du lister opp av effekt/moment hadde hi vært mere enn fornøyde iallefall! B)
Jeg vil tro at det går helt fint så lenge dere passer på AFR. Når turboen suger inn luft som holder 20 blå og intercooleren kjøles av luft som holder 20 blå så blir luften såpass tett at AFR vil øke i forhold til når du kjører i 20 røde. Siden forgassere ikke kompenserer for dette automatisk slik ett sprut gjør så må dere følge med.
531 dritet saboterer bunndrag og er hovedårsaken til problemet. Dette er grunnen til at jeg ALLTID fraråder 531 på det STERKESTE på turbomotorer.
1,7 BAR på Strømberg er ikke for hvem som helst så jeg drister meg til å tippe at dette er de to forgasserene som Team Tynner har/hadde. I tilfellet er det akkurat de to jeg bremset 306 WHP med på min B21 motor :) så potensialet er tilstede.
Til orientering består mitt enkle favorittoppsett av dreide stempler og en portet 530 topp med så store eksosventiler som budsjettet tillater og en T5 Race eller en STS237/116 kam. :)
Takk for tips. Da må vi holde et ekstra øye med AFR når den tid kommer. Blei EU-ok på fredag, mangler bare å hente ut skiltene så blir det vel noe mere vegtesting. :)
Syntes vel kanskje 1,7 var i drøyeste laget vi og, men som nevnt, liten (les: ingen) erfaring med gasser-turbo fra tidligere. Aner ikke noe om opphavet til disse gasserne, annet enn at bilen blei henta nord for Bergen for et par mnd. siden. Hvilke kompliksajoner medfører evt. 1,7 BAR? Mulig vi burde justert den litt ned?!
Har forsåvitt en urørt 530 topp som sitter på 'gamlemotorn', men spørs vel om det blir noe av i høst... Men absolutt noe å tenke på om det har så stor betydning for registeret. Noen ideer om hva denslags modifiseringer kan beløpe seg til?
For høyt ladetrykk fører vanligvis til for høy AFR hvis ikke forgasserene er riktig modifisert. AFR måler anbefales, men hvis dere ikke har dette så ville jeg justert ned ladetrykket til dette ble montert.
Urørt 530 topp er det rette utgangspunktet. ALLE som jeg kjenner til som har oppgradert fra 531 topp til 530 topp på en fungerende turbomotor har blitt meget positivt overrasket. Hva det vil beløpe seg til avhenger i grunnen bare av budsjettet ditt. En "ALL OUT" CNC topp går for rundt kr. 15 000,- På den annen side vil du merke en investering i porting på kr. 2000,-
Riktig, og vi veit jo ikke hva som er gjort og ikke med gasserne, annet enn at ALT annet enn bensin inn ser ut til å være blinda/plomba!! AFR måler sitter i bilen, men kanskje du er behjelpelig med hvilke verdier vi er på utkikk etter? :) ...dro ned trykket til 1,5 BAR, men kommer til å dra ned enda mer, fram til vi får litt mer "følelse" med dette.
Kjørte en tur i går kveld, med noen harde drag, men mest pen turkjøring. Hadde kjørt siste åtte-ti min pent og rolig, men når vi parkerer er grenrøra smått rødglødende mot turboen. Bilen fusker når det kjøres pent, og når man slipper opp gassen etter full gass/ladd? ....virker som den fusker på vakum, men kjenner ikke noe før bilen begynner å bli varm. På full gass/ladd går den helt reint, og drar av gårde noe koLLoSSalt. :cool:
Tenning: Amatørene har notert seg at det sitter fordeler (237 023 023) med ettermontert elektronisk stift (ukjent), tenningsmodul, og coil (220 522 011). Satte inn en motstand før coil som mangla. Har slitt med at tenningsmodulen tar kveld, men håper dette er ok nå. Ser ut som det har sittet vakumklokke på fordeler, men bare hullene er igjen etter denne.
Ai ai ai, det er den type "forgassermods" som er gjort ja. Ingen vakumklokke heller nei. Da blir det myye rot og problemer er jeg redd. Sukk. Det er akkurat dette som har gitt forgasserturbo så dårlig rykte. På full gass med fullt ladetrykk bør AFR vise mellom 12,0 og 12,6.
Nei, desverre. Jeg ser at alle andre som modifiserer disse forgasserene ofte kutter ut chochen på forgasseren og vakumklokken på fordeleren av grunner som nok er forståelige for dem som velger denne løsningen. Jeg synes at dette er galskap, men det er nå det de fleste gjør.
