PDA

Vis full versjon : Lambasonde lyser



v70dude
29/08/10, 10:13
Hva kan dette bety eller være? den begynte bare å lyse.. :/

noen som har noen ideer?

v70dude
29/08/10, 11:17
Vil det si at den er defekt? eller at den lyser pga det er no annet feil?

v70dude
29/08/10, 11:21
Fant en som hadde samme problem som meg, men har ikke fått no svar så legger det inn her kanskje dere kan hjelpe til litt? :P

"Har et problem med nevnte tråd som består i at jeg ikke får noen entydige svar fra volvo om hvilken av delene som ikke fungerer som de skal.

problemet med bilen er som følger V70 2,0T 97 mod: lambdalyset begynner å lyse. Bilen går dårlig/trekker dårlig og soter og ryker svart.

etter en reset (tekke ut en 60A sikring i 15 min.) går den som normalt helt inntil lyset lambdalyset begynner å lyse på nytt. dette kan skje etter 15KM eller 500KM.

Volvo mener luftmengdemåleren må byttes (4300,-) og i TILLEGG for "å være på den sikre siden" at lambdaen også byttes.
Er selvfølgelig sterkt uenig i dette, spesiellt siden det er såpass dyre deler.

Har noen vært borti samme problem ? Hva er mest sannsynlig her?"

Robert
29/08/10, 11:35
Prøv å få lånt deg eller kjøpe delene billig brukt, så prøver du en og en.
Men tipper lambdaen er gåen.

v70dude
29/08/10, 11:38
Både luftmengde måle å lamba? Jeg har byttet til KN filter, men den lyste med org filter oppi den boksen også, står en v70 på huggern der jeg bor kan dra opp i morra å høre hva dem skal ha for lamba, men hvor mye koster den ny ca?

Men hvis lamba er gåen, skal den ha noe å si på at bilen trekker dårligere? en når jeg har reset den?

mr hansen
29/08/10, 11:54
volvo seie du skal bytte både det eine og det andre seie du,de må da vel for faen finna ut om lmm er ødelagt eller ikkje.Går ikkje ann og holde på sånt når de er et merkeverksted,de ska trossalt ha litt peiling på disse bilene.De har og allverdens med diagnose utstyr og måle utstyr og for og måle hver spesifikk målere/ sensore i bilen.Det syns eg blei berre synsing fra volvo si side.Blir fort dyrt for kunden og da når de holder på sånt:(.
test lmm sjøl,med og dra av kontakten på den.Går bilen bedre da,så har du mest sannsynlig en feil på Lmm.Kan og gjøre det samme med lambdaen.
Ta av batteri polene og slett feilkoder og begynn på nytt igjen:).

Robert
29/08/10, 11:55
Vet ikke hva den koster ny. men er ihvertfall billigere enn lmm.
lambda sender signal til lmm som bestemmer blandingsforhold. får den feil signal blir blandinga feil, ergo bilen går dårlig.

v70dude
29/08/10, 12:14
Ok, skal dra av lmm å kjøre en tur for å se om den går bedere, så hvis den ikke gjør det
skal jeg ta av polene på batteriet, å bytte lamba eller koble den ut?

mr hansen
29/08/10, 12:21
ta av polene først,så kodene er vekke en stund.Prøv så først med lmm,og så med lambdaen.Vet hvertfall at vist lmm er iorden,så dauer bilen når du tar kontakten på i igjen.

v70dude
29/08/10, 12:35
Ok, så det er en test å ta da, ta av polene koble av lmm, så sette den på igjen.. så hvis den dør så er lmm i orden?
men hvordan er det å bytte lamba da?

Lillegutt
29/08/10, 13:16
da er vi to jeg var å tok diagnosetest og da viste det seg at lampa sonen min er ødelagt :( den koster rundt 2000 tusen trur jeg

v70dude
29/08/10, 14:20
kjøper jeg heler en på biltema som koster 900 el no sånt

v70dude
29/08/10, 14:23
Men hvordan bytter jeg lamba ? noen som har en liten how to? :P

julen
29/08/10, 14:33
kan jo være en haug av andre ting en lambada og lmm som kan være feil da... trenger ikke være værre en et ledningsbrudd et sted eller kanshe en vakumslange f.eks.

lik så greit å få lest av feilkoder for å få en pekepinn på hva det kan være via feilkode!

kirkis
29/08/10, 15:02
Den lampa er jo ikke ei rein lamdalampe, det er jo ei motorfeillampe. Så hvis du ikke henter ut feilkoder som sier at det er lamdasonden kan det jo liksågodt være tomgangsregulator eller hva som helst anna(uten at jeg helt har fått med meg noen symtomer på bilen din)

mr hansen
29/08/10, 16:28
lambda må du under bilen for og bytte,står vel forran catten .selfølgelig koble av kontakten i motor rommet.Den dauer hvertfall på min v70 når eg setter i kontakten igjen,min Lmm er i orden.

v70dude
29/08/10, 16:59
Den lampa er jo ikke ei rein lamdalampe, det er jo ei motorfeillampe. Så hvis du ikke henter ut feilkoder som sier at det er lamdasonden kan det jo liksågodt være tomgangsregulator eller hva som helst anna(uten at jeg helt har fått med meg noen symtomer på bilen din)

Det som skjer når den kommer, er at det virker som bilen ikk går så bra som den gjør når den er borte. Så jeg kan koble ut batteriet... å koble det på

så går den bort, så kan den komme tilbake etter 20 Km eller 500 Km,

Så kan den også gå bort av seg selv etter 2-4 uker for å være borte i 1-2 uker ca.

