PDA

Vis full versjon : Eksos anlegg



GeTReibeAktienGesellschaf
24/08/10, 23:44
Er på utkikk etter nytt eksos anlegg, da det jeg hadde gikk i oppløsning, så det blir ikke simons igjen.

Vurderer ferrita sitt 2,5" og lurer da på hvordan lyd nivået er på dette i forhold til simons sitt.

Noen som har prøvd bsr sitt, eller er det produsert av ferrita?

JT anlegg er utelukket da jeg ikke ønsker å gå opp til 3" å fordi det har vært endel skriveri om passform, samt at jeg kan tenke meg at det blir endel lyd.

Er i motsettning til mange andre ute etter minst mulig lyd men minst mulig eksos trykk, noe som kanskje er vanskelig kombinasjon.
Og da må jeg vurdere orginal/ettermarkeds anlegg også for å oppnå lavt lyd nivå.

Walker anlegg er utelukket liker ikke disse.

Bosal har det for meg at det er litte granne bedre enn walker.

Orginal anlegg får ikke blitt feil det når man er inne på standard anlegg, men hvordan er det med pris å tilgang nå om dagen?

Biltema, har vært på tanken å teste det rustfrie de har men biltema er mange ganger biltema. Noen som har prøvd?

Ellers så er det ferrita standard.

Har jeg glemt noen alternativer?

Joakim-G_R
25/08/10, 00:47
Du har jo f.eks de overprisede anleggene fra Svendsen Eksos?

Lundberg Performance
25/08/10, 06:11
sveis selv, like greit det. billig og du får den passformen du vil ha.

gaupe
25/08/10, 11:02
Ferrita kan nok vere det du er ute etter, rustfrie anlegg gir ein hardare klang, som enkelte ikkje likar. Men støyen reduserar du i pottene.

GeTReibeAktienGesellschaf
25/08/10, 21:34
Har tenkt å montere selv, så tror ikke jeg kommer til å dra på svendsen for å handle.

Veldig begrensa sveise kunnskaper så det blir ikke hjemmebrygg.

Ser veldig ut som det blir ferrita, men utenom metall klang hvordan er det med lyden generelt 2,5" anlegg, tenker da spesielt på komfort i kupeen.

Har vaksinert meg selv med tiden for brummende eksos er ikke noe stas på fem timers kjøreturer.

Har ikke blitt så sær enda at jeg sikter på elbil lydnivå, men er kanskje så sær at jeg burde ta ett standard anlegg.

bjarte
25/08/10, 22:16
Må si meg ganske så enig med deg...hadde opprinnelig 3" anlegg på bilen og det bråkte enormt. Kjøpte så 2,5" rør med 2 lyddempere fra biltema. Ble bedre, men fortsatt bra med støy, litt slitsomt på langkjøring.

Så jeg vurderer også originalt anlegg som jo bare er en tanke mindre igjen (2,25"). Men litt skeptisk med tanke på mottrykk på trimmet bil...

Joakim-G_R
25/08/10, 22:23
Kjøp ordentlige potter istedenfor sånn biltema-skjit.

Får fine potter med endel vegger og slikt, som skal dempe utrolig mye.
Torshov har, men ville sjekket Summit for både bedre priser og penere potter.

gaupe
25/08/10, 22:44
På 2000 Ren vår er det ein del lyd av Ferrita-anlegget, på 3" og doble utløp bak, det som er litt merkeleg, er at ein kan køyre 8-9 timar i den bilen utan å verte sliten i det heile tatt av det, det forundra meg mykje.

Hemmelig
25/08/10, 22:54
har ikke biltema i rustfritt da? husket det var diskutert at det kansje var ferrita 2,5 halvsats.. har det selv å det er strøkne behaglige greier! skal om litt ha på 19T med 3" derfra tom 3" cat, så overgang til 2,5 halvsatsen i rustfritt :)

GeTReibeAktienGesellschaf
25/08/10, 23:17
På 2000 Ren vår er det ein del lyd av Ferrita-anlegget, på 3" og doble utløp bak, det som er litt merkeleg, er at ein kan køyre 8-9 timar i den bilen utan å verte sliten i det heile tatt av det, det forundra meg mykje.

