Problemer med ladetrykk turbo, v70, 2,4d
Hei, har en 2006 v70 2,4d 160hk. I vinter under motorveiskjøring fikk jeg plutselig varsel om lavt oljenivå på motoren (gul lampe). Stoppet og så at nivået var så vidt under minimum. Fylte på en halvliter olje og varsel gikk bort. Idet jeg skulle ut på motorveien igjen gikk bilen i nødmodus og "motorsystem service erfordras" melding kom opp. Fikk opp feilkoder på ECM 1600 (charge pressure sensor), ecm 1540 (turbo control pressure too high), ecm 1517 (turbo control pressure too high), ecm 2B00 (exhaust temperature. Faulty signal), ECM 28E0 (heated oxygen sensor) og ECM 2810 (heated oxygen sensor). Snudde og kjørte hjem, og på veien gikk bilen ut av nødmodus.
Har hatt bilen på mekonomen, som anbefalte å begynne med å bytte MAP-sensor. Før jeg byttet sensor gikk bilen gikk en stund relativt fint, men gikk sporadisk i nødmodus. Jeg byttet så map-sensor to ganger, da den første jeg kjøpte framstod som mer defekt enn den som satt på fra før, og bilen gikk i konstant nødmodus. Den siste jeg satt på har vist de samme symptomene som den første, at bilen som regel går greit, men etter å ha kjørt en stund og blitt ordentlig varm går i nødmodus. Skal nevnes at begge sensorene jeg kjøpte var uorginale, den første det billigste de hadde på skruvat, og den andre fra Thansen.
Jeg forsøkte å kjøre bilen litt hardt i går. Jeg kjørte i 4. gir på motorveien i ca 20 min, for så å snu og dra på i alle på-kjøringsfelt. I starten gikk bilen fint, men etter hvert begynte den å plystre mer fra turboen, særlig på lavere gir, og motoren dro dårligere og dårligere. Jeg brukte feilkodeleser fra biltema til å monitorere turbotrykket, og det var oppe i 3000 (usikker på benevnelse) da bilen begynte fuske.
Har også vært borti at bilen har fuska ved rolig kjøring i 50 sone, der det høres ut som turboen slår raskt inn og ut.
Ved inspisering av turboen virker det at alt er koblet til, men det har svettet en del olje på røret som går fra turboen og rett ned, under motoren og fram.
Jeg er usikker på hvordan jeg skal gå frem nå. Er det turboen som er synderen, eller kan det være elektrisk. Er det eventuelt noe jeg kan undersøke videre for å bli klokere på årsaken til problemet?
På forhånd takk :)
(Byttet forresten dpf i fjor, da det var helt tett)