PDA

Vis full versjon : Nok ett turbo spm.



GeTReibeAktienGesellschaf
29/08/10, 21:21
Har knekt en pinnebolt på den fine 13c`en på slitern min, for så å knekke en "grisepikk" inne i bolten da jeg ikke var tålmodig nok til å vente til jeg fikk sveisa på en mutter.

Har ikke gitt helt opp enda å få den ut men har begynt å legge en plan B å sette inne en annen turbo.

Har ingen store ambisjoner om effekt da ladetrykket ligger på 0.3, men viss jeg skal skaffe meg en annen turbo blir det ikke en 13c.

Har tenkt igjennom endel alternativer selv men vil gjerne ha innspill og tips på ting jeg ikke har tenkt på.

Turbo fra høgger, fra volvo er det vel tb2543 som passer ganske rett på men er vel ikke montert i så veldig mange eksemplarer.
Standard T3 er jeg ikke så interesert i da jeg tror det har skjedd litt med turbiner og kompressorer siden den gang.

De andre mitsu snurrene har som regel vinkla hus, funker det å sett det gamle turbin huset fra 13c på dem? (Siden jeg ikke vil modifisere dp)

På bilder og øyemål så ser eksos inn og ut på k14 turboene som sitter på volvo/vag 2.5tdi motorene ut til å passe.
Men går det ann å stille den integrerte Wg`en? Evt. hvilket ladetrykk er de på?
Og i dimmensjon så kanskje nesten litt mindre enn 13c i kompressoren.

Enkelte saab turboer ser ut til å ha passende eksos tilkobblinger t25 og noen mitsu som ser ut til å ha strak avgasshus.

Det leder videre til biltema turbo WGT1752S til saab her ser også eksos tilkobling veldig likt ut.
Men er en liten turbo og mye blanda tilbake meldinger om kvalitet.
På den andre siden så er fire tusen for ny/renovert turbo er ikke mye når hugger turbo kan ligge på 2000+.
Noen som har prøvd?

Når prisen kommer opp til 6000+ er det mye å velge mellom i renoverte turboer. Evt. å kjøpe billig/brukt og tilpasse. Så den muligheten får ligge så lenge.

The Rev
29/08/10, 21:24
t3 frå eldre 740, gammal, men funka fjell!

GeTReibeAktienGesellschaf
29/08/10, 21:35
t3 frå eldre 740, gammal, men funka fjell!


Standard T3 er jeg ikke så interesert i da jeg tror det har skjedd litt med turbiner og kompressorer siden den gang.
Ble ett veldig langt spm.
Har vært inne på tanken, det begynner å bli litt utplukka og prisen virker generelt høy, for all del man kan være heldig å få ett fint eksemplar til en fornuftig penge.

The Rev
29/08/10, 21:43
Ble ett veldig langt spm.
Har vært inne på tanken, det begynner å bli litt utplukka og prisen virker generelt høy, for all del man kan være heldig å få ett fint eksemplar til en fornuftig penge.



solgte nettopp ein heilt strøken t3 for 1200 :) å det er da ikkje gale?
god turbo, men, klart det fins bedre alternativer :)
har ikkje tenkt på ein t4\t4 hybrid, billige, gode å du får ein ny bil ;) (med tanke på den som sitter på eksosen din no) :P




EDIT: T3\T4 hybrid

GeTReibeAktienGesellschaf
29/08/10, 21:51
solgte nettopp ein heilt strøken t3 for 1200 :) å det er da ikkje gale?
god turbo, men, klart det fins bedre alternativer :)
har ikkje tenkt på ein t4\t4 hybrid, billige, gode å du får ein ny bil ;) (med tanke på den som sitter på eksosen din no) :P

Ikke galt det, men den er solgt:)
Hadde det vært vanlig/billig med turboer med t4 eksosdel og t3 kompressordel så hadde vært noe jeg kunne tenkt meg. Men det som er i nærheten å ligne noe sånt virker som uvanlig og dermed kostbart.

turb00le
29/08/10, 21:55
T3 fra b230et er vel ingen dum oppgradering.
Det er jo en gammal mumie av en turbo men kontra en ren eksosbrems så er det greit nok. Blir mye morsommere å kjøre med også da den har litt mere ketchup karakter.

