PDA

Vis full versjon : 850 vs 940/960



Ola Hagen
26/08/10, 18:45
er 850 virkelig så følsom for terreng i styringen som min er?

Den svinger mer og vrenger mer enn 940'n og 960'n min gjorde. Er dette vanlig på 850 at man kjenner terrenget lettere med styringen, liksom at når ene hjulet humper i en høl eller hump så svinger bilen ganske lett sjøl den veien :eek:

bilen er en 855 1995modell, men jeg kan ikke huske at gamle volvoa mine var sånt...


Også var det clutchen og reversen, hvorfor kveles motoren nesten hvis man gir på for mye gass akkurat når man bakke starter i revers?? Går liksom for tungt, sjøl om jeg har henger eller ikke.
jeg syntes 940'n og 960'n er mer normal i clutchen enn 850'n som jeg har, jeg kunne jo godt bare gi på og slippe clutchen og spinne i revers, men det kan ikke 850'n i allefall..

hvorfor er det slikt??
jeg har aldri hatt 850 før så jeg veit ikke om dette er riktig..

Motoren er 2liter, 10ventiler. 126 pysehester.

ChrML
26/08/10, 19:13
Det at FWD biler river i rattet tror jeg ikke er så unormalt :p. Har hvertfall vært sånn på alle FWD biler jeg har kjørt. Men at den skal svinge så lett i hull har jeg ikke lagt spesiellt merke til. Mulig du har en del slitne foringer?


Det at du ikke kan like lett gi på og spinne i revers har nok med at bilen drar foran. Når du gir på bakover så legger all vekta seg foran. Og med motoren over der i tillegg så får du veldig godt grep.

Med RWD når du gir på i revers så forsvinner nesten all vekta fra bakenden og bilen spinner veldig lett. Blir nesten det samme som FWD med mye effekt og vekta legger seg bak under pådrag fremover så du bare spinner. Bare at her har du ikke vekta til motoren som hjelper på.

mrstfu
26/08/10, 19:16
edit: ^^^^var vel egentlig det jeg ville si:D^^^^



det med styringen har jeg akkurat samme opplevelsen/problemet med, kan slippe rattet i fart, og ved minste antydning til helling eller spor i veien, går bilen den veien.... kan hende jeg har problemer med servopumpa, har jeg fått høre, føler du rattet er unormalt tungt?

og det at den kveles i revers i bakkestart har ikke jeg vært borti. greit jeg må gi en del gass, mullig clutchen min begynner å bli sliten, men har ikke problem med at den kveles ved for mye gass. er antageligvis det at du ikke får bilen nok i fart før du slipper clutchen, på tørr asfalt vil ikke bilen min (hvertfall ikke din da jeg har 2.5L 144hk) spinne seg løs uten litt turtall og brå clutch slipp... må bare slure litt mer på clutchen skulle jeg tro.

Ola Hagen
26/08/10, 19:25
Det at FWD biler river i rattet tror jeg ikke er så unormalt :p. Har hvertfall vært sånn på alle FWD biler jeg har kjørt. Men at den skal svinge så lett i hull har jeg ikke lagt spesiellt merke til. Mulig du har en del slitne foringer?


Det at du ikke kan like lett gi på og spinne i revers har nok med at bilen drar foran. Når du gir på bakover så legger all vekta seg foran. Og med motoren over der i tillegg så får du veldig godt grep.

Med RWD når du gir på i revers så forsvinner nesten all vekta fra bakenden og bilen spinner veldig lett. Blir nesten det samme som FWD med mye effekt og vekta legger seg bak under pådrag fremover så du bare spinner. Bare at her har du ikke vekta til motoren som hjelper på.

okei, men syntes det er så rart at den krangler så mye hvis jeg gir på gass, bilen byner å riste jævli mye hvis jeg står og slurer på clutchen pluss at jeg gir på gass..

ChrML
26/08/10, 19:27
okei, men syntes det er så rart at den krangler så mye hvis jeg gir på gass, bilen byner å riste jævli mye hvis jeg står og slurer på clutchen pluss at jeg gir på gass..
Er ikke hjula som "hopper" på asvalten? Hender det smeller/rister en del i FWD biler pga det når man spinner. Isåfall er det en drivverksdreper ;).