Det er ikke for hvem som helst å rydde opp i dette nei, men det lar seg gjøre. :) En god fordeler med stor vakumklokke er ett godt utgangspunkt. Når det gjelder fordeleren din så er det slik at de fleste ombyggingskit som erstatter stifter er designet til å drive en coil som er designet for bruk med stifter. En coil som er designet til å brukes med elektronisk tenning er kraftigere enn en stiftecoil og faktisk såpass kraftig at den overbelaster stiftene og vanligvis også det som erstatter stiftene.
Videre må vanlige stifter eller en "elektronisk stift" kombineres med en smart tenningsmodul for å fungere. Vanlige "dumme" tenningsmoduler ryker hvis man kjører på lave turtall.
Den rette Craneboksen + tilhørende coil m.v. løser alle problemer på beste måte og det koster derfor deretter.
Hmmm.... så om jeg forstår deg riktig her nå, så er det sannsynligvis tenninga vår som kødder det til for oss både med fusk og varmgang? Kaste ut "søpplefordeleren" som sitter i og erstatte denne med en fordeler (med eventuelle oppgraderinger) som du nevner innledningsvis i denne tråden? B21ET eller en av de andre du nevner? Evt. datatenning....
Veit jo ikke hva som er inni gasserne, men så lenge disse klarer å levere bensin og fornuftige AFR verdier, burde disse fungere?
Budsjettet vårt holder forsåvidt til det som TRENGS for å få bilen til å fungere stabilt og godt, om det måtte være datatenning, eller til og med datasprut.... Men vi ønsker ikke å kaste bort penger på masse dill vi IKKE trenger, bare for å fly rundt å skryte av hva glitteret koster.... I tillegg begynner dette med forgasser-turbo å bli veldig interessant, og hadde vært fantastisk morsomt å fått til. Spesielt siden dette er noe ikke alle har, og i tillegg dømmes nord og ned blant alle her omkring.... Så at du, som åpenbart har fikla en del med dette før, gidder å svare på mine amatørspørsmål, fotjener TAKKer og BUKKer! :)
Kan ikke du legge ut bilder av motorrommet slik at vi får seg hva vi har å forholde oss til.
Søppelfordeler er jeg ikke helt enig i for den gir stabile, holdbare og pålitelige resultater, men den er satt opp for rent banebruk og fungerer derfor ikke særlige godt på gate.
Den skal justeres slik at du holder motoren på 4000 o/min og vrir fordeleren til du gir motoren fra 24 - 27 grader fortenning og så skrur du den fast.
Motoren går i praksis som om den har faståst tenning på noe mellom 24 og 27 grader.
Det samme gjelder forgasserene hvis det er de jeg mistenker at det er. Baneforgassere. Man fjerner chocke og skrur opp co så mye at bilen starter likevel. En kompis hadde dette og leverte bilen på EU kontroll. Co ble målt til 12% eller noe slikt. Fungerer dårlig på gate, men helt ok på bane med moderate ladetrykk. Hvis dette er forgassere fra han andre rundt her som modifiserer forgassere for turbobruk så bruker han tilleggsinnsprutning for å gi nok bensin over ca. 1,4 BAR ladetrykk. Jeg bruker en annen løsning.
Å bygge en velfungerende bruksbilsmotor, det er det som er vanskelig. Motor til en herjebil er enkelt.
Jeg mener at dersom du justerer tenningen som nevnt og sjekker tenningstidspunktet på tomgang og på 6000 o/min så er jobben gjort på tenningssiden.
Ang. forgasserene så må du sjekke AFR med en bredbandslambda og se hvordan du ligger an. Du må justere CO skruene og ladetrykket slik at du unngår høye AFR. Hvis du så vil lade mer enn det forgasserene klarer nå så må du enten montere tilleggssprut eller sende forgasserene til undertegnede.
Værsågod.
Jeg er også fasinert av forgassere. De gir veldig mye resultat for pengene og det har de alltid gjort forutsatt at motoren er bygget slik at den er kompatibel med det tenningsanlegget man kjører med i praksis. Folk som dømmer slike oppsett nord og ned har ALDRI peiling på forgassere og slike ignoranter får nå bare rote rundt i sin lite opplyste verden. Datasprut er selvsagt bedre, men ser man på resultat/totalbudsjett så blir resultatet så godt som alltid betydelig dårligere med datasprut.
Alle som har vært med i min bil har problemer med å tro at det bare står en B21AT motor med BSRT325 turbo i den og det er alltid morsomt.
Mvh
Batland
Å jøss da, her kommer noen bilder :)
[IMG]http://i77.photobucket.com/albums/j7...psd8wkhzzl.jpg[/IMG]
[IMG]http://i77.photobucket.com/albums/j7...psac67vpbv.jpg[/IMG]
[IMG]http://i77.photobucket.com/albums/j7...psqik9y7vo.jpg[/IMG]
[IMG]http://i77.photobucket.com/albums/j7...psdtjhgurh.jpg[/IMG]
AFR måler sier at bilen går for magert på 1,7 BAR, har ikke testet etter justert til 1,5 BAR, men mistenker at vi må lengre ned... :(
Håper bildene forteller litt mer, som ikke jeg klarer å formidle.... Er det andre ting det ønskes bider av, så si ifra! :)
Se her ja. Vassekte Bayliss tuning produkt. Dette er utviklet for å kjøre helt, HELT rolig eller på bane.
