Vis full versjon : Nye JP MK18 8,5X18" fra AFL.no BILDER AV FERDIG FELG PÅ BIL
Sider :
1
2
3
4
5
6
[
7]
8
17" var tøft for 20 år sia Kodja :)
Men er enig i at 17" ser større ut på 240 enn 700/900 som nesten må ha 18".
Volvo-turbo
19/05/11, 20:47
Enig med Kodja her, disse har altfor tynne eiker iforhold til bilen generelt. Alt over 17" på 240 er "overkill". Disse bilene hadde tross alt stort sett 14" orginalt foruten turbo utgaven som hadde 15". I sammenlignes med at en ny V70 med 18" orginalt må min ha 22" som også blir i overkant med felg.
sorry og måtte blande seg inn her. min mening er at folk kansje leser det som dere over har kommentert og kansje andre angrer på kjøpet. På blandt annet kom volvo 240 serien (aug 1974-80) med bla dekk som hadde str 165-185 sr 14 dem er større enn vanlige 80 profil. 700 og 900serien kom det 185/65 og 195/65 på dekka. dvs litt mindre hjul enn på orginale 240. Rett meg om dette er feil. Synes selv at en gammel rwd volvo passer fint med store felger.
Mr. Crepsley
19/05/11, 21:40
Enig med Kodja her, disse har altfor tynne eiker iforhold til bilen generelt. Alt over 17" på 240 er "overkill". Disse bilene hadde tross alt stort sett 14" orginalt foruten turbo utgaven som hadde 15". I sammenlignes med at en ny V70 med 18" orginalt må min ha 22" som også blir i overkant med felg.
Blir egentlig heeeelt feil å tenke sånn. En ny v70 har et mye mye mer sportsligere preg enn en gammel 240, derav originale 18" hjul (De er vel uansett "ekstra" utstyr?). Er hallveis enig i at 18" blir for stort, kommer litt ann på bilen.
Blir nok å ende opp med 17" på min etterhvert.
volvoRsport
19/05/11, 21:48
problemet er jo egentlig at det bare finns noen få felgtyper som passer rett på uten store modifikasjoner.
Er et hav av felger man kan få til disse bilene og stort sett i de spesifikasjonene man vil, men du må være villig til å betale litt for dem.
Volvo-turbo
19/05/11, 21:56
Blir egentlig heeeelt feil å tenke sånn. En ny v70 har et mye mye mer sportsligere preg enn en gammel 240, derav originale 18" hjul (De er vel uansett "ekstra" utstyr?). Er hallveis enig i at 18" blir for stort, kommer litt ann på bilen.
Summum & R-Design er orginal levert med 18"
volvoRsport
19/05/11, 21:58
Summum & R-Design er orginal levert med 18"
Summum har vel 17" som standard.
sorry og måtte blande seg inn her. min mening er at folk kansje leser det som dere over har kommentert og kansje andre angrer på kjøpet. På blandt annet kom volvo 240 serien (aug 1974-80) med bla dekk som hadde str 165-185 sr 14 dem er større enn vanlige 80 profil. 700 og 900serien kom det 185/65 og 195/65 på dekka. dvs litt mindre hjul enn på orginale 240. Rett meg om dette er feil. Synes selv at en gammel rwd volvo passer fint med store felger.
De profilene du nevner der er på 15" felg på 700 serien. Mente 240 kom med 175/80-14 som std de første årgangene jeg. Og så etterhvert 185/75-14.
Volvo-turbo
19/05/11, 22:14
Hva var mere sportslig hos Volvo først på 80 tallet enn 240 turbo? Den hadde da tidens lav profil dekk 195/65-15.
The Sven. leste i brosjyra (grønne hefter). vet at 900 serien kom med 15" men profilen på dekka der tilsier mindre hjul enn på dem andre (240) faktisk målt dem og slikt i dag.
står at bla 245stv kom med 185/70 på 76 modellen.
Hva var mere sportslig hos Volvo først på 80 tallet enn 240 turbo? Den hadde da tidens lav profil dekk 195/65-15.
hadde vel 60 profil? Originale strøkne virgo er jo også det absolutt peneste på en clean 240 fra 80 tallet.
17" var tøft for 20 år sia Kodja :)
Men er enig i at 17" ser større ut på 240 enn 700/900 som nesten må ha 18".
hehe 17" er tøft nå å det ;p
men på 200 serien ja... sant som du sier. 17" ser lite ut på 7\900 pga formen. men på 200 serien blir det akkurat passe str.
Kommer jo ann på hvilket øye som ser.
Jeg synes i alle fall at Ocean felgene passer 200 serien.
De profilene du nevner der er på 15" felg på 700 serien. Mente 240 kom med 175/80-14 som std de første årgangene jeg. Og så etterhvert 185/75-14.
Stemmer sikkert,men de er også levert med 165sr14..iallefall min:)
Joakim-G_R
20/05/11, 16:15
jess. man kan ønske å ha store nok til at bilen ser normal ut = opp til 17". eller at bilen står på stylter = 18" ocean :p de er seriøst aaaalt for stynne eiker og aaalt for stor dimmensjon til å være fint på 200 serien. jadajadajada det er fint på et vis. men det ser ut som bilene står på stylter!! :)
Senk gutten min, senk. ikke lesjöfors.
http://cache.finn.no/mmo/2011/5/4/6/283/286/56_-1167726795.jpg
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28328656
Trygve_johnsen
20/05/11, 16:30
17" ser bedre ut enn 18" på 240, uansett felger :P
18" ser for stort ut i forhold til bilen.
Har 18" tevoline på 240, synes det ser meget bra ut. Men di jp hjula jeg kjøpte bli bare feil. Så ut som en valp me store poter hehe.Men det er min mening da.
Dette kan man oppsummere enkelt:
Alufelger skal ha lav profil..type 225/35 f.eks
17" på 240 krever enormt mye senk for at det skal se greit ut
18" på 240 krever ikke fullt så enormt mye senk for at det skal se bra ut.
240 må være bortimot ufremkommelig lav for at den skal se bra ut med 17" hjul.
Dette kan man oppsummere enkelt:
Alufelger skal ha lav profil..type 225/35 f.eks
17" på 240 krever enormt mye senk for at det skal se greit ut
18" på 240 krever ikke fullt så enormt mye senk for at det skal se bra ut.
