-
EGR delete?
Vurderer å tune min 2010 xc70 og samtidig en EGR delete. Men en tidligere mekaniker på Volvo sier at det fører til at motor aldri blir varm!
Noen som har erfaring/synspunkter?
Har det noen positiv effekt?
Tenker at dennne resirkuleringen av eksos umulig kan være bra for motoren i det lange løp....
Ser jo at en 2010 bruker mye mer diesel enn min 2006 gjorde. Dette tilskriver eg EGR/DPF.
På min forrige sperret eg EGR og motoren gikk lytefri i 350.000 KM uten noe tull.
-
Med å blokkere EGR får ikke kjølevæsken oppvarming i EGR-kjøleren, så det vil ta litt lengre tid å få opp kjølevæsketemperaturen ved lav belastning av motor.
Siden EGR allikevel er stengt når turboen lader så påvirkes ikke kjølevæsketemperaturen av dette ved hardere belastning av motor.
Men bilen din har også en Dieselvarmer som kobles inn automatisk når den aner at kjølevæsketemperaturen ikke vil nå normal temperatur innen rimelig tid.
En velfungerende EGR stjeler fint lite effekt på en luftoverskuddsmotor. (Diesel)
Blokkering av EGR gir en innvendig renere motor som forurenser miljøet med mere NOx som ikke er bra for hverken dine lunger, barnet ditt eller bestefar med Kols.
Fjerning av et fungerende DPF gir i beste fall 5% effektøkning eller en såvidt målbar reduksjon i drivstofforbruk, men mere forurensning i nærmiljøet.
Så til ulikheten i forbruk:
2010-bilen din veier vel rundt 200Kg mer enn 2006'en og den har høyere luftmotstand med 0,34Cd mot 0,30 på den gamle.
(En Volvo 740 har også en Cd verdi på 0,34 , mens en XC90 P2 har rundt 0,36 og en moderne El-bil har vel drøye 0,20...)
Så ved "bykjøring" forbruker P3'en mer drivstoff pga tyngden, og i god fart på motorveien kommer luftmotstanden som bremser den enda mer, i tillegg til rullemotstanden.