PDA

Vis full versjon : Alu vs stål på vinter'n?



turb00le
27/08/10, 20:41
Gjorde en liten erfaring på audien forrige vinter, der hadde jeg 16 toms vinterhjul, mener felgene var 7 tom breie.
Der plagdes jeg fælt med at det pakka seg med snø i felgbanen ved leking, som ble liggende til jeg dro hjem etter jobb og da ble det jo ubalanse som sattan.
Er det med snø som legger seg i felgbanen bare problem på alu felger med litt bredde eller er de mere utsatt???
Har nå valget mellom 740 turbofelger og nye 15tom plåt.

Kodja
27/08/10, 20:57
aldri had problem med det hverken på hydra 16tom eller draco 15tom jeg :-) stål derrimot har vært piss! snøen fester seg ekstra godt på de synes jeg.

Christian
27/08/10, 21:42
Trikset er uansett å ha tynne hjul om vintern.
Eller, tynne dekk. Sitter bedre. :)

Jeg personlig liker stål om vintern, men trur ikke det har så mye å si egentlig.

THolandsli
27/08/10, 21:43
Den beste dimensjonen jeg har vært borti av vinterdekk sitter på Amazon og Saab 96. Nemmelig 165/80-15. Smalt og stor omkrets. :)

jonass
27/08/10, 22:11
Må også bare bekrefte at smale dekk er et must på vintern.

GeTReibeAktienGesellschaf
28/08/10, 01:13
Gjorde en liten erfaring på audien forrige vinter, der hadde jeg 16 toms vinterhjul, mener felgene var 7 tom breie.
Der plagdes jeg fælt med at det pakka seg med snø i felgbanen ved leking, som ble liggende til jeg dro hjem etter jobb og da ble det jo ubalanse som sattan.
Er det med snø som legger seg i felgbanen bare problem på alu felger med litt bredde eller er de mere utsatt???
Har nå valget mellom 740 turbofelger og nye 15tom plåt.

Har vel mye med å gjøre viss det går varme i felgene så får snøen tilslutt feste i felgene og pakker seg på.

Siden alu felgene leder varme bedre og har generelt litt større kontakt flate mot bremse skivene så er man nok mere utsatt.
Viss de i tilegg er brede og man får de varme så er det jo plass til mere snø.:)

Kjører man plastkapsler på stål felgene så skal det litt til for å få de varme.

Viss felgene er fulle av salt å møkk kan det tenkes at det sitter enda bedre.

turb00le
28/08/10, 10:55
OK. Tror jeg satser på hvitlakkerte stålfelger jeg...
Det skal lekes mye, mange nye snøfonner å utforske regner jeg med.

ChrML
28/08/10, 11:06
Ikke noe problem å kjøre aluminiumsfelger på vinteren. Har aldri merket noe særlig til snø som pakker seg inn og lager kast uansett hvor mye jeg har lekt meg. Har kjørt både stål og aluminium og har ikke merket noe forskjell.

Aluminiumsfelgene var faktisk 16" og 7" breie med 205 dekk på. Billige drittdekk som faktisk fungerte overraskende bra. Og piggene sitter enda tross herjing fra første start ut fra garasjen når de ble montert.

Har også kjørt 15" alufelg med 195/65-15 mener jeg det var. Med bra Nokian Hakkapelita piggdekk. Det fungerte bra. Og siden piggdekka var innkjørt når jeg kjøpte de så har de også tålt en del herjing :).

Ser jo mye penere ut med alufelger om vintern. Er tøft med breie og store vinterhjul og, men reduserer jo fremkommeligheten litt :). En kompis skal ha 19" vinterhjul :p.

Joakim-G_R
28/08/10, 11:44
19" piggdekk er billig.. :p

ChrML
28/08/10, 11:51
19" piggdekk er billig.. :p
Han sa han fant til underkant av 800 kr/stk på Dekkonline.com :D. Bare noe billig shit riktignok :p.

Joakim-G_R
28/08/10, 11:59
Greit å spare på sommerdekk, men vinterdekk er rimelig "no-go" med billigdekk spør du meg :p

ChrML
28/08/10, 12:07
Greit å spare på sommerdekk, men vinterdekk er rimelig "no-go" med billigdekk spør du meg :p
Yep, sant det. Er en ny Ford Mondeo han skal ha dette på :p. De billige 16" hjula mine var faktisk suksee da :), mer enn bra nok til å komme seg frem på og herje med. En del bedre enn de steinharde gamle helårsdekka jeg hadde første vinteren som satt på bilen min :p.