Er vel generelt litt enklere med lyd med en eller to sylindere mere, flerventil teknikk og evt variable kam tider er heller ikke dumt.
Mye enklere å få behaglig lyd ved cruising for så å gi en helt annen lyd når man kommer opp i registret.

Med 15år eldre motor fire sylindre med 8 ventiler så blir det litt vel dyp lyd ved belastning på nedre registret, får liksom ikke fred i marsj fart.

Men kanskje ferrita anlegget er bedre dempa enn simons sitt?

Viss ikke så er valget 100kg lyddempe matter eller standard eksos.

GeTReibeAktienGesellschaf
25/08/10, 23:18
har ikke biltema i rustfritt da? husket det var diskutert at det kansje var ferrita 2,5 halvsats.. har det selv å det er strøkne behaglige greier! skal om litt ha på 19T med 3" derfra tom 3" cat, så overgang til 2,5 halvsatsen i rustfritt :)

Er rustfrie til biltema 2.5"?

gaupe
25/08/10, 23:26
Er vel generelt litt enklere med lyd med en eller to sylindere mere, flerventil teknikk og evt variable kam tider er heller ikke dumt.
Mye enklere å få behaglig lyd ved cruising for så å gi en helt annen lyd når man kommer opp i registret.

Med 15år eldre motor fire sylindre med 8 ventiler så blir det litt vel dyp lyd ved belastning på nedre registret, får liksom ikke fred i marsj fart.

Men kanskje ferrita anlegget er bedre dempa enn simons sitt?

Viss ikke så er valget 100kg lyddempe matter eller standard eksos.

Eg har ferrita på 240en også, 3" med berre ei potte, litt meir lyd der, men problemet er mest at anlegget er for hardt spent opp no.

GeTReibeAktienGesellschaf
26/08/10, 16:29
Eg har ferrita på 240en også, 3" med berre ei potte, litt meir lyd der, men problemet er mest at anlegget er for hardt spent opp no.

Så det vil si at pottene til ferrita demper veldig godt?

gaupe
26/08/10, 18:57
Så det vil si at pottene til ferrita demper veldig godt?

Dei dempar nok dei skarpe og kvasse pulsane ja, er dette til turbo eller sugemotor? Turbomotoren har jo uansett ikkje så skarp lyd.

GeTReibeAktienGesellschaf
28/08/10, 00:38
Dei dempar nok dei skarpe og kvasse pulsane ja, er dette til turbo eller sugemotor? Turbomotoren har jo uansett ikkje så skarp lyd.

Er en turbomotor, så farten på eksosen blir endel bremsa i turbinen.
Heller mer og mer mot ferrita 2,5", men henger fortsatt litt på om jeg skal sette på standard anlegg istedet for max komfort.

locked
28/08/10, 10:40
Monterte ferrita komplett 2.5" anlegg+3" downpipe og kat på en 98mod R for et par uker siden. Fin lyd og ikke mye støy i kupeen!

GeTReibeAktienGesellschaf
28/08/10, 12:40
Monterte ferrita komplett 2.5" anlegg+3" downpipe og kat på en 98mod R for et par uker siden. Fin lyd og ikke mye støy i kupeen!

Da blir det ferrita til uka forhåpentligvis.

Men 3" downpipe med racecat får vente til jeg bestemmer meg om hva som evt skjer med turboen.

gaupe
28/08/10, 12:41
Har ikkje Kodja eit som han ikkje brukar til 945?

GeTReibeAktienGesellschaf
28/08/10, 13:16
Har ikkje Kodja eit som han ikkje brukar til 945?

Du sier noe der, har ikke sjekka bruktmarkedet enda.
Skurrer litt å kjøpe brukt eksos anlegg, men viss det rustfritt og "pent"u/brukt så er det en mulighet.

