PDA

Vis full versjon : Stoppe opp skinnseter!



mrstfu
29/08/10, 09:49
God morgen, godtfolk.

Selv om tittelen på tråden er ganske selvforklarende, er det vel greit å legge ut litt detaljer.

Har en 850 med originalt skinninteriør, som jeg er veldig fornøyd med. Samtidig kan jo alt bli bittelitt bedre... Komforten i disse setene er helt rå, men sidestøtten er jo noe helt annet, sklir av setet i de krappeste svingene. Nå er ikke jeg noen liten kar, så jeg blir ikke borte mellom setet og døra, men lurer på om noen har noe erfaring med å stoppe opp sideputene i skinnseter?

Det jeg lurer mest på er hva slags materiale jeg burde bruke, som ikke er for hardt, og ikke for mykt, og HVOR KJØPER JEG DET?

Mye tekst for et kort poeng, men... you get the idea.

Nero
29/08/10, 11:45
Hvilke type seter har du? Er vel minst 2 forskjellige skinninteriør(helskinn) i fasong jeg vet om i allefall.
De har den typen her som jeg har:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/854.jpg
Samt det er den typen her:
http://cache.finn.no/mmo/2/223/821/32_1660344211.jpg
Skinn er jo desverre glatt mot klær/stoff nesten uansett type med mindre det er semsket, men har sett på IPD sine hjemmesider at det finnes en slags beltelås/strammer som settes på bilbelte slik at det ikke vil gi etter i svinger, man sitter mao. helt tight uansett sete grunnet belte som holder deg fast. Desverre så fant jeg den ikke nå etter litt kort søking på IPD, håper de har den fortsatt for vil prøve den saken selv siden den ikke kosta mer enn 50$:rolleyes:

edit*Forandret litt på inlegget

mrstfu
29/08/10, 14:04
ehm... jeg ser ikke store forskjellen mellom de setene:D men det er hvartfall svart, og veldig likt det andre setet. satt opprinnelig i en 1995 GLT. og selv om skinnet er glatt, litt mer bøttesetefeelint hadde ikke gjort noe, vil ikke kvitte meg med setene. uansett er førersetet ganske slitt, så å få friska opp litt puter hadde uansett ikike gjort noe:D

Nero
29/08/10, 14:16
Nja jeg ser ihvertfall god forskjell på mønster og kanskje litt fasong:p? Men når det gjelder å stoppe de så har jeg ikke noe å tilføye egentlig, går utifra at setetrekket/skinnet er tilpasset størrelsen på stoppen som er der ifra før, så om du legger på mer skum etc. så vil det vel i verstefall ikke passe eller se strekt ut? Har aldri spretta opp ett slik sete så vet ikke om det er skum som er tilpasset/støpt før det trekt eller om det er bygd opp med slike skum"puter" som er limt på utenpå skummen for å bygge fasongen. Om det er sistnevnte så kan en vel bytte ut med noe som er hardere eller mindre slitt:confused:

PS: Når jeg sier skum så sikter jeg til den massen setene er lagd av, som du sikkert så på undersida av setet når det var ute av bilen.

mrstfu
29/08/10, 19:27
det gjorde jeg, Nero, men aner ikke noe om hvordan skumgummien er bygd opp. all skumgummien er jo der, bare at den er sitti ned, og flat. så å bytte ut skumgummi er en ting... over til noe annet, går det ann å flytte selve setet fra passasjersetet over til førersetet? det er jo ikke på langt nær like ihjelsitti.

Nero
29/08/10, 20:06
Vil tro det kan være mulig ja, Tholandsli har på sitt 960 prosjekt byttet om på passasjer og førerside på stoler ifra en S60. Det som kan bli litt problematisk er vel å komme til på med justering av ryggen på setet? Blir jo inn mot midtkonsollen?
Kan vel bytte understell evt. bare dra de løs fra skinnene og bytte side, uten å ha sjekka vil jeg tro de skal kunne gå om hverandre?

mrstfu
29/08/10, 22:02
akkurat samme jeg tenkte på, det må vel være mulig å ta setet løs fra skinna... får å bytte seter i disse brakkene er jo som å bygge lego, 4 bolter og et støpsel :D

da skal jeg ta meg en tur innom en salmaker imorra, og prøve å lære noe.

turb00le
31/08/10, 16:41
Salmakere skal stort sett ha 3/4 arm for å lappe ett lite hull.
Har fiksa en del gti seter til golf, tipper volvo setene har samma prosedyre.
Ta ut en stol, snu den opp ned, få av ryggen på ett vis, vipp opp noen klips og dra av trekket. På gti setene er iallefall putene like, ville tro de er det på volvo også.

mrstfu
31/08/10, 17:27
det jeg tenker er at jeg prøver å demontere et sete, og ser hvordan tilganger er til å få dytta inn litt ekstra skumgummi. hvis det er forholdvis greit å komme til skumgummien uten å sprette opp skinnet ovenfra, blir det helskinn bøtteseter:D

Morgis
31/08/10, 17:46
burde vel gå an det :)
Er det ikke noe at man kan våtvarme skinnet så det blir lett mer elastiskt?
Har aldri demontert skinnet på ryggen, men har demontert skinnputen på sitteputen, veldig enkelt, og burde være nogenlunde like greit på ryggen.
Skal jo være mulig å ettermontere varmetråder i både pute og rygg så :)

gaupe
31/08/10, 17:50
850R-stolane er jo bygd opp bedre lårstøtte på, så der har du puta di, men spørs om du får strekt skinnet rundt det skikkeleg. Så svaret er: skaff eit 850R interiør :)

Morgis
31/08/10, 17:58
eller V70NR / S60R å modifiser litt.
Knallgode stoler med enda bedre sidestøtte =)
kanskje lure deg inn i bilen til Roy Magne å plukk med deg de setene ;)

gaupe
31/08/10, 21:41
eller V70NR / S60R å modifiser litt.
Knallgode stoler med enda bedre sidestøtte =)
kanskje lure deg inn i bilen til Roy Magne å plukk med deg de setene ;)

Dei er vel litt for breie? :eek:

mrstfu
05/09/10, 23:28
850R-stolane er jo bygd opp bedre lårstøtte på, så der har du puta di, men spørs om du får strekt skinnet rundt det skikkeleg. Så svaret er: skaff eit 850R interiør :)

de penga, de penga vetti... et R interiør er vel fort dyrere enn listeprisen til bilen min, så jeg trur jeg holder på det gamle, og prøver å utbedre det. :D

men takker morgis, skal begynne å fikle med det imorgen... se om jeg kan få til litt, og det er det vel fort flere som kan være interessert i...