PDA

Vis full versjon : 1031 fra 88 mod. m elspeedo... spm...



Kodja
13/01/10, 01:03
har et elspeedometer fra en 86(? ekren fill me inn var det den modellen???) som da skal brukes om det blir riktig når jeg monterer lh og b234f motoren på 242...
men spm blir da, har Alle 1031 akslinger med elspeedo samme speedoring så det passer eller er det forskjellig og i såfall hvilken må jeg bruke?
har en aksling på handa fra 88 modell... passer dette overens? :)

stod forresten en 4 trinnskasse og b230f motor på om det har betydning.

TeamBørnOut
13/01/10, 06:29
Uansett hva du har så kan du bruke "12" tanns ringen. om man har 48 eller 98 har lite å si. de blir omgjort til "12" signaler når de går inn på speedo(husker ikke hvordan man endret. men har lært det en gang)

OlavS.
13/01/10, 08:07
90mod+ har 48 tanns ring, om jeg ikke husker feil, og annen giver. men giver passer om hverandre.

Kodja
13/01/10, 08:10
ok. men det har ikke noe å si om jeg bruker det ene eller andre opp mot LH nettet? mener gaupe sa jeg måtte ha 48 tannsringen for å få det til å fungere korrekt mot Lh og motorn. i verste fall må jeg da bare bytte selve giveren på lokket og speedoringen + instrumentet sener?!

Joakim-G_R
13/01/10, 13:53
48 tenners ring skal ha riktig sensor, og speedohus.
12 tenners ring skal ha riktig sensor, og speedohus.


Så enkelt er det, og det var nok garantert 12 tenners ring på akselen til bilen du tok speedo fra. Min 90 mod har 12 tenners ring.

Kodja
13/01/10, 14:35
da kan det nok stemme godt det ja. var skille til og med 90. og så er det fra og med 91 og opp som har 48 eller hva det er :) (fikk tlf fra kverneland bil nå ang dette som jeg spurte om på mail til de.)

men det har da altså ingenting å si opp mot da lh nettet og det? kanskje det er for å ha motorstyringsfeil\lambdalampe i dashen og visning av dette med 90\91+ elspeedometerhus gaupe tenker på? where are you?? :)

gaupe
13/01/10, 16:20
48 tenner frå 91, og speedometer og ABS må stemme overeins med dette. Litt uvisst om kvar signalet som går til motorstyringa kjem i frå, om denne er berre splica inn på sensoren bak, eller om den kjem frå speedometer eller ABS-hjerne. Det ser ein nok ganske fort når ein les koplingskjema.

TeamBørnOut
13/01/10, 17:00
ABSen som må ha fler tenner. speedo skal bare ha 12 signaler. de blir gjort om som sagt

Kodja
13/01/10, 21:28
okei, nå kan ikke jeg å lese koblingsskjema for 5 flate øre... så da må noen tolke å "lese" det for meg i såfall.

har jo da ikke ABS på bilen, dog har jeg lyst å få bygd om til abs bremser med tid å stunder... men for nå så fungerer det da som det skal mot motorstyring og alt bare jeg har 12 tenner på aklsingen på den 1031 saken jeg henta nå i kveld samt speedo som stemmer med dette!? :)

Ekren
13/01/10, 22:37
var fra en 86 speedon ja.

Joakim-G_R
13/01/10, 23:15
okei, nå kan ikke jeg å lese koblingsskjema for 5 flate øre... så da må noen tolke å "lese" det for meg i såfall.

har jo da ikke ABS på bilen, dog har jeg lyst å få bygd om til abs bremser med tid å stunder... men for nå så fungerer det da som det skal mot motorstyring og alt bare jeg har 12 tenner på aklsingen på den 1031 saken jeg henta nå i kveld samt speedo som stemmer med dette!? :)

Les koblingsskjemaer og tenk vannledninger. Hvor må rørene for å få vann til pærene..

Kodja
14/01/10, 00:11
hehe godt sagt ;) noen som har koblingsskjemaet liggende? har ikke haynes boka :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/01/4.png
kabel merket nr 4 er den kabelen som trengs for å koble opp mot speedometer. men er det en kabel som går bare fra aksling og inn til bilen baki på noe vis eller går den helt fram? vanskelig å tyde tegning og tilsi hvor langt den går eller kobler sammen med noe der.