PDA

Vis full versjon : Få tak i ny nøkkel til 2 serie?



-Shark-
29/08/10, 15:50
Var så uheldig å knekke nøkkelen. Noen som vet om man får bestilt en ny nøkkel på chassinummeret?

Eventuelt om volvo oppgir noen nøkkelkode som låsesmeden får lagt en ny nøkkel etter?

gl740turbo
29/08/10, 16:09
Var så uheldig å knekke nøkkelen. Noen som vet om man får bestilt en ny nøkkel på chassinummeret?

Eventuelt om volvo oppgir noen nøkkelkode som låsesmeden får lagt en ny nøkkel etter?

Oppgi regnummer hos frydenbø eller volvo forhandler så har de muligens koden på sitt system. Vist ikke må du demontere en lås for å lese av koden selv inni låsen. Letteste er vell hanskerom låsen om du har?

Koden står merket på skivene inni låsen som glir i hakkene på nøkkelen for å kunne åpnes.

-Shark-
29/08/10, 16:47
Oppgi regnummer hos frydenbø eller volvo forhandler så har de muligens koden på sitt system. Vist ikke må du demontere en lås for å lese av koden selv inni låsen. Letteste er vell hanskerom låsen om du har?

Koden står merket på skivene inni låsen som glir i hakkene på nøkkelen for å kunne åpnes.

ja har hanskeromlås.. Men skjønnte ikke hvor jeg skulle finne koden. Må hele låsesylinderen splittes?

gl740turbo
29/08/10, 17:43
ja har hanskeromlås.. Men skjønnte ikke hvor jeg skulle finne koden. Må hele låsesylinderen splittes?

Det stemmer, låsen må "åpnes" som i splittes ja ;)

-Shark-
29/08/10, 17:46
Det stemmer, låsen må "åpnes" som i splittes ja ;)

ok.. skal se hva jeg får til.. tror jeg ringer bilia først..

takk!:D

Gneizten
29/08/10, 23:04
Volvo fikser slikt, har nettopp kjøpt nøkkel selv, uslipt koster den ca 110 kr, slipt etter chassinr var det vel rundt 3-400 kr ;)

Joakim-G_R
30/08/10, 00:17
Kjekt å ha en nøkkel i reserve ja, knakk min i bakluka på bilen, i Sverige, om vintern, på kvelden.. Jippi..

christoffera
30/08/10, 01:28
En kompis knakk sin nøkkel og gikk til jernia og fikk ny for 100 kr eller no! (volvo 240)

Jeg kopierte garasje-nøkkelen der, og betalte 65 kr, men måtte desverre vente hele 2 minutter...

A.Finstad
30/08/10, 03:27
låner denne tråden litt. er det mulig å få bestilt opp lås sylindere enda? tenkte å få tak i et nytt sett til 77 242en, men der skal det inn nytt dash og hanskerom så er det mulig og kombinere de gamle og de nye låsene, men med en nøkkel?

-Shark-
30/08/10, 05:41
Volvo fikser slikt, har nettopp kjøpt nøkkel selv, uslipt koster den ca 110 kr, slipt etter chassinr var det vel rundt 3-400 kr ;)

Ja.. Da tror jeg at jeg går for volvo nøkkel.

Greia er at jeg har en kopi av den gammle, men den passer ikke i bagasjen, så kommer meg ikke inn der!


Kjekt å ha en nøkkel i reserve ja, knakk min i bakluka på bilen, i Sverige, om vintern, på kvelden.. Jippi..
alltid greit med 2 nøkler på langtur!! :)


En kompis knakk sin nøkkel og gikk til jernia og fikk ny for 100 kr eller no! (volvo 240)

Jeg kopierte garasje-nøkkelen der, og betalte 65 kr, men måtte desverre vente hele 2 minutter...

Ja, lager en kopi til tror jeg.

Per Turbo
30/08/10, 07:13
Gå til en lås- eller nøkkelservice og få slipt en kopi, ikke noe problem. Om du vil ha originalnøkkel bestiller du denne hos Volvoforhandler, enten ferdig slipt eller uslipt som nevnt.

Dan Bay-Johansen
30/08/10, 16:05
Kan være verdt å nevne at om nøkkelen er veldig slitt, er det ikke alltid så lurt å kopiere den. Så kan være en fordel å få vite koden å slipe etter den heller...

Meeen så det jo alltid det problemet med at en lås kan være byttet osv...så det blir jo en vurderingssak :D

-Shark-
30/08/10, 16:08
Gå til en lås- eller nøkkelservice og få slipt en kopi, ikke noe problem. Om du vil ha originalnøkkel bestiller du denne hos Volvoforhandler, enten ferdig slipt eller uslipt som nevnt.

men greia er at jeg hadde en kopi. Denne passer kun i 4 av 5 låser på bilen. Alle utenom bagasjen! Og litt greit å komme seg i bagasjen, er en sedan.

Noen forslag? Kopien jeg har ble slipt etter nøkkelen som akkurat knakk, og skal jo i prinsippet være lik!

