PDA

Vis full versjon : 300-350hk i B230at



AndreasO
24/08/10, 22:38
Hei!

lurer på hva jeg trenger for og få ca.300-350hk i A motoren?og hvor delene er billigest.

og nei kommer ikke til og bygge om til sprut.

Morgis
24/08/10, 22:40
Forbedret emnetittel

Tinnsoldaten
25/08/10, 18:08
Du kan begynne med å hive gasseren på sjøen i hvert fall. Må nok ha grovere saker for den effekten, evnt. bygge om til sprut. Skal det være noenlunde holdbart bør du ha andre stempler også, f.eks. fra ET,FK eller FT.

kermitt
25/08/10, 18:18
sett svensker som kjører 300 gamp på original A-motor og fått det til å være rimelig holdbart på gasser med turbo. til den effekten så vil jeg egentlig anbefale deg å kjøpe deg en FK/FT/ET, sett på en HX35/KKK27/stor kina snurre, skikkelig grenrør, 3" Lmm og hele den lista. det går godt, holder som faen og gir deg minimalt med problemer i forhold til ett gasser turbo oppsett. gasser turbo er jævlig kult. men det er 99% problemer og bannskap, 1% kjøring og når du endelig får kjøre så fjusker det nesten uansett bare på forskjellige turtall fra gang til gang.

JonasS
25/08/10, 18:30
Du trenger nyrenovert motorblokk, topp som er overhalt og portet, bensinsystem, 2 doblle turboforgassere (weber\delOrto) med en viss størelse, grei turbo, overhale tenningsanlegget.. Ja, ny cluch er ikke og forakte.. Med litt justering osv. bør det vel nerme seg..? et grenrør kanskje? Snakker om reelle hk. jeg da..

AndreasO
25/08/10, 20:06
Du trenger nyrenovert motorblokk, topp som er overhalt og portet, bensinsystem, 2 doblle turboforgassere (weber\delOrto) med en viss størelse, grei turbo, overhale tenningsanlegget.. Ja, ny cluch er ikke og forakte.. Med litt justering osv. bør det vel nerme seg..? et grenrør kanskje? Snakker om reelle hk. jeg da..

nyoverhalt motor blokk er på tur,har china turbo med grei størrelse,forsterka cluch,3" eksos JT og kjøpt nytt grenrør på JCT :)
hvilken størelse på forgasserne? må vel bygge trykkboks også da?

kermitt
25/08/10, 20:14
så store gassere som du får i egentlig :p du må ha trykkboks og ja.

AndreasO
25/08/10, 20:22
hehe,såpass ja:) hvor er gasserne billigest?

JonasS
25/08/10, 20:24
Ligger et par ute på salg her på forumet. Grei pris på de..

AndreasO
25/08/10, 21:19
okei,takk:)

AndreasO
25/08/10, 21:41
40mm ville vel holde det?

pLetten
26/08/10, 00:45
40mm ville vel holde det?

48mm (mener jeg å huske) er vel også hakket bedre..

JonasS
26/08/10, 12:44
det går bra med 40mm ja.. Men alt er jo reelt.. med 45-50mm vil du jo få mere sprut, antagelig.. Bensinforbruket blir forresten festlig med gasserturbo!:)

AndreasO
26/08/10, 15:05
går for 40mm :) ja kan tenke meg den kommer til og drikke endel:O

AndreasO
25/09/10, 14:22
Tenkte kjøpe denne innmaten fra Bcb http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1551&Category2ID=1807&List=1&Level=2&productid=22073

har en 530 topp liggenes som jeg tenkte og planslipe,er litt usikker om jeg skal overhale toppen eller ikke...og hvilken kam er best til dette? :)

-Shark-
25/09/10, 14:50
går for 40mm :) ja kan tenke meg den kommer til og drikke endel:O

jeg kjørte med 2 dobble 40 mm gassere og en 13c er det vel fra FT motor.. Kjørte på 0.5 bar.. Gasserne jeg hadde(delorto) tålte ikke mere enn 0.6.. Generelt så tåler ikke gassere noe særlig mer, mulig de orginale kork forgasserne klarer mer.

Det drikker MYE suppe!

AndreasO
25/09/10, 14:58
blir bare et leketøy når lappen er i lomma så den får få all den suppa den vill ha :)

-Shark-
25/09/10, 15:19
blir bare et leketøy når lappen er i lomma så den får få all den suppa den vill ha :)

hehe ja..

Stig
25/09/10, 15:39
Såvidt jeg husker er 2x40 for smått for 2,3l. Mener KG anbefaler min 2x45.

AndreasO
25/09/10, 17:03
okei,da skal jeg prøve å skaffe det, Takk :)

-Shark-
25/09/10, 17:19
Såvidt jeg husker er 2x40 for smått for 2,3l. Mener KG anbefaler min 2x45.

hvorfor ble det for smått?

AndreasO
25/09/10, 17:31
det er vell bare vist du skal bruke GT6 kammen 40 blir for smått..

Stig
25/09/10, 18:36
2x40 passa vel bedre til rundt 2liters volum. Prøvde å lete i den katalogen på nettet, men sto ikke like mye info der som i en gammel katalog jeg har.

J_R_M
29/09/10, 17:31
4x34mm mcgassere holder til ca 400hk på hjulet (motorsykkel) og fløder ca det samme som 40mm webere. Så til 225-250 hk holder det med 40mm trykkgassere.

Lage noe oppsett med pierburg(Gulkork) går også ann :) 2 slike (med korta flottørnål og borttagen choke) tåler turbotrykk :)

AndreasO
29/09/10, 22:02
ja,har hatt pierburg før,men lyst på dellorto eller webber nå :)

Ingen som har forslag til hvilken kam det er best bruke?

rogern
29/09/10, 22:43
måkke blande sugis og turbo her nå da. trenger ikke like store gassere som på en sugis.