Ren dritt når bolter skjærer seg i turbo/grenrør.

session
29/08/10, 21:57
t3t4 kinakopi da? 2500kr. da må du bare bytte til v-band flens på dp og modde litt på olje tur og retur.

GeTReibeAktienGesellschaf
29/08/10, 22:19
T3 fra b230et er vel ingen dum oppgradering.
Det er jo en gammal mumie av en turbo men kontra en ren eksosbrems så er det greit nok. Blir mye morsommere å kjøre med også da den har litt mere ketchup karakter.

Ren dritt når bolter skjærer seg i turbo/grenrør.

Disse orginal t3 har en eksos a/r på 0.48 som tilsvarer røfflig 7cm2 og en 13c har 6cm2 viss jeg har sett rett?
Så ett hakk større åpning på eksosen er godt merkbart?

Spørr ikke for at jeg tviler på det du sier men det hjelper på hva jeg skal se etter av alternativer.

T3 er forsåvidt grei den men etter en sein natte time da jeg titta på div kompressor maps kom jeg fram til at kompressorn ikke var så bra, men fullt mulig jeg har bomma for jeg ikke være sikker før jeg har prøvd, noe dere har gjort.

Har sett på denne fra turbobri... om tb2543.
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=124796
Litt sprikende meninger om hvor stort eksoshus det er t25 men den med bildet påstår a/r64 noe som skulle tilsvare bortimot 9cm2???
Det høres litt feil ut i forhold til hvordan den ser ut me..

GeTReibeAktienGesellschaf
29/08/10, 22:22
t3t4 kinakopi da? 2500kr. da må du bare bytte til v-band flens på dp og modde litt på olje tur og retur.

Har det for meg at jeg skulle hatt en t4t3 jeg da siden jeg gjerne skulle hatt ut eksos lettere men ikke trenger så mye mere luft pumpe kapasitet.

Men mulig det i praksis ikke er så lett å sette sammen en sånn kombinasjon av grunner jeg ikke vet.

The Rev
29/08/10, 22:26
Har det for meg at jeg skulle hatt en t4t3 jeg da siden jeg gjerne skulle hatt ut eksos lettere men ikke trenger så mye mere luft pumpe kapasitet.

Men mulig det i praksis ikke er så lett å sette sammen en sånn kombinasjon av grunner jeg ikke vet.


det var veldig greit å sette isammen :) har nettopp bytta til ein sånn på 740`n :) heilt kurant jobb :)

GeTReibeAktienGesellschaf
29/08/10, 22:33
det var veldig greit å sette isammen :) har nettopp bytta til ein sånn på 740`n :) heilt kurant jobb :)

Hvordan ble resultatet bruksmessig?

Sebbe
29/08/10, 22:43
jeg bytta fra en T3 fra B230ET til en kina T3/T4 med litt grei størrelse på, og jeg merka veldig mye forskjell, mye bedre gassrespons og ikke noe merkbart mer turbolag, selv om ladetrykket kom på litt høyere turtall, men fortsatt brukbart i en bruksbil.

men dette var en F motor da, er nok litt forskjellig på en FK...

GeTReibeAktienGesellschaf
29/08/10, 23:00
jeg bytta fra en T3 fra B230ET til en kina T3/T4 med litt grei størrelse på, og jeg merka veldig mye forskjell, mye bedre gassrespons og ikke noe merkbart mer turbolag, selv om ladetrykket kom på litt høyere turtall, men fortsatt brukbart i en bruksbil.

men dette var en F motor da, er nok litt forskjellig på en FK...

Har litt mere kompresjon så den skal nok være litt sterkere i bunn.

Men når man kjøper en ombyggd turbo så er det flere ting som spiller inn vil tro at andre typer turbiner kan hjelpe på eksos trykket pga utforming, siden eksosen må forbi denne også før den kommer ut og ikke bare hvor stor kanal den må igjennom.

