http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=15&t=6249
noen som får opp bildene på dette forumet?
Jeg får de ikke opp og lurer på om jeg trenger en slik app for å se de.
forslag? X)
Printable View
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=15&t=6249
noen som får opp bildene på dette forumet?
Jeg får de ikke opp og lurer på om jeg trenger en slik app for å se de.
forslag? X)
har starta motoren min. og tror jeg får fenomenet turbo creep?? turboen slutter alldrig og lade...... og slokner i på omdreininger over 4000 på grunn av for høyt trykk? og fatter ikke hva dette kommer av.. har bare 2,5'' eksos simons. er det noen her som har svar? er wastegate huset for lite? og ser ut som dett lekker litt smått mellom wastegate hus og turbo.. er kansje dette problemet??
Skal jeg prøve og få til i morgen
har orginal r- sport turboen, har borsch 044 pumpe, maplassi btr for 2 forgassere og 2 doble webere. når jeg starter opp går den fint på tomgang (noe urent men er nokk fordi ikke gasserne er justert alt for mye enda) og ruser den fint opp til 4k rpm. men da jeg begynner og kjøre og motoren kommer i bakke eller gasspådrag da viser bredbåndslambadan at bilen får for lite bensin og bilen kveles. samtidig hører man att turbo begynner plutserlig og snurre no Jævelig (låter som om den var i den driften på gatebil... låter pfffff huhuhuhufff) har det sverre ikke tilgang til noen bilder og vidio i dette øyeblikk men kommer senere i kveld. har også 2,5'' tryckrør hele veien. tror ikke det er lekarsje på disse da de sitter godt og er nytt og samt bredbåndslambadan viser slikt en gjør??
Forutsetter at BTR henter ladetrykk fra trykkboksen og ikke innsugsmanifolden.
Det høres ut som du ikke har riktige dyser og E-rør til ditt oppsett. Hvis du kobler ladetrykksmåleren til trykkboksen din så skal du få se at i motbakker øker ladetrykket noe som gjør at AFR øker dersom du ikke har riktig "turbobestykning" til akkurat ditt oppsett.
Jeg kjøpte noen turboforgassere til en Volvo rødmotor. Alt var komplett og skulle være riktig bestykket og "bolt on" - jada...
I praksis var det meste helt feil til mitt oppsett og det ble en uke med prøvekjøring, fusking smelling, tenking, bytte av de delene jeg mente var problemet, prøvekjøre igjen, fusking på andre turtall og andre belastninger, osv osv., men det ble meget bra til slutt.
Første feil her hos deg høres ut til å være for små bensindyser.
Har 190 i hoved dyse....
Jepp, og likevel går det magert, så hva må du gjøre?
Dyse opp...
Presis. :)
jeg har en b23a i min 240, vurderer og kaste i en turbo på den, men denne motoren har jo forbrennings kammeret i stemplene og en såkalt ''flat topp'' om jeg ikke tar feil? kan man ikke da sette på en 530 eller 531 topp for og få ned komp? eller blir kompresjonen for lav med en av disse toppene? har hørt rykter at det er noen som har gjort dette og det har funket.
Har original 530 topp og ned dreide stempler. Har 8,1 bar i komp
på b23a motor eller på b230a motor?
B23 dreid etter målene på side 1 her.
har b23a i min, ikke k, huska feil ang. stempler da.. trudde b23a hadde forbrennings kammeret i stemplene. har ikke fysisk sett paa stemplene som sitter i denne b23a.
Saa det er k motorn som har forbrennings kammeret i stemplene? og b23a og b230a har flate stempler og forbrennings kammeret i toppen?
Akkurat.
B230K har 631 topp uten forbrenningskamre ja.
A-motorene har flate stempler så da er det bare å dreie stempler og slipe i forbrenningskamrene i toppen og du har ett godt fundament å bygge turbo på.
takker! stemmer det at 23 har lengere stempler og kortere raader enn 230? derfor er 23 mindre turtall villig?
B17, B18, B19, B20, B21 og B23 har alle litt "lange" stempler og 145 mm råder som i praksis litt for langt til kun 80 mm slaglende.
B200 og B230 har hele 152 mm lange råder til 80 mm slaglengde som er helt på trynet i en bruksbilsmotor.