Friksen
01/10/10, 08:59
Hei! vis du har tenkt å bygge bra forgasser motor, så har jeg en B230A med smidde stempler å marine veiv.(2,7l) noe jeg kommer til og legge ut for salg etter vert. målte 5 bar mindre komp i sel. 3. ser ut til og vere en ventil kansje. Så hadde tenkt å gå over den først.
Kjørte på 2X48mm mener jeg. gikk utrolig bra!!(er en på volvo som bygget motoren)

Motor: Mahele stempler.marine veiv. 530 topp som er portet. Garret T34 . komplett sinter clucth. Har grenrør og IC og dump ventil osv liggende.. Mangler altså forgassere,trykkboks,tenningsforskyver og bensin pumpe og tilhørende trykk brytere-Solgt pga tanken var og bygge om til Datasprut...Pris ant ca 10lapper(delene er lite brukt, ca 10tusen km)

Så kan du jo tenke på det. er dyrt og kjøpe dette nytt!
http://i44.photobucket.com/albums/f28/friksen/DSC00397.jpg
http://i44.photobucket.com/albums/f28/friksen/DSC00396.jpg

Men dette oppsette er en del bøsere en 225-250hk. Vet ikke hk eller moment, Men orginal turboclutch slura etter bare noen få pådrag! etter sinter ble montert så spant den ut 2 og 3 gir på tørr asfalt på 17" eiker med bra dekk.

AndreasO
02/10/10, 15:30
må si det er svært fristende og kjøpe,men trur jeg skal bygge oppigjen min motor.
2x48 webber du brukte? Og hvilken kam hadde du i den? :)

Friksen
02/10/10, 20:07
Er usikker på om det er KG2 kam i denne.. eller så var det denne det var en omslipa vx kam..

J_R_M
03/10/10, 07:55
Og marineveiva har 86mm slag, så det blir 2.5l i en b230, ikke 2.7 :)

AndreasO
03/10/10, 12:43
hvor får du kjøpt marineveiiv? :)

Friksen
03/10/10, 19:16
Og marineveiva har 86mm slag, så det blir 2.5l i en b230, ikke 2.7 :)

Ble bare fortalt at med dem smidde mahele stemplene og marine veiv på 86mm slag skulle gi 2,7l i slagvolum.

AndreasO
05/10/10, 16:05
ingen som har noe formening om kamaksel?

J_R_M
09/10/10, 08:55
Ble bare fortalt at med dem smidde mahele stemplene og marine veiv på 86mm slag skulle gi 2,7l i slagvolum.

For å hente ut 2.7l med marineveiv, må du ha ca100mm borring :) Tror nok han skrøna litt med deg da :)

skistav
20/10/10, 23:25
hvor får du kjøpt marineveiiv? :)

finne ein brukt.. hender det dukker opp noen på nette..

Joakim-G_R
21/10/10, 00:18
finne ein brukt.. hender det dukker opp noen på nette..

Stålveiv fra Sten Parner Motor i Sverige, eller R-Sport International i US. Om man ikke finner riktig veiv brukt.

AndreasO
24/10/10, 12:01
Okei,takk :)

AndreasO
06/01/11, 19:58
har skaffa meg 531 topp nå og planen er og planslipe,bytte ventiler+ tetninger og hjemmeporting. Burde jeg bruke standar dim ventiler med dobble ventil fjærer? eller er det noe bedre alternativ?

AndreasO
08/01/11, 12:59
ingen som har noen formening om det?

OlavS.
08/01/11, 14:33
jeg har en R-sport fordeler, som selges for en fornuftig penge!

The Sven
08/01/11, 15:31
Hvis du skal ha 250 hk holder standard ventiler lenge og hvis du ikke trenger 8000 omdreininger så ser jeg ingen grunn til å bruke noe annet enn nye standardfjører heller.

AndreasO
09/01/11, 18:10
Tror jeg har en R-sport fordeler liggenes på dele lageret..
Noen som har testa 123 ingnition fordeleren som Pedersen Racing selger?

Batland
10/01/11, 18:19
Hei!

lurer på hva jeg trenger for og få ca.225-250hk i A motoren? og hvor delene er billigest.

og nei kommer ikke til og bygge om til sprut.
Du trenger egentlig ikke så mye. Neddreiing av de originale stemplene, hardere ventilfjærer og en større turbo er det viktigste bortsett fra ombyggingen av forgasseren og Malpassi BTR.
Dette er en B23AT uten noe fancy dill. 1. stk "trimmet" Strømberg forgasser, hardere ventilfjærer, 44 mm T3 turbo på original eksosmanifold, 2,5 eksos og stor intercooler.
Det er ingen grunn til å kjøpe en masse med "greier" for å klare 250 hk.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/514.jpg

AndreasO
10/01/11, 22:08
Har kjøpt meg nye stempler som ligner veldig på Fk/ft stemplene,så det burde vel få ned kompresjonen noe... Men tenkte meg egentlig x2 50dc dellorto forgassere med trykkboks. Har ny og stor alu intercooler, og brukbar snurre, har org grenrør ,men tenkte meg ett annet et med bedre flow i.

