PDA

Vis full versjon : Problem med M90/B230FK



Kalsn
27/08/10, 23:27
har nå byttet motor i bilen min, ny motoren kommer fra en 940 med automat, noe som resulterte i at jeg måtte bytte over svinghjulet fra gammelmotoren min. Jeg byttet motor uten at girkassa ble tatt ut, og når alt var satt sammen igjen så fikk jeg ikke bilen i gir, akkurat som clutchen var satt feil vei. Så tok av girkassa men den sto rett vei. Satt også over den hylsa som var på gammelmotoren, den hylsa som står innenfor svinghjulet da den var forskjellig fra automat til manuel. Sliter som faen nå og er på tur til å klikke... :p har også luftet x antall ganger og "clutcharmen " vandra slik som den skal. Noen som har anelse?

jonass
28/08/10, 11:24
Du må nok shimse/ skru ut kula litt på gaffelen din tenker jeg, siden du ikke får den i gir så er det nok at clutchen din ikke løser ut.

Kalsn
28/08/10, 11:29
Du må nok shimse/ skru ut kula litt på gaffelen din tenker jeg, siden du ikke får den i gir så er det nok at clutchen din ikke løser ut.
ja akkurat den tanket har streifet meg. Vil jeg klare å gjøre det uten å ta av kassa eller? syns det virker litt snodig siden motoren skal være helt lik men:p

jonass
28/08/10, 11:42
Hvis du ikke bruker dobbel masse svinghjul så må kula ut litt.
Ca en mutter eller noe sånt som regel, du trenger en 19nøkkel for å løsne, du klarer det med kassa i bilen, eller skaff en jente eller noen med små hender og det er vanskelig

Kalsn
28/08/10, 11:49
Hvis du ikke bruker dobbel masse svinghjul så må kula ut litt.
Ca en mutter eller noe sånt som regel, du trenger en 19nøkkel for å løsne, du klarer det med kassa i bilen, eller skaff en jente eller noen med små hender og det er vanskelig
nei er akkurat det, bruker DM svinghjulet fortsatt, så trur uansett at jeg må space kula litt ut. Hva skjer om jeg spacer den for mye ut?

Kalsn
28/08/10, 20:44
har nå space ut nok til at utløserlageret nesten er borti trykkplata, men ikke svarte om bilen går i gir! Clutchen er montert rett vei, og null luft i systemet og gaffelen går fint frem og tilbake, hva er det som gjør at den stygge lamellen holder seg fast i svinghjulet og ikke gir slipp? :) Like før at bilen blir fint parkert utenfor kaia :D

jonass
28/08/10, 20:48
Ta også få utløser lagret til og så og si røre fingrene på trykkplata.
Får du til og trille bilen i si første gir og clutchen inne?
Høres litt rart ut dette, men er nok at du ike får trykka nok på trykkplata

Kalsn
28/08/10, 20:51
Ta også få utløser lagret til og så og si røre fingrene på trykkplata.
Får du til og trille bilen i si første gir og clutchen inne?
Høres litt rart ut dette, men er nok at du ike får trykka nok på trykkplata
ja men syns det er litt rart mtp at samme clutch på gammelmotor fikk nokk trykk, men ikke denne motoren selv om jeg har skrudd ut ca 1.5 cm? takker for svar!

Kalsn
28/08/10, 21:56
Får til å "tvinge" bilen i gir når den står på bukken , mens når jeg senker den så går den ikke uansett i gir.. Samme gjelder om jeg holder inne bremsen på bukken når jeg girer, går ikke i gir :(

jonass
28/08/10, 22:45
Men har du testa om clutchen løser ut?
Ta og hold pedalen inne og snurr på hjula, går det ikke løser den ikke ut og du vet da at dette er problemet ditt. Hvis ikke er det noe med kassa, Man starter alltid med og feilsøke på det enkleste.

Kalsn
29/08/10, 14:47
Men har du testa om clutchen løser ut?
Ta og hold pedalen inne og snurr på hjula, går det ikke løser den ikke ut og du vet da at dette er problemet ditt. Hvis ikke er det noe med kassa, Man starter alltid med og feilsøke på det enkleste.
må være at clutchen ikke løser ut, har tatt ned kassa og det går fint ann å gire når den ligger på marka. Men hva kan være galt, en automatgirmotor kontra manuel er jo helt lik bortsett fra "lageret" som er innenfor svinghjulet eller?

jonass
29/08/10, 15:32
Men hvorfor driver du og plukker kassa opp og ned hele tiden?
Også burde du høre på meg og finn ut om clutchen løser ut helt sikkert.

Istedet for og drive og plage seg selv med og plukke ut kassa.

ArneR
29/08/10, 18:17
Og det skal ikke være noe lager i enden av veiva på biler med M90. Har du satt inn et der?

Kalsn
29/08/10, 22:57
Men hvorfor driver du og plukker kassa opp og ned hele tiden?
Også burde du høre på meg og finn ut om clutchen løser ut helt sikkert.

Istedet for og drive og plage seg selv med og plukke ut kassa.
har fått en ny hobby med girkassenedtaking:) nei clutchen løser ikke ut, kan ikke være at utløserlageret er dårlig? men syns var litt rart at den ikke vil løse ut :(


Og det skal ikke være noe lager i enden av veiva på biler med M90. Har du satt inn et der?
Jess har satt det på:) lageret er mye mindre på m90kassen kontra det som står på automatgirbilene :)

ArneR
29/08/10, 23:08
Biler med automat har ihvertfall ikke noe lager, men en hylse.. Er det det du mener kanskje?

Kalsn
29/08/10, 23:16
Biler med automat har ihvertfall ikke noe lager, men en hylse.. Er det det du mener kanskje?
ja så det der jeg å. Men motoren min med manuelgir (m90) orginalt hadde en stålhylse den å? men denne hadde mindre "hull" i seg kontra automaten.

Kalsn
29/08/10, 23:17
stålhylse med en segring/spilint som holdt den på plass.

Kalsn
04/09/10, 15:59
HAR ENDELIG ETTER NØYAKTIG 3 Girkassnedtakinger funnet problemet med at bilen ikke ville i gir! Vi satt lammelen i dreibenken, og da for den som et stykke papir der, mange mm kast i det, noe som har resultert i at trykkplata og svinghjulet har vært i kontakt med hverandre selv om jeg hadde cluthcen helt inne! Så endelig funker bilen fiiint!