PDA

Vis full versjon : Fra original volvo stereo til ny, hva koble hvor til iso??



Aalsen
25/08/10, 19:18
Den 26 år gamle volvo kassettstereoen har takket for seg :rolleyes:
Har kappet av de gamle ledningene, men gikk litt i stå om hvor de skal skjøtes til isokabelen?

*Ledningene til de to høyttalerne er greie.
*Den svarte ledningen som var skrudd fast med en skrue er grei (jord)
*Den tykke ledningen som er radio er grei.
*Men så er det en rød og en blå jeg er litt usikker på.

-Den røde ledningen som gikk ut av spilleren som vel er minnestrøm eller hva det heter var ikke koblet sammen, men teipet sammen ved siden av hverandre (uten kontakt). Kobler jeg disse sammen og skjøter den til den røde på isokabelen? Da vil eks. lagrede radiokanaler ikke slettes?

-Den gule på isokabelen som jeg fikk høre er strøm fra batteri finnes ikke, er dette da den blå ledningen? Skal eventuelt den blå ledningen skjøtes med den gule på isokabelen?

-Og hva gjør jeg egentlig med den svarte? Den var jordet på selve spilleren.. Skal jeg bare kappe tuppen og kjøre den rett på isokabelen, eller blir det feil?

Redd for å koble feil og sprenge en sikring eller værre :p

Huff, ble mange spørsmål men setter stor pris på de som orker å svare :D

Aalsen
25/08/10, 23:41
Den blå ledningen hadde en sikring på seg, gikk ut i fra at det var 12v konstantstrøm og koblet den til den gule isoen. Radioledningen passet ikke hundre prosent i hullet, så den ble ikke koblet til nå. Skaffe nytt endestykke i morgen.

Men den satans dritten slår seg ikke på! Stereoen har jo samme sikring som bensinpumpa, og bensinpumpa pumper som faen, så den kan det ikke være. Sikringen på strømledningen til stereoen ser hel ut, men skal bytte den i morgen og se. Da døde kanskje ikke den original dritten like vel.. Er noe annet som kuker til nettet.
Gamle volvoer har det værste strømnettet!

Daruu
25/08/10, 23:51
Ett multimeter hjelper deg veldig :)
Den ledningen som har strøm når tenninga er av skal til memory på spilleren, den ledningen som får strøm når man skrur på tenninga skal til + på spilleren.
- på spilleren skal jo kobles til jordinga i bilen, husker ikke hvilken farge den har.

Det er mulig du har opplagt lys til el antenne og/eller dimming(men fantes kanskje ikke slikt i en 76 modell?)

Aalsen
26/08/10, 00:10
Hmm, er det 12volten som er konstantstrøm og det alltid skal gå strøm gjennom -> memory på spilleren?
Jeg vet ikke hva som er pluss på spilleren, men det står kanskje på isoledningen? :)
Den røde ledningen ettersom jeg forstod slår spilleren på når jeg skrur på tenninga og slår spilleren av når jeg slår av tenninga. (denne var ikke koblet til på volvostereoen og jeg måtte skru radioen av og på selv)
Jording har alltid vært svart ettersom jeg har hørt, og den er koblet til jording på iso og går til karrosseriet.

Hehe, det fantes ikke veldig mye i 1976 tror jeg. De eneste ledningene som gikk på spilleren var rød, blå, svart og hvit (radioen) :p Kun blå, svart og hvit som var koblet til, samt høyttalerledningene. Mulig det ikke kommer lys på displayet på kenwooden da? Jeg tenkte på det i stad og trykket på eject, men hørte ingen lyd. Konkluderte med at spilleren ikke får strøm eller no. Jeg har faktisk ikke peiling hvis ikke det hjelper å bytte sikring i morgen :p Hehe!

Daruu
26/08/10, 00:20
Det skal stå på ledningen til isokontakta hva det forskjellige er.

Den som du har 12v i uten tenninga på er til den som skal ha strøm hele tida (ofte merka med "battery +" eller lignende på iso ledningen) Denne mener jeg er gul.
Det pleier å stå "acc", "ignition" eller lignende på den som skal kobles til tenninga. Denne tror jeg er rød.

Koble jording ett sted du er sikker på det faktisk er jording.

Huff blir rotete forklart så sent på kvelden men :p

Aalsen
26/08/10, 00:33
Det var veldig rent forklart, og jeg forstod det så sent på kvelden :p
Jeg koblet faktisk opp akkurat slik som du nå sa, og jordinga funka på den originale spilleren, men kan prøve å jorde den oppå jordinga til kupévifta. Der vet jeg det går strøm, for den funker :D
Den andre spilleren døde plutselig, så kanskje det er en dårlig sikring på strømledningen.
Dobbeltsjekke alt i morgen, skaffe ny sikring og ny kontakt på radiosignalledningen og se om det skjer noe da :)

Daruu
26/08/10, 00:43
Hehe.
Som sagt er multimeter tingen, da finner du ut hvor ett evt problem måtte ligge :)

Viser det seg at det er brudd på ledningen eller noe sånt kan man alltids legge opp ny ledning fra sikringsboks/batteri.

Aalsen
26/08/10, 00:51
Det er sant, smart. Frem med multimeter i morgen :D

Takker for hjelp :)

Aalsen
26/08/10, 21:16
Var spenning der det skulle være. Så byttet om konstantstrøm og den til tenninga, så virka det :D

Espedalen
26/08/10, 23:23
Du kunne slippt å klippe da, bare kjøpt ISO-overgang, ein hundrelapp og du kunne hatt det orginalt bak der.

Aalsen
27/08/10, 00:05
Du kunne slippt å klippe da, bare kjøpt ISO-overgang, ein hundrelapp og du kunne hatt det orginalt bak der.

Nei, ledningene var loddet fast inni den gamle originale spilleren. Måtte klippe

Espedalen
27/08/10, 07:14
Åja, da er det ikke så lett igjen med ISO-Kobling.

Aalsen
27/08/10, 19:30
Joda, var bare å skjøte til universal iso. Men Volvo hadde lagt opp litt rart baki der og rart fargevalg :p

Espedalen
28/08/10, 11:59
Åjaa.. daså hehe