Neida, det er helt andre forhold som spiller inn. En motor blir ikke mer turtallsvillig om du går fra ugunstig høyt rådeforhold til komisk høyt rådeforhold.
tenkte mere paa vekten til stemplene paa b23, har hatt b230 i samme bilen tidl. den var my mere glad i turtall enn b23 om sitter i naa
Hadde du samme topp, samme kam, samme fordeler, samme forgasser og samme eksosanlegg da? ;)
Disse delene betyr mye mer for resultatet enn stempelvekt og rådelengde.
Videre er det slik at jo svakere en motor er på lave turtall jo stekere VIRKER den å være på høye turtall selv om maks hk er det samme.
531 topp og 152 mm lange råder på 80 mm veiv er ett typisk ekstra bunnsvakt oppsett som lurer de fleste til å tro at toppeffekten er bra. :(
alt var helt likt paa motorene flyttet alt over fra b230 til b23, untatt toppen. men b23 som sitter i naa er faktisk merkbart sterkere paa lavere turtall en b230 som satt i.
men naa vet jeg vertfall at jeg maa faa stemplene i benken for og kunne sette turbo paa motorn, takk!
Si du har en b21a tidlig 80'
Har liggende en At gasser, trykkboks. 940 manifold, intercooler.
Man velger en turbo du mener passer bra til en AT motor, sender gasser til modifisering hos deg, kjøper efi pumpe og BTR og velger riktig fordeler. Hvis man setter på en god og tjukkere topp pakning, hva tror du safe potensiale kan være?
Hvis alt blir gjort riktig så blir sluttresultatet noe slikt:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/514.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=ejdRcnXNgp8
Hvordan ville det ha vært å brukt en b230f blokk, med eksempelvis ft/fk stempler? Burde være bra komp med tanke på turbo da?
Hva som er riktig kompresjonsforhold bestemmes av hvilket tenningsanlegg du velger. De fleste som kjører forgasser kjører IKKE datatenning hvor man kan mappe inn ett helt 3D tenningskart. Man kjører i stedet en fordeler med i beste tilfeller vekter, fjærer og en stor vakumklokke. Dette fungerer GODT, men det KREVER lavere kompresjonsforhold for å unngå tenningsbank.
Hvis du f.eks. tar en komplett B230Fk bytter ut innsugsmanifolden med en AT forgasser, så slipper du å dreie stemplene, men hvis du skal kjøre fordeler med vekter og fjærer så MÅ stemplene dreies 76x4,5 mm for at resultatet skal bli godt og holdbart.
B21et har jo ganske lav komp, ville kanskje vært fint utgangspunkt? Er fordeleren fra denne duganes?
Jeg mener at en B21 med ET/FT stempler er den beste og ikke minst enkleste motoren å bygge på. B21ET/FT fordeleren er også den "beste" av de orginale fordelerene.
Ok, Takk for svar! :D Da veit jeg litt mer av hva jeg burde gå ut ifra :cool:
Hvordan kjenner man igjen fordeleren til B21ET? Står det preget noe nummer man skal se etter eller er det kun den store vacumklokka?
Jeg var nedi boden å rota i noe gamle deler, Fant 2 forskjellige fordelere, en med liten vacumklokka og en med en større en, Ser du utifra bilde hva den med den store klokka evt hører til?
http://i93.photobucket.com/albums/l6...121_182458.jpg
På forhånd takk
B21ET fordeleren har en 2 polet kontakt på siden hvor man kobler til tenningsmodulen. Videre har den tynn 4-armet sak på akslingen som roterer med rotoren.
Fordeleren din har stifter og er sannsynligvis en B19A eller B21 A fordeler. Les av de 3 siste siffrene i fordelernr. som står på utsiden. Eks. 103, 185, 187, 302.
Ok, takk :)
vitsi med trakter på weberne inne i trykkboksen??
Det er noe de lærde strides om. Jo bedre trakter du velger jo bedre blir flødet. Dette øker toppeffekten og krever at du bruker større hoveddyser. På rolig kjøring øker derfor forbruket tildels dramatisk.
da tror jeg jeg skal satse på og lage en ny trykkboks med trakter og bedre utforming :) noe mere jeg bør tenke på da jeg lager en trykkboks? hvordan tror du en dumpventil villetatt seg ut på trykkboksen?? en dumpventil skal vell sitte så nærme spjeldet/spjeldene som mulig?
Sett dumpventilen i nærheten av intercooleren så du ikke trekker bensin ut av forgasserene og ut i motorrommet.
Hva heter orginalturboen til dette r-sport kittet ? :)