TeamBørnOut
10/01/11, 22:10
bytt ut org grenrør og få 3" eksos (minimum) så når man denne effekten lettere :)

AndreasO
10/01/11, 22:13
Gode resultater forresten!:P

Batland
11/01/11, 06:09
Har kjøpt meg nye stempler som ligner veldig på Fk/ft stemplene,så det burde vel få ned kompresjonen noe... Men tenkte meg egentlig x2 50dc dellorto forgassere med trykkboks. Har ny og stor alu intercooler, og brukbar snurre, har org grenrør ,men tenkte meg ett annet et med bedre flow i.
Det er vanskelig å bli mer uenig med det du driver med nå. Var det ikke 225 - 250 hk det var snakk om?
50 mm forgassere rekker til over 250 hk på sug. Med 1 bar ladetrykk dobbles effekten til 500 hk.
GIK solgte en turbosats med 2x40 mm Dellorto forgassere og intercooler og dette gav 195 hk på en helt original og ellers urørt B21 med ett ladetrykk på noe rundt 0,7 BAR.
Med litt større turbo, lavere komp. og høyere ladetrykk har folk klart over 400 hk med denne turbosatsen.
Når man velger seg større forgassere enn 40 mm med 32 mm halsringer så øker bensinforbruket ved vanlig kjøring noe helt sinnsykt.

Slike "svære greier" oppsett gir i 99% av tilfellene alltid eiere som blir skuffet og triste.

Batland
11/01/11, 06:15
Gode resultater forresten!:P
Takk.
Med en LITT større turbo, høyere ladetrykk og JT eksos så tror jeg at 275 hk hadde vært mulig.
Med 2 stk. modifiserte originalforgassere på ett hjemmelaget innsug klarte en annen kar rundtom her dette på med sin B23BT.
Det finnes ingen GODE grunner til å velge seg større forgassere enn 2 x 40 mm Dellorto til en Volvo som skal kjøres mye på gate.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/546.jpg

AndreasO
11/01/11, 23:29
Takk.
Med en LITT større turbo, høyere ladetrykk og JT eksos så tror jeg at 275 hk hadde vært mulig.
Med 2 stk. modifiserte originalforgassere på ett hjemmelaget innsug klarte en annen kar rundtom her dette på med sin B23BT.
Det finnes ingen GODE grunner til å velge seg større forgassere enn 2 x 40 mm Dellorto til en Volvo som skal kjøres mye på gate.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/546.jpg


Fikk beskjed om at jo større forgassere jo bedre,men du mener at x2 40 dellorto holder? trenger ikke være 250hk kan godt dra de lenger,nå som jeg bygger så det skal holde en god del mere.. Men med disse nye stemplene,hvor mye tror du jeg får ned kompen?

AndreasO
11/01/11, 23:30
bytt ut org grenrør og få 3" eksos (minimum) så når man denne effekten lettere :)

skal bytte ut den gamle haugen av grenrør der ja :) 3" eksos sitter allerede på

TeamBørnOut
11/01/11, 23:31
større gassere jo mer turtall kan du ha :)

AndreasO
11/01/11, 23:38
hva bør jeg egentlig velge av 40 og 45 dc ? :p

TeamBørnOut
11/01/11, 23:53
er jo ikke akkurat noe kjørbart monster av en motor du får heller :P å når du ikke vil ha sprut så ville jeg tatt det billigste du kom over :)

Karlsen88
12/01/11, 00:10
jeg kjørte med 2 dobble 40 mm gassere og en 13c er det vel fra FT motor.. Kjørte på 0.5 bar.. Gasserne jeg hadde(delorto) tålte ikke mere enn 0.6.. Generelt så tåler ikke gassere noe særlig mer, mulig de orginale kork forgasserne klarer mer.

Det drikker MYE suppe!

Bilen du sikter til brukte ca 1,6 liter på mila når jeg kjørte den til trondheim for og hente v70`n jeg har ;D

Batland
12/01/11, 06:13
hva bør jeg egentlig velge av 40 og 45 dc ? :p
Hvis du har tenkt å kjøre endel på gate så jeg jeg definitivt si Dellorte 40 mm og det må være turboforgasserene DHLA H.
Lotus valgte disse på sine biler og GIK valgte disse i sine VT211 turbosats til Volvo.
Kjenner til flere rundtom her som, etter endel utvikling med testing av forskjellige rør og dyser, har ladet 2,0 BAR på Volvo med DHLA H forgassere.
40 mm med 32 mm halsringer er ett must om man vil holde bensinforbruket på ett levelig nivå.

Det er ladetrykket som gir deg guffe, ikke forgasserstørrelsen.
Kan nevne at jeg nettopp fikk tilsendt ett bremsepapir som viser 530 hk og det originale gass spjeldet på originalt 55 mm er fremdeles brukt.;)

En annen kar rundtom her med ett annet bilmerke kjørte 1,6 BAR på sine 40 mm Solex forgassere og dette gikk veldig fint. Normalt forbruk og godt med effekt.

Hvis du ønsker å bli fornøyd så må du styre klar "SVÆRE GREIER". :)

Batland
12/01/11, 06:18
jeg kjørte med 2 dobble 40 mm gassere og en 13c er det vel fra FT motor.. Kjørte på 0.5 bar.. Gasserne jeg hadde(delorto) tålte ikke mere enn 0.6.. Generelt så tåler ikke gassere noe særlig mer, mulig de orginale kork forgasserne klarer mer.

Det drikker MYE suppe!

Hvis forgasserene ikke tåle mer enn dette så er de ikke dyseoppsett til mer enn denne effekten. forgassere er ikke faktisk ikke så forskjellige fra datasprut, de må mappes de også.


Hvilket tenningsanlegg kjørte du?
Var det tilpasset høykomp. FT motoren?

Det drikker MYE suppe hvis det er feilmappet, men slik er det med datasprut også. Man bør uansett kjøpe seg ett lambdameter så man vet hvordan motoren har det og juster deretter.

