PDA

Vis full versjon : Mulig å konvertere LT til HT(fulltrykks) turbo?



Svirre
29/08/10, 16:36
Har en Garret T3 turbo på min TD maskin. Mulig å få denne til å begynne å jobbe skikkelig på lavere turtall enn 2500rpm som er full trykk etter mye om og men i en bakke?

Har planer om å bytte bakaksel med lavere utveksling, så da hadde det vært fint om det er mulig å kunne kjøre med turbotrykk på lavere turtall enn i dag :)

depress
29/08/10, 17:36
mindre eksoshus på turboen

Svirre
29/08/10, 17:39
mindre eksoshus på turboen

Så det vil si at jeg tjener på å bytte hele greia til en fulltrykksturbo?

EDIT: Som lader ved lavere turtall?

ChrML
29/08/10, 19:10
Er ikke noe galt med den som gjør at den lader så seint? Har ikke vært borti TD maskiner akkurat, men syns 2500 rpm hørtes seint ut.

Svirre
29/08/10, 22:10
Er ikke noe galt med den som gjør at den lader så seint? Har ikke vært borti TD maskiner akkurat, men syns 2500 rpm hørtes seint ut.

Har vært og orientert meg på D24T forumet, og der inne sier de at det er normalt. Høres seint ut da det meste lader før, men fått høre at Cosworth sin begynner å lade skikkelig ved 3500-4000rpm. DET syns jeg er litt i meste laget.

Wrasko
29/08/10, 22:14
forskjell på maskin som makser på 4000rpm, og en som makser på 7..

Svirre
29/08/10, 22:23
forskjell på maskin som makser på 4000rpm, og en som makser på 7..

Sant, men ble bare nevnt for å gi et eksempel. I og med at jeg har tenkt til å senke turtallet fra 2450rpm til ca 2000rpm i 80km/t så hadde det vært fint om turboen kunne ha hjulpet litt til der nede slik at gassen slipper å ligge i bånn bare det kommer en liten bakke :)

ChrML
29/08/10, 22:29
Hvis den skal være sånn så er det nok en nyere og mer effektiv dieselturbo med mindre eksoshus som gjelder. Da hjelper den til tidligere.

Svirre
29/08/10, 22:36
Hvis den skal være sånn så er det nok en nyere og mer effektiv dieselturbo med mindre eksoshus som gjelder. Da hjelper den til tidligere.

Ingen modifikasjoner som kan gjøre at den jobber tidligere (uten å skifte til nyere turbo)?

ChrML
29/08/10, 22:38
Ingen modifikasjoner som kan gjøre at den jobber tidligere (uten å skifte til nyere turbo)?
Vet ikke nok om TD motorene til at jeg kan foreslå noe. Mulig det er noen små triks man kan gjøre her og der som hjelper litt på, men det må noen andre som har litt erfaring med disse motorene uttale seg om.

Svirre
29/08/10, 22:40
Vet ikke nok om TD motorene til at jeg kan foreslå noe. Mulig det er noen små triks man kan gjøre her og der som hjelper litt på, men det må noen andre som har litt erfaring med disse motorene uttale seg om.

Okay. Noe jeg veit som kan gjøres er å bruke en nyere HiAce turbo da denne jobber veldig fint fra 1600rpm, men den koster en del.

ChrML
29/08/10, 22:43
Okay. Noe jeg veit som kan gjøres er å bruke en nyere HiAce turbo da denne jobber veldig fint fra 1600rpm, men den koster en del.
Yup. Men turboen må også stå i stil med motoren. Slagvolum og kam blandt annet utgjør stor forskjell på hvor tidlig turboen lader. Hiace turboen lader ikke nødvendigvis på samme turtall på Volvo- motoren.

Men en nyere turbo som er hakket mindre hadde nok gjordt susen. De gamle Garrett T3 turboene er ikke akkurat top-of-the-line :).

Svirre
29/08/10, 22:54
Yup. Men turboen må også stå i stil med motoren. Slagvolum og kam blandt annet utgjør stor forskjell på hvor tidlig turboen lader. Hiace turboen lader ikke nødvendigvis på samme turtall på Volvo- motoren.

Men en nyere turbo som er hakket mindre hadde nok gjordt susen. De gamle Garrett T3 turboene er ikke akkurat top-of-the-line :).

Sant. Grunnen til at jeg tenker meg HiAce turbo er pga at de motorene har samme volum, men med tanke på kam; er det hastigheten på utblåset du tenker på, eller vil det være akk det samme?

GeTReibeAktienGesellschaf
29/08/10, 23:26
Sant. Grunnen til at jeg tenker meg HiAce turbo er pga at de motorene har samme volum, men med tanke på kam; er det hastigheten på utblåset du tenker på, eller vil det være akk det samme?

Denne sorten turbo her har jeg titta litt på i det siste for å prøve noe annet enn 13c.
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=17955343
kkk k14 fra vag/volvo 2.5tdi med ingrert wastegate, mulig den må byttes for den ser ikke justerbar ut. Viss ikke ladetrykket stemmer overens da.

Er ikke en anbefaling for som Chrml sier så er det ikke sikkert den passer motoren din og jeg har ikke prøvd den.

s4nd3r
30/08/10, 00:07
er tenninga di riktig? har dreve og skrudd på en pajero 2,5td i det siste.. den drog dårlig. men fikk justert tenninga riktig. så svida den som ett uver... :P 1,7bar.. stilte til orginal trykke og skrudde tilbake diselen så den nesten ikkje ryker... god bruks bil.. :)

Svirre
30/08/10, 07:09
er tenninga di riktig? har dreve og skrudd på en pajero 2,5td i det siste.. den drog dårlig. men fikk justert tenninga riktig. så svida den som ett uver... :P 1,7bar.. stilte til orginal trykke og skrudde tilbake diselen så den nesten ikkje ryker... god bruks bil.. :)

Aner ikke, men jeg har finni ut at toppakninga lever på sine siste dager! Lekker olje så vidt det er ut mellom topp og blokk, samt at det er veldig hvit røyk som velter seg ut av eksosen når jeg starter opp! :(

s4nd3r
30/08/10, 07:38
Comp test da.. en gammel motor skall lekke oolje....

eller leking horsepower som det heter.... :)