Joakim-G_R
28/08/10, 12:12
Hehe, ja, finnes bra billige dekk også :)
Litt kjedelig å kræsje go'bilen fordi man sparte 1000 kr på dekk liksom :p Er vel slaps og is som er "vanskeligst" for billigdekk, tenker jeg.. Nysnø har jeg for meg er enklere å få "feste" i.

ChrML
28/08/10, 12:15
Hehe, ja, finnes bra billige dekk også :)
Litt kjedelig å kræsje go'bilen fordi man sparte 1000 kr på dekk liksom :p Er vel slaps og is som er "vanskeligst" for billigdekk, tenker jeg.. Nysnø har jeg for meg er enklere å få "feste" i.
Yup, stemmer det. På hardpakket snø sitter man nesten greit nok på veien med sommerdekk og :p.

TurboHansen
28/08/10, 12:27
Jeg har alltid kjørt med 185 eller 195 dekk på bilene mine om vinteren. Men når det kommer til hva som er best å kjøre med av stål og alu vil jeg si stålfelger, da jeg har en følese av at snøen klistrer seg lettere på alufelger. Men hvor pent erdet å kjøre med hjulkapsler da? Så kjører med alufelger uansett jeg :p

GeTReibeAktienGesellschaf
28/08/10, 13:02
Litt annen problemstilling men lignende er at jeg de siste årene har lagt merke til at når vinter sessongen går mot slutten, har jeg fått mer og mer vibrasjon.

Det har vist seg at det har samlet seg store mengder lag med møkk og sand på innsiden av felgen som har lagd ubalanse.
En vask før de blir satt bort og de er helt fine i starten av neste sessong.

Kan ikke huske å vært plaga med dette før inntil 4-5år siden. Dette har da dreid seg om stålfelger gjerne med litt slitt lakk og rust.


Ikke noe problem å kjøre aluminiumsfelger på vinteren. Har aldri merket noe særlig til snø som pakker seg inn og lager kast uansett hvor mye jeg har lekt meg. Har kjørt både stål og aluminium og har ikke merket noe forskjell.
Har merka forskjell mellom stål og alu men utforminga på felga kan jo også ha noe å si.
Mener å huske at Virgo jeg brukte pakka seg lett, kan ikke huske at jeg hadde like store problem med turbin felgene.
Stål felgene er det som regel ikke så store forskjeller på.

ChrML
28/08/10, 20:36
Men man skal jo spyle av bilen hvertfall 2 ganger i uka om vinteren. Så da er det jo fort gjordt å spyle litt inni felgene for å få vekk snøen som sitter der, så tror jeg ikke det er det store problemet. Hvertfall ikke som jeg har opplevd.

Isåfall et større problem på stålfelger som snøen pakker seg inni på baksiden eventuellt som ikke er så lett å spyle av igjennom kapslene og de relativt tette stålfelgene.

Joakim-G_R
28/08/10, 22:26
Spyl med kaldt vann da og ikke varmt, da varmt vann øker de etsende egenskapene til salt... :)

turb00le
29/08/10, 21:07
Blir vel til hvitlakkerte plåtfelger ser det ut til. Alternativene er 15 tom draco som ikke er helt rette eller noen andre dritere som da er type 7 tom breie. Dekka jeg har er 185/65. Tror jeg skal prøve plåt i vinter og se, det blir ganske høy lekefaktor her på bygda.

Joakim-G_R
29/08/10, 22:51
Bygda? Bor ikke du i "storbyen" nå a? :p

The Rev
29/08/10, 23:39
blir 17" stål på meg, men, nokon her som veit om billige piggdekk til 17? helst 195\205 og ikkje større profil enn 50.

turb00le
30/08/10, 20:59
Storbyen??? Skjeberg er vel ikke akkurat verdens navle, på utsiden av sarp det retning halden.
Hvorfor pigg??? Kjørt det 3 vintre, prøvde så piggfritt og kommer aldri til å sette på pigg igjen.

Joakim-G_R
30/08/10, 21:48
Skjeberg ja, trudde du hadde blitt bygutt jeg, står jo sasjbårr i profilen din så :p

Jeg skal nok prøve piggfritt på 245'n, men er ikke overbevist fra firmabil med piggfritt.

Volvo_S90R
02/09/10, 19:00
Har kjørt 3 vintre nå med 225/45-17 på alufelg med vredestein og nokia dekk og skal ikke gå ned på felg dimensjon. Må selfølgeli fjerne litt snø etter hver gang man har leika seg i snøen men det er ikke det verste man har å plages med...:)
Og alufelger er ikke noe negativt å kjøre med...