For det skjer bare når du gir på hardt? Så hardt at du forventer at det skal spinne?

Ola Hagen
26/08/10, 19:29
edit: ^^^^var vel egentlig det jeg ville si:D^^^^



det med styringen har jeg akkurat samme opplevelsen/problemet med, kan slippe rattet i fart, og ved minste antydning til helling eller spor i veien, går bilen den veien.... kan hende jeg har problemer med servopumpa, har jeg fått høre, føler du rattet er unormalt tungt?

og det at den kveles i revers i bakkestart har ikke jeg vært borti. greit jeg må gi en del gass, mullig clutchen min begynner å bli sliten, men har ikke problem med at den kveles ved for mye gass. er antageligvis det at du ikke får bilen nok i fart før du slipper clutchen, på tørr asfalt vil ikke bilen min (hvertfall ikke din da jeg har 2.5L 144hk) spinne seg løs uten litt turtall og brå clutch slipp... må bare slure litt mer på clutchen skulle jeg tro.

rattet er vel ikke den letteste jeg har ratta med blant de bila jeg har hatt nei. er jo livsfarlig å slippe rattet, liten hump og veien og plutselig blir det 90grader sving i grøfta!

Det samme tenker jeg, når det går tungt så gir man på gass og kanskje slure litt for å komme i gang, men det som skjer hvis jeg gjør dette med 850'n er at bilen rister som faan, hvis du sitt i setet så ser du at dashbordet hopper ca 4-5cm opp og ned, eller jeg hopper, men allikevel så har jeg aldri vært borti en bil som er sånn :confused:

Ola Hagen
26/08/10, 19:31
Er ikke hjula som "hopper" på asvalten? Hender det smeller/rister en del i FWD biler pga det når man spinner. Isåfall er det en drivverksdreper ;).

For det skjer bare når du gir på hardt? Så hardt at du forventer at det skal spinne?

Nei, jeg gir så vidt gass en gang, er spesiellt når det er i bakke eller lignende det skjer. rister jævli altså.. men i fart og hvis bilen triller så går den som normalt og fint uten ristinga :confused:

Jeg har slutta med å spinne, skal ikke gjøre noe slikt mot en bruksbil nå lenger ;)

ChrML
26/08/10, 19:39
Nei, jeg gir så vidt gass en gang, er spesiellt når det er i bakke eller lignende det skjer. rister jævli altså.. men i fart og hvis bilen triller så går den som normalt og fint uten ristinga :confused:

Jeg har slutta med å spinne, skal ikke gjøre noe slikt mot en bruksbil nå lenger ;)
Ah, da er det nok noe galt. Har ikke mye greie på 850 bilene. Men har det noe å si hvor stort rattutslag du har? Kan jo tenkes at det kan være drivleddene?

mrstfu
26/08/10, 20:01
rattet er vel ikke den letteste jeg har ratta med blant de bila jeg har hatt nei. er jo livsfarlig å slippe rattet, liten hump og veien og plutselig blir det 90grader sving i grøfta!

Det samme tenker jeg, når det går tungt så gir man på gass og kanskje slure litt for å komme i gang, men det som skjer hvis jeg gjør dette med 850'n er at bilen rister som faan, hvis du sitt i setet så ser du at dashbordet hopper ca 4-5cm opp og ned, eller jeg hopper, men allikevel så har jeg aldri vært borti en bil som er sånn :confused:

vil tro det er rett og slett at du har for mye vekt i forhold til hvor mye krefter, altså det blir jævli tungt for bilen å dytte 1.6tonn i oppoverbakke, spesielt med den motoren din. på lave turtall sliter min litt med å kome skikkelig igang og... hvordan er clutchen din? hvis du starter den i 2gir, og slurer, får du en sånn gnagelyd? som høres ut som at clucthen sliter veldig?