Pwrvolvo
30/08/10, 18:43
Fikk beskjed på volvo at dem ikke kunne få slipt etter chassi nr til bilen, det var en 79mod og vistnok for gammel for og ha koden til den. Tok med en sylinder fra døren til en låsesmed og spurte om de kunne lage en nøkkel til låsen og det kunne de heller ikke.Men er godt mulig man har truffet på noen som var veldig vanskelige.
Hadde ingen nøkler siden dem var stjålet så byttet alt av låser og tenningslås til slutt

-Shark-
30/08/10, 20:38
Fikk beskjed på volvo at dem ikke kunne få slipt etter chassi nr til bilen, det var en 79mod og vistnok for gammel for og ha koden til den. Tok med en sylinder fra døren til en låsesmed og spurte om de kunne lage en nøkkel til låsen og det kunne de heller ikke.Men er godt mulig man har truffet på noen som var veldig vanskelige.
Hadde ingen nøkler siden dem var stjålet så byttet alt av låser og tenningslås til slutt

Ja, men som en nevnte her, så må det vel stå en kode inni låsen? Sånn er det vel med alt av låser, at de må ha en kode.

Gneizten
30/08/10, 23:21
men greia er at jeg hadde en kopi. Denne passer kun i 4 av 5 låser på bilen. Alle utenom bagasjen! Og litt greit å komme seg i bagasjen, er en sedan.

Noen forslag? Kopien jeg har ble slipt etter nøkkelen som akkurat knakk, og skal jo i prinsippet være lik!

Min bil har samme nøkkel på tenning og dører men en annen til bagsje, dette er orginalt.. så jeg har to nøkler, ser du i vadis vil du se at tennings nøkkel og bagasjeromsnøkkel ikke er lik i utsende heller... den til bagasjen er kun metall uten plast ;)
Dette tror jeg gjelder biler frem til 85-86?

-Shark-
31/08/10, 16:59
Ting ordna seg.. Fikk låsekoden av bilia, gikk å fikk slipt en nøkkel.

Kostet 180,-

Og den passer i bagasjen=)

AleksanderK
08/06/11, 20:58
Hva er forskjellen på emnet som passer i alt utenom bagasjen, og den som passer?

Bryhni
09/06/11, 13:58
1 . verkstednøkkel så ikke verkstedet kan rote i tingene dine
2 . at bagasjeromslåsen er byttet . :)

mange biler har blitt levert med verkstednøkkel , også 240 .

larsverm
09/06/11, 14:07
"Verkstednøkkel" finnes til (i hvert fall noen) 240, ja.

Men noen år var det også slik at man uansett hadde en til dører og tenning og en annen til bagasjerommet. Husker det var slik på en 83-modell 240 sedan som foreldrene mine hadde en gang.

Joakim-G_R
09/06/11, 15:51
"Verkstednøkkel" finnes til (i hvert fall noen) 240, ja.

Men noen år var det også slik at man uansett hadde en til dører og tenning og en annen til bagasjerommet. Husker det var slik på en 83-modell 240 sedan som foreldrene mine hadde en gang.

Kan det tenkes at bakluka/låsen har vært bytta en gang?

larsverm
09/06/11, 16:12
Kan sikkert ikke utelukkes. Men jeg har sjekket min bunke med instruksjonsbøker, og da ser det ut til at ordningen med en til tenning og dører og en annen til bagasjerommet (og hanskerommet) gjelder som standard for 1978-85. Dessuten ser det ut til at tidligere modeller (75-77) har en nøkkel bare til tenning og en annen til resten, mens senere modeller (86-93) har en nøkkel som passer til alt og "verkstednøkkel" i tillegg.

Mr. Crepsley
09/06/11, 16:14
Gammel 240 har 2 forskjellige nøkler ja, har det på min 76. Liten søt "hengelås" nøkkel til bagasjen

AleksanderK
09/06/11, 16:33
Min 89 mod. 745 har også sånn. Bare lurte på hva som er forskjellen. Kanskje det bare er et hakk forskjell på nøklene, sånn at jeg kan "lage min egen" :p

larsverm
10/06/11, 00:08
Gammel 240 har 2 forskjellige nøkler ja, har det på min 76. Liten søt "hengelås" nøkkel til bagasjen

Men da stemmer det likevel ikke helt overens med det som står i instruksjonsboka til 240 76. For du har altså en til bagasjen og en som er til både tenning og dørene? Ifølge instruksjonsbøkene skulle 75-77 ha en nøkkel til tenning og en som går til resten. Men det kan sikkert være enten at din bil har fått byttet lås en eller annen gang underveis eller at Volvo rett og slett praktiserte litt "tilfeldighet" i en periode...?

Ola Moen
10/06/11, 02:16
Men da stemmer det likevel ikke helt overens med det som står i instruksjonsboka til 240 76. For du har altså en til bagasjen og en som er til både tenning og dørene? Ifølge instruksjonsbøkene skulle 75-77 ha en nøkkel til tenning og en som går til resten. Men det kan sikkert være enten at din bil har fått byttet lås en eller annen gang underveis eller at Volvo rett og slett praktiserte litt "tilfeldighet" i en periode...?

Mine 75'er har 1 nøkkel til tenning, og en nøkkel som passer i dører, hanskerom og bagasjelokk. var vel ikke før seint i 85' at de brukte samme nøkkel på alt.
Da de fikk det nye bagasjelokket. da skiftet de jo også lås i hanskerommet. Den nye låsen og den gamle låsen passer heller ikke om hverandre i hanskerommet.
Var noe med det låseblekket bakom.