PDA

Vis full versjon : demper-feste problemer



kompi
25/08/10, 21:12
hei, driver å bytter aksel på min 240, har kommet såppas at jeg skal av med demperne men så vil ikke den nederste bolten ut, har tatt av mutteren å sånn men den bare sviver men går ikke ut, har prøvd å banke den ut også men det funker heller ikke, noen som har noen triks for å få den ut?
takker for svar

KE40155
25/08/10, 21:20
du kan prøve å varme hylsa som sitter neders på demperen hvis bolten som går igjennom der har rustet fast i hylsa til dempern.

kompi
25/08/10, 21:24
skal prøve det i morra, takk for svar

Kuleberg
25/08/10, 21:39
hørtes litt rart ut hvis bolten som går gjennom sviver men ikke går ut da, og ikke går å slå ut heller.. hvis den sviver, så bør den ikke være mer rusta enn at den kan slås ut.. merkelig

angerman
25/08/10, 22:13
er en løs hylse der. den kan ruste fast i bolten. men bolten går rundt i hullene i bære arm,foringer etc. ikke merkelig i det hele tatt, skjer ofte på 2-7-900 bla. 40 serier osv.ofte må bolt kappes.

kompi
25/08/10, 22:22
takker for svar, trur det er det som har skjedd for meg

Dan Bay-Johansen
25/08/10, 22:43
Mer vold i form av større slegge, evt vinkelsliper :D

rogern
25/08/10, 23:14
har aldri vært borti at den bolten har rusta fast i hylsa. somregel er bolten som ny inni hylsa med gullkromatiseringa like fin.
er ikke noe som klyper da? fjøra presser på brua?

Kuleberg
26/08/10, 00:06
kan det være fustasjopphengsforkoplinga? hehe
Joda, glemte den avstandshylsa, så slenger meg på den teorien der, hvis hylsa følger med rundt når du vrir så er det der feilen er :)

Joakim-G_R
26/08/10, 00:09
Er ikke som Roger sier da, press av både fjær og/eller at akselen henger i demperen?

Kuleberg
26/08/10, 00:14
kan jo hende, men hvis det er sånn det er så må han få seg større hammer å slå med :P

Joakim-G_R
26/08/10, 00:20
Eller bruke en jekk til å avlaste demperen litt. :)

Kuleberg
26/08/10, 00:24
hehe god idè. Min idè passer vel bedre på fatter'n sin bil når man er lei av å skru gratis :P

kompi
26/08/10, 13:19
har prøvd å varme men det funka ikke, tørr ikke slå så mye mer for da slår jeg bare hylsa gjennom bærebrua. så da blir det te å kabbe da

Tinnsoldaten
26/08/10, 14:44
Kapp i vei! Har hatt samme problemet på både 140 og 240.

Berg Performance
26/08/10, 14:56
Evt, hold tak i hylsa med en rørtang og skru på bolten..! Bruk mye WD40..

Dan Bay-Johansen
26/08/10, 16:15
Man bør hvertfall være litt forsiktig med å slå for mye, fort gjort å slå noe skeivt...

En kompis bøyde ei bærebro når han skulle ha ut noen gamle foringer her forrige helg, han var riktig nok VELDIG hardhent da, men greit å ha i bakhodet :D

Ideen over her høres fornuftig ut, smøre det inn med kobberfett e.l. ved montering så det ikke ruster fast igjen..

ChrML
26/08/10, 16:39
Man bør hvertfall være litt forsiktig med å slå for mye, fort gjort å slå noe skeivt...

En kompis bøyde ei bærebro når han skulle ha ut noen gamle foringer her forrige helg, han var riktig nok VELDIG hardhent da, men greit å ha i bakhodet :D

Ideen over her høres fornuftig ut, smøre det inn med kobberfett e.l. ved montering så det ikke ruster fast igjen..
Ikke så vanskelig å bøye sånne ting når man skal ha ut foringer hvis man ikke bruker hodet før man banker ivei med hammer. :)

PekaillVolvo
26/08/10, 16:52
har aldri vært borti at den bolten har rusta fast i hylsa. somregel er bolten som ny inni hylsa med gullkromatiseringa like fin.
er ikke noe som klyper da? fjøra presser på brua?

Skiftet akkurat bakdemperne på min 240 93-modell... Den fikk nye støtdempere i fjor, om jeg ikke husker feil, men et eller annet skjedde slik at det ble hull på den høyre. Når jeg skulle skifte demper på verksted, fikk de den ikke løs. Den ansatte banket så mye at ytterste del av bolten måtte kuttes og ny bolt med mer måtte til... Og det hele endte med at jeg fikk en med skikkelig sag måtte kappe bolten/hylsa der de sto, og en bruktbolt med hylse ble innhentet fra et høggeri... for det er Classic Parts hos Volvo og er vel ennå ikke ankommet... Den må vel lages først...

Så om du ikke får den av, finn fram den elektriske stikksaga og sett i gang... etter at du har sikret det ny bolt og mutter og hylse... :)