-Shark-
12/01/11, 20:47
Hvis forgasserene ikke tåle mer enn dette så er de ikke dyseoppsett til mer enn denne effekten. forgassere er ikke faktisk ikke så forskjellige fra datasprut, de må mappes de også.


Hvilket tenningsanlegg kjørte du?
Var det tilpasset høykomp. FT motoren?

Det drikker MYE suppe hvis det er feilmappet, men slik er det med datasprut også. Man bør uansett kjøpe seg ett lambdameter så man vet hvordan motoren har det og juster deretter.

Ja, klart det kunne dyses om. Men de gamle slitte gasserne der var såvidt hang sammen, tregheter i overføringer, slark i stag mellom gassere og bare dritten.
Skulle jeg hatt den lengre hadde det blitt datasprut.
Det forgasser greine koster mye tid og kunnskap for å få det til å gå greit. Og med datasprut er det jo mye mer å hente.

Bredbåndslambda er et must ved trimma biler.


Bilen du sikter til brukte ca 1,6 liter på mila når jeg kjørte den til trondheim for og hente v70`n jeg har ;D

Ja mulig på langkjøring, men med gassing var det brått myyye mer.
Hvordan målte du, med den sløve bensinmålern? Fylte sikkert full tank og tok km tellern du, men du fikk ikke sett når det var nesten tomt da, for da hang jo ikke bensinnål med :)

AndreasO
12/01/11, 20:48
Hvis du har tenkt å kjøre endel på gate så jeg jeg definitivt si Dellorte 40 mm og det må være turboforgasserene DHLA H.
Lotus valgte disse på sine biler og GIK valgte disse i sine VT211 turbosats til Volvo.
Kjenner til flere rundtom her som, etter endel utvikling med testing av forskjellige rør og dyser, har ladet 2,0 BAR på Volvo med DHLA H forgassere.
40 mm med 32 mm halsringer er ett must om man vil holde bensinforbruket på ett levelig nivå.

Det er ladetrykket som gir deg guffe, ikke forgasserstørrelsen.
Kan nevne at jeg nettopp fikk tilsendt ett bremsepapir som viser 530 hk og det originale gass spjeldet på originalt 55 mm er fremdeles brukt.;)

En annen kar rundtom her med ett annet bilmerke kjørte 1,6 BAR på sine 40 mm Solex forgassere og dette gikk veldig fint. Normalt forbruk og godt med effekt.

Hvis du ønsker å bli fornøyd så må du styre klar "SVÆRE GREIER".:)


Da blir det 40mm dellorto med trykkboks :) tenkte meg noe sånt som 1.2 bar i ladetrykk..
Men kan vell bare kutte ut den orginale bensin pompa som står på blokka med Walbro tank pompe?

Takk for gode svar sålangt!

Batland
15/01/11, 18:53
Ja, klart det kunne dyses om. Men de gamle slitte gasserne der var såvidt hang sammen, tregheter i overføringer, slark i stag mellom gassere og bare dritten.
Skulle jeg hatt den lengre hadde det blitt datasprut.
Det forgasser greine koster mye tid og kunnskap for å få det til å gå greit. Og med datasprut er det jo mye mer å hente.

Bredbåndslambda er et must ved trimma biler.



Ja mulig på langkjøring, men med gassing var det brått myyye mer.
Hvordan målte du, med den sløve bensinmålern? Fylte sikkert full tank og tok km tellern du, men du fikk ikke sett når det var nesten tomt da, for da hang jo ikke bensinnål med :)
Du vet, gammelt utslitt dritt er gammelt utslitt dritt uansett hva det gjelder.
Det der hørtes ikke bra ut på noen måte og resultatet MÅ derfor bli deretter. Man skal ikke holde resultatet av noe slik mot det potensialet som korrekte spec. deler har når de er i orden.

Det er ulemper og fordeler med det meste, også forgassere.
Den største ulempen er at folk sjelden går for datatenning og da får man ikke fordelen med samme avanserte tenningskurven som gutta med datasprut får.

Fordelen med 2 stk. dobble Dellorto TURBO forgasser er en enormt god gassrespons, en respons man ALDRI vil klare å få med vanlige EFI innsug og datasprut.
2 x 40 mm Dellorto hadde ikke stått i Lotus hvis det ikke var gode greier.
Ja, det kan tidvis være svært krevende, men hvis man er smart så avtaler man med selgeren FØR man kjøper.
GIK bør kunne levere forgasserene ferdig dyset til den aktuelle motor og motoreffekt. Da er det bare å montere og kjøre.

Det er fordeler og ulemper med det meste, inkl. bredbandslamda.

Enig i at tankmåleren er ubrukelig til å måle forbruk så det ble nok målt med mye større nøyaktig enn som så.

TeamBørnOut
15/01/11, 18:56
Så du tror responsen er bedre med gassere en med separate spjellhus? :P

Batland
15/01/11, 18:58
Da blir det 40mm dellorto med trykkboks :)
Tenkte meg noe sånt som 1.2 bar i ladetrykk..
Men kan vell bare kutte ut den orginale bensin pompa som står på blokka med Walbro tank pompe?
Takk for gode svar sålangt!
Bra for deg.
1,2 BAR er ett godt utgangspunkt. Vær nøye med å oppgi akkurat dette når du bestiller. Husk at du MÅ kjøpe TURBO utgaven. Kjøp Malpassiregulatoren samtidig.
Ja, gjør endelig det.
Værsågod.

