PDA

Vis full versjon : hydraulik olje på motoren?



lyngen
26/08/10, 16:34
jeg skulle fylle 1L motorolje i dag, å svigerfar har oljefat med olje og hydraulikolje, vimsete som jeg er da så tok jeg feil fat å fylte på akk. 1L med feil olje, hva kan gå galt?
jeg har kjørt 4mil nå å merket ingen ting !!
peilet i sta og nå hadde oljenivået synket til min igjen!!!!:::o

ChrML
26/08/10, 16:36
Tøm oljen umiddelbart og fyll på normal motorolje. Jeg ville gjordt det samme igjen etter litt kjøring igjen.

Hydraulikkolje har neppe de egenskapene du ønsker i en motorolje. Blir det samme som å fylle på bremsevæske istedet for motorolje! Kan umulig gå bra uten at noe tar skade.

lyngen
26/08/10, 16:40
ok var det jeg trodde ja, skal jøre det nå med en gang ;o takk takk

Torra
26/08/10, 17:25
Fyll om ja :p Med det samme kan du introdusere meg for svigers så jeg får en andel i oljefata jeg også ^^

Ekren
26/08/10, 21:26
Går nok bra lyngen ;)

gull pilen
27/08/10, 12:58
vil ikke tro det skulle utgjøre noe problem....
kjører jo gammal traktor som går på den oljen den får...:D
men hadde nok vært litt verre på en nymotens motor...

The Sven
27/08/10, 13:15
Nå kan ikke jeg noe om olje men pakningene i motoren er jo beregnet på motorolje og hydraulikkolje har ganske annerledes egenskaper så ville nok foretatt et oljeskifte!

gull pilen
27/08/10, 13:39
kjørte med mye rart på gamle motoren min som i tillegg hadde kjørte bank! tålte det den uten noe lyder elller lekasje...
i landbruks bransjen brukes ofte samme olje på motor og hydralikk...

Agrostar
27/08/10, 13:53
kjørte med mye rart på gamle motoren min som i tillegg hadde kjørte bank! tålte det den uten noe lyder elller lekasje...
i landbruks bransjen brukes ofte samme olje på motor og hydralikk...

Neineieinneiinenei, hydraulikk og gir har ofte felles!

gull pilen
27/08/10, 13:58
nei!!
jobbet på eik med massey f og enkelte av de skal ha 10w40 på både motor og gir/hydraulikk!

Luigi
27/08/10, 14:21
fylte ny girolje på min 240 med B21A for ett par år siden, da kjøpte jeg hoss nabo bonden, og den olja bruker han overalt på traktorn sin, hydrolikk, girkassa osv. hadde ingen problemer med den motorn :p

Volvo360tic
27/08/10, 14:32
bruker som regel de som er lettest å fåtaik i garasja jeg;)

tor
27/08/10, 14:38
fylte ny girolje på min 240 med B21A for ett par år siden, da kjøpte jeg hoss nabo bonden, og den olja bruker han overalt på traktorn sin, hydrolikk, girkassa osv. hadde ingen problemer med den motorn :p

http://www.farol.co.uk/cms/Img/PartsSpecial/Thumb-9.jpg

Luigi
27/08/10, 14:55
bare at jeg henta fra et 200L valvoline fat :p

lyngen
27/08/10, 15:58
hmm, bytter jeg :) likest d ;)

mcnugget
27/08/10, 16:03
ja, uansett om volvo er nå litt "traktor" etter folkesnakk, ville eg ha bytta ;) så gjer det visst du er litt glad i bilen din :) er ikkje optimalt uansett ka folk her påstår...

kermitt
27/08/10, 16:17
kjører på kombiolje på motor, gir, bakaksel og alt på john deeren og volvoene mine. prøvde samme bruksbilen, en opel omega. ble ikke like godt tatt i mot :p ga seg ikke med stygge ventilløfter lyder før den fikk svindyr VAG pumpedysespesialstøggkaillvinter olje.

men du kan vel egentlig bytte likevell :p hydraulikk olje er sterke saker og den liker varme veldig dårlig.

gull pilen
29/08/10, 15:34
sålenge oljen har api gl4 godkjenning kan den fint brukes som motor olje(bare den ikke er for tykk da)

Njål Nilssen
30/08/10, 20:11
sålenge oljen har api gl4 godkjenning kan den fint brukes som motor olje(bare den ikke er for tykk da) For tykk? er vel heller at den er for tynn... hydolje er jo ommentrent som vann med litt smøreegenskaper, og den spiser nesten alt av gummipakninger så lenge det ikke er Viton/nitiril baserte pakninger

Evolve_88
30/08/10, 22:50
kjører på kombiolje på motor, gir, bakaksel og alt på john deeren og volvoene mine. prøvde samme bruksbilen, en opel omega. ble ikke like godt tatt i mot :p ga seg ikke med stygge ventilløfter lyder før den fikk svindyr VAG pumpedysespesialstøggkaillvinter olje.

men du kan vel egentlig bytte likevell :p hydraulikk olje er sterke saker og den liker varme veldig dårlig.

På den John Deeren (om det er en traktor du mente:P) så ville jeg gått for noe ann olje i girkassa osv enn den kombi olja. ellers kan du vente havari etter en del timer

oar83
30/08/10, 23:09
Minner meg om den gamle b21E eg hadde i gamlebilen. Ufattelig dårlig motor og brukte store mengder med olje. (omtrent 1,5 liter per bensintank) Prøve med litt ymse olje-typar, deriblant meget tjukk og seig hydraulikkolje, men uten forskjell. Før den vart parkert var det mykje spillolje som var brukt. :D Vart jo dyrt å drive med å handle olje heile tida. hehe