PDA

Vis full versjon : Trekke sub.kasse



Nero
28/08/10, 20:37
Noen som har noen tips til hvordan man trekker ei sub.kasse lett og med pent resultat?
Guide, fremgangsmåte eller tips mottas med stor takk, ikke fornøyd med resultatet mitt fra forrgie helg. Ser litt jalla ut med skjøt og dobbelt opp med stoff på framsida:p
http://farm5.static.flickr.com/4073/4935060015_408edf4bb9.jpg (http://www.flickr.com/photos/48265830@N05/4935060015/)
Jeg har brukt biltema filtstoff og stifter for å feste faenskapet, blir å prøve med spraylim neste gang:)
Hadde aldri trodd at å trekke en firekanted boks var så klønete, har trekt bla. taket i "alcantara" stoff og synes det gikk 10 x lettere med strøkent resultat(men så var det kun ei flate).

mrstfu
29/08/10, 09:43
heh, har prøvd dette et par ganger jeg og, tar trening.

eneste som gjelder er å ta skikkelige mål, eller ha nok slingringsmonn. sånn jeg gjorde det, var at jeg jeg smurte på et tynt lag med tekstillim på 1 side, og la på filten der, stifta fast i enden. du får tak i svarte stifter, forutsatt at du skal ha svart filt.

videre bretta jeg samme filtstykket (jo mindre kapping, jo mindre skjøter) rundt en kant, og gjorde samme der, stifta fast ca 2 cm fra kanten, etter å ha smurt på lim. fortsatte sånn til jeg hadde filta rundt hele, så jeg da kun hadde to kortender igjen å feste. her kommer det med mål inn, ha skikkelige mål, evt hvis du skal feste det og skjære av overskuddet, må du skjære veeeldig nøyaktig. jeg smelte også på svarte profillister i aluminium, blei forholdsvis bra... selv om jeg skulle ønske jeg kunne gjort det uten listene.

tips: dra på torshov bilrekvisita, eller et annet sted hvor de selger ferdig trekte kasse, og se hvordan det er gjort! jeg har lært et par ting i etterkant.... som for eksempel at det lønner seg å ta kortendene først, da kantene på filten er lettest å gjemme med de bitene.

Nero
29/08/10, 16:51
Har du noen bilde av de listene dine og hvor fikk du tak i det?
Takk for litt veiledning mrstfu
Skal prøve å få til noe ordentlig nestegang, evt. skjule overlapping godt og i hvertfall ikke få de på framsida av kassa som jeg har gjort:p

Har tenkt tanken på å kle kassa med glassfiber for så å pusse/sparkle og lakkere den, men har ikke råd til lakkere noe nå og har mine tvil på om man kan kle inn kassa med glassfiber, så det får bare være tanken:o

metrakit
29/08/10, 17:09
jeg brykte litt tjukk filt og spraylim la filten som tapet altså kappet nøyaktig flaten (altså eg strekte ikke duk lager biter til alle sider:P) lim på filt og treverk så trykte eg det på heilt beint kan strekkes litt dette slik at om det blir litt skeiv kapping gjør det ikke så mye.
så tilslutt skjere ut hols til sub osv.

eg gjor dette så nøye at eg slapp og ha noe form for lister i hjørner.
ingen stifter og ingen bretter:P

mrstfu
29/08/10, 19:25
jeg brykte litt tjukk filt og spraylim la filten som tapet altså kappet nøyaktig flaten (altså eg strekte ikke duk lager biter til alle sider:P) lim på filt og treverk så trykte eg det på heilt beint kan strekkes litt dette slik at om det blir litt skeiv kapping gjør det ikke så mye.
så tilslutt skjere ut hols til sub osv.

eg gjor dette så nøye at eg slapp og ha noe form for lister i hjørner.
ingen stifter og ingen bretter:P

så flink var ikke jeg:D

når jeg kjøper 855, blir det nok en selvbygd kasse, finner ingen kasse med skrå rygg inn mot seteryggen, med dobbel 10" slående oppover.:D

kirkis
07/09/10, 17:33
Blir sikkert halshugd nå, men tar sjansen uansett.
Brukte fleeceteppe til å trekke kassa mi jeg. Dette stoffet er lett og dra og strekke, så fikk til ett bra resultat:)

metrakit
07/09/10, 18:27
Blir sikkert halshugd nå, men tar sjansen uansett.
Brukte fleeceteppe til å trekke kassa mi jeg. Dette stoffet er lett og dra og strekke, så fikk til ett bra resultat:)

gjorde dette med hattehylla mi:P men får jo uansett en plass der du må brette/klippe kanter:P