Nilsebu
29/08/10, 17:21
Som sagt litt lengre oppe så kan det lyset bety "feil på motorelektronikk". Ta å les ut feilkoder så får du vite feilen. Skal du kjøpe en lambda så kjøp på Volvo. Koster mellom 1800 og 2000 kr. Har hørt at det kan bli mye tull med de uoriginale.

For å sjekke lmm, kan du vel bare koble den ut mens bilen er igang. Da skal den begynne å tulle litt på turtall. Er det ingen forandringer så kan det tyde på at bilen går i nødmodus.

Robinsp
29/08/10, 17:32
Fant en som hadde samme problem som meg, men har ikke fått no svar så legger det inn her kanskje dere kan hjelpe til litt? :P

"Har et problem med nevnte tråd som består i at jeg ikke får noen entydige svar fra volvo om hvilken av delene som ikke fungerer som de skal.

problemet med bilen er som følger V70 2,0T 97 mod: lambdalyset begynner å lyse. Bilen går dårlig/trekker dårlig og soter og ryker svart.

etter en reset (tekke ut en 60A sikring i 15 min.) går den som normalt helt inntil lyset lambdalyset begynner å lyse på nytt. dette kan skje etter 15KM eller 500KM.

Volvo mener luftmengdemåleren må byttes (4300,-) og i TILLEGG for "å være på den sikre siden" at lambdaen også byttes.
Er selvfølgelig sterkt uenig i dette, spesiellt siden det er såpass dyre deler.

Har noen vært borti samme problem ? Hva er mest sannsynlig her?"

Hvilken sikring er det som skal taes ut i 15min? lambda lyset lyser på 850en min også. og den ryker svart som fy og trekker dårlig

Nilsebu
29/08/10, 17:57
Ta ut en sikring / batteriet er vel det samme :P

Robinsp
29/08/10, 18:04
Ta ut en sikring / batteriet er vel det samme :P

Ja det er vell igrunnen det ja :P

v70dude
29/08/10, 18:12
Men hvis det hadde hvert en feil så hadde den vel lyst hele tiden, men hva er det som kan gjøre som at bilen trekker dårligere, så kan bli borte å komme tilbake?

Hvor mye koster det forresten å lese ut feilkode?

Lillegutt
29/08/10, 18:57
500 kr tenker jeg.. jeg kjenner en som driver verksted så jeg fikk gratis:) men rund 500 tenker jeg

v70dude
30/08/10, 10:30
Nå har jeg kobla av lmm så starta bilen så kobla lmm på igjen, da døde motoren.. så da er det ikke lmm'en som er gåen

Lillegutt
30/08/10, 20:56
jeg var på torshov og bestilte lampason i dag og den kosta 1700 kr ca

mr hansen
30/08/10, 21:46
Se der du,der sparte du dg for 4300.Svarer seg og feilsøke litt sjøl ja:)
Nå har jeg kobla av lmm så starta bilen så kobla lmm på igjen, da døde motoren.. så da er det ikke lmm'en som er gåen

v70dude
31/08/10, 00:48
Ja, da gjelder det bare å finne ut hva som er feil :P

mr hansen
31/08/10, 07:53
Ja det va det da,tro du må forklare litt nærmere ka som skjer med bilen,når lampa kommer opp.Går forresten vifta di når lampa kommer opp?
Ka skjer med trykket når lampa kommer opp,fortsatt det samme eller?

v70dude
31/08/10, 09:22
Det som skjer er at bilen drar dårligere, er ikke samme futten... men den mister ikke trykket... å det kommer mere eksos på tomgang ryker en del.. :( er det jeg har å gi akkurat nå

Robert H.
31/08/10, 09:28
Det er bare få lest ut feilkodene ellers blir det bare gjetting.

v70dude
31/08/10, 10:06
Noen her i Vestfold området som har sånn leser? :P

mr hansen
31/08/10, 12:21
Hmmm, lese feilkoder ja.Kan vel ikkje alltid stole på det du får opp av feilkoder desverre Som feks, hadde audien på møller for og ta diagnose og sjekke feilkoder.Der fant de ut at Lmm var gåen og ga feil eller for lave verdier osv.bestilte ny og monterte den,men bilen var fremdeles lik og hadde de samme symptomene som med den gamle Lmm.
Det er gjerne andre faktorer som spiller inn her og,alle følere og sensorer i bilen jobber vel opp i mot hverandre. Så det kan godt mulig være feil på en annen sensor som gjør at du får utslag på blant annet LMM.Men hadde ikkje volvo lest feilkoder da? siden de fant ut at Lmm var dårlig.

Har det noe og sei om bilen er varm eller kald,altså temperatur avhengig?.
Ka med kjølevanns temperatur sensoren,sjekket denne eller?

v70dude
31/08/10, 13:59
Lmm er fin, har testet den selv.. jeg har heller ikke hvert å lest ut feilkode enda... Men skal bytte alt av slanger å silikonslanger idag.. kanskje det hjelper

Monsen
20/04/12, 22:55
kjøper jeg heler en på biltema som koster 900 el no sånt

Har fått det rådet att med Biltema sine varianter så må du skjøte ledningenene, og da får lmm feil signaler. Var nok Volvo pluss andre mekanikerkyndige som opplyste om dette. Er dette riktig?

850GLTsilver
21/04/12, 08:58
Det er hos Biltema som hos en del andre som leverer Lambda til forskjellige bilmerker;
Noen ganger er originalkontaktene med, andre ganger ikke.

Har inntrykk av at så lenge Biltema har Bosch-sonder til Volvo, så er originalkontakten ferdig montert.

skarderud
21/04/12, 18:36
kjøpte biltemas lambda, hadde iallefall riktig kontakt.