Han hadde noen dørtrekk som så greie ut for en tid tilbake også.

gaupe
28/08/10, 15:15
Du sier noe der, har ikke sjekka bruktmarkedet enda.
Skurrer litt å kjøpe brukt eksos anlegg, men viss det rustfritt og "pent"u/brukt så er det en mulighet.

Han hadde noen dørtrekk som så greie ut for en tid tilbake også.

Hadde ikkje gått av vegen for å kjøpe brukt rustfritt:
Den har allereide fått den fargen den kjem til å ha og den har "funne" forma si, mindre trøbbel seinare.

Bakdel: det er ikkje nytt :)

GeTReibeAktienGesellschaf
06/10/10, 22:31
Hva er sekskant skruene i toppen til??
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/1.jpg?t=1286400136
Det blei ett sexy deilig orginal anlegg.
Ble ordentlig volvo lyd og mye lavere lydnivå.

Effektmessig så synes jeg faktisk den ble sterkere i bunn og mellom registret enn det den noen gang var med simons anlegget. Og det gjenspeiler seg på forbruk på langkjøring.

På de siste tusen med turtelleren er den dømt til å gå dårlig uannsett med 13c og T kam. Men uansett så er det nok det eneste som var var litt luftigere med simons.

Nå skal det sies at den siste tiden med simons anlegget så var det fullt av hull og jeg fikk tetta lekkasje melleom grenrør og turbo samt turbo og DP.

Men alt i alt så er jeg kjempe fornøyd med at jeg havnet på ett orginal anlegg.

Så nå er det bare å finne en annen turbo og teste med:).

gull pilen
08/10/10, 10:21
det du kan gjøre om du vil kjøre 3 toms eksos men ikke vil ha støy/duren i bilen er å sveise inn kryss i eksosen.. de demper veldig!!!
bare ta 2 platebiter å sveise dem så de blir seende slik ut: +
så punkte dem fast i eksos anlegget.... jo fler kryss du lager jo stillere blir det...
vet ikke hvorfor det funker men det gjør nå det.....

bjarte
14/10/10, 10:09
Hvor mye ga du for anlegget? Kjøpte du komplett fra turbo og ut eller kun pottene?

Kodja
14/10/10, 14:38
hadde nå bare noen tipsa meg om tråden her så skulle du fått hørt ferritta 2,5" lyden fra 945 med 13c, 3" DP og 3" racekat og 2,5" ferritta derrifra :)
støyer greit lite egentlig som sportseksos :)
IL6Sq-i4c3w

blei bytta ut bare bakre demper med "selvsveisa" twinpipe, kun to rør... (ps: det var ikke helt justert opp med oppheng så det tok i fangern akkurat der. derrav klang ved oppstart o.l.)
24TrDY0LmC0

bare for morro skyld testa vi også uten bakre lyddemper helt...
Z3epw4SvG8E

GeTReibeAktienGesellschaf
15/10/10, 23:25
Hvor mye ga du for anlegget? Kjøpte du komplett fra turbo og ut eller kun pottene?

Kjøpte halvsats dvs. fra kat og bakover, ca.3200nok inkl monterings kit.

Med tanke på at ett walker anlegg koster rundt 2600 for halvsatsen så synes jeg ikke prisen er så gærn. Da jeg synes walker anlegg er no skikkelkig møkk.

GeTReibeAktienGesellschaf
15/10/10, 23:31
hadde nå bare noen tipsa meg om tråden her så skulle du fått hørt ferritta 2,5" lyden fra 945 med 13c, 3" DP og 3" racekat og 2,5" ferritta derrifra :)
støyer greit lite egentlig som sportseksos :)
Hørtes greit ut det der.
Fikk også inntrykk av at det var mer respons, eller har du enkelmasse svinghjul og lettere deler på mkotor også?

Hadde helt klart blitt ferritta viss det ikke hadde blitt orginalt, hadde jeg tatt turen over grensa så hadde det blitt noe billigere med ferritta også.

Cato
18/10/10, 18:05
ser du har hatt simons 2.5" anlegg til nå.. åssen var det? og hvor lenge hadde du det før det rusta? vurderer å kjøpe selv skjønner du :)