Ola Hagen
26/08/10, 20:21
Ah, da er det nok noe galt. Har ikke mye greie på 850 bilene. Men har det noe å si hvor stort rattutslag du har? Kan jo tenkes at det kan være drivleddene?

nei, er samme hvordan rattuslaget jeg har er. Hvis det var drivledd så er det merkelig at det ikke kan merkes i fart, mutter'n har en xc og der var det dårlig drivledd foran og den rista mer og mer samtidig som du økte farta, det er jo mer logisk at det skal riste mer når farta øker..

Ola Hagen
26/08/10, 20:23
vil tro det er rett og slett at du har for mye vekt i forhold til hvor mye krefter, altså det blir jævli tungt for bilen å dytte 1.6tonn i oppoverbakke, spesielt med den motoren din. på lave turtall sliter min litt med å kome skikkelig igang og... hvordan er clutchen din? hvis du starter den i 2gir, og slurer, får du en sånn gnagelyd? som høres ut som at clucthen sliter veldig?

så jeg har for liten motor ja? ;) jaja, men tenkte å holde ut med denne motoren i ett års tid ca i allefall så pengene skal bli brukt på eksteriøret først.

Cluthen er stram og fin den, prøvde å sette den i femte når jeg vurderte å kjøpe den, og den kvalte med en gang.

Høres ikke noe rart ut den clutchen egentlig...

ChrML
26/08/10, 20:26
nei, er samme hvordan rattuslaget jeg har er. Hvis det var drivledd så er det merkelig at det ikke kan merkes i fart, mutter'n har en xc og der var det dårlig drivledd foran og den rista mer og mer samtidig som du økte farta, det er jo mer logisk at det skal riste mer når farta øker..
Hender at det avhenger av belastningen på drivleddet (vinkel og moment på hjula) istedenfor farta.

ola normann
26/08/10, 20:40
Tror heller det er noe som er galt enn at motoren er for liten, ca hvilket turtall er det når den rister?

Ola Hagen
26/08/10, 20:45
Hender at det avhenger av belastningen på drivleddet (vinkel og moment på hjula) istedenfor farta.

men er liksom så rart at den rister kun når man skal byne å dra bilen fra stille stående til trill fart liksom..

Ola Hagen
26/08/10, 20:46
Tror heller det er noe som er galt enn at motoren er for liten, ca hvilket turtall er det når den rister?

varierer, utfra hvor mye gass jeg gir, fra 1000 og oppover til 2500 utfra det jeg har prøvd ut.. er liksom når bilen byner å trille sjøl bilen slutter å riste.

Morgis
26/08/10, 21:11
at bilen din river i rattet høres for meg ut som at det er noe stein stokk galt med forstillinga di. Skal ikke rive noe mer enn en RWD dersom du ikke har pådrag på motoren..
Vil tippe det er slarkne styreledd og foringer.

At bilen rister i revers høres ut som dårlig utløserlager, dårlig kløtsj eller mindre sannsynlig--kast i svinghjulet.
Kan forværres med dårlige motorfester

hgnubel
27/08/10, 22:28
varierer, utfra hvor mye gass jeg gir, fra 1000 og oppover til 2500 utfra det jeg har prøvd ut.. er liksom når bilen byner å trille sjøl bilen slutter å riste.

Minner litt om sånn min ble med forsterket øvre motorfeste og for lite gass når jeg løser ut clutchen. Tror det er en bieffekt av å ha lite bunndrag i disse små femmerene. Merker det nok mindre med volvos orginale øvre motorfeste.

Hvis det er noe som er feil så unngår ihvertfall jeg det med å gi mer gass, og mekanikere som har sett på og prøvd bilen har ikke funnet noe galt.

Ola Hagen
28/08/10, 17:22
Igår kveld så var kjæresten og jeg på besøk hos en venn av mora hennes og han har en innkjørsel som er nedover bakke i en boligfelt. Og vi parkerte med nesen nedover og vi måtte rygge opp igjen for å snu når vi skulle dra hjem igjen.

