PDA

Vis full versjon : Ulyd fra bakaksling, hjelp!



CaRBoNE
24/08/10, 20:14
Heisann!. lurte på om noen kunne hjelpe meg med denne.Har skiftet bakaksling kommer en slags ulyd som er ganske så høy når eg svinger og kjører i lav fart(10-20km\t) uansett venstre\høgre.

Men så snart det er litt fart (over 30 km\t) da kommer ingen lyd.

Lyden er en slags "ule-lyd" og volumet på ulelyden varierer alt etter som hvordan dekket roterer osv.

Har hatt bilen på løftebokk og rotert hjulene og ingen lyd kommer da. virker som om hjulene må ha noe vekt.

Har liten tro på at det er hjullager. noen som har vært borti dette før? :(:(

CaRBoNE
25/08/10, 15:09
ingen som kan dette?

ChrML
25/08/10, 15:14
Kan være noe inni selve differensialen som lager lyd hvis det skjer kun når det er større hastighetsforskjell mellom hjula. Altså i svinger i lav hastighet.

CaRBoNE
25/08/10, 15:16
ja det kan vær.. skjer kuin i meget lav hastigheit. eller om eg skal kjøre drage på ut av eit kryss. så forsvinner lyden med en gang eg har kommet over 30km\t ca:). syns det heile virker rart

gaupe
25/08/10, 15:22
Sikker på at akslingen var i orden før du monterte? Du kan nok få slike lydar om du har forskjellig pinjongvinkel, og forskjellig slitasje på momentstagforingar også. Skal ikkje så mykje skeivheiter til før du får ulelyd.

CaRBoNE
25/08/10, 17:44
Akslingen var vel og merke fra ein Turbo. og var fra automatgir. og eg har manuell.. men meiner med pinjong vinkel? :) momentstagforingar?

gaupe
25/08/10, 18:57
Akslingen var vel og merke fra ein Turbo. og var fra automatgir. og eg har manuell.. men meiner med pinjong vinkel? :) momentstagforingar?

Turbo har 1031-aksling, ofte med sperre, men ingen problem å bruke den. Pinjongen er drevet som går mot mellomakslingen, vinkelen på denne blir bestemt av momentstaga. Momentstaga er dei staga som går frå karosseri til øvre feste på bakakslingen, lurer på om dei også blir kalla reaksjonsstag. Når foringane på desse og foringane på bærebrua under blir slitne, kan desse kome ut av posisjon. Så kan du få ein ulelyd, spesielt ved pådrag.

No tenkte eg på 200-serien, 7/9-har jo den trekantinnfestinga, men det er jo foringar der også.

jan_m
26/08/10, 23:48
på 700 er det et stort stag med foringer på høyre side fra aksel til gulv er det mye jobb og bytte disse? unskyld til tråd starter men har nogen lunde samme promblem, og så ikke vitsen med og starte en nesten lik tråd;)

Frigstad Racing
27/08/10, 00:18
CaRBoNE: Hva slags innmat har du i akslingen?

jan m: Bare å løsne stagene fra akselen og skru av hele "ramma" med momentstagene på (2 bolter foran og 2 oppe bak) Så presse ut de gamle foringene og presse inn nye.
Stram momentstagene med 140Nm når du skrur de til.

ChrML
27/08/10, 05:28
på 700 er det et stort stag med foringer på høyre side fra aksel til gulv er det mye jobb og bytte disse? unskyld til tråd starter men har nogen lunde samme promblem, og så ikke vitsen med og starte en nesten lik tråd;)
Det er sikkert panhardstaget du mener? Det som går på tvers av bilen mellom bakaksel og karrosseri. Da er det samme prosedyre som han over sier, bare at de ikke skal strammes 140NM. Mener de skal ha 70 eller 80NM.

CaRBoNE
30/08/10, 15:30
Frigstad: er jammen ikkje sikker.. vet bare at akslingen stammer fra 740turbo 87mod.. og bilen har automat.. er en ganske irriterende lyd. during som høres i hele bilen.. i overnevnte fart osv:)..

momentstagene brukte eg dei som sto på "nye" akslingen.. husket eg strammet dei med handemakt opp til gulvet eller ka eg skal sei:)..

ingen som har hatt samme problemet?

CaRBoNE
30/08/10, 15:50
bump!