TeamBørnOut
15/01/11, 19:01
Ladetrykket bestemmes jo av hvor mye motoren tar til seg av luft.. jo mer luft den tar til seg jo mer bensin trenger man.. sett på dritt kam og man kan lade 3 bar og få 200hk..
Så tror man bør nevne andre ting når man skal bestille gassere

Batland
15/01/11, 19:02
Så du tror responsen er bedre med gassere en med separate spjellhus? :P
Hehehe, lurespørsmål?.
Hvilket sprut vil du anbefale til separate spjeldhus da?
Hvem vil du anbefale til mappingen av ett slikt system?
En bekjent gjorde akkurat dette og det ble sinnsvakt dyrt.
Dette koster mer en det smaker for de aller fleste av oss.

Batland
15/01/11, 19:05
Ladetrykket bestemmes jo av hvor mye motoren tar til seg av luft.. jo mer luft den tar til seg jo mer bensin trenger man.. sett på dritt kam og man kan lade 3 bar og få 200hk..
Så tror man bør nevne andre ting når man skal bestille gassere
Hvis ikke selgeren stiller spørsmål om resten av motoren og motoroppsettet så bør man kjøpe delene ett annet sted.
Å nevne planlagt ladetrykk er bare innledningen på prosessen.

TeamBørnOut
15/01/11, 19:07
Lure spm nei?
bare lurte på om du trodde responsen var bedre med gassere :P
Separate spjell er jo bedre på alle måter.. man slipper at fløde blir hindra også :D
De fleste sprut har jo også funksjon (husker ikke hva det heter...) som spruter på bensin når du gir gass (akkurat som en akselerasjons pumpe).

Batland
15/01/11, 20:20
Lure spm nei?
bare lurte på om du trodde responsen var bedre med gassere :P
Separate spjell er jo bedre på alle måter.. man slipper at fløde blir hindra også :D
De fleste sprut har jo også funksjon (husker ikke hva det heter...) som spruter på bensin når du gir gass (akkurat som en akselerasjons pumpe).
Nja.....;)
Det optimale er kuleventiler, såkalte rollerbarrells. Først da er det uhindret passasje. Totalprisen, for spesialsprutet, rollerbarrels og ikke minst spesialmappingen koster, nærmest uavhengig av maks effekt, en liten formue.
2 x dobble dellorto gir derfor enormt god respons i forhold til pris.

Alle sprut må ha det for å fungere, men problemet her er enormt mye mer innviklet enn som så.

TeamBørnOut
15/01/11, 20:40
Rulle spjell er ikke "bedre" før man passerer turtall som du ikke oppnår på en rød4 uten å koste på den "møe" penger..
2stk dellorto gassere tilpasset og bremset i en motor koster mer en hva foreksempel mitt adaptronic sprut koster... som har denne funksjonen vi snakker om :)
http://www.youtube.com/watch?v=hZUy7tKDhQk

AndreasO
16/01/11, 14:02
Bra for deg.
1,2 BAR er ett godt utgangspunkt. Vær nøye med å oppgi akkurat dette når du bestiller. Husk at du MÅ kjøpe TURBO utgaven. Kjøp Malpassiregulatoren samtidig.
Ja, gjør endelig det.
Værsågod.

Hvilken forhandler er det best og handle gassere av?
Men funderer litt på ekstern wastergate og grenrør fra Ajden? eller er det noen andre som selger brukbare grenrør? :)

Batland
16/01/11, 15:15
Rulle spjell er ikke "bedre" før man passerer turtall som du ikke oppnår på en rød4 uten å koste på den "møe" penger..
2stk dellorto gassere tilpasset og bremset i en motor koster mer en hva foreksempel mitt adaptronic sprut koster...
som har denne funksjonen vi snakker om :)
http://www.youtube.com/watch?v=hZUy7tKDhQk
Det er en helt vanlig innstilling og misforståelse ja.
Det er godt mulig. Innsugsmanifold, begge forgasserene og trykkboks koster endel ja. Resultatet man får gjenspeiler ofte, men ikke alltid, kostnaden.
Nei. Det er ikke det der jeg snakker om. Gjentar at det er MYYE mer innviklet og omfattende enn det som han der snakker om.
Det der gjelder for alle ordinære motorer med 1 vanlig gasspjeld og MAP sensor.
4 gass spjeld og innsprut snur opp ned på det meste og flytter kompetansenivået opp i en helt annen liga.

Batland
16/01/11, 15:22
Hvilken forhandler er det best og handle gassere av?
Men funderer litt på ekstern wastergate og grenrør fra Ajden? eller er det noen andre som selger brukbare grenrør? :)
Du kan f.eks begynner med å spørre etter VT211 her:
http://www.gikturbo.no/
Hele kittet komplett, inkl. turbo, holdbar eksosmanifold som tåler å bli brukt, wastegate osv osv selges her:
http://www.gikturbo.se/performance/konvertering/turbosatser/volvo-b21-23-230-foerg-cis/turbosats-240-740.html
Det beskrives slik:
http://www.gikturbo.se/performance/konvertering/turbosatser/volvo-b21-23-230-foerg-cis.html
Det bør kunne gå greit å bytte ut Roto-Master turboen med en mer moderne Turbonetics E50F1-62 A/R0.58 on-center eller en 7 bladet Garrett GT3076R A/R 0.82 turbo på en portet 940 manifold.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/904.jpg

AndreasO
16/01/11, 15:35
Du kan f.eks begynner med å spørre etter VT211 her:
http://www.gikturbo.no/
Hele kittet komplett, inkl. turbo, holdbar eksosmanifold som tåler å bli brukt, wastegate osv osv selges her:
http://www.gikturbo.se/performance/konvertering/turbosatser/volvo-b21-23-230-foerg-cis/turbosats-240-740.html
Det beskrives slik:
http://www.gikturbo.se/performance/konvertering/turbosatser/volvo-b21-23-230-foerg-cis.html


går det ann og få kjøpt gasserne seperat?
Blir 123 ingnition fordeleren fra PedersenRacing.no brukbar?