Men da skjedde det igjen, det føles ut som motoren nesten kvaltes, men så ga jeg på gass og da rister den en del og allikevel klarer den ikke å dra opp bilen i den bakken, jeg må omtrent ta fart fra flatere område eller clutche inn og ruse opp motoren også clutche ut, da går den noenlunde greit oppover. Men bilen klarer nesten ikke å dra inn seg sjøl liksom.

Skulle tru at girkassa har for høy utveksling på reversen eller at motoren rett og slett er veldig lat og liten..

Men øvre motorfesta skal vel ikke klare å lage så svære problemer vel? høres veldig merkelig ut :confused:

hgnubel
28/08/10, 18:03
Du får mye forskjellige forslag her, men jeg vil også oppfordre til å sjekke pluggkablene... Da jeg hadde gnagsår i to av mine mistet jeg ca alt moment, og det ble ekstremt merkbart på lave turtall.

Hvis øvre motorfeste er dårlig så merker du godt at det byttes. Før jeg byttet mitt tenkte jeg at en så gammel bil som min skulle være litt skranglete av natur, men "alt" ble strammet veldig bra opp da jeg byttet det :) Se etter sprekker i gummien inni festet, oppe og nede.

mrstfu
28/08/10, 19:34
^^ verdt pengene!!!

har powerflex øvre motorfeste på min, det er definiitvt en forbedring.

Ola Hagen
30/08/10, 05:47
da har jeg prøvd å feilsøke på motoren og sjekka motorfester og drivakslinger, og jeg skjønner forsatt ikke hva som kan være feilen her.

det er bare så dårlig bunndrag på første og reversen på denna bilen.. Åssen kan det gå at bilen er så tungt å få kommet seg i gang i oppover bakker og slikt? men så går det fint og drar ok når bilen har kommet seg i fart, men er vel kanskje litt dau i fart så jeg må vel avogtil gire ned fra 4. til 3. i 80sone, men ellers kan jeg bruke den femte i nedover bakker også da, men dette er ikke noe stor problem.. Men byner å bli lei av at det er så tungvint å dra bilen i gang..

Er det flere her som har den daue motoren som jeg har?

mrstfu
30/08/10, 06:40
det var ikke meningen tidligere å slenge dritt om bilen din, synes ikke motoren din er for liten.. fakte er bare at motoren din er ansett som "slapp" altså en typisk konebil. om det er nok krefter for deg, da du fokuserer på andre ting, er den ikke for slapp i det hele tatt!

jeg har ikke noe konkret å bidra med, annet enn at bilen min (2.5L 144HK) er også ansett som slapp, og i kraftig stigning må jeg slure på clutchen for å få den skikkelig igang. hvis jeg har den på flatmark, setter den i 1, og slipper clutchen, lar den rulle på 1gir, måjeg fremdeles opp på en 1500-2000 omdreininger før jeg har noe akselerasjon du må rette opp nakken for. sså jeg har lært meg å utnytte turtallet, or å få den sportslige kjøringa. motoren din er iflg wikipedia på 126hk og 170nM, i en såpass tung bil er ikke det veldig mye.

samtidig, det at bilen rister opp og ned med 5cm er merkelig, hvis motorfester er i orden. mi rister den og, hvis jeg belaster den hardt, som for eksempel setter den i 2gir og ikke gir gass, bare slipper ut clutchen sakte, men her henter den opp hastighet til den går på et turtall 2giret klarer fint. den rister heller ikke kraftig sånn som du sier, mer en kraftig vibrasjon, sånn at du merker det, men ikke ser det.

hvor høyt turtall på 1gir må du opp i for at bilen oppfører seg "normalt"?

Morgis
30/08/10, 07:04
Mulig du har feil girkasse på den.
10ventileren skal ha M56L girkassen, som har lavere utveksling på revers, 1. og 2. gir..
Om du har M56H blir den høyere på disse girene

ola normann
30/08/10, 07:14
Jeg mener fremdeles det må være noe som ikke stemmer her, jeg har ikke prøvd 126hk selv men har 144hk og foreløbig har ikke jeg funnet en bakke med 80km/t grense der jeg må ned fra 5.

Riktig nok har jeg merket den ristingen selv i revers men, da er turtallet fort nede i 400-500 rpm med bra belastning på motor, og da er det kanskje ikke unormalt at motoren "jamrer" seg litt.

