PDA

Vis full versjon : Romling ved høyre bakhjul, hjelp! [LØST]



degocostly
26/08/10, 18:41
Hei. Etter jeg skiftet fjærer på v70'n så har jeg fått en stor dunkelyd og romling ved høyre bakhjul. Romler når jeg kjører, dunker ved humper. Rister også i rattet når jeg kjører 90 km/t eller høyere.
Skiftet hjullageret (som var ganske gåent) idag, men det forandret ingenting. Utrolig irriterende... Noen som har peiling på hva det kan være?

mrstfu
26/08/10, 21:28
høres veldig ut som at noe ligger innpå, et sted det ikke burde.

er det senkefjærer?

vet ikke hvordan det er på v70, men på 850 er det et varmedeksel på eksosrøret rett ved bakdemperen, som fort kan kommer borti hvis man har fikla med eksos... skjekk om den ligger innpå fjæra, men fremdeles burde ikke det bli noe dunk. er jo bare blekk.

ettersom det rumler under kjøring, og dunker over dumper, høres det ut som noe ligger innpå et sted det ikke burde. demonter og monter sammen igjen, ta alt rolig og gå over en gang til...

beste jeg kan bidra med hvertfall.

degocostly
26/08/10, 21:51
Takk for svar, tror ikke det er noe som ligger innpå. Det er orginale forsterkede fjærer jeg har satt på. Når jeg strammer hjulboltene så får jeg liksom flyttet dekket litt "opp". Vanskelig å se hva som skjer. Det er ikke slik på den andre siden. Er ikke spesielt morro å kjøre med dette, men det virker ikke som det blir verre heller, men den dunkingen kan umulig være bra.

mrstfu
26/08/10, 23:17
noe av det kjennes veldig kjent ut, har en risting i rattet ved 90 og til 110 jeg og, men det er antageligvis bare dårlig balansering av dekka...

på felgene dine, du har vel ikke navringer? altså plastringer som går mellom navet og felgen? jeg har det på min, hvis ikke disse blir satt på (for å guide felgen riktig iforhold til bolthull) har jeg forstått det sånn at felgen kan flytte litt på seg under kjøring, kan det være det? utover dette er jeg blank, hvis det er som du sier og ingenting ligger innpå noe...

degocostly
29/08/10, 16:25
Har ikke det nei, kan prøve å skaffe meg det. Men jeg er ganske sikker på at det er en eller annen foring, men vet ikke hvilken .. :p

v70dude
29/08/10, 17:03
er det bare å bytte alle sammen da :P så er det gjort hehe

degocostly
29/08/10, 21:07
Koster jo penger.. :p

mrstfu
29/08/10, 23:09
altså, navringer er plastringer du setter på hvis navhullet i felgen er for stort, sånn som på mine. må ta av navringene når vinterhjula skal på. hvis felgen din sitter godt uten navring, skal du heller ikke ha det. men cerdt å skjekke da:D

Joakim-G_R
30/08/10, 00:03
Om du får flyttet på dekket når det er skrudd fast ville jeg sjekket foringer eller evt hjullager. For meg er rumling hjullager, det "klunker" også, omd et blir for ille.

Jekk opp bilen, ta tak i topp og bunn på dekket, og jukk inn/ut. (inn i topp ut i bunn, ut i topp inn i bunn). Merker du litt slakke da er det hjullager, mest sannsynlig.

Kan hende du kan stramme det litt, men hvordan hjullageret bak på V70 er bygd opp vet jeg ikke. Går å stramme litt forran på 240n iallefall, men det er ikke mye som burde strammes, før lageret bør byttes.

degocostly
30/08/10, 17:14
Nettopp skiftet hjullager, jeg trodde det var det som var galt. Får ikke flytta dekket noe når bilen er jekket opp, men når den står på bakken så får jeg flytta det litt opp når jeg drar hjulbolttene opp

GMV
30/08/10, 18:02
Sjekk øvre demperfeste. Bruker å gå opp i vulkinga dette.

DieselDriver
30/08/10, 18:12
Kan også vere aluminium feste som ligger helt ytterst på akselen (andre siden av bilen) som er knekt. Det forklarer hvertfall at hjulet/hele bakstillinga kan beveges opp og ned.

degocostly
07/12/10, 21:54
Byttet en foring, og problemet ble borte :)

mrstfu
07/12/10, 22:01
foring i opphenget bak? sett [LØST] i emnet da.

degocostly
07/12/10, 22:04
Jepp, byttet på høyre side, så fikk jeg samme lyden på andre siden, så byttet der også. Hvordan endrer jeg tittelen?

mrstfu
07/12/10, 22:08
i det først innlegget ditt står det en knapp med "edit" i nedre høyre hjørne.

trykk på den, så på avansert modus, legg til [LØST] etter emnetittelen, og lagre.

Joakim-G_R
08/12/10, 00:20
Eller på "forsiden" (med alle emnene nedover) trykke litt til høyre for emnetittelen.

degocostly
08/12/10, 18:13
fikk det til ;)