Det er to spesielle tricks som må til for å få ut resultater med dette oppsettet.
1. Tenningen MÅ justeres til noe mellom 24 og 27 grader på ca. 4000 o/min. Sånn er det bare. Ikke la deg overtale til noe som helst annet av dine lokale eksperter. Hvis du hører tenningsbank er selve motoren din feilbygget og du er fucked. Løsningen er da å bytte fordeler.
2. Disse forgasserene MÅ ha Singer sin symaskinsolje for å fungere. De ble utviklet på denne oljen og fungerer ikke med noe som helst annet. Bayliss tuning kjøpte hele esker med dette. Det er MUST HAVE. Sånn er det bare. Du må løsne de 3 skruene til det lille lokket på forgassern, fylle symaskinsolje under demperstempelet og deretter fylle opp kammeret opp til peilemerket.
3. Mannen selv og de lokale kundene kjørte med tilleggsinnsprut når de kjørte 1,7 - 1,9 BAR ladetrykk. Uten dette går det magert på ca. 1,35 - 1,4 BAR.
Baileys himself bremset 338 WHP og 460 WNM, estimert 375 hk og 509 Nm i motor med dette oppsettet med 1,65 BAR ladetrykk.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/09/967.jpg
Aha.... da er det kanskje håp for oss! :)
1. Bråmålte tenninga forrige kvelden, og kom til ca. 16-17 grader ved tomgang, og ca. 26 grader ved 4000 o/min. :) Har ikke hatt antydning til tenningsbank, så langt....
2. Singer symaskinolje er ført opp på handlelista :)
3. Uten modifikasjoner må mao. ladetrykket ned til gasserne klarer å forsyne bensin og AFR havner godt ned på 12-tallet....? Men var disse gasserne noe du kunne være behjelpelig med å modifisere? Hadde vært usaklig moro å kunne lada 1,7 BAR og kanskje fått noe i nærheten av kurvene du har posta over! :) Eller er det andre betenkeligheter ved å kjøre denslags ladetrykk på vår motor mener du?!
1. Godt. Da er det kvalitetssikret.
2. All erfaring så langt med Bayliss modifiserte forgasser har vist elendig funksjon med alle andre løsninger enn Singer så en betydelig forbedring av resultatet er å forvente nå.
3. Ja, jeg kan modifisere dem ytterligere med noen av mine mods slik at de takler høyere ladetrykk uten å magre ut. Jeg foretrekker Strømbergforgasser siden det var dette Volvo selv valgte, men jeg har modifisert èn stk. gulkorkforgasser også, inkl. fungerende chocke. Jeg fikk ikke målt den med bredbandslambda, men på første fullgasstesten på 3. gear med ca. 2,2 BAR ladetrykk knuste jeg for første gang noensinne gearkassen, så noen krefter må det ha vært.
Jeg har ikke dine motorspec. i hodet, men hvis kompresjonsforhold, tenningstidspunkt og AFR er korrekt så ser jeg ingen problemer forutsatt at du ikke kjører motoren for varm eller overruser den. :)
Til orientering er tallene over her er med portet 530 topp med store ventiler og en Enem 268/112 turbotrimkam. Motoren var innjustert på vei og dette er første pullet på ett bremsetreff. Ingen justering i benk er gjort så vi VET at det er mer å hente. ;)
Blir forhåpentligvis noen timer i garasjen til lørdagen, så da kan vi lese av hele tenningskurven, om det skulle væra av noen interesse/betydning?!
Har bestilt Singer-olja, så får vi håpe den dukker opp om ikke så lenge... :)
Ladetrykket skrur vi godt ned, så vi forhåpentligvis får fornuftige AFR-verdier! :) I den forbindelse, kan denne fuskinga vi opplever ved rolig kjøring / vakuum være forårsaket av enten feil blanding eller feil olje?
Knuste girkasser er ikke bra... :( Men da veit vi at det finnes alternativer for å kjøre mer ladetrykk! :) Tenker at vi vil prøve å oppnå et bra og fungerende resultat med motor som den er nå først (med symaskinolja og lavere ladetrykk). Så tar vi en kjapp avgjørelse ang. videre mods av gassere, og tar HELT sikkert kontakt med deg da! :) Komp. skal ligge i området 7,6 - 7,8 : 1, motor har oppgradert kjøling både på vann og olje, så håper ikke overoppheting skal være noe problem! :)