Batland
16/01/11, 15:44
går det ann og få kjøpt gasserne seperat?
Blir 123 ingnition fordeleren fra PedersenRacing.no brukbar?
En kammerat kjøpte kun eksosmanifolden, så det er bare å høre med dem.
Hvis den bli levert med en tenningskurve som passer godt til behovene til DIN motor, så blir nok resultatet godt ja.

AndreasO
16/01/11, 15:51
En kammerat kjøpte kun eksosmanifolden, så det er bare å høre med dem.
Hvis den bli levert med en tenningskurve som passer godt til behovene til DIN motor, så blir nok resultatet godt ja.

var noe dyr så trur det heller blir R fordeler til å byne med ;)
Trenger vell ikke noe grovere bensin rør enn det som er der ifra før?

Batland
16/01/11, 18:56
var noe dyr så trur det heller blir R fordeler til å byne med ;)
Trenger vell ikke noe grovere bensin rør enn det som er der ifra før?
Liten tvil om det. En brutal overprising det der.
Synes at R-sport fordeleren er svært overvurdert. Har selv oppnådd mye bedre resultater med 185 fordeleren, men den store vakumklokken er helt nødvendig.
Det samme er en oppgradert coil eller evt. Lumenition.
De originale bensinrørene er store nok.

AndreasO
17/01/11, 00:39
Liten tvil om det. En brutal overprising det der.
Synes at R-sport fordeleren er svært overvurdert. Har selv oppnådd mye bedre resultater med 185 fordeleren, men den store vakumklokken er helt nødvendig.
Det samme er en oppgradert coil eller evt. Lumenition.
De originale bensinrørene er store nok.

Har litt div fordelere liggende så får se hva det blir...
må bare få kjøpt meg M90 sjinghjul og kasse så jeg får sendt det på letting og balangsering sammen med veiva.

Batland
20/01/11, 10:19
Kanskje dette kan være av interesse?



Kompis skal selge 2 stk 40mm Delorto trykk gassere, disse har jeg kjørt med selv å det fungert meget bra. Lada 1.8 uten problem.

4000kr med alt om jeg ikke husker helt himmla feil, plenum osv medfølger.

Gi meg en lyd på 90960698 om det er av intr.

:)

AndreasO
20/01/11, 13:28
og da er dette med 32mm halsringer ? wiresett?

AndreasO
29/01/11, 13:06
Men er litt usikker om jeg skal gå for M90 eller ZF kassa? hva tror dere vill være best?

Batland
29/01/11, 18:09
Men er litt usikker om jeg skal gå for M90 eller ZF kassa? hva tror dere vill være best?
Vil anbefale at du ikke ser på kasse helt isolert, men ser på kasse, clutch og svinghjul (og helst også diff. utveksling) som deler som må samarbeide godt for å gi deg det resultatet du vil ha.

Dobbeltmasse svinghjulet og de tunge B230 svinghjulene som er nødvendig for å kjøre de originale sprutene er en lidelse..

TeamBørnOut
29/01/11, 18:15
Er jo lov å lage de originale tynne og fine...
http://i108.photobucket.com/albums/n38/R-Power/P1030459-1.jpg bilde jeg fant på forumet.
skal man dra den enda lengre kan man bare ta plata fra en automat bil og montere på noe lett og fint man finner :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1990.jpg
Ene mitt... men litt fjernt eksempel bilde... 240mm flat lammel fra noe R bil... Anbefaler ikke å ha så stor lamel. jo mindre jo bedre


Edit: haha fant bilde fra "min" forgasser tid. laget innsuget slik for å få plass under i en 140...
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1991.jpg

AndreasO
29/01/11, 18:29
Har 3,53 Utveksling i bakasksel nå,men lurer på om det vill holde med M90 siden den er billigest?
Svinghjulet skal lettest og balangseres sammen med alt det andre i veivpartiet :)

TBO: haha, fancy innsug :p

TeamBørnOut
29/01/11, 18:32
Gå for en fin m90 da ja. Ofte disse getrag zf kassene har 1:1 på 5. gir.. det gir litt forbruk på forgasser bil :P

AndreasO
29/01/11, 19:08
flott,da skal jeg skaffe meg det :) men hvilken clutch er annbefalt? 228mm lamell?

TeamBørnOut
29/01/11, 19:18
er lettest og billigst å få tak på ja

Batland
29/01/11, 19:29
Er jo lov å lage de originale tynne og fine...

skal man dra den enda lengre kan man bare ta plata fra en automat bil og montere på noe lett og fint man finner :)
Det er sant, men det er kjekt å være klar over dette på forhånd slik at kan slipper å kjøpe feile deler.

Ene mitt... men litt fjernt eksempel bilde... 240mm flat lammel fra noe R bil... Anbefaler ikke å ha så stor lamel. jo mindre jo bedre
Helt sant. 215 mm RAC clutchen var ett godt produkt.

Edit: haha fant bilde fra "min" forgasser tid. laget innsuget slik for å få plass under i en 140...
Se her ja. Hvordan ble resultatet til slutt? Fikk du det til?