240 må være bortimot ufremkommelig lav for at den skal se bra ut med 17" hjul.
HELT riktig.
Samme senk med Jp 18" og tevoline 18 ". MIN mening er at tevoline felga så bedre ut ;)
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/216854_10150226861795715_524900714_9016000_661495_ n.jpg
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/228002_10150256945260715_524900714_9308394_2851189 _n.jpg
Mr. Crepsley
20/05/11, 18:46
Enig med deg, men tror ikke det er pga størrelsen, altså diameter, heller kanten på ocean mk som gjør at man må ha mer senk :)
Enig med deg, men tror ikke det er pga størrelsen, altså diameter, heller kanten på ocean mk som gjør at man må ha mer senk :)
Ja synes felga er drittøffe , ein høydare for volvo folk. Men det blir helt feil i mitt hode å ha disse på 240. Er jo nesten så man selger 240 og kjøper 940 pga felgene .
Mr. Crepsley
20/05/11, 19:18
Hehe, jeg skal iallefall ha dem på min 242, så får vi se om det bare blir med 1 sesong.
Det som og ødelegger mye med ocean, er at det er like stor kant bak som fram, har sett andre 240'er med JP i 17", som også har hatt like stor kant fram og bak, og det ser heller ikke riktig ut. Så tror egentlig det er kanten som gjør at de ikke passer helt på 240, skulle vært 2 forskjellige bredder, f.eks 8,5 og 7,5
Hehe, jeg skal iallefall ha dem på min 242, så får vi se om det bare blir med 1 sesong.
Det som og ødelegger mye med ocean, er at det er like stor kant bak som fram, har sett andre 240'er med JP i 17", som også har hatt like stor kant fram og bak, og det ser heller ikke riktig ut. Så tror egentlig det er kanten som gjør at de ikke passer helt på 240, skulle vært 2 forskjellige bredder, f.eks 8,5 og 7,5
Helt enig.Med tanke på hvor smal bakakslingen er på 240 så "burde" men ha f.eks 7,5" foran og 8,5" bak..Hvor forskjellen i felgbredde selvfølgelig kun er utover(mere kant)
kapp og sveis:)
Mr. Crepsley
20/05/11, 21:44
Jepp, akkurat det jeg mener.
Er da åpent for å kunne fått til en bestilling på 7,5"*18 også ? Bare lurer .
For da er jeg DØNN med ;))
Mr. Crepsley
20/05/11, 22:10
Ville nok kjøpt 2stk selv da ja :)
Samme senk med Jp 18" og tevoline 18 ". MIN mening er at tevoline felga så bedre ut ;)
[IMG]http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/216854_10150226861795715_524900714_9016000_661495_ n.jpg[ /IMG]
[IMG]http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/228002_10150256945260715_524900714_9308394_2851189 _n.jpg[ /IMG]
Se der ja, ble jo bra med tevo felgene! ;)
Må vere lik kant framme og bak. Får litt dragrace stuk med ulik bredde framme og bak. Får heller space de ut bak. Er jo en grunn til at 140 serien med jp ser ti ganger tøffere ut, hjula står jo ikke midt under bilen!
Må vere lik kant framme og bak. Får litt dragrace stuk med ulik bredde framme og bak. Får heller space de ut bak. Er jo en grunn til at 140 serien med jp ser ti ganger tøffere ut, hjula står jo ikke midt under bilen!
selv om jeg er fan av mere kant ban en foran,så må jeg si meg iallefall delvis enig.
Hadde selv en bil tidligere(ikke volvo) som hadde 10cm felgkant rundt om..foran så det helt "traktor" ut i mine øyne..så da nye felger ble innkjøpt ble det mindre kant foran enn bak.
På min 242,som har justert skjermbuekant+at akslingen er flytta frem,så kunne jeg lett spaca 20mm på hver side bak.
Det å flytte frem akslingen,i kombinasjon med å justere kanten "frigjør" masse plass.
Hva legger du i å flytte fram akselen? Korte inn momentstag, eller flytte akselen i bærebrua? Da må man vel ha kortere mellomaksel også, da er jo ballet i gang. :)
Mr. Crepsley
21/05/11, 13:39
Regner med det er momentstaga det er snakk i.
får ikke flytta akselen med momentstaga. de endrer bare vinkel på akselen.
skal du ha akselen lenger fram, så må den flyttes på bærebruene ;)
Mr. Crepsley
21/05/11, 13:51
Du vil jo flytte den litt lengre frem med å skru på momentstaga. Feste er under akslingen, så når du korter inn staget, vil akslingen vri seg, og komme litt lenger frem.
Eller er jeg på bærtur?
Crepsley har rett, akselen har jo fester under seg som sklir ned i bærebruene. Når momentstagene blir kortet inn vil akselen vri seg forover i bærebrua. :)
dere som kjører med 18" på gamle volvoer, merker dere mye sporing? :p og at dere nesten må holde igjenn rattet?
dere som kjører med 18" på gamle volvoer, merker dere mye sporing? :p og at dere nesten må holde igjenn rattet?
neh.. er ikke så ille, selv med luisiratt:) merker såklart forskjell fra 15 til 18" da men.. er ikke noe problem for meg vertfall :)
volvoRsport
21/05/11, 18:22
Har du justert forstillinga de da? Har aldri vært noe stort sporingsproblem med min.
Hva legger du i å flytte fram akselen? Korte inn momentstag, eller flytte akselen i bærebrua? Da må man vel ha kortere mellomaksel også, da er jo ballet i gang. :)
Borre nye hull i hovedbærebroene(sveis igjen de gammle) kort inn momentstaga og eventuelt kort inn mellomakslingen.
Korta mellomskslingen på min,men er usikker på om det i heletatt er nødvendig.
Er vel noe å gå på der,så er ikke sikkert det er nødvendig med en justering.
i tillegg ser det mye bedre ut også..hjulet havner mer i senter i forhold til hjulbuen.
Flytt akslingen 15-20mm..litt avhengig av høyden på bilen bak.
poenget er at det ser mye bedre ut+at det blir bedre plass i bakkant av hjulet.
