PDA

Vis full versjon : bremsecaliper



Sunflyer
25/08/10, 14:14
Hvordan kan man se om det er på tide å bytte ut caliperen ? Og hvilke bør jeg kjøpe utenom de orginale ?

hgnubel
25/08/10, 15:11
Er vel i prinsippet ikke noen slitedel, men jeg har vært ute for at stempelet har satt seg fast. Ville gått for nye orginale, alternativt fra mekonomen, hvis de er gått i stykker. Hvis ikke du vil oppgradere til større bremser da...

mrstfu
25/08/10, 16:43
en ting jeg sjekker når jeg bytter klosser...

ta og luft ut bremsesystemet, og bytt bremseveske. dette krever at du skrur ut bremseslangen fra calliperen. forrige gang bytta jeg calipere bak, da det på bremserøret er en liten messingmutter, og den ble jo dratt rund med engang, altså jeg fikk ikke av røret. da var det bare å kjøpe nye calipere.


ga meg sjansen til å lakke dem røde i samme slengen.

mcnugget
25/08/10, 16:48
Bcb har vel calipere til 1000kr stk, det er billig :) må sende inn dine i pant da :)

Robert H.
25/08/10, 17:03
en ting jeg sjekker når jeg bytter klosser...

ta og luft ut bremsesystemet, og bytt bremseveske. dette krever at du skrur ut bremseslangen fra calliperen. forrige gang bytta jeg calipere bak, da det på bremserøret er en liten messingmutter, og den ble jo dratt rund med engang, altså jeg fikk ikke av røret. da var det bare å kjøpe nye calipere.


ga meg sjansen til å lakke dem røde i samme slengen.

Hvorfor i huleste skrur du ut bremseslangen for å lufte?:eek:
Det er da luftenipler på alle caliprene!
Jeg pleier å løse de ved klosseskifte og smøre lufteniplene med kobbergrease.
Da unngår jeg at de gror fast.
Fornuftig å skifte bremsevæske iallefall.

Sunflyer
25/08/10, 17:44
ja, den ene min får jeg ikke skrudd opp lufteventilen på så jeg får vel bytte de to forann. Når man oppgraderer til større bremser så er det også nye skiver, ikke noe mere eller ?

hgnubel
25/08/10, 18:25
ja, den ene min får jeg ikke skrudd opp lufteventilen på så jeg får vel bytte de to forann.

Usikker her, men jeg tror ikke du må bytte begge hvis kun én er defekt. Snapdrive byttet ihvertfall både foran og bak på venstre side på min. Høyre side har fremdeles de gamle, så jeg regner med det er ok.


Når man oppgraderer til større bremser så er det også nye skiver, ikke noe mere eller ?

Flere alternativer, men det vanligste på 850/x70 er å montere 302mm skiver foran. Da bruker man samme calipere, men fester den i en brakett som flytter den litt ut. 302mm bremsene er i grenseland for hva som går sammen med 16" felger, så det er også noe å tenke på hvis du har små felger. Finnes også mer performance-bremser der du bytter både skiver og calipere, men de koster fort mye penger (lett 15-20k for et oppgraderingssett), og kan kanskje kreve litt mer å få det godkjent.

Kommer egentlig ganske langt med orginale bremser bare du har gode bremseklosser.

mrstfu
25/08/10, 18:43
Hvorfor i huleste skrur du ut bremseslangen for å lufte?:eek:
Det er da luftenipler på alle caliprene!
Jeg pleier å løse de ved klosseskifte og smøre lufteniplene med kobbergrease.
Da unngår jeg at de gror fast.
Fornuftig å skifte bremsevæske iallefall.

sorry sa feil. det var i forbindelse med EUkontroll, måtte bytte slangene foran, og på røret der var det messingmutter som ikke ville av. bak satt luftenippelen fast, sånn det var.

skammer seg... :D

Robert H.
25/08/10, 21:32
sorry sa feil. det var i forbindelse med EUkontroll, måtte bytte slangene foran, og på røret der var det messingmutter som ikke ville av. bak satt luftenippelen fast, sånn det var.

skammer seg... :D

Ok, da blir det noe annet..:D
Biltema har noen fine fastnøkler til bremserør som er kjekke å ha!
Har skiftet mye bremserør på en MB og en Golf i sommer og disse har vist seg å være helt knall i den forbindelsen.
Flenseverktøyet er også kjekt å ha ;)

Robert H.
25/08/10, 21:39
ja, den ene min får jeg ikke skrudd opp lufteventilen på så jeg får vel bytte de to forann. Når man oppgraderer til større bremser så er det også nye skiver, ikke noe mere eller ?