TeamBørnOut
29/01/11, 19:32
Gikk bra noen meter før de svenskt turbo konverterte gasserne ga opp og lokkene "bøyde seg opp" så bensin spruten stod ut... Så da ble det "Rsport kit" den skjærtorsdagen isteden :D
Senere fikk kjærra lh.2.4 som ble matet av en gruppe a turbo på skapelig trykk... Var dessverre idiot og solgte bilen når jeg manglet plass her.. angrer nå :P

AndreasO
29/01/11, 19:35
Hvor mye tåler den Rac clutchen ? og evnt. hvor får man kjøpt den ? :p

Batland
29/01/11, 19:36
Har 3,53 Utveksling i bakasksel nå,men lurer på om det vill holde med M90 siden den er billigest?
Svinghjulet skal lettest og balangseres sammen med alt det andre i veivpartiet :)

TBO: haha, fancy innsug :p
Jeg var redd for det. Det blir ikke mye aks. futt, morro, OD eller 5. gear kjøring med det der. Jeg kjørte 3,91 og var strålende fornøyd og anbefalte dette til en kjommi som også byttet og ble strålende fornøyd.
Korrekt utveksling gir svært store fordeler slik jeg ser det.
husk at du nå driver med trimming og den originale utvekslingen er ikke beregnet for dette bruket. Den er valgt ut fra HELT andre hensyn.

Batland
29/01/11, 19:40
Gikk bra noen meter før de svenskt turbo konverterte gasserne ga opp og lokkene "bøyde seg opp" så bensin spruten stod ut... Så da ble det "Rsport kit" den skjærtorsdagen isteden :D
Senere fikk kjærra lh.2.4 som ble matet av en gruppe a turbo på skapelig trykk... Var dessverre idiot og solgte bilen når jeg manglet plass her.. angrer nå :P
Hmmm, disse svenskene....:D
Det var synd, kunne blitt mye morro med den der..

Batland
29/01/11, 19:43
Hvor mye tåler den Rac clutchen ? og evnt. hvor får man kjøpt den ? :p
Imponerende mye faktisk. Det er flere rundt her som har kjørt med denne uten noengang ha hatt problemer selv med ladetrykk godt over 1,5 BAR.

Det var KG volvotrimning/pedersen racing som solgte den.

TeamBørnOut
29/01/11, 19:57
får jo clutchpakker i håndstørrelse som tåler mer effekt en hva normale folk har i hele bilsammlinga si :D

AndreasO
29/01/11, 22:04
Jeg var redd for det. Det blir ikke mye aks. futt, morro, OD eller 5. gear kjøring med det der. Jeg kjørte 3,91 og var strålende fornøyd og anbefalte dette til en kjommi som også byttet og ble strålende fornøyd.
Korrekt utveksling gir svært store fordeler slik jeg ser det.
husk at du nå driver med trimming og den originale utvekslingen er ikke beregnet for dette bruket. Den er valgt ut fra HELT andre hensyn.

Pfff..Blir det vell ny aksling også da :( Men 3,73 burde vell funke? har sett att det er lettest og få tak i sperre til disse

Batland
30/01/11, 18:31
Pfff..Blir det vell ny aksling også da :(
Men 3,73 burde vell funke?
har sett att det er lettest og få tak i sperre til disse
Det vil du nok ikke angre på.
Helt klart.
Ok.

AndreasO
30/01/11, 19:09
Takk for alle gode svar!:)

v0lv0 Aksar
30/01/11, 19:46
kor sender du det hen?

AndreasO
30/01/11, 20:08
sender hva?

v0lv0 Aksar
30/01/11, 22:11
åy, trur eg såg litt feil, syns de sto at du sko senda inn veivå å svinghjul te balansering, litt lengre bak de kansje?

beklaga!:D

TeamBørnOut
30/01/11, 22:15
fleste motorfirmaer har ballangserings utstyr :)

AndreasO
30/01/11, 23:23
åy, trur eg såg litt feil, syns de sto at du sko senda inn veivå å svinghjul te balansering, litt lengre bak de kansje?

beklaga!:D

Skal det ja,men litt usikker hvor enda :p

AndreasO
18/03/11, 10:43
Tenkte skulle handle ventiler nå, men lurer på om det blir bra med 40/46 ventiler?
Er Kg kam noe og annbefale eller burde jeg få en spesial slipt en? tenkte og kjøre med A kam til og byne med

Joakim-G_R
18/03/11, 11:50
Tenkte skulle handle ventiler nå, men lurer på om det blir bra med 40/46 ventiler?
Er Kg kam noe og annbefale eller burde jeg få en spesial slipt en? tenkte og kjøre med A kam til og byne med

http://forum.vccn.no/showthread.php?p=272297#post272297

Ellers, så fungerer en A-kam, men ikke optimalt.

Batland
18/03/11, 17:56
Tenkte skulle handle ventiler nå, men lurer på om det blir bra med 40/46 ventiler?
Er Kg kam noe og annbefale eller burde jeg få en spesial slipt en? tenkte og kjøre med A kam til og byne med
Hvorfor?
A-kam holder en stund.
Hvis du leser rundtom her inne så ser du at folk flest fraråder sugetrimming fordi det er dyrt og du får lite igjen for pengene.
Vi forstår da at det er selve TURBOEN som nesten alene gir en motor alle de kreftene og egenskapene som gjør at dette blir interessant og artig, enig?

Hvis du har råd til en skikkelig og derfor kostbar turbo og så drive med sugetrimming med store ventiler, svindyr superporting, spesial stålkam og 37 mm løftere i tillegg så bevares, stå på.
Hvis det derimot er for deg som for folk flest så mener jeg at det er mye bedre å legge pengene i en god turbo med svær downpipe og evt. portet eksosmanifold, god intercooler, seriøst luftfilter og slike ekstremt viktige ting enn å brenne dem bort på å sugetrimme selve motoren og så sabotere alt med billig kinaturbo og andre tilfeldigheter. :)

Vetle
18/03/11, 17:59
hvorfor ikke bare sette i fk sier nå jeg.. hehe men lykke til meg bygget^^ og lykke til med bensinprisen :)

blir det ikke dyrt å bygge så mye hk i gasser motor da? måtte vært endel billigere både og bygge og kjøre med hvis det er ft/fk?

