PDA

Vis full versjon : Bytte av Coil



engkar
28/08/10, 20:36
Jeg har hatt ei motorlampe som har lyst i hele sommer på min V70 2.5 GLT 99/00 mod. Kjørt diagnose nå og det viser seg at Coilen må byttes. Noen som vet hvor mye jobb dette er og evt har fremgangsmåte?

Noen som vet pris hos Volvo?

THolandsli
28/08/10, 20:44
Har du et bilde av motorrommet på bilen? Mistenker at denne bilen har en coil pr. sylinder. Altså coilene sitter under det svarte toppdekslet og er en komplett enhet som består av både plugghette, pluggledning og coil for å si det på en "enkel" måte.
Isåfall er det kurant å bytte. 6 torx skruer for å få av dekslet og så 1-2 skruer + 1 ledning for coilenhetene. Disse koster en god del om man skal kjøpe nye, så er greit å finne ut hvilken som har feil.

engkar
28/08/10, 21:42
Kan ta ett bilde i morgen og legge ut.

Morgis
28/08/10, 21:44
du har en coil pr plugg..
Spesifiserte ikke denne feilkoden hvilken av de 5 coilene det var som trøblet?

engkar
29/08/10, 20:35
Det er det ja.. Da får jeg ringe Volvo å høre hva feilkoden er og hvilken som skal byttes. Visste ikke at det var en pr plugg så spurte ikke om feilkoden da de så det var coilen som måtte byttes.

Men er det mye jobb??

mrstfu
29/08/10, 22:07
ehhrm... jeg henger meg på her, i ren uskyldig uvitenhet... jeg trudde coilen var den lille klumper som sitter på fjærskåla rett bak batteriet? eller er det the mothercoil?:D

kun av nysgjerrighet altså, og hvordan funker det å bytte den coilen med en coil med høyere utspenning eller ampere? vet ikke hva det ligger på, men optimal forbrenning er jo alltid en bra sak. vil det å bytte den til noe med høyere spenning fucke med de andre coilene?

Nero
29/08/10, 22:16
mrstfu:
Skille på 1999/2000modellene, de fikk 1coil per sylinder og er fordelerløs, derav 5coiler totalt, mens vi med eldre maskiner har 1coil til fordeler og strøm ut til plugger igjen kort fortalt.
Får høyeffekt coil hos IPD vet jeg, den har vel i allefall mer effekt enn en gammel orginal.

mrstfu
29/08/10, 22:24
faen, lærer noe hele tida jeg :D

men det høres godt ut, satt og skumme gjennom Biltema katalogen istad, der står det om en coil som genererer 36kV (trettiseks tusen volt), hvordan er dette i forhold til originalcoilen? kommer nok til å kjøpe noe litt barskere enn biltema når jeg først handler tenningsdeler, men greit å vite spenningsnivå.

Morgis
29/08/10, 22:29
IPD sin er vel 40KV

mrstfu
29/08/10, 23:07
da blir det IPD:D

vil ikke bety noe mer slitasje på ting? kortere pluggskifteintervall?

Morgis
30/08/10, 07:03
neppe. betyr vel mer presis forbrenning

mrstfu
30/08/10, 09:27
høres fantastisk ut. takker for svar, selv om jeg stælte tråden til trådtstarter.

engkar
30/08/10, 19:57
Det går helt fint mrstfu :p

Lærer noe nytt hele tiden sjøl..

mrstfu
31/08/10, 16:53
det er vel fort en del av poenger med VCCN, å dele kunnskaper og erfaringer.

engkar
06/10/10, 20:17
Da er coil og tennplugger byttet. Var coilen på sylinder 1 som var gåen! Var i sverige i dag og fikk Helmia Arvika til å bytte. 2266 SEK

mrstfu
06/10/10, 21:48
svarte! det var ikke billig... men nå maler den som ei katte på gress?

engkar
07/10/10, 07:35
JA! Merker stor forskjell.. Går mye renere og bedre.. kanksje ikke så rart heller.. hehe.. Coilen kosta 737,- tennpluggene 337,- også tok de 1192,- for feilsøking og jobben med å bytte.. Fortsatt billigere enn Volvo Jessheim. Også rengjorde de dreneringskanalene og festa ei list på takluka gratis :p så syns ikke det blei så ille alikevel..

mrstfu
07/10/10, 17:05
da er jeg mer positiv til det, hørtes ut som om du måtte betale drøyt to lapper for KUN coilen, men med arbeid og pluss pluss, var dte egentlig ganske billig.:D gratulerer med fungerende bil:D