Den større t4 kompressoren gjør nok at turboen ikke må gå så fort for å lage trykk og pumpe nok luft til motoren når det blir turtall som igjen gjør at det blir kaldere luft.

Merker det på motorvei kjøring på varme dager med en sliten 13c, det blir dårligere dytt i motbakkene etter å liggi på litt turtall en stund enn på kaldere dager.
At jeg blir nødt til å godta ett kompromi når/viss jeg får bestemt meg kommer jeg nok ikke uten om, men t4 kompressor vil bli litt mye ekstra kapasitet i forholdd til hva jeg skal bruke bilen til.

The Rev
29/08/10, 23:13
e jo greit å ha litt å gå på vel? :)

GeTReibeAktienGesellschaf
29/08/10, 23:17
e jo greit å ha litt å gå på vel? :)

For all del har man begynt så vil man vel alltid ha mere.
Men utgangspunktet her er egentlig å få bilen fortest mulig på veien til en billig penge og ikke ende opp med en stk 13c til, så får jeg evt. bruke mere penger senere, så alle forslag er velkomne.

The Rev
29/08/10, 23:19
For all del har man begynt så vil man vel alltid ha mere.
Men utgangspunktet her er egentlig å få bilen fortest mulig på veien til en billig penge og ikke ende opp med en stk 13c til, så får jeg evt. bruke mere penger senere, så alle forslag er velkomne.



T3\T4 hybrid e det du treng :)
veldig billig og lettvint å montere :)
dei går jo for 1200kr på ebay :)

GeTReibeAktienGesellschaf
29/08/10, 23:28
T3\T4 hybrid e det du treng :)
veldig billig og lettvint å montere :)
dei går jo for 1200kr på ebay :)

Skeptisk.. Men jeg skal vurdere det.:)

Joakim-G_R
29/08/10, 23:47
Bolton for deg er ei 16T snurre. Evt en 19T.

Får vel disse med både rette og vinklede hus, og det vinklede huset skal etter sigende gi mindre mottrykk.

s4nd3r
30/08/10, 00:03
fikk nettop min t3/t4 fra ebay.. ligger i en pappeske på stuegulvet og venter på og bli montert.... 1200.- .. :)

var litt skeptisk. men las litt på nettet. og enten varer den i 14 dager. eller så varer den i 2 år... så den er vært ett forsjøk...

eg kommer ikkje til og dra den over 1kg. på grunn av motronicen blander forfeit bensin blanding. og eksosen tempen stiger.. har dreve og kjørt på 1,4 - 1,6 men etter 5 -6 turbohavari. så får eg bare kjøre på 1kg.. :P sjå om det varer litt lengre..

Joakim-G_R
30/08/10, 00:05
Har du link til den turboen du har bestilt?

Eneste som er kjipt med turboras er jo om lageret blir dårlig, propellen subber i komp.huset, og da spruter stålbiter inn i motoren, om de kommer seg igjennom cooler osv. Da kan det bli ugreie riper i sylindrene. :)

The Rev
30/08/10, 00:21
eg og kjøpte meg kinaturbo, den "dyre" typen, gav 3k, har høyrt å lest masse bra om den :) må få kjøpt trykkrøyr å lakka bilen, so blir det tut å kjør :P

s4nd3r
30/08/10, 00:27
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/T3T4-T04E-Turbocharger-A-R-63-Turbo-Boost-Controller-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem1c04e65367QQitemZ12034 1287783QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccesso ries

denna var det eg kjøpte, men på min var det Vband lokk på og WG klokke... men det kan man flytte over fra den døde t03en sin som står på bilen.. da passer eksosen og alt...

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/2449.jpg

The Rev
30/08/10, 00:37
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/T3T4-T04E-Turbocharger-A-R-63-Turbo-Boost-Controller-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem1c04e65367QQitemZ12034 1287783QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccesso ries

denna var det eg kjøpte, men på min var det Vband lokk på og WG klokke... men det kan man flytte over fra den døde t03en sin som står på bilen.. da passer eksosen og alt...

