PDA

Vis full versjon : Veldig merklig vibrering i bilen



v70dude
25/08/10, 22:41
Var på vei hjem fra sykehuset idag, når jeg lå på e-18, å slapp gass fra 110 ca til rundt 100 så begynte det å virbrere å riste no helt jævelig

Så jeg måtte stoppe... sjekket alle hjulene osv osv så helt fint ut...
så startet jeg å kjøre å samme skjedde,

dyttet da litt på alle kalippterne å kjørte igjen, så var det helt borte...
Men det skjedde kun ved nedbremsing var da det kom, så holdt det på helt til jeg stoppet....

Så er det mulig att mine kallipptere er moden for utbytting? :P

mrstfu
26/08/10, 02:33
slakke fester til caliper? har ikke hørt om gåene calipere som fører til det... sikkert bare noe løse fester, kan ikke tenke meg hvordan caliper kan slites og føre til det...

Ola Hagen
26/08/10, 05:41
du kan io prøve å trekke til skruene på innfestinga til caliperen?

På den røde 940'n jeg hadde så var den ene caliperen så løs at jeg kunne flytte på den ganske mye, og det var en gamling som hadde hatt bilenf før meg så jeg tviler på at han ville ha skrudd på bilen sjøl..

Men det var omtrent den samme ristingen som du beskriver ¨når caliper bynte å løsne

Morgis
26/08/10, 07:55
hjullagre, foringer, løse hjulbolter...

v70dude
26/08/10, 09:56
hjullagre, foringer, løse hjulbolter...

Men det er vel ikke periodisk?

v70dude
26/08/10, 10:02
Forresten hvor på caliperen sitter disse skruene som skal strammens? er det de som har
sånn gummihette ting over seg?

Ola Hagen
26/08/10, 11:01
Forresten hvor på caliperen sitter disse skruene som skal strammens? er det de som har
sånn gummihette ting over seg?

ja, kan være hette over de. prøv å nappe ut de,

v70dude
26/08/10, 11:03
Ok, da kan jeg sjekke de, for er 2 skruer bak på caliperne som har en gummihette på seg

Morgis
26/08/10, 11:34
sant nok. kan høre ut som kaliptere som henger litt

v70dude
26/08/10, 11:36
ja for det stoppet etter jeg sparket litt borti dem når dette skjedde "Hurtig fiks når man står på e-18 med kone å barn baki bilen" :P men skal sjekke det ut idag... Men må først ned å kjøpe rødlak siden jeg skal ha dem av likevel :D

mrstfu
26/08/10, 15:42
ja for det stoppet etter jeg sparket litt borti dem når dette skjedde "Hurtig fiks når man står på e-18 med kone å barn baki bilen" :P men skal sjekke det ut idag... Men må først ned å kjøpe rødlak siden jeg skal ha dem av likevel :D

bra tankegang!:D

på baksida, altså inn mot motoren, sitter det låsepinner til klossene, og bolter. forholdsvis lett å se hva som er hva, kontroller de som sitter ved festet til caliper.

Robert H.
26/08/10, 16:09
Ok, da kan jeg sjekke de, for er 2 skruer bak på caliperne som har en gummihette på seg

Det er vel de som løses for å skifte klosser, unbrako elns, det er også disse kaliperen glir på "glidebolter" (nr 4 på bildet).
Du kan jo sjekke om kaliperen glir greitt på disse.
Det er også 2 på kaliperbraketten som er vanlige bolter (nr 12 på bildet).
Min gjetting er at klossene henger i nr 17 pga rust der klossene skal bevege seg.

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/1.jpg?t=1282836280

960T6
26/08/10, 18:04
Antakelig glidestemplene som har satt seg, det skjer rett som det er med denne patenten har jeg erfart.

v70dude
26/08/10, 18:56
åssen får man den til å gli litt bedere da?

mrstfu
26/08/10, 19:10
åssen får man den til å gli litt bedere da?

kondomeriet har et jævli fint middel, som hverken smaker eller lukter...

:D

sorry, kunne ikke dy meg.

kobberpasta? hvis stempelet i seg selv er gåent, er det vel på tide å bytte allikevel? er ikke helt sikker, men like greit.

calipere er liksom ikke slitedeler, men alt har jo en levetid.

v70dude
26/08/10, 20:40
HAHAHAHA, du azzz... :P kan sjekke det imorgen, nå er det film å amming her i stua :D

mrstfu
26/08/10, 23:21
Løsningen på problemet (http://www.kondomeriet.no/?did=9760173)

eller veit jeg om silikonkrem til såre nipler, orgasmekrem, kobberpasta, Tec7... vi finner nok en løsning vettu.

:D

seriøst, si fra hvis du finner ut a. kjekt å vite. jeg holder en knapp på at du må bytte caliper...

_s90r_
27/08/10, 00:15
sikkert gliderne som er rustene eller fulle av skit.. napp av de 2 gummitroppene og skru løs. sørg for at du har rett dim på verktøye, veldig lett og rive over. De kan du da gjøre rein, pusse med et fint papir om nødvendig. og ha på kobberpasta.

Om det ikke er dem, så kan det jo være en kalipter som henger litt med hvert.

v70dude
27/08/10, 09:09
ja, kan sjekke det men så sist jeg tok de av at det var veldig mye bremsestøv
å drit der, så får gå over med en stålbørste også... han som, hadde bilen får meg

har ikke tenkt på så veldig mye ting

s80
28/08/10, 07:51
Bare en liten opplysning (tips). Vulkebelegget på håndbremsklaver bruker å løsne på disse bilene, samt på 850. Kan være lurt å kontrolere dette.

v70dude
28/08/10, 08:32
har merket at det er noe med brekket, den virker ikke :P hehe... må få stramma opp bak, fungerte ikke å stramme ved håndbremsen der

mrstfu
28/08/10, 09:05
nei, du har ikke mye slingringsmonn på selve håndtaket... må nok av med dekka...

v70dude
28/08/10, 10:49
blæææh, hvorfor skal alt være så tungvindt? :P den ligger lett tilgjenglig inni bilen,
men neeei da... må av med dekket osv osv :P blæh.. hehe

mrstfu
28/08/10, 10:59
sånn er det, vær takknemlig for at du kan justere i det hele tatt! :D og å ta av dekker er jo fort gjort? legger om til vinterdekk på 10 minutter...

s80
28/08/10, 18:26
Det er ikke lurt å stramme med tannhjulet for å få håndbrekk til å fungere. Jeg presiserer igjen at vulkebåndet på selve klaven har det med å løsne. Hvis De stremmer med tannhjulet kan De få en ubehagelig uventet stopp (hjulene låser seg under kjøring).
Annbefaling: Ta av bakre kalippere (to skruer bak hver) og løsne låseskruen på skiven (hvis denne er montert), og deretter ta av skiven. Sett på nye klaver hvis båndene er deffekt. Billig er dem også, og husk monteringssett.
Det er veldig enkelt å fikse dette og tar heller ikke lang tid. Lykke til!

mrstfu
28/08/10, 19:16
jeg har vurdert å fikse opp brekket mitt jeg og, kan du linke til det jeg trenger?

bilen tar ikke skikkelig på håndbrekket, spesielt ikke bakover, og jeg likte ikke helt det du sa om at dekka kan låse seg... :D

v70dude
14/09/10, 22:15
har nå fått lokalisert hvor det kommer fra, det kommer fra høyra bakdek.. Bremse skiven blir DRIT varm.. sprutet vann på den å freste som fan drit lenge.. men ikke på de andre dekkene... :(

Nilsebu
15/09/10, 07:32
har nå fått lokalisert hvor det kommer fra, det kommer fra høyra bakdek.. Bremse skiven blir DRIT varm.. sprutet vann på den å freste som fan drit lenge.. men ikke på de andre dekkene... :(

Kan hende det er noe gale, og den bremser hele tiden, som resulterer i varmgang, og flotte lyder å risting i bilen når du bremser.

Har hatt varmgang maange ganger (a)

v70dude
15/09/10, 12:41
Hjelper det å smøre caliptert eller bytte den? er bare på det hjulet.. kommer mest da jeg gasser opp å må bremse litt hardt.. da starter det rister å vibrerer som faen..

Men går over etterhvert..

mrstfu
15/09/10, 22:35
jeg hadde bytta den, med det samme du er igang. som sagt, det er ikke klassiske slitedeler, men alt har en levetid, og når den oppfører seg sånn vil det antageligvis bare være et spørsmål om tid før den kælver igjen.

dvs, det kan være at du kan bytte ei pakning rundt stempelet, hvis denne er gåen. høres hvertfall ut som at du enten mangler bremsebelegg på klossen, eller at klossen ligger innpå under kjøring, evt kombinert med mulig kast i skiva.