Lillebror kjører med dette oppsettet på en 164(240 aksling) og han har plass til 9,5x18" et 5 bak.
Med justert kant.
Borre nye hull i hovedbærebroene(sveis igjen de gammle) kort inn momentstaga og eventuelt kort inn mellomakslingen.
Korta mellomskslingen på min,men er usikker på om det i heletatt er nødvendig.
Er vel noe å gå på der,så er ikke sikkert det er nødvendig med en justering.
i tillegg ser det mye bedre ut også..hjulet havner mer i senter i forhold til hjulbuen.
Flytt akslingen 15-20mm..litt avhengig av høyden på bilen bak.
poenget er at det ser mye bedre ut+at det blir bedre plass i bakkant av hjulet.
Lillebror kjører med dette oppsettet på en 164(240 aksling) og han har plass til 9,5x18" et 5 bak.
Med justert kant.
Litt of-topic, men er dette en gullfarget 164 eller noe slikt?
Har du justert forstillinga de da? Har aldri vært noe stort sporingsproblem med min.
nei har aldri hadd justering, men skal justere den nå snart, når jeg får på di nye felgene.
om man bare korter inn momentstagene så får man jo en ugunstig vinkel på krysset inn på bakaksel.
Jeg har korta inn mometstaga 15mm. og borra på nye hull på bærebrua, 15mm foran de gamle og justerbart panhardstag. ikke rørt mellomaksel. Har gjort dette på en 164 og på en 142 med 240 bakaksel.
Som Terje_1 skriver, så kjøres det med 9,5*18 et5 på 164"n. er noe trangt, men det går:P
På 142"n så prøvde jeg på disse ocean hjula med 3cm spacer bak, ble "litt" i overkant:p men er 100% sikker på at 2cm hadde gått knirkefritt.
Disse bilene er senka, felgkant og hjulbue kant i kant.
Går dette på en 240 uten å korte mellomaksel? Det er det nok mange som vil vite. :)
Går dette på en 240 uten å korte mellomaksel? Det er det nok mange som vil vite. :)
Han skriver jo at han ikke rørte mellomakselen. Da er det vel litt å gå på i splinsa mellom fremre og bakre del.
Har ikke merka at det går ann å trykke den så mye sammen, ved girkasse bytter osv, men.
Har en kompis som har gjort dette på en 80mod 244, og det funka fint der iallefall.
Joakim-G_R
22/05/11, 11:21
om man bare korter inn momentstagene så får man jo en ugunstig vinkel på krysset inn på bakaksel.
Nei, ikke om man senker bilen, korter man inn stagene så retter man opp i feilene.
volvobrage
22/05/11, 12:19
Jeg har korta inn mometstaga 15mm. og borra på nye hull på bærebrua, 15mm foran de gamle og justerbart panhardstag. ikke rørt mellomaksel. Har gjort dette på en 164 og på en 142 med 240 bakaksel.
Som Terje_1 skriver, så kjøres det med 9,5*18 et5 på 164"n. er noe trangt, men det går:P
På 142"n så prøvde jeg på disse ocean hjula med 3cm spacer bak, ble "litt" i overkant:p men er 100% sikker på at 2cm hadde gått knirkefritt.
Disse bilene er senka, felgkant og hjulbue kant i kant.
borra du nye hol til og feste bærebruene i framkant på bilen?ellers må ein vel kappe bærebrua i to og sveise den ihop igjen?
nokon som har bilder av korleis dei har gjort det?
Nei, ikke om man senker bilen, korter man inn stagene så retter man opp i feilene.
Jamen om det blir snakk om 2-3cm å kortr inn så får man vel helt feil vinkel..? Dette har vel noe med grep ved pådrag å gjøre. ?
borra du nye hol til og feste bærebruene i framkant på bilen?ellers må ein vel kappe bærebrua i to og sveise den ihop igjen?
nokon som har bilder av korleis dei har gjort det?
du får legge deg under bilen så finner du fort ut av det ;)
volvobrage
22/05/11, 14:52
du får legge deg under bilen så finner du fort ut av det ;)
veit korleis det ser ut der:)berre lurer på korleis andre har gjort det:)fins jo forskjellige måtar..
veit korleis det ser ut der:)berre lurer på korleis andre har gjort det:)fins jo forskjellige måtar..
enkleste sikreste kjappeste og beste løsninga må jo være å bore nye hull :)
volvobrage
22/05/11, 14:59
enkleste sikreste kjappeste og beste løsninga må jo være å bore nye hull :)
okei:)såg ein på garaget som hadde laga dei justerbare..men eg hadde vært litt tvilsom til og kjøre med dei såg litt svakt ut
Joakim-G_R
22/05/11, 18:49
Jamen om det blir snakk om 2-3cm å kortr inn så får man vel helt feil vinkel..? Dette har vel noe med grep ved pådrag å gjøre. ?
Kommer ann på hvor mye man senker, 2-3 cm er altfor mye, da mister man masse grep. Jeg mener jeg fikk best utnyttelse rundt 1-1.5cm.
Det har noe med grep å gjøre ja, fordi under akselerasjon så endres vinkelen på pinjong og mellomaksel.
Han skriver jo at han ikke rørte mellomakselen. Da er det vel litt å gå på i splinsa mellom fremre og bakre del.
Har ikke merka at det går ann å trykke den så mye sammen, ved girkasse bytter osv, men.
Selvfølgelig, en hjerneprump fra meg. Høres ut som noe vi kan prøve på vogna mi. :)
Noen som vet nårtid neste ladninga kommer?:P siste jeg hørt var begyndelsen av mai..
Hei!
Vi beklager at det er forsinkelser med levering av MK18. Vi ha fått kun 120 stk felger på leveringen i mai og kjører ut etter datoen dere har bestillt dem på.
Vi har 260 stk i bestilling som er ventet inn siste uka i juni og sender da ut til resten av de som ikke har fått til nå.
De som ikke vil vente og vi avbestille kan bare sende en mail på: info@afl.no
Vi har nå fått produsert Volvo logo og sender disse til de som får felger i uke 26/27 :-)
Mvh Åge AFL
gull pilen
24/05/11, 14:54
Hei!
Vi beklager at det er forsinkelser med levering av MK18. Vi ha fått kun 120 stk felger på leveringen i mai og kjører ut etter datoen dere har bestillt dem på.
Vi har 260 stk i bestilling som er ventet inn siste uka i juni og sender da ut til resten av de som ikke har fått til nå.
De som ikke vil vente og vi avbestille kan bare sende en mail på: info@afl.no
Vi har nå fått produsert Volvo logo og sender disse til de som får felger i uke 26/27 :-)
Mvh Åge AFL
får vi som allerede har fått felger og volvo logo ettersendt??
Bestilte felgene på tordagen og fikk dem dagen etter.
Bestilte felgene på tordagen og fikk dem dagen etter.
Jeg bestilte 2. april og har enda ikke fått de:P
Er vell om man bestiller blanke eller svarte vil jeg tro ! Di svarte finnes vell på lager her og der enda .
Er vell om man bestiller blanke eller svarte vil jeg tro ! Di svarte finnes vell på lager her og der enda .
Ja det stemmer vell det
de svarte står oppført med leveringstid: 1-3 dager på afl.no :)
Jeg fikk svar i dag at jeg må vente til juni før jeg får felgene mine, men på den annen side, da får jeg volvo logo :D
neh.. er ikke så ille, selv med luisiratt:) merker såklart forskjell fra 15 til 18" da men.. er ikke noe problem for meg vertfall :)
Korleis vart bilen din sjåande ut no?
Legge ut nokon nye bilder! :)
Korleis vart bilen din sjåande ut no?
Legge ut nokon nye bilder! :)
er akkurat slik som når du såg meg på kaia :) eneste forskjellen er turbo intercooler streamer :) men bilder kan ordnes etterhvert :)
Var ikkje den blitt justert ned litt meir? :p
Var ikkje den blitt justert ned litt meir? :p
nei ikkje endå :) veit ikkje om du såg bilde på face, men det var berre fordi bilen stod i en bakke :) ventar på en som skal kjøpe seg ocean no, så vil han kjøpe dekka mine so kjøper eg 215/35 dekk og fåt den litt lavare :)
bilde av ocean mk 18 felga mine. bilde tatt klokken 0615 på mandagsmorran denne uka. vet bilen er fæl og stygg nå. mangler cash og prioriterer ett annet prosjekt først.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2718.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2717.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2716.jpg
blir bare å spare penger så jeg får kjøpt dekkene også. spacer på 3mm må jeg bruke foran ellers subber felgen i caliperen.
HairyHarry
27/05/11, 22:03
Denna grønn-farga er tøff - blir vel den fargen på nytt når du evt. skal lakkere?
takk for kommentaren. bli i den grønne fargen .
Volvo-Power
27/05/11, 23:09
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/3008.jpg
slik ble min med ocean..
nei ikkje endå :) veit ikkje om du såg bilde på face, men det var berre fordi bilen stod i en bakke :) ventar på en som skal kjøpe seg ocean no, så vil han kjøpe dekka mine so kjøper eg 215/35 dekk og fåt den litt lavare :)
Ahaa!
Må ha litt strekk for at det blir lavt nokk.
Stemmer, var det eg sikta til - beklager.
E vel heller ikkje uvanlig frå ditt distrikt/omegn at det e godt justert ;) hehe
Noen som vet om det kunne gått an med et sett orginale jp framme og ocean 18 bak? :D
det burde gå bra det med orginale jp og ocean bak. vil tro at forskjellen blir litt rar. da originalen er 17" mot ocean som er 18".
det burde gå bra det med orginale jp og ocean bak. vil tro at forskjellen blir litt rar. da originalen er 17" mot ocean som er 18".
Rart, eller litt tøft? :p
Får fram Epa stuket da :)
Hvordan er det å kjøre med 225/35/18? Og hva viser spidometeret da?
Volvo-245-
28/05/11, 15:42
det funker fett, jeg har det på min
Dan Bay-Johansen
28/05/11, 21:13
Noen som vet om det kunne gått an med et sett orginale jp framme og ocean 18 bak? :D
Prøv det å fiks bilde så ser vi det fort :p
Volvo-Power
28/05/11, 22:19
downs samme hva...
du har downs
Refinement!
28/05/11, 22:25
Har vært mye prat om at Ocean blir nye Eiker/Super DTM. Var på Sørlandstreffet i dag med over 100 biler tilstede og flere hadde både Eiker og DTM, men ikke en eneste Ocean så langt øye kunne se:rolleyes:
Har vært mye prat om at Ocean blir nye Eiker/Super DTM. Var på Sørlandstreffet i dag med over 100 biler tilstede og flere hadde både Eiker og DTM, men ikke en eneste Ocean så langt øye kunne se:rolleyes:
Er vel fordi at Occeanfelga sålangt er berre utbredd blandt de "skikkelige" volvofan'a hittil, er vel nokså ukjendte felger for "harrymann" :)
Volvo-245-
29/05/11, 03:49
haha...
Kan prøve senere idag, hadde i utgangspunktet tenkt å ha orginale fremme og kopier bak :p
Refinement!
29/05/11, 10:17
Er vel fordi at Occeanfelga sålangt er berre utbredd blandt de "skikkelige" volvofan'a hittil, er vel nokså ukjendte felger for "harrymann" :)
Skulle tro at man var rimelig "Volvofan" om man drar på Volvotreff;)
du har et poeng :p Lang leveringstid då :rolleyes:
hvor mange inne på forumet har disse felgene nå?
henrik940: mente hvor mange som faktisk har fått dem hjem til bilene sine.
henrik940: mente hvor mange som faktisk har fått dem hjem til bilene sine.
Var ment som en spøk.
henrik: vet det. ville bare teste åssen du reagerte.
av ca 60 biler på Nardo Bil treffet i dag var det i alle fall 6+1 utenfor som hadde ocean :p en hadde org. JP med smalkant var det vell...
Hvertfall på min 940 så viser speedon en 3-5 km/h feil, men iforhold til rulleomkretsen så er den så å si lik med orginal hjula.
Hvordan er det å kjøre med 225/35/18? Og hva viser spidometeret da?
Hva speedometeret viser kommer jo an på hvor raskt du kjører
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/3606.jpg
Endelig fått de montert på bilen
Espen Title
30/05/11, 04:51
+1 ;)
Endelig fått de montert på bilen
Lekkert :D
Kan prøve senere idag, hadde i utgangspunktet tenkt å ha orginale fremme og kopier bak :p
Bilde? :D
hamnvik: den grønnfargen og dem felgene passet bra sammen. måtte du bruke spacere foran? ser ut som om dekket stikker litt utenfor forskjermen. stemmer det?
Ingen spacere forran. Men det stikker litt utfor skjermen forran fordi skjermen er ikke festet i fangeren. Så den henger innover. Fargen synes jeg selv er grusom selv på nert hold. Men vurderer faktisk litt for den uansett, for bilen skal rustsveises og lakkeres opp etterhvert
hamnvik: siden du ikke har spacer så har du vel ikke ventilerte skiver foran? slapp du å valse bak?
Mr. Crepsley
31/05/11, 17:44
Jeg har ventilerte skiver foran, og ikke spacer. Går fint det.. Måtte slipe på venstre siden, men ikke høyre.. er ikke snakk om mye sliping altså, 0,5 mm eller noe i den duren.
Volvo-245-
31/05/11, 17:48
Prøvde meg på å slipe først og det gikk ikke, måtte space ut
Mr. Crepsley
31/05/11, 18:42
Virker som det varierer veldig, siden jeg ikke måtte gjøre noe på høyresiden..
varierer sikkert litt på om det er bytta kalipere på bilen tidligere eller ikke da orginale å ettermarkeds deler er litt forskjellige som regel ;)
crepsley: på min så sitter det orginale calipere å der tar caliperen tak i felgen både på høyre og venstre side. har nå fått orden på dette nå.
Mr. Crepsley
31/05/11, 20:21
Er ikke sikker på om jeg har originale eller ettermarked, er vel i grunn ikke noen måte å finne det ut heller?
sjekk om det er et volvostempet og et volvo nr på dem. stod det på mine.
Ikke ventilerte stemmer bra :) Men det kommer etterhvert
Hvordan passer disse på volvo 940 med ukappet senkesett? Stikker de ikke langt ut? Blir ikke dette domt?
Hvordan passer disse på volvo 940 med ukappet senkesett? Stikker de ikke langt ut? Blir ikke dette domt?
Ser stygt ut :mad:
Ser stygt ut :mad:
ok, va må gjøres?
ok, va må gjøres?
Kjør 60/40 fra kl, coilovers elr kapp :cool:
jaja. men stikker ikke felgene langt ut da?
Nei felgene stikker da ikkje ut, hvorfor skulle de gjøre det? :p
Nei felgene stikker da ikkje ut, hvorfor skulle de gjøre det? :p
Fordi d er et6 på de?
Om de stikker lengre ut eller ikke har da vell ikke noe med senkinga å gjøre. :D
Om de stikker lengre ut eller ikke har da vell ikke noe med senkinga å gjøre. :D
Jo litt så :) da fjærbeinet står litt skrått innover .
Jo litt så :) da fjærbeinet står litt skrått innover .
Tenkte ikke forran. Hehe.. :rolleyes:
Men er jo ikke så mye det er snakk om uansett. :p
min er senka endel, har ikke noe problem foran,så er vel bare å justere ned mere :p
min er senka endel, har ikke noe problem foran,så er vel bare å justere ned mere :p
Blir vell bedre til lavere den er foran :)
Så bare å let fram skjøteledninga og slipern :D
Noen som vet hvor man får kjøpt senterkopp. Hva er evt delenr på de på volvo?
ole windsvoll
06/06/11, 21:14
senker du bilen så fløtter felgene seg inn. heiser du bilen kommer dei på utsiden av skjermen. det gjore det på min 740 :D
Hva er diametern på centerkoppen???
jo mere en senker jo nærmere kommer felgkanten lenger inn mot eks forskjermen. slik at den går kant i kant på innsiden. mulig innerskjermene foran må fjærnes ved bruk av senk og dem felgene her. går det ann å bruke volvos orginalspacere bak med dem felgene på?
Mr. Crepsley
07/06/11, 21:30
Du kan prøve, tror det blir laaangt utfor.
jeg har org spacere på min, funker bra d.
Noen som vet diametern på centerkoppene? Va er delenr på volvo?
Volvo-245-
08/06/11, 09:12
Rett nr 3546923
Og de passer rett på felga. det er de jeg har
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/06/1039.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/2993.jpg
Delenr er 30666913
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/06/1039.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/2993.jpg
Ok. Men på afl sine sider står det at navhull er 65,1 mm. Men jeg målte de koppen som du har lagt ut delenr. til å de var 61 eller no.
gull pilen
08/06/11, 12:09
navhullet på innsiden av felgen er 65.1mm ja...
Volvo-245-
08/06/11, 17:11
Ja vell, mine passet hvertfall :)
Delenr er 30666913
Sweet, hvor mye kosta de? Passer på DTM og tro?
Volvo-245-
08/06/11, 20:52
400kr hos volvo tror jeg
Volvo-245-
08/06/11, 20:56
MY BAD folkens!! feil delenr
Denne er rett
3546923
De er 64mm, målt fra ytterkant. glem det andre nr
AndreLuddvik
08/06/11, 21:40
Er KL sine sett TUV godkjente? Fant ikke noe på nettsiden dems.
Er KL sine sett TUV godkjente? Fant ikke noe på nettsiden dems.
Nei, de er ikke TÜV-godkjent dessverre.
AndreLuddvik
08/06/11, 21:42
Årh, typisk. Trodde nesten at en våt drøm var blitt virkelighet. Hehe..
Men bedre enn å kappe en runde, etter min mening. Finnes det norsk forhandler? =)
Pedersen racing (http://www.pedersens-racing.no/bil/) ;)
AndreLuddvik
08/06/11, 21:46
Pedersen racing (http://www.pedersens-racing.no/bil/) ;)
Mente du at de er forhandler? Eller tenkte du på noe annet?
Vet at de forhandler KG Trimming, men er det samme firma? :-S
Mente du at de er forhandler? Eller tenkte du på noe annet?
Vet at de forhandler KG Trimming, men er det samme firma? :-S
var det ikke forhandler av fjører og coilovers du var ute etter? :p
AndreLuddvik
08/06/11, 21:50
var det ikke forhandler av fjører og coilovers du var ute etter? :p
Tja, var vel egentlig 60/40 senkesett til normal pris med TUV, men KL er jo godt alternativ fordi =)
Men litt Offtopic dette kanskje.
Tja, var vel egentlig 60/40 senkesett til normal pris med TUV, men KL er jo godt alternativ fordi =)
Men litt Offtopic dette kanskje.
tror man kun får 40/40 til eldre volvoer :cool:
Denne er rett
3546923
Sikker på det nå da? for skal på volvo bestille idag!!
Volvo-Power
09/06/11, 08:06
tror man kun får 40/40 til eldre volvoer :cool:
Nope. Kaw har 50/40. JørnM har det.
Nope. Kaw har 50/40. JørnM har det.
50 til forran da håper jeg? :p
Ja, seff.
Foran/bak
Alltid slik.
er dette settet som jørn m har med papirer? og er det til 240?
Volvo-Power
09/06/11, 20:58
er dette settet som jørn m har med papirer? og er det til 240?
ja. nei 900
Noen som veit hvilken vei som skal opp når man skal legge på hjul på felgene?
volvoRsport
16/06/11, 16:21
Noen som veit hvilken vei som skal opp når man skal legge på hjul på felgene?
Fronten er det vel vanlig at vender opp.
HairyHarry
16/06/11, 16:31
Fronten er det vel vanlig at vender opp.
Ja, vanligvis. Men på felger med brei kant (type disse Mk18-felgene og f.eks. 5 1/2" til amazon m.m.) er det ofte best å legge på dekk når fronten legges ned. Gjorde det også på den måten når dekk-kompisen min la på 215/40-18 på Mk18-felgene mine.
MEN BRUK KANTBESKYTTELSESRINGEN SOM FULGTE MED FELGENE HVIS DU EVT. LEGGER DE I DEKKOMLEGGINGSMASKIN MED FRONTEN NED.
Forresten - Gratulerer med 1.plassen på Kongsberg volvoRsport! Var en nytelse å studere bilen din :)
jeg la på dekkene med framkanten ned på disse felgene, brukte et gammelt dekk som jeg delte opp i 4 biter som beskyttelse.. gikk helt fint :)
gull pilen
16/06/11, 21:04
det er vel faktisk eneste måten å få på dekk uten å ødelegge de på mk18 felgene..
eiker og super dtm felger og forsåvidt...
Mr. Crepsley
16/06/11, 22:37
Stortsett alt med kant bør legges opp ned i maskin ja :)
ser det går i 35 profil på disse felgene, men går det å få på 40 profil på 18" på 740 eller blir det for svært?
ser det går i 35 profil på disse felgene, men går det å få på 40 profil på 18" på 740 eller blir det for svært?
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=3612
her er min med 225/40-18 dekk :)
Min 740 med 225/40-18 http://forum.vccn.no/showthread.php?t=25188
vurderer å bytte til 215/35-18 dekk så skrik ut om noen vil kjøpe dekk :)
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=3612
her er min med 225/40-18 dekk :)
har jo sett på bilder av din bil flere ganger, drittnice :) men vurderer kanskje 215/40/18" :) er det bredden som er for mye eller profil siden du vurderer å bytte?
Min 740 med 225/40-18 http://forum.vccn.no/showthread.php?t=25188
sett din også før :) bra bil ;) subber 40 profil i hjulbuen eller går det greit? åssen senk har du? :)
har jo sett på bilder av din bil flere ganger, drittnice :) men vurderer kanskje 215/40/18" :) er det bredden som er for mye eller profil siden du vurderer å bytte?
takk for det :) ja er nok litt for mye profil synes jeg :o bredden er bra :D subber ikke med full bil engang :)
lurer på åssen dekk jeg skal bruke på felga mine: nangkang dekk eller gislaved? eller noe annet.
Noen som har delenr på senterkoppene som passe disse felgene?
Hva er diameter på senterkoppen?
Noen som har delenr på senterkoppene som passe disse felgene?
Hva er diameter på senterkoppen?
Logen er 62mm...
Da har vi fått ny ladning med MK18 i sølv i dag, så da får alle som ikke har fått felgene sine dem til uka!
Sender også med Volvo logo på disse :-)
Mvh AFL Åge
Da har vi fått ny ladning med MK18 i sølv i dag, så da får alle som ikke har fått felgene sine dem til uka!
Mvh AFL Åge
Bra ;-). Jeg venter på mine. Håper dere sender med volvologo til meg også.
mvh
Kenneth Melseth
http://i685.photobucket.com/albums/vv213/wangen/DSC00198.jpg
Hentet hos "ovlov"?
Så pent ut!
Hentet hos "ovlov"?
Så pent ut!
Stemmer det ja
må det justering av hjulbue for at det ikke skal skure? har 40mm senk
må det justering av hjulbue for at det ikke skal skure? har 40mm senk
nei...
Mvh AFL Åge
hvor lang leverings tid er det nå?
jeg bestillte nettopp et sett :)
Hei
Hva synes folket?
Nye eller gammel volvo logo som senterkopp?
gull pilen
04/07/11, 18:08
Hei
Hva synes folket?
Nye eller gammel volvo logo som senterkopp?
gammel bil= gammel logo;)
Her er åssen bilen min blei seende ut med Ocean felga.. Litt dårlige bilder men
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/170.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/467.jpg
Også et bilde jeg fant på forumet etter Autoslalom treffet:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/468.jpg
Denne er rett
3546923
Var på volvo nå. Disse var vist utgått :(
Hvilken dim. har du på dekka Cato T?
hvilken dim. Har du på dekka cato t?
215/35 - 18 :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/584.jpg
Volvojinta
06/07/11, 08:02
Var på volvo nå. Disse var vist utgått :(
Neida, de har bare byttet nr 30666913
gull pilen
06/07/11, 08:06
må og modifiseres litt med tape eller lignende da orginal volvo koppene kommer langt inni felgen...
Neida, de har bare byttet nr 30666913
Ja jeg vet d, men de passet ikke helt hundre prosent. Ble litt løse
må og modifiseres litt med tape eller lignende da orginal volvo koppene kommer langt inni felgen...
Ja det merket jeg også. Kan du utdype mer hvordan det må gjøres?
gull pilen
06/07/11, 14:43
Ja det merket jeg også. Kan du utdype mer hvordan det må gjøres?
har ikke gjort det enda... men ser for meg at enkleste måten må være å shimse ut med tape
Instruktionsbok
07/07/11, 15:24
Nå ligger felger og dekk klart! Håper å få de på i kveld :) Noen som har klart å ødelagt en felg i dekkmaskin enda? Folk bruker den gummilista som fulgte med som beskyttelse regner jeg med, eller bør jeg kjøre på litt teip også?
instruksjonsboka: du kan også sende dem bort til omlegg. for da slipper du å gjøre den jobben selv. eller du kan bruke ringen som fulgte med felga og også bruke tykk papp eller teip ved klørne ved omlegg da slipper det å bli skadede felger.
gull pilen
08/07/11, 09:46
jeg la på dekk på dem selv og eneste jeg gjorde var å bruke plast beskyttelse på klørene på dekkmaskinen og rullet på dekkene med hjelpe armene på maskinen..
er såklart lettere om man har litt mer gummi på dekka enn meg som kjører 215/35-18:rolleyes:
Instruktionsbok
08/07/11, 13:26
Dekk på bil og god stemning! :) Det gikk overraskende lett å legge dem på, gjorde det samme som deg gull pilen, brukte bare gummien, smal sak å få dem på. Hadde litt trøbbel med å få det ene helt ut til felgkanten, måtte opp i gode 100-120 psi for å få det ut, men gikk til slutt! Gledelig resultat for min del :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/864.jpg (http://s592.photobucket.com/albums/tt2/JohanJakobsen/?action=view¤t=IMG_1096.jpg)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2892.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/2893.jpg
Volvo-245-
27/07/11, 19:33
Åssen bil er det a?
Ser ut som en 944 med s70/v70 front. ;)
Åssen bil er det a?
Helt riktig, det er en 944 med s70 front :)
Mr. Crepsley
27/07/11, 21:12
Ser ut som du bommer litt på hjulbuen..
http://i1229.photobucket.com/albums/ee461/bobo_xl86/100_0478.jpg
har solgt ocean felgene mine ;) innvestert i MIM felger som er hakket kulere igjen ;) jp i 18 toms blir for stort for min del..
Thats fail..
Står med sving nå så derfor ser det litt mongo ut. men planen er å skjære ut hjulbuene fra en 940 og sveise på. likt foran og bak;) så er det støping next:)
Tror ikkje det blir like stas med ekte JP lenger heller, alle de som ikkje har peiling kommer til og tro at det er samme felggene, og da er de ikkje like spesielle lenger.. :(
WORD!! nederlag for oss med ORIGINALE JPMK 18. :mad:
man ser jo nesten med en gang om det er 17 eller 18, originale jp er jo myyyyyyyyyye finere!
må det bli noe modifiseringer vis man skal ha ocean mk18 felger på 240?
må det bli noe modifiseringer vis man skal ha ocean mk18 felger på 240?
Nei. TiTegn
man ser jo nesten med en gang om det er 17 eller 18, originale jp er jo myyyyyyyyyye finere!
men ocean hjula har mye finere finish :)
Pluss at bilen bør breddes bak så den ikke ser så smal ut bak iforhold til fram..
Jeg har hatt orginale jp før, men syntes de ble seende så små ut pga kanten, husker jeg sa den gangen at det var synd de ikke fantes i 18". Så ocean hjulene kom som "bestilt". :)
Orginale eller ikke, selv er jeg mye mer fornøyd me disse.
Så absolutt pene felger,men like sjeldne å se som en regnfull dag i bergen:)
http://forum.vccn.no/[/IMG]
jobber du på eiksenteret på stokke?
jobber du på eiksenteret på stokke?
nei ikke jeg, kompisen min gjør det, kjenner de fleste som jobber der bare,
jobber i våle bygg jeg
dette er vanlige muttre som er originalt på 240, sant?
Stål gnager opp alu, ikkje så lurt
Stål gnager opp alu, ikkje så lurt
Muttrene skal være av stål,men for alufelg.:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/361.jpg
Opprinnelig postet av Wakdar
Ser ut som en 944 med s70/v70 front.
Thats fail..
Hvorfor er det "fail"? Fordi du ikke har det på din?
Ser ikke feil ut dette spør du meg, ville ha byttet lyktene kanskje, men ellers ser jeg ikke noe "fail".
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/08/960.jpg
http://www1.garaget.org/archive/28/27771/22624/22624-1888265.jpg
Ekstrapoeng til Snusmoen fordi han bygger noe som ikke alle andre har.
Så jo MYE bedre ut når det var så gjennomført som den over der da. Den andre så jo bare shabby ut.
Den rett over her var jo drit snygg :)
Marius Skau
13/08/11, 23:49
S/V70 front på 7/9 serien e drittøft :D
Volvo-245-
14/08/11, 00:27
Eneste jeg kan sette fingern på er forskjelden på hjulbuene, litt synd men ellers rett så kult
Mr. Crepsley
14/08/11, 03:23
Og speila, ellers flott bil.
Smule offtopic?
turbodreams
24/08/11, 18:13
var messe og lese her skal eg finne ut det eg lurer på hehe :P passer ocean mk18 på originalt 240 understell eller subber det ? eg har superflex i heile bakstilling,rally bilstein og senk 40mm så langt.
Opprinelig postet av Turbo_K:
"Ekstrapoeng til Snusmoen fordi han bygger noe som ikke alle andre har."
Takk takk:) men nå er Snusmoen lei og gidder ikke mer, samt mangel på tid og penger som student:P så nå selger jeg den^^
V50 med Rdesign er tingen:D
Opprinelig postet av henrik940:
"Den andre så jo bare shabby ut"
Godt vi er enige da;) men det er klart at lik farge hjelper mye da, og det var planen. Men det er problemet med rullende prosjekt, ting tar tid;)
volvobrage
30/08/11, 17:05
eg syns faktisk 18" på 240 såg bedre ut med litt dekk på eg:)blir vel skutt og hengt no når eg seier det men:p
http://www.garaget.org/?car=142307&image=2462982
eg syns faktisk 18" på 240 såg bedre ut med litt dekk på eg:)blir vel skutt og hengt no når eg seier det men:p
http://www.garaget.org/?car=142307&image=2462982
er helt enig
Mr. Crepsley
30/08/11, 21:21
Har et sett knapt brukte sorte mk18 med dekk, se salgstråd eller pm
Ikke rart du selger de :p
Mr. Crepsley
31/08/11, 07:39
Åh?:p
Noen som har 18" til overs? Tenker å hive meg på den bølgen da det ikke er mer enn 2-3 biler hjemme som har slike.
Blank type jeg er ute etter
gl740turbo
09/10/11, 22:55
Noen som har 18" til overs? Tenker å hive meg på den bølgen da det ikke er mer enn 2-3 biler hjemme som har slike.
Blank type jeg er ute etter
AFL har vel disse felgene enda? ;)
Jo, men tror det er noe leveringstid :/
gl740turbo
09/10/11, 23:00
Jo, men tror det er noe leveringstid :/
Ikke sist jeg sjekket ;)
Å? Da må jeg vel kontakte dem ;) Var inne på sida der i sta å kjikka og da var det ukjent leveringstid
gl740turbo
09/10/11, 23:12
Å? Da må jeg vel kontakte dem ;) Var inne på sida der i sta å kjikka og da var det ukjent leveringstid
Ring dem å hør ;)
gull pilen
03/11/11, 14:45
tok forresten en test på ocean hjulene mine..
tok nå etter en sommer sessongs bruk å testet de i balanseringsmaskinen og de er snor beine enda:)
er ikke akkurat noe å si på kvaliteten da.. (hvertfall siden jeg er vant med eiker felger fra før av)
general-aasen
03/11/11, 16:06
ikkje verst...vill no påstå at det er den tøffeste av dem rimeligste felgen til eldre volvo..
ikkje verst...vill no påstå at det er den tøffeste av dem rimeligste felgen til eldre volvo..
Tja, vil nå si at super dtm er på lik linje:)
general-aasen
03/11/11, 16:32
Tja, vil nå si at super dtm er på lik linje:)
joda..men litt dyrere..var prisen som var poenget..har begge typene, å liker dem godt..hehe
Super dtm felgene mine er det i allefall ikke noen kvalitet å skryte av. Bare av vanlig kjøring etter E6 har de 2 som sto forran blitt urunde. Har ikke vært borti noen ting eller kjørt fort over fartsdumper eller noe. kommer nok til å pælme dem og handle Ocean Mk til neste sesong.
Super dtm felgene mine er det i allefall ikke noen kvalitet å skryte av. Bare av vanlig kjøring etter E6 har de 2 som sto forran blitt urunde. Har ikke vært borti noen ting eller kjørt fort over fartsdumper eller noe. kommer nok til å pælme dem og handle Ocean Mk til neste sesong.
Har du mye gummi da? Er vel temmelig hard påkjenning med de lakris-stripene av dekk noen her inne kjører med:p
har 225/40/17 dekk med 2.7 bar trykk i. skulle være rimelig snilt mot felgen det. Bare sånn for å ha nevtn det så er strekningen Stjørdal - Verdal det er snakk om. Skulle være mulig å kunne kjøre der uten å ødelegge felgene...
gull pilen
03/11/11, 16:45
Har du mye gummi da? Er vel temmelig hard påkjenning med de lakris-stripene av dekk noen her inne kjører med:p
kan også legge til at mine felger har rullet på 215/35-18 hele sin levetid...;)
tror disse er litt bedre kvalitet på enn super dtm (klarlakken på dtm felgene er hvertfall ikke noe bra har jeg sett)
Mr. Crepsley
03/11/11, 17:03
Har solgt mine nå, men jeg måtte reklamere på en felg pga klarlakken slapp. Det var forøvrig ikke noe problem for AFL. fikk opp ny felg, og sendte min ned igjen, alt fraktfritt. Tommel opp for AFL.
Viktig å være forsiktig med sterke (syrebaserte) felgrenser når det gjelder alu med klarlakk over. I mange tilfeller kan dette gjøre at klarlakke slepper.
Dette gjelder også polert alu, men dette kan poleres opp igjen med metal polish, hvis det blir matt.
Mr. Crepsley
03/11/11, 17:16
Jeg brukte felgrensen til würth. Den skulle ikke stå lenger en 30min sto det på flaska, derfor skyldte jeg den av etter 10 minutter.
Var også bare på en felg det har vært antydning til slipp, så tror egentlig ikke det er felgrensen. Reklamasjonen gikk iallefall smertefritt fra deres side, jeg derimot somlet litt :)
Jeg brukte felgrensen til würth. Den skulle ikke stå lenger en 30min sto det på flaska, derfor skyldte jeg den av etter 10 minutter.
30 sekund....
Mr. Crepsley
06/11/11, 01:39
Kan sverge på det sto minutter på denne. Den ble studert nøye etter flassen. Kan det ha vært trykkfeil på den tro?
Ingen fare å la denne ligge i mere enn 2 minutter. Felgrensen er ikke syrebasert, er jo greit å ikke la den ligge til den tørker. Brukte den før jeg ble bitt av basillen å fant ut at det er andre mye mye bedre produkter å få kjøpt til en mye billigere penge.
Men Wurth sin Alu rens derimot skal man ikke la ligge for lenge på polerte alu felger. Den skal være syrebasert og holder PH1.
volvoRsport
06/11/11, 12:05
Kan sverge på det sto minutter på denne. Den ble studert nøye etter flassen. Kan det ha vært trykkfeil på den tro?
Står 30 minutter i produktinfoen, så du har ikke gjort noe galt.
Ingen fare å la denne ligge i mere enn 2 minutter. Felgrensen er ikke syrebasert, er jo greit å ikke la den ligge til den tørker. Brukte den før jeg ble bitt av basillen å fant ut at det er andre mye mye bedre produkter å få kjøpt til en mye billigere penge.
Men Wurth sin Alu rens derimot skal man ikke la ligge for lenge på polerte alu felger. Den skal være syrebasert og holder PH1.
Då er det nok alu-rensen eg tenker på, den osar av svovelsyre.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.