PDA

Vis full versjon : hvor mye hk er 850 bremser gode for?



Ola Hagen
26/08/10, 19:02
Er det store forskjeller på bremser til 850?

Hvor mye hk er bremsa til en gle god for?

Hvor mye hk er bremsa til glt god for?

Hvor mye hk er bremsa til T5/T5R god for?

Slettmyr
26/08/10, 19:10
Mener bremsene er lik på alle, rett meg om jeg tar feil... :rolleyes:

volvoRsport
26/08/10, 19:11
Går ikke ann å måle slikt, det kommer helt ann på hvordan du kjører.

ChrML
26/08/10, 19:17
Stemmer det som volvoRsport sier. Kan sikkert fint kjøre 1000 hk på originale bremser hvis du kjører etter vei og ikke har fullt pådrag etterfulgt av hard nedbremsing imellom hver sving. 1000 hk på bane derimot ville jeg ikke hatt originale bremser :D.

Blir vanskelig å måle bremser etter hvor mange hk du kan ha på de da det er helt avhengig av kjørestilen. Kan sikkert få originale bremser til å koke på banen med original T5R effekt og.

Ola Hagen
26/08/10, 19:33
åja, men tenkte litt på hvis jeg evnt bytter til noe morsommere motor, om hvor mye orginale bremsa mine kan tåle i effekt.

Kjell V70
26/08/10, 21:02
På min 850(ombygd til 2.3 Turbo) har jeg 280mm skiver, som er originalt på alle 850, 302 skivene kom vel ikke før på v70, mulig sen 850R. Helt greit med i underkant av 300 hk til vanlig veibruk, følge trafikkflyt osv... Men merka fort på Rudskogen i sommer at de originale bremsene ikke holdt helt mål etter langsletta... Flere ganger hvor det holdt på å gå åt skogen. Kunne satsa mye mer med større bremser.

Du får vel tak i på volvo braketter for å flytte ut kalippere, og 302 skiver.. Men det har jeg ikke prøvd, så forskjellen på bremseeffekten skal jeg ikke uttale meg om. Sikkert noen andre her som kan gi svar på.. Men jeg vet at R-bremsene fra 04- R AWD biter som fy..

Jeg vurderer XC90 T6 bremser på min, da jeg innbiller meg at det er et billigere og kanskje like bra alternativ til R-bremser. Det krever store felger året rundt:D

Det skader nok uansett ikke å gå opp på bremsestørrelsen.:)

turb00le
26/08/10, 21:21
Bremsene har ingenting med motoreffekt å gjøre.
Bremsene skal få bilen ned fra en gitt fart, effekten i motoren sier jo bare noe om hvor fort farten oppnås. (ref biltilsynet).

De 302mm bremsene tror jeg er en god oppgradering.

Morgis
26/08/10, 21:42
volvo 850 og x70 har underdimensjonerte bremseskiver.
Derfor ble senere x70R levert med noe bedre oppgraderingsbremser originalt.
Det samme gjalt politibiler og varebiler.
Man fikk 320mm bremseskiver som performance kit til bilene.
Da begynner man å snakke fungerende bremser :)

Ola Hagen
27/08/10, 05:48
ok, så konklusjonen er at originale 850 bremser til en bil som har sugemotor tåler en org T5 motor til vanlig veibruk?

jeg tenkte det slik at på 240 så er de bremsa jo lovlig for 220hk eller noe, originalt, og det samme med 940 og 740.

ChrML
27/08/10, 05:54
ok, så konklusjonen er at originale 850 bremser til en bil som har sugemotor tåler en org T5 motor til vanlig veibruk?

jeg tenkte det slik at på 240 så er de bremsa jo lovlig for 220hk eller noe, originalt, og det samme med 940 og 740.
Det er nok ikke noe problem, nei :). Man kjører sjelden så hardt at bremsene kan bli for varme langs vei. Det er isåfall i lange bratte nedoverbakker, men da er det feil bruk av bremsene som er årsaken.

Morgis
27/08/10, 06:21
ok, så konklusjonen er at originale 850 bremser til en bil som har sugemotor tåler en org T5 motor til vanlig veibruk?

jeg tenkte det slik at på 240 så er de bremsa jo lovlig for 220hk eller noe, originalt, og det samme med 940 og 740.

ja. lovlig til 250hest på 850.
Men det betyr ikke at de er gode.
Dem går fort varme, samme gjelder de andre eldre seriene til volvo

gaupe
27/08/10, 08:36
volvo 850 og x70 har underdimensjonerte bremseskiver.
Derfor ble senere x70R levert med noe bedre oppgraderingsbremser originalt.
Det samme gjalt politibiler og varebiler.
Man fikk 320mm bremseskiver som performance kit til bilene.
Da begynner man å snakke fungerende bremser :)

Nei, er ikkje enig at det er underdimensjonerte bremser orginalt på x70, 302 mm framme, ventilerte skiver bak og eletronisk bremsekontroll, som det er på 2000 modellen av R AWD, bit veldig godt, var faktisk noko av det som eg var mest imponert over når eg kjøpte bilen.