Biltema har et skrueuttrekker sett som er greitt for å bore ut gamle lufteskruer.
Dette har borjigg og bor som passer til uttrekkerne.
Mye bedre enn de koniske skrueuttrekkerne ("grispikk")

Dette settet:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Skrueuttrekkersett-20-deler/

PS, ser at jeg i to innlegg her har skrevet om verktøy fra Biltema, jobber ikke der, men innser at de faktisk har mye kjekt å ha likevel.:rolleyes:

960T6
25/08/10, 21:41
sorry sa feil. det var i forbindelse med EUkontroll, måtte bytte slangene foran, og på røret der var det messingmutter som ikke ville av. bak satt luftenippelen fast, sånn det var.

skammer seg... :D

litt rustløser og en visegrip-tang har vært redninga for meg flere ganger med rustne luftenipler :)

Robert H.
25/08/10, 21:41
Med det samme jeg er igang, Biltema:D har også løse luftenipler...
Husk bare å smøre gjengene på de med kobbergrease, så løsner de fint alltid!

GeTReibeAktienGesellschaf
25/08/10, 21:43
ja, den ene min får jeg ikke skrudd opp lufteventilen på så jeg får vel bytte de to forann. Når man oppgraderer til større bremser så er det også nye skiver, ikke noe mere eller ?

En håen lufteventil er ingen grunn til å bytte kalipper for.

Sett på en sekskant pipe å skru den ut, viss det er noe å sette den på igjen.
Nippel/skrue koster ca 10.-

edit var visst den tregeste av flere som tenkte det samme...

mrstfu
26/08/10, 02:38
litt rustløser og en visegrip-tang har vært redninga for meg flere ganger med rustne luftenipler :)

tru meg, dette klarte jeg ikke få opp. jeg er generelt ganske redd for å ødelegge ting, men når fatters kommer med sine 120 kg, og drar til øya er røde og han får den velkjente, bankende blodåra på halsen, og fremdeles ikke får den opp... da ga jeg opp.

Sunflyer
26/08/10, 07:01
den er jo ganske ruste sånn generelt over hele. Hvordan får jeg bytta den gummien til stempelet da?

GeTReibeAktienGesellschaf
28/08/10, 00:53
den er jo ganske ruste sånn generelt over hele. Hvordan får jeg bytta den gummien til stempelet da?

Presse ut stemplet med f.eks trykk luft, det å sette på ny gummi og sammtidig få inn stemplet er imidlertidig som regel litt knotete.

Ville demontert kalipperen sett ordentlig over den om det evt er rust inni sylinderen og vurdert helheten.

Ett sett med mansjett, tettningsring, luftenippel og smørning koster litt også har man tiden man bruker for å rense kalippern for løs rust og bremsestøv og få ting i sammen.
Viss man ikke er gira på å pussle litt og ikke er sikker på om det blir bra så er nok en bytte kalipper vel verdt å vurdere.

Det er en grunn til bil verksteder stort sett bytter istedet for å renovere. Garanti og verksted timer gjør at bytte kalipper er å foretrekke totalt sett.

mcnugget
28/08/10, 12:56
Største grunnen til å de ikkje blir overhalt på verksted er på grunn av billiger deler og høge timepriser :) men å overhale sjøl er jo null stress, men da bør du forsikre deg om at kalipperen er verdt å overhale(med tanke på rust hovudsakelig)

Kan også få ut stempelet med å trykke på pedalen mens bremseslangen fortsatt er tilkoblet å dra det ut siste rest, slik at det ikkje bare detter ut og bremsevæska lekker overalt :) stempelet skal vere HEILT glatt på yttersida, er det rust der skift stempel evt gi faen og bytt heile kaliperen.. :) Men skal og sies at eg veit ikkje prisen på rep.kit til kalippere, så kanskje det vil lønne seg å kjøpe nye.

Sunflyer
30/08/10, 08:03
ser på calipperen bak nå også hvor det er stempel på begge sider, men jeg får pressa kun det ene tilbake. Er det slik det skal være eller er det andre gåent ?

mrstfu
30/08/10, 08:58
du har jo to typer calipere, en hvor det er et stempel som skviser alt på, og en hvor det er et stempel på hver side. hvis du har det, skal begge gå, så da tror jeg det ene stempelet er gåent.