PDA

Vis full versjon : lufting av bremser



Sunflyer
25/08/10, 18:53
Hvordan får jeg lufta best mulig når luftenippelen på den ene caliperen ikke er mulig å åpne ? Dette gjelder forann.

Jeg har lufte med en sånn slangesak med tilbakeslags ventil fra biltema, pedalen blir hard når jeg pumper og veske/luft kommer ut slangen. Holder på til det bare kommer veske. Så strammer jeg igjen ventilen, men etter litt så er bremsene dårlige igjen og pedalen går langt inn. Er det hull noe sted som hvor luft kommer inn igjen da ?

Takker for svar :)

mrstfu
26/08/10, 02:40
kan være at det har blitt en lekkasje på lufteskruen hvis du har tatt i jævli, men virker ikke sannsynlig. fikla med bremsesystemet generelt? kan ikke ha klart å skru opp noe du ikke skulle skrudd opp?

se etter lekkasjer, rundt caliperen mest kanskje...

Sunflyer
26/08/10, 06:57
jeg skrudde kun på bremse caliperene, den ene var så godt som sveisa fast så jeg fikk opp kun den ene. Er ikke sikker, men hva skjer om det blir lite veske i tanken i motorrommet når jeg holder på å lufte, at den kanskje går tom ?

Sunflyer
26/08/10, 07:48
Nå lufta jeg en gang til og pedalen ble ganske hard, men når jeg starter bilen så blir den helt myk igjen og må presses langt inn for å bremse.

Robert H.
26/08/10, 08:09
Nå lufta jeg en gang til og pedalen ble ganske hard, men når jeg starter bilen så blir den helt myk igjen og må presses langt inn for å bremse.

Det er normalt at pedalen siger når du starter motoren, du får jo hjelp fra bremsekraftforsterkeren i tillegg da.
Den skal uansett ikke gå så voldsomt langt inn.

960T6
26/08/10, 18:06
jeg skrudde kun på bremse caliperene, den ene var så godt som sveisa fast så jeg fikk opp kun den ene. Er ikke sikker, men hva skjer om det blir lite veske i tanken i motorrommet når jeg holder på å lufte, at den kanskje går tom ?

Hvis den går for langt ned suger du mer luft inn i systemet..

johnnis
30/08/10, 20:42
hvis du ikke får luftet med nippel, kan du løsne på slangen som står på calipteren å lufte gjennom den.

Morten-st
31/08/10, 02:17
Sånn tilbakeslagsventil fra biltema funker som fan :)

Husk på å ha nokk veske i tanken mens du lufter, og begynn med å lufte på det hjulet som er lengst unna beholderen, altså høyre bake, så høyre venstre, høyre forann også venstre forann :)

Espen-K
09/10/10, 15:04
Hvorfor er det så viktig å lufte i den bestemt rekkefølgen ?
Vill ikke luftboblene komme ut uansett hvilken rekkefølge man lufter så lengen man pumper til det ikke kommer mere luft ?
Bare spørr da jeg har samme problemet selv etter å byttet bremserør på 940.

Christian
09/10/10, 15:55
Man skal alltid lufte den som er lengst unna først. Hvorfor vet jeg ikke :p

Nilsebu
11/10/10, 01:49
Det er sånn du ska lufte.. ferdig med den saken :P

Til ts: du har passet på at det ikke har gått tom for væske i tanken mens du har luftet?

Har du prøvekjørt bilen? Går pedalen i bånn før absen slår inn / hjulblokk?