Sjølvsagt, så virkar ikkje dette så voldsomt lengre, når ein er vandt til bremsene på V70n R AWD.

Men uansett, så syns eg oppgraderinga frå 280 mm på 850 til 302 mm, er eit absolutt must, 280 mm er for smått.

Morgis
27/08/10, 08:56
Nei, er ikkje enig at det er underdimensjonerte bremser orginalt på x70, 302 mm framme, ventilerte skiver bak og eletronisk bremsekontroll, som det er på 2000 modellen av R AWD, bit veldig godt, var faktisk noko av det som eg var mest imponert over når eg kjøpte bilen.

Sjølvsagt, så virkar ikkje dette så voldsomt lengre, når ein er vandt til bremsene på V70n R AWD.

Men uansett, så syns eg oppgraderinga frå 280 mm på 850 til 302 mm, er eit absolutt must, 280 mm er for smått.

Som jeg skrev. Senere x70R ble levert med oppgraderingsbremser (altså 302mm) :)
Hjelper litt det merket jeg på min hvertfall.

Biter greit, det gjør det, men problemet er ved aktiv kjøring blir bremsene for varme..
Var et større problem for utrykningskjøretøy i sin tid...

gaupe
27/08/10, 09:10
Som jeg skrev. Senere x70R ble levert med oppgraderingsbremser (altså 302mm) :)
Hjelper litt det merket jeg på min hvertfall.

Biter greit, det gjør det, men problemet er ved aktiv kjøring blir bremsene for varme..
Var et større problem for utrykningskjøretøy i sin tid...

Hjelp mykje med elektrisk styrt bremsefordeling og ventilerte bremser bak, hjelp ganske mykje også.

Morgis
27/08/10, 09:22
hvordan fungerer den elektronsike bremsefordelinga?
oppgraderte bremseskiver bak på awd hjelper nok litt ja. Er ikke så voldsomme skiver på standard awd bak gitt :)
Du vet ikke tilfeldigvis hva dem bygde om når dem oppgraderte bremsene bak på awd'ene.
Stod i vadis dem hadde kampanje på dette i sin tid.
Frister å gjøre det på min når jeg alikevel skal skifte skivene bak...

gaupe
27/08/10, 09:25
hvordan fungerer den elektronsike bremsefordelinga?
oppgraderte bremseskiver bak på awd hjelper nok litt ja. Er ikke så voldsomme skiver på standard awd bak gitt :)
Du vet ikke tilfeldigvis hva dem bygde om når dem oppgraderte bremsene bak på awd'ene.
Stod i vadis dem hadde kampanje på dette i sin tid.
Frister å gjøre det på min når jeg alikevel skal skifte skivene bak...

Kalippera er gått ut, er berre skivene som er å oppdrive :( Elektronisk styring av bremse per hjul, basert på input på abs-sensorane går eg ut i frå, funkar veldig bra når ein skal bremse i sving.

Lightyear
05/09/10, 05:20
Jeg vurderer XC90 T6 bremser på min, da jeg innbiller meg at det er et billigere og kanskje like bra alternativ til R-bremser. Det krever store felger året rundt:D


Hvordan er det med godkjenning på noe sånt? ;)

A

mrstfu
05/09/10, 22:22
Det er vel kanskje bare å fremskaffe papirer på hvilken bil bremsene er lagd for, da med HK og vekt på denne? Bare så Trangsynet ser hva de er ment for å kunne stoppe... men ikke veit jeg...

Lightyear
06/09/10, 00:48
Det er vel kanskje bare å fremskaffe papirer på hvilken bil bremsene er lagd for, da med HK og vekt på denne? Bare så Trangsynet ser hva de er ment for å kunne stoppe... men ikke veit jeg...

Hadde det bare vært så enkelt, og logisk :eek: Men etter hva jeg hørt så er feks stop-tech bremser på en 850 ikke mulig å få godkjent, selv om dette er laaaangt bedre enn originalt :rolleyes:

A

Kenneth D
30/04/12, 20:15
Vet det er gammel tråd men løfter den allikavel. Driver å ser etter bedre bremser for 850R vogna og har bestemt meg for å gå for 280mm bremser som er slisset og hull borret. Ble for mye styr å få taki nye 16" felger som passer 302 bremseskiver. Lurte på om jeg skal gå for ventilerte skiver bak også. Burde funke bra det uten modifikasjoner?