PDA

Vis full versjon : Vinterdekk til S60



Hofsoe
24/08/10, 18:42
Jeg skal ha meg 4 nye vinterdekk i høst men er litt usikker på hva jeg skal kjøpe. Burde jeg gå for piggfritt eller pigger? Jeg bor i Bergensområdet og kjører en del utenfor Bergen også. Planen var å kjøpe piggfritt i år for å slippe den jævla piggdekkavgiften.

Men bilen min har ikke vært så knall god på vinterføre med piggdekk så tviler jo også litt på om den blir så mye bedre uten pigger.

Noen som har erfaringer på hva de vil anbefale, med eller uten? Hvilket merke evt?
Tror det er 195/55/16 jeg skal ha.

Bilen det er snakk om er en 2001 2.0T S60.

HansM
24/08/10, 19:34
Jeg skal ha meg 4 nye vinterdekk i høst men er litt usikker på hva jeg skal kjøpe. Burde jeg gå for piggfritt eller pigger? Jeg bor i Bergensområdet og kjører en del utenfor Bergen også. Planen var å kjøpe piggfritt i år for å slippe den jævla piggdekkavgiften.

Men bilen min har ikke vært så knall god på vinterføre med piggdekk så tviler jo også litt på om den blir så mye bedre uten pigger.

Noen som har erfaringer på hva de vil anbefale, med eller uten? Hvilket merke evt?
Tror det er 195/55/16 jeg skal ha.

Bilen det er snakk om er en 2001 2.0T S60.

Vanlig dim i 16" på disse er vel 205/55R16.

Har kjørt med 205/55R16 på en Volvo V70 2,0LT 2006mod gjennom en vinter og funka knall med Nokian Hakka R (Piggfritt) Dratt seg frem selv på godt isete og godt snødekte veier. Piggene er jo vekk og ligger i grøftekanten når man trenger dem når man kjører på asfalt(salt) gjennom vintern.

Da har kjøringa gått i Oslo for det meste. Samt over Valdresflya og Gudbrandsdalens sidedaler.

Hofsoe
24/08/10, 20:17
Ja, kan kanskje stemme det. Husket ikke helt dimmensjonen på dekkene.
Kjører jo ganske mye i slafs og faenskap da de ikke greier å brøyte før de salter her, så er jo ofte slik føre jeg kjører på, ellers er det jo Bergen kjent for MYE regn også om vinteren.

HansM
24/08/10, 21:23
Ja, kan kanskje stemme det. Husket ikke helt dimmensjonen på dekkene.
Kjører jo ganske mye i slafs og faenskap da de ikke greier å brøyte før de salter her, så er jo ofte slik føre jeg kjører på, ellers er det jo Bergen kjent for MYE regn også om vinteren.

Er som i Oslo det med saltet. Gjerne salte bare om det er meldt snø på værmeldinga selv om det ikke kommer noe...

Ville nok valgt piggfritt uten tvil i ditt tilfelle. Men av de store kjente merkene.

Hofsoe
24/08/10, 21:31
Ok. Takk for innspill :-) Får fundere litt til tror jeg. Satser på å høre litt flere tips og anbefalinger å sammenligne meg.

mcnugget
24/08/10, 21:54
Eg har også gode erfaringer med hakka r :) må tenke på at bilen blir meir behagelig å kjøre med tanke på dekkstøy når en går for piggfritt av litt kvalitet.. :)

todleif
25/08/10, 08:51
Eg kjøpte meg ein S60 ifjor haust.
På den var det litt slitte Michelin x-ice piggfritt. (2stk med mønsterdybde på 4mm og 2 stk på 5mm)
Det fungerte kjempebra og eg måtte provosere litt for å teste om antiskrensen fungerte. (måtte jo sjekke korleis den reagerer so eg er klar ved ein nødsituasjon)

Blir nye piggfrie dekk iår.
Har ikkje bestemt meg enno, men det kan fort bli Nokian Hakka R

gaupe
25/08/10, 10:33
Er som i Oslo det med saltet. Gjerne salte bare om det er meldt snø på værmeldinga selv om det ikke kommer noe...

Ville nok valgt piggfritt uten tvil i ditt tilfelle. Men av de store kjente merkene.

Nei, det er stor forskjell på Oslo-føret og vestlandsføret på vinteren. På vestlandet, nær kysten, er det mildare og meir vatn i blandinga, og den er vanskeleg å kome seg gjennom. I Oslo møter ein oftare salt-slapset, som også er vanskeleg å få feste i.

Dag Thomas
25/08/10, 11:06
Litt of topic, men noen som har kjøpt vinterdekk hos dekkonline.com.

Ser det er meget rimelig.

mcnugget
25/08/10, 11:14
Litt of topic, men noen som har kjøpt vinterdekk hos dekkonline.com.

Ser det er meget rimelig.

Bare å passe på at det er nordiske dekk(altså beregna for nordiske forhold) så er det akkurat det samme som å kjøpe en anna plass, berre at det kjem heim på døra og er ikkje pålagt på felg.. :) har gode erfaringer med dekkonline.. :)

Dag Thomas
25/08/10, 11:23
Bare å passe på at det er nordiske dekk(altså beregna for nordiske forhold) så er det akkurat det samme som å kjøpe en anna plass, berre at det kjem heim på døra og er ikkje pålagt på felg.. :) har gode erfaringer med dekkonline.. :)

Er det såkalte Q merka dekk?

hgnubel
25/08/10, 11:32
Jeg skal ha meg 4 nye vinterdekk i høst men er litt usikker på hva jeg skal kjøpe. Burde jeg gå for piggfritt eller pigger? Jeg bor i Bergensområdet og kjører en del utenfor Bergen også. Planen var å kjøpe piggfritt i år for å slippe den jævla piggdekkavgiften.

Men bilen min har ikke vært så knall god på vinterføre med piggdekk så tviler jo også litt på om den blir så mye bedre uten pigger.

Noen som har erfaringer på hva de vil anbefale, med eller uten? Hvilket merke evt?
Tror det er 195/55/16 jeg skal ha.

Bilen det er snakk om er en 2001 2.0T S60.

Ville aldri hatt piggdekk her i Bergen. De 2-3 dagene i året hvor det kan være nødvendig klarer ihvertfall jeg å enten la bilen stå eller kjøre etter forholdene :)

Har kjørt på Michelin X-Ice/X-Ice2 i et par år, og det eneste jeg har å utsette på dem er at jeg ofte tar igjen bilene foran når føret blir ille. Kjørt mye på snøsørpe og våt is i og rundt Bergen og Stavanger, mellom de to byene, og Stavanger-Sirdal som kan ha ganske sleipt føre på vinteren... Kommer til å kjøpe det igjen :)

Edit: Her er også et tips hvis du er redd for å kjøre deg fast uten piggdekk: http://butikk.naf.no/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=732495111&pf_id=NO-528280&dept_id=NO-68 Greit å ha i bilen.

todleif
25/08/10, 11:35
Er det såkalte Q merka dekk?

Trenger vel ikkje å væra Q merka.
Du får lese dekktester f.eks. Motor har. Det er nordiske dekk.
Dekkonline er dårlige på nordiske dekk. Er som oftest kontinentale vinterdekk dei har. (iallefall i 205/55-16 som eg skal ha)

hgnubel
25/08/10, 11:47
Er det såkalte Q merka dekk?

Det der er vel fartsmerkingen?

Problemet med å handle vinterdekk fra utlandet (som dekkonline) generelt er at "vinterdekk" er et helt annet konsept de aller fleste andre steder i verden. Du kan finne "vinterdekk" der som får gode resultater i tester i sitt marked, men som vil være fryktelig mye dårligere her hjemme enn dekk som er beregnet for nordiske forhold.

Mulig jeg har oversett noe, men jeg synes det er litt vanskelig å vite hva som er hva. Hvis jeg ser nøyaktig samme dekk på dekkonline som jeg vet selges og anbefales her i landet så ville jeg kjøpt derfra, ikke ellers tror jeg.

mcnugget
25/08/10, 11:55
Dekkonline skal etter det eg har hørt levere meir nordiske dekk framover... For eitt par år sida hadde dei ikkje nordisk gummiblanding i heile tatt..

Dag Thomas
25/08/10, 12:10
Sendt dekkonline en mail. Se hva jg får som svar. De har både Nokian og Conti dekk der. Disse burde egne seg til Norge...?

Hofsoe
25/08/10, 15:48
Takk for mange svar så langt :-)
Har hørt litt med andre folk også og de anbefaler piggdekk. Ettersom jeg også kjører litt på bygda og greier også.
Men får tenke litt til på det. Ingenting som haster - enda. Men vinteren kommer desverre fortere enn forventet.

mcnugget
25/08/10, 16:05
Eg kjørte kun på bygda omtrent med mine hakka r, å dei fungerte over all forventning kontra pigg som eg var vant til.. men å diskutere kva som er best av pigg eller piggfri hadde vel blitt en evig diskusjon.. :p

HansM
25/08/10, 16:49
Nei, det er stor forskjell på Oslo-føret og vestlandsføret på vinteren. På vestlandet, nær kysten, er det mildare og meir vatn i blandinga, og den er vanskeleg å kome seg gjennom. I Oslo møter ein oftare salt-slapset, som også er vanskeleg å få feste i.

Det har du nok rett i. Men har inntrykk av det er mindre snø i Rogaland og Hordