Vis full versjon : Erfaringer på kammer
Ser det er litt forskjellige tråder om hvilken kam en bør gå for når man bygger motor! Syntes heller vi kan ha en felles tråd her hvor vi skriver om våre erfaringer med de forskjellige kammene vi har testet, å hvilken motor dem har stått i samt specs på motor-oppsett ellers
Motorspecs der jeg har testet mitt:
Standard bunndel.
531 topp
orginalt grenrør
3,5" DP og 3" eksos resten, 1 potte bak
HX35 turbo med intern WG
Ecomax chip
VX3 kam :
Ganske slapp kam til mitt oppsett. Skjer ingen verdens ting etter 5000rpm. Dårlig spool på turbo, men fikk 1 bar ved 3500rpm på u-porta orginalgrenrør forde.
A kam :
Skjer lite, heller ingenting under 3000rpm. Skyter bedre etter dette, å litt raskere spool.
T kam:
Denne ble testet med orginal Garrett turbo og med 3" DP, men resten av oppsettet er likt. Ikke noe spennende kam. Funker greit nok til orginal motor etter min mening. Jevnt passe "drag", funker best til hverdagsbruk. Komme seg til butikken med å jobben. Ikke noe recer-kam
liten oversikt:o
http://www.stonis-world.net/docs/volvo_camshafts.pdf
Har den lista der selv inne på nettsia mi. men jerg spurte etter erfaringer fra andre :)
Synes jeg fikk bedre drag på bunn og mellom register med A i forhold til T.
T er i mine øyne litt mere topp register kam.
Nå har jeg en omslipt kg2t kam i bruksbilen og den drar hele veien.
Har en T5 kam i epatraktoren og det vil jeg si er en rein topp register kam (kan vel ha en sammenheng med at turbon kommer såpass seint).
Nå sitter jeg bare og kynisk venter på at en kompis av pappa skal gi opp rallybil 940'n sin så skal jeg få kloa i den og der sitter det mye grom deler:D Benka 304 sugiser i den:rolleyes:
Kan jo for morro skyld skyte inn min erfaring med T-kammen. Sikkert en erfarig alle har.
B230FK Std. motor
ecomax chip
0.8 kg ladetrykk
3" JT anlegg.
Sportsluftfilter
Fin kam til å dra tung henger med syns jeg, da den krafter tidlig i registret. Etter 4K er det heller lite\ingenting å hente.
T(raktor) kam rett og slett.
Yep, T-kammen er Treig. Når den satt på FK motoren så gikk bilen rett og slett dårligere etter 5000 rpm. Og ingenting å hente etter 4000 rpm. Alt ligger på bunn. Veldig god å kjøre normalt med og dra henger med, men ikke for aktiv kjøring.
VX3 kammen har greit bunndrag, men en del mindre enn T-kammen. Den drar bedre hele veien helt til sperra, selv på en original liten 13c. VX3 er lat på bunn uten turbotrykk (større turbo), men det kan ha en sammenheng med at bunndelen er original FK.
Etterhvert kommer det en liten erfaring på en kam fra Gustavsson når jeg får prøvd den :).
den rallybilen jeg snakka om har en evo topp som han gustavsson har hatt fingra sine litt i:D
Men har på følsen her nå at det er orginalkammer han lurer på så får ikke skli helt ut :p
den rallybilen jeg snakka om har en evo topp som han gustavsson har hatt fingra sine litt i:D
Men har på følsen her nå at det er orginalkammer han lurer på så får ikke skli helt ut :p
Tror han mener alle slags kammer. Iom at han skriver erfaring på kammer som egner seg til motorbygging.
ja okei, men man kan jo få egene spesial slipte kammer tilpasset din motor som ingen andre har, og det er vel og annbefale og få noe som er tilpasset motoren og ditt bruk best mulig :)
Noen som har erfaring med v kam?
Gjerne kontra a kam.
Njål Nilssen
31/08/10, 21:57
Jeg har KG004 kam (K-kam) i min A-til-B traktor, syns den drar bedre på alle turtall kontra Mongo-kammen som satt originalt i min B230F...
Kan si man begynner å merke noe ved 3000, mellom 4000 og 5500 er det nesten litt morro og etter 5500 er det dødt... (kan ha noe med det originale tenningsmapper å gjøre da :p)
Dette som sugis, Den egener seg heller ikke som best til turbo... Eller bør jo gå med stor turbin, men er litt vel mye overlapp (109-110 grader tror jeg lobevinkelen er)...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.