Men tenningsdeler som hgnubel var inne på kan være en ide. Min fikk mere bunndrag på lave turtall etter jeg bytter alt av tenningsdeler. Men det var kanskje ikke så rart, da jeg kunne sette poteter i fordelerlokket (det så ikke ut).

mrstfu
30/08/10, 08:56
Jeg mener fremdeles det må være noe som ikke stemmer her, jeg har ikke prøvd 126hk selv men har 144hk og foreløbig har ikke jeg funnet en bakke med 80km/t grense der jeg må ned fra 5.

Riktig nok har jeg merket den ristingen selv i revers men, da er turtallet fort nede i 400-500 rpm med bra belastning på motor, og da er det kanskje ikke unormalt at motoren "jamrer" seg litt.


var vel egentlig det jeg mente å si, fingra løper litt løpske:D

men det at bilen hans HOPPER 5 cm under hardbelastning... kan jo ikke være riktig. risting er greit, men 5 cm... å bytte tenningsdeler kan jo ikke skade, spesielt ikke hvis han fårlitt mer bunndrag.

Ola Hagen
30/08/10, 11:32
det var ikke meningen tidligere å slenge dritt om bilen din, synes ikke motoren din er for liten.. fakte er bare at motoren din er ansett som "slapp" altså en typisk konebil. om det er nok krefter for deg, da du fokuserer på andre ting, er den ikke for slapp i det hele tatt!

jeg har ikke noe konkret å bidra med, annet enn at bilen min (2.5L 144HK) er også ansett som slapp, og i kraftig stigning må jeg slure på clutchen for å få den skikkelig igang. hvis jeg har den på flatmark, setter den i 1, og slipper clutchen, lar den rulle på 1gir, måjeg fremdeles opp på en 1500-2000 omdreininger før jeg har noe akselerasjon du må rette opp nakken for. sså jeg har lært meg å utnytte turtallet, or å få den sportslige kjøringa. motoren din er iflg wikipedia på 126hk og 170nM, i en såpass tung bil er ikke det veldig mye.

samtidig, det at bilen rister opp og ned med 5cm er merkelig, hvis motorfester er i orden. mi rister den og, hvis jeg belaster den hardt, som for eksempel setter den i 2gir og ikke gir gass, bare slipper ut clutchen sakte, men her henter den opp hastighet til den går på et turtall 2giret klarer fint. den rister heller ikke kraftig sånn som du sier, mer en kraftig vibrasjon, sånn at du merker det, men ikke ser det.

hvor høyt turtall på 1gir må du opp i for at bilen oppfører seg "normalt"?


Nei da, grunnen til at jeg kjøpte akkurat den bilen var utstyret pluss fargen og tilstanden på karosseriet. Jeg skal aldri noen sinne ha en volvo med blått interiør, da må jeg bli fargeblind først i allefall.. Også AC er jo ikke standard på 850, men det SKAL jeg ha ;) og det har jeg nå :)

Jaja, men syntes da at det ikke kan stemme når bilen nesten ikke klarer å dra opp sin egen vekt på en passelige oppoverbakke fra en innkjørsel i bolig felt, volvo har jo putta inn den motoren i den bilen og da burde de jo sjøsagt tenkt på at bilen skal kunne dra opp sin egen vekt etter jeg har sluppet opp clutchen og gir på gass, uten at turtallet går oppover.

og jeg har prøvd en 144hk 850 96modell hvis jeg husker riktig pluss en eldre 850GLT og den motoren jeg har er garantert ikke helt god for å si det slikt. den 144'er drar jo skinnet av pølsa i forhold til den jeg har :p

det som er problemet her er at denne sliter med å dra opp sin egen vekt etter jeg har sluppet clutchen, turtallet går bare nedover eller holder seg der til det går tyngre og tyngre, den klarer ikke å komme seg opp i turtall samtidig som den skal dra bilen opp bakken.