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/2449.jpg



ser du har 2 "nippler" på WG klokka di du og, noko plan for nr 2? veit ikkje heilt k eg ska finna på med den.

s4nd3r
30/08/10, 00:42
neei.. nr 2 blir bare for show... :P

nei, aner ikkje hva den er til.. fulgte med sån justerbar laddetrykk dings til og ha inne i kupeen.. men lukta kina og ustabilt ladde trykk fra lang avstand.. så bruker den turbosmarten eg har i bilen...

Joakim-G_R
30/08/10, 00:48
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/T3T4-T04E-Turbocharger-A-R-63-Turbo-Boost-Controller-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem1c04e65367QQitemZ12034 1287783QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccesso ries

denna var det eg kjøpte, men på min var det Vband lokk på og WG klokke... men det kan man flytte over fra den døde t03en sin som står på bilen.. da passer eksosen og alt...

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/2449.jpg

Er det den selgern du handla av og? Trenger V-bånd og WG jeg også. Billig da, spørs vel bare på holdbarheten da :p

s4nd3r
30/08/10, 00:57
neei, husker ikkje hvilken selger det var... er 1 måned siden... har bak lokk med vbånd tilsalgs om du vil kjøpe. pm..
hålbarheten må bare erfarest.. :P

gaupe
30/08/10, 09:16
15g-turboen frå 94-95 modellane har konflens, og er lik på alle andre måtar, enn at du må snu til husa, for å passe på raudblokk. Har ein slik liggande, som eg sannsynlegvis ikkje kjem til å montere.

n0gga
30/08/10, 15:33
Jeg for min del turte ikke kjøpe kinaturbo, er litt skeptisk med tanke på at det er snakk om enormt mye RPM i turboen, vil ha ting kalibrert :P

Betalte dog deretter, 6000,- for en Turbonetics T3/T4 fra eBay.

session
30/08/10, 16:16
har satt akkurat samma turbo på bruksbilen min, jeg og var skeptisk til hvor lenge den sku holde, men den har holdt i 2mnd på 1,6bar nå :) fullt ladetrykk på rundt 3000rpm. Det eneste d u kanskje vil merke litt er kanskje at når du ligger på lavt turtall og gir bånn fjøl så vil turbo'n gi mere luft enn det motoren bruker og da får du den lyden mange vil ha (surge eller hva det heter). Nå kjørte jeg med A-kam, bytta til en kg2t kam jeg hadde liggene som skal være bedre på bunn og mellom register og da ble det en mye sprekere bil på bunn og du slapp den surginga :) Veit ikke åssen det vil bli med T-kam som er vanlig :)

Den nipplen som er nermest staget har TBO laget en guide til ett sted mener jeg om åssen du skal få justert ladetrykket eksagt, skal kjøre trykk inn på begge to også skal det være enn sånn ventil på nipplen nermest staget som gir etter på en måte på det gitte ladetrykket så Wg åpen, da slipper du tjuvåpninga av WG :)

GeTReibeAktienGesellschaf
30/08/10, 18:49
Er det noen som har prøvd biltema turbo?

s4nd3r
30/08/10, 20:26
Den nipplen som er nermest staget har TBO laget en guide til ett sted mener jeg om åssen du skal få justert ladetrykket eksagt, skal kjøre trykk inn på begge to også skal det være enn sånn ventil på nipplen nermest staget som gir etter på en måte på det gitte ladetrykket så Wg åpen, da slipper du tjuvåpninga av WG :)

link?

session
30/08/10, 20:47
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=7109

så klikker du på linken i øverste post der, det er en ekstern det er vist på men funker akkurat likt på en intern med to nippler :)

turb00le
30/08/10, 20:53
Hva med en T3 super 60?

s4nd3r
30/08/10, 22:37
huh? sjønte ikkje heilt....

eg bruker bare en sånn en til og justere trykket... (orginal turbosmart, kosta 1500.-)
Funker god som gull...
http://www.cimotorsports.net/images/T/turbo%20xs%20high%20performance%20boost%20controll er.jpg

men med turbon eg bestilte, fulgte dinne med... (IKKJE turbosmart sin. kinakopi)
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/2717.jpg

Har sett og lest mye om dinne her. stort sett alle eg har sett bare plagast med den..
Hvordan skall denne koblest?

