PDA

Vis full versjon : idé - køyrcomputer i sein 240?



gaupe
26/08/10, 09:12
Ein idé som slo meg: Ein finn ein køyrecomputer i 480 og 460 som ser ganske fornuftig ut, mykje informasjon på lite plass, samt at displayet ser ut til å vere 80 mm stort, likt som i 240 81-93.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/1838.jpg


Køyrecomputeren fungerer på denne måten:
dqLx_c7ONjw


480/460 har LH Jetronic 2.2 (etter det eg kan finne ut), så det er ikkje umogleg at ein kan klare å drage ut signal frå ei LH 2.4 hjerne til raudblokk. Men eg kan ikkje på ståande fot huske at går utgangar frå dei hjernene som er noko særleg nyttige til slikt.

Nokon som har ein idé om dette kunne la seg gjennomføre?

Kodja
26/08/10, 09:42
dette hadde vært tøft ja!! :)

Wrasko
26/08/10, 10:05
Stilig :)

TTHRacing
26/08/10, 10:16
dette hvar jo levert i nån av bilen men den settes der du har cd spillern nesten på topp har delen nr her nr er1188575-3 denne har jeg sett i en bil jeg var sjofør på en del i min ungdom hehe :)

Wrasko
26/08/10, 10:38
dette hvar jo levert i nån av bilen men den settes der du har cd spillern nesten på topp har delen nr her nr er1188575-3 denne har jeg sett i en bil jeg var sjofør på en del i min ungdom hehe :)

Snakker du om den som er til høyre for speedometeret, eller snakker du om treraderen med instrumenter?

Er ok den som er på plassen til temp og drivstoffnivå det er snakk om her

gaupe
26/08/10, 10:44
dette hvar jo levert i nån av bilen men den settes der du har cd spillern nesten på topp har delen nr her nr er1188575-3 denne har jeg sett i en bil jeg var sjofør på en del i min ungdom hehe :)

Det er ein relativt forhistorisk sak i forhold til denne, som ikkje er den mest moderne den heller.

Kodja
26/08/10, 11:09
http://www.youtube.com/watch?v=oLJ_oeH77-A
hva med scangauge 2 f.eks.?

husker jeg la ut video\link til en annen fancy utgave, men finner ikke igjen den...

Morgis
26/08/10, 11:43
utrolig mye stilige duppeditter i de 480 modellene

volvo2før
26/08/10, 13:37
Tøft! Kan dette like gjerne monteres i en 240 fra før 1985 med k-jetronik?

Per Turbo
26/08/10, 13:52
Den kostet bare sånn ca 7000kr ny over disk i sin tid.. hehe

gaupe
26/08/10, 14:06
http://www.youtube.com/watch?v=oLJ_oeH77-A
hva med scangauge 2 f.eks.?

husker jeg la ut video\link til en annen fancy utgave, men finner ikke igjen den...

Går ut i frå at den er OBD-II basert, så nei. Så sant ikkje det er råd å dra ut dette på den aller siste LH 2.4-boksa som vart levert i 98, var i det minste noko begrensa OBD II støtte på.

gaupe
26/08/10, 14:06
Den kostet bare sånn ca 7000kr ny over disk i sin tid.. hehe

Den til 480? Fins det noko skjema på den, det inngjekk vel kanskje eit sett med følarar også på denne?

ChrML
26/08/10, 15:18
Pinne 1 på tenningsmodulen og Pinne 12 på bensinmodulen er det eneste jeg kan se i Volvo sin pinout map som muligens kunne blitt brukt til dette. Den kaller Volvo for Data Link Connector og er sannsynligvis noe som blir brukt i forbindelse med ODB2 protokollen og muligens også blinkeboksen på eldre Volvo med LH 2.4.

Er denne kjørecomputeren noe som kun satt på seinere 460/480? Isåfall 1996 og 1997 modellene som da kanskje har ODB-2? Mye spekulasjon, men isåfall kan det være mulig å bruke den på den noe begrensa ODB-2 protokollen implementert av de senere LH 2.4 hjernene.

Hvis ikke så tviler jeg litt da de gamle LH 2.4 hjernene ikke har noen form for kommunikasjon implementert annet enn blinkeboksen som jeg veit om. Noe informasjon er den jo nødt til å hente fra hjernen sånn som bensinforbruk og lignende. Det er vanligvis implementert i ECU-er som støtter ODB-2.

gaupe
26/08/10, 15:37
Pinne 1 på tenningsmodulen og Pinne 12 på bensinmodulen er det eneste jeg kan se i Volvo sin pinout map som muligens kunne blitt brukt til dette. Den kaller Volvo for Data Link Connector og er sannsynligvis noe som blir brukt i forbindelse med ODB2 protokollen og muligens også blinkeboksen på eldre Volvo med LH 2.4.

Er denne kjørecomputeren noe som kun satt på seinere 460/480? Isåfall 1996 og 1997 modellene som da kanskje har ODB-2? Mye spekulasjon, men isåfall kan det være mulig å bruke den på den noe begrensa ODB-2 protokollen implementert av de senere LH 2.4 hjernene.

Hvis ikke så tviler jeg litt da de gamle LH 2.4 hjernene ikke har noen form for kommunikasjon implementert annet enn blinkeboksen som jeg veit om. Noe informasjon er den jo nødt til å hente fra hjernen sånn som bensinforbruk og lignende. Det er vanligvis implementert i ECU-er som støtter ODB-2.

DLC meinar eg er diagnoseboksa. Dette her kan ikkje vere OBD-basert, denne vil eg tru brukar eit signal frå ECUen som viser forbruket. Kan det vere så enkelt som lastsignalet?

Alle 480 trur eg har LH 2.2, så det er ikkje noko moderne greier.

Dukka det ikkje oppe in OBD-II connector i dei siste 940?

ChrML
26/08/10, 15:42
DLC meinar eg er diagnoseboksa. Dette her kan ikkje vere OBD-basert, denne vil eg tru brukar eit signal frå ECUen som viser forbruket. Kan det vere så enkelt som lastsignalet?

Alle 480 trur eg har LH 2.2, så det er ikkje noko moderne greier.

Dukka det ikkje oppe in OBD-II connector i dei siste 940?
Jo, det dukka opp ODB-II fra 1996 og oppover i 940. Men tror ikke den ble implementert så bra mtp hva som kan leses igjennom protokollen. Mulig ODB-II aldri dukka opp i 460, sikkert ikke hvis de brukte LH 2.2 hele veien.

Mulig det kan være noe så enkelt som lastsignalet, faktisk, og da vil det funke dårlig på en annen bil med andre bensinmengder i forhold til lastsignalet. Kan nok fortsatt jukses og kalibreres til. De andre signalene som blir brukt er stort sett kurante og kan komme fra givere.