Ola Hagen
30/08/10, 11:33
Mulig du har feil girkasse på den.
10ventileren skal ha M56L girkassen, som har lavere utveksling på revers, 1. og 2. gir..
Om du har M56H blir den høyere på disse girene

Ja, det lurte jeg på, minna veldig om en anna bil som hadde for høy utveksling i første giret..

Hvor kan jeg se hvilken type girkasse dette er?

Ola Hagen
30/08/10, 11:37
Jeg mener fremdeles det må være noe som ikke stemmer her, jeg har ikke prøvd 126hk selv men har 144hk og foreløbig har ikke jeg funnet en bakke med 80km/t grense der jeg må ned fra 5.

Riktig nok har jeg merket den ristingen selv i revers men, da er turtallet fort nede i 400-500 rpm med bra belastning på motor, og da er det kanskje ikke unormalt at motoren "jamrer" seg litt.

Men tenningsdeler som hgnubel var inne på kan være en ide. Min fikk mere bunndrag på lave turtall etter jeg bytter alt av tenningsdeler. Men det var kanskje ikke så rart, da jeg kunne sette poteter i fordelerlokket (det så ikke ut).

Det samme tenker jeg. Har prøvd litt ta hver japser som søstrene mine har eid gjennom åra pluss vw og volvoer, men at denne ikke klarer å dra sin egen vekt som er bare bilen og sjåføren, må jo være feil.

Ja, men dette er så rart fordi jeg må liksom clutche inn og ruse også clutche ut for å lokke bilen oppover den bakken tre fire ganger på ca åtte meters oppkjørsel som er oppover..

Hvilken tenningsdeler tenker dere jeg skal bytte?

Morgis
30/08/10, 11:53
Tenningsdeler er fordeler, rotor, pluggkabler og plugger.
Sjekk også luftfilteret ditt og vurder å skifte bensinfilter i samme slengen :)
Da er du godt på vei til å hente noen bortgjemte hester.

Sjekk også at registerreimen står montert riktig, og at skruene til kamreimhjulene er sentrert.

Ola Hagen
30/08/10, 18:32
Tenningsdeler er fordeler, rotor, pluggkabler og plugger.
Sjekk også luftfilteret ditt og vurder å skifte bensinfilter i samme slengen :)
Da er du godt på vei til å hente noen bortgjemte hester.

Sjekk også at registerreimen står montert riktig, og at skruene til kamreimhjulene er sentrert.

jaja, bare tenkte hvilken ta de dere foreslår å bytte :P

luftfilteret er ny, luftfilterboksen var tom da jeg åpna den etter å ha kjøpt bilen..

Så det er justerbar kamdrev org på de motorene altså?

Nero
30/08/10, 19:04
jaja, bare tenkte hvilken ta de dere foreslår å bytte :P

luftfilteret er ny, luftfilterboksen var tom da jeg åpna den etter å ha kjøpt bilen..

Så det er justerbar kamdrev org på de motorene altså?

Får håpe ikke forrgie eier har jobba på grustak eller no da evt. kjørt lenge uten:p
Har ikke opplevd problemer med at 850'n hakker, hverken min eller den min far hadde før(begge med 2.5 10v 144hk).

Ola Hagen
30/08/10, 19:12
Får håpe ikke forrgie eier har jobba på grustak eller no da evt. kjørt lenge uten:p
Har ikke opplevd problemer med at 850'n hakker, hverken min eller den min far hadde før(begge med 2.5 10v 144hk).

han jobba på raufoss metall han forrige eieren :p

nei, men skal se på regreima og se om merkene stemmer, dette minner veldig om en mercedes multi 2 som ikke gikk ordentlig på lave turtall på jobben... :rolleyes:

pluss tenningsdeler kan jo gjøre mye rart også da..

Ola Hagen
01/09/10, 15:49
Oppdatering angående den svinginga og bilen som fulgte terrenget og svingte ditt de djupeste hulla var..

Nå har jeg fått R felga mine og montert de på bilen, og jeg måla og sjekke de felga som satt på bilen når jeg kjøpte bilen. Og dimensjonene stemmer IKKE i det hele tatt med hva forrige eieren har informert meg. Felga var 8,5"brei og stakk alt for langt inn i skjermen siden det er slitemerker på innsia av inneskjermene mot motoren.