GeTReibeAktienGesellschaf
30/08/10, 22:48
Hva med en T3 super 60?

Sikkert ikke ett dårlig forslag
Men klaffer ikke helt med det jeg er ute etter i tankene. T3 trim60 kan vel holde til nesten 300hk på en effektiv motor? Og i nysatt stand til1.5bar trykk 3ganger så mye som jeg har planer om å kjøre på.

Litt mere kompressor kapasitet og bedre utgang for eksosen det er kanskje det en t3 s60 er men finnes det pakka inn i nyere teknikk?

Ser for meg 0.3-0.5bar, selv med det som mål så betyr det med en små sliten 13c høy varme og eksos greiene i tilegg.

Derfor ønsker jeg litte granne mer kompressor kapasitet og friere eksos og en effektiv turbo. At jeg evt. må regne med å vente litte granne lengre på ladetrykk så får det være greit.

Og viss ikke det var nok så vil jeg ha det relativt billig. Og mest mulig bolt on som også er med på holde billig og lettvint å montere.(ikke lett å oppnå dette så ett kompromi må det nok bli viss jeg i det hele tatt skal få ordna noe nytt)

Takker for alle tips men hodet mitt har låst seg på noen rare tanker og da er det ikke lett å hjelpe meg.
Men kom gjerne med flere forslag.

The Rev
30/08/10, 22:59
Sikkert ikke ett dårlig forslag
Men klaffer ikke helt med det jeg er ute etter i tankene. T3 trim60 kan vel holde til nesten 300hk på en effektiv motor? Og i nysatt stand til1.5bar trykk 3ganger så mye som jeg har planer om å kjøre på.

Litt mere kompressor kapasitet og bedre utgang for eksosen det er kanskje det en t3 s60 er men finnes det pakka inn i nyere teknikk?

Ser for meg 0.3-0.5bar, selv med det som mål så betyr det med en små sliten 13c høy varme og eksos greiene i tilegg.

Derfor ønsker jeg litte granne mer kompressor kapasitet og friere eksos og en effektiv turbo. At jeg evt. må regne med å vente litte granne lengre på ladetrykk så får det være greit.

Og viss ikke det var nok så vil jeg ha det relativt billig. Og mest mulig bolt on som også er med på holde billig og lettvint å montere.(ikke lett å oppnå dette så ett kompromi må det nok bli viss jeg i det hele tatt skal få ordna noe nytt)

Takker for alle tips men hodet mitt har låst seg på noen rare tanker og da er det ikke lett å hjelpe meg.
Men kom gjerne med flere forslag.




ifølge det du seier her, so vil eg tru den T3`n frå 740 vil passe perfekt for ditt bruk ;) tenk litt på den :)

The Rev
30/08/10, 23:00
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=7109

så klikker du på linken i øverste post der, det er en ekstern det er vist på men funker akkurat likt på en intern med to nippler :)



kva skjer vis ein kjøyrer uten noko som helst på den andre nippeln da?

n0gga
30/08/10, 23:12
Da burde du jo heller blinde den, så den ikke står å pøser ut trykk, eller tar inn falskluft, om det er åpning inni der for det da...

Sebbe
31/08/10, 18:50
at nippelen er åpen skal ikke ha noe å si, den er kun til å kunne lage mottrykk på membranen inni der

ChrML
31/08/10, 19:29
Ser for meg 0.3-0.5bar, selv med det som mål så betyr det med en små sliten 13c høy varme og eksos greiene i tilegg.