AndreasO
19/03/11, 13:20
Hvorfor?
A-kam holder en stund.
Hvis du leser rundtom her inne så ser du at folk flest fraråder sugetrimming fordi det er dyrt og du får lite igjen for pengene.
Vi forstår da at det er selve TURBOEN som nesten alene gir en motor alle de kreftene og egenskapene som gjør at dette blir interessant og artig, enig?

Hvis du har råd til en skikkelig og derfor kostbar turbo og så drive med sugetrimming med store ventiler, svindyr superporting, spesial stålkam og 37 mm løftere i tillegg så bevares, stå på.
Hvis det derimot er for deg som for folk flest så mener jeg at det er mye bedre å legge pengene i en god turbo med svær downpipe og evt. portet eksosmanifold, god intercooler, seriøst luftfilter og slike ekstremt viktige ting enn å brenne dem bort på å sugetrimme selve motoren og så sabotere alt med billig kinaturbo og andre tilfeldigheter. :)

Tenkte og kjøpe det grenrøret JCT har til og byne med så senere kjøpe Ajden grenrør. Heh, er kinaturbo jeg har nå :P men holder vel med 3" dp eller burde jeg gå opp i 3,5"?

AndreasO
19/03/11, 13:22
http://forum.vccn.no/showthread.php?p=272297#post272297

Ellers, så fungerer en A-kam, men ikke optimalt.

Mye betalte du for portinga?

Batland
19/03/11, 13:23
Tenkte og kjøpe det grenrøret JCT har til og byne med så senere kjøpe Ajden grenrør. Heh, er kinaturbo jeg har nå :P men holder vel med 3" dp eller burde jeg gå opp i 3,5"?
Akkurat.
3" holder lenge.

Joakim-G_R
20/03/11, 08:09
Mye betalte du for portinga?

Altfor mye. :)

Du burde dog selge kinaturboen og gå for noe annet. Har nå vært borti 3 kinaturboer, ene raste etter hva da, 150-200 mil? andre er på god vei til å rase, og gått kanskje det samme. Axialglepp som ikke ligner grisen. :)

Den første som raste, dro mest sannsynlig med seg blokka også. (manglet deler av impelleren..)

AndreasO
20/03/11, 15:08
Altfor mye. :)

Du burde dog selge kinaturboen og gå for noe annet. Har nå vært borti 3 kinaturboer, ene raste etter hva da, 150-200 mil? andre er på god vei til å rase, og gått kanskje det samme. Axialglepp som ikke ligner grisen. :)

Den første som raste, dro mest sannsynlig med seg blokka også. (manglet deler av impelleren..)

trur den ene 531 toppen er jobba noe med , siden det står stempla inn " II R " :)
Hva slags turbo annbefaler du til ca 300 -350 ?

Joakim-G_R
20/03/11, 21:26
Jeg er ingen utpreget turboguru, så den ballen lar jeg noen andre ta. :)

J_R_M
22/03/11, 10:50
Holset hx35? Billig og bra :) Lastebilturbo, så
snurrer mange mil :)

Edit:
Den klarer mellom 400-500.
Ikke gunstig å ha for stor turbo heller :)

Joakim-G_R
22/03/11, 18:29
Jeg ville holdt meg unna lastebilturboer.

AndreasO
22/03/11, 18:42
den blir for stor,har ikke tenkt at jeg skal opp i 3500rpm før enn jeg får ladetrykk :)

J_R_M
29/03/11, 19:04
den blir for stor,har ikke tenkt at jeg skal opp i 3500rpm før enn jeg får ladetrykk :)

Tidlig ladetrykk er ikke så bra det heller :) Mer skadelig for motoren med tidlig ladetrykk(Liten turbo) Enn med en større turbo (Seint ladetrykk)

Blir større trykk i veivhuset med tidlig ladetrykk :) Sjekk veivhusventilasjon :)

Devils
30/03/11, 11:52
er fult mulig og ta ut over 300hk med forgassera,

vart bygga en ascona b med volvo b230at dobble trykktetta(webbera) forgassera stor turbo, msd tening,porta topp huska ikke ka kammen, en kompis eie denne bilen nu og har benkpapiran fra det motoroppsette.

Den bremsa 315,7hk og 467 nm på hjula 365 i motor med forgassere

AndreasO
30/03/11, 15:18
Tidlig ladetrykk er ikke så bra det heller :) Mer skadelig for motoren med tidlig ladetrykk(Liten turbo) Enn med en større turbo (Seint ladetrykk)

Blir større trykk i veivhuset med tidlig ladetrykk :) Sjekk veivhusventilasjon :)

Med tanke på baktrykk?
Går jo ann og finne den rette turboen for oppsettet du kjører med og ikke en 13c eller noe når du skal opp i ca. 300 hk :)

Joakim-G_R
30/03/11, 16:55
Tidlig ladetrykk er ikke så bra det heller :) Mer skadelig for motoren med tidlig ladetrykk(Liten turbo) Enn med en større turbo (Seint ladetrykk)

Blir større trykk i veivhuset med tidlig ladetrykk :) Sjekk veivhusventilasjon :)

Sjekk stempelringene dine da isåfall. Om det er ladetrykket du tenker på.

En turbo som lader tidlig må ikke ha et fingerbøll av en eksosdel, om man legger litt penger i turboen og ikke må holde seg til gamle oljete turboer fra utslitte orginalbiler.