Men etter R felga kom på så har bilen oppført seg mye, mye bedre! Den drar ikke noe særlig til sidene heller. Så da er ene problemet borte :)

Men forsatt så er motoren dau :rolleyes:

lyngen
01/09/10, 16:20
alt er helt normalt, at det rister å bilen drar til høyre og venstre når der er litt skeivt, og småe hull i vegbanen. å at bilen nesten kveles når du skal rygge er at du slipper clutsjen for fort. får du har forliten motor å klarer ikke å holde turtalle like høyt.. samme på min 144hk :o

Ola Hagen
01/09/10, 16:27
alt er helt normalt, at det rister å bilen drar til høyre og venstre når der er litt skeivt, og småe hull i vegbanen. å at bilen nesten kveles når du skal rygge er at du slipper clutsjen for fort. får du har forliten motor å klarer ikke å holde turtalle like høyt.. samme på min 144hk :o

Men mutter'n har en xc70 og typen til ene søstera har en V70 og jeg har hatt 240/760/940 og 960 og en mercedes, og jeg har aldri vært borti dom som er så følsom i styringen på 850, utenatt gelenderwagen med offroad hjul og ingen servo :P

det frister veldig med motorbytte nå egentlig ;)

mrstfu
01/09/10, 17:44
Jeg skal aldri noen sinne ha en volvo med blått interiør, da må jeg bli fargeblind først i allefall..


flink kar, du har så rett, så rett!



den 144'er drar jo skinnet av pølsa i forhold til den jeg har :p

der tar du feil. 144HKen drar skinnet av pølsa, dermed basta! :D

det var ikke luftfilter i den når du kjøpte den? svarte faen, det er jo krise! for det første, hvordan var motorlyden? den burde vært dyp som et uvær!

og for det andre... hvis forrige eier har kjørt uten luftfilter en stund, er den motoren garantert mer møkkete innvendig enn 300k KM uten oljeskift gjør, den drar alt av fluer, løv, pollen, byggestøv og bærplukkere rett inn i ventiler og generelt skjør mekanisme inne i motoren!

det er veldig logisk i mitt hode, at da er motoren din så trang innvendig, med så mye gjennomflytsmotstand at hestekrefter og dreiemoment går drastisk ned, da alt r fullpakka med driit.

jeg har kjørt med et ganske stort hull i luftfilter før jeg sjekka det, og det var ikke noen merkbar påvirkning på bilen min... men nå veit jeg ikke hvor lenge hullet var der, og jeg fikk bytta fort. ha sett hull på 50øringsstørrlse ta livet av biler. det at bilen din fremdeles lever, er kanskje et vitne på Volvos suverene bygegekvalitet, men jeg hadde vurdert å fått spylt gjennom/rensa motoren din, hvis noe slikt går. vet ikke hvordan man går frem her, evt får du 2.0 motoren på finn.no til 8 lapper. motorbytte hadde kanskje vært like greit?

er det noen andre som tror kjøring uten luftfilter er død og fordervelse? synes det er helt utrolig at bilen din i det hele tatt starter, hvis han har kjørt uten filter over lengre tid.

ChrML
01/09/10, 17:57
Bilmotorer er rimelig grove maskiner. Det meste av drit blir kverna og skylt igjennom og ut eksosen. Så den er nok ikke så gromsete innvendig som du sier :D. Ikke dermed sagt at det er bra å kjøre uten luftfilter.

Men en eventuellt turbo har det værst. Små partikler får rimelig stor kraft på rotorblader på 100 000 rpm. Slår de skeve som fører til ubalanse som igjen fører til lagerhavari.

Ola Hagen
01/09/10, 19:04
jeg har skrudd av slanger og sett innvendig og komp testa den, og den er jævli ren og fin og tett motor.

Men har hørt om andre motorer som har blitt ødelagt av små ting grunnet at det manglet luftfilter ja.

Men egentlig så tåler volvo en god del syntes jeg da, de er jo grove og ganske solide motorer