Hvis du bare skal kjøre på 0.3 - 0.5 bar trykk så er det like greit å fortsette med 13c. Det er den turboen som gir best kjørbarhet. En 13c maskinist har jo mye bedre kjørbarhet enn en eldre Volvo-maskinist med T3 turbo. Med så lite ladetrykk så har mottrykket lite å si på effekten.

GeTReibeAktienGesellschaf
07/09/10, 19:26
T3 er utelukket, ikke ett dårlig tips men kommer ann på hva man er ute etter og forventer.

Fare for at det blir en mitsubishi med 7`er eksos og ikke så mye større kompressor eller en t25 av noe sammensettning.

GeTReibeAktienGesellschaf
07/09/10, 19:39
Hvis du bare skal kjøre på 0.3 - 0.5 bar trykk så er det like greit å fortsette med 13c. Det er den turboen som gir best kjørbarhet. En 13c maskinist har jo mye bedre kjørbarhet enn en eldre Volvo-maskinist med T3 turbo. Med så lite ladetrykk så har mottrykket lite å si på effekten.
Ser den så lenge ikke trykket er høyere og turtallet stort sett er moderat så er det ikke motrykket som er problem men har det for meg at 13c går fort rundt selv ved dette ladetrykket og blir ganske heit. Men det kan jo være noe galt med den jeg har.

Om jeg må ofre litt seinere ladetrykk mot litt kaldere ladeluft og litt friere eksos så tror jeg det går opp i opp.

ChrML
07/09/10, 20:19
Ser den så lenge ikke trykket er høyere og turtallet stort sett er moderat så er det ikke motrykket som er problem men har det for meg at 13c går fort rundt selv ved dette ladetrykket og blir ganske heit. Men det kan jo være noe galt med den jeg har.

Om jeg må ofre litt seinere ladetrykk mot litt kaldere ladeluft og litt friere eksos så tror jeg det går opp i opp.
Det går nok ikke opp i opp på lave turtall, der er 13c-en ganske suveren. Veldig effektiv og oppnår raskt trykk som gir bra bunndrag. På høyere turtall derimot tjener du større turbo, men ikke så mye ved så lave ladetrykk.

13c-en blir ganske varm/glødende ved litt gassing, men med god avskjerming til luftfilteret så er det egentlig ikke noe problem. Går litt dårligere hvis du har kjørt den skikkelig varm. Tror ikke en Mitsu med 7-er hus utgjør den store forskjellen, men hjelper det nok. Spesiellt hvis du vil sveise om downpipen og velger å kjøre 7-er hus med vinklet avgasshus. Vinklet hjelper nok en del på varmen da eksosen ikke blåser rett i veggen på eksoshuset, men blåser i retningen til eksosanlegget.

GeTReibeAktienGesellschaf
07/09/10, 21:22
Viss jeg først ordner DP for vinkla hus tror jeg at jeg ville prøvd å lete opp en 13t med 8 eksos.

Er det noen som veit fordel/ulempe med flatback/superback kompressor?
Er det så enkelt som tidlig ladetrykk liten kapasitet/senere ladetrykk større kapasitet?

Testdriver
14/09/10, 17:57
15g-turboen frå 94-95 modellane har konflens, og er lik på alle andre måtar, enn at du må snu til husa, for å passe på raudblokk. Har ein slik liggande, som eg sannsynlegvis ikkje kjem til å montere.
Er eksoshuset rett? ikke vinklet?
Er det bare å snu husa så er en slik bolt on?
Hva med olje og vann tilkoblinger?

gaupe
14/09/10, 18:27
Er eksoshuset rett? ikke vinklet?
Er det bare å snu husa så er en slik bolt on?
Hva med olje og vann tilkoblinger?

olje og vatn står som før, du snur husa i forhold til senteret.

Testdriver
16/09/10, 17:11
Bolton for deg er ei 16T snurre. Evt en 19T.

Får vel disse med både rette og vinklede hus, og det vinklede huset skal etter sigende gi mindre mottrykk.
Hvor får man kjøpt 16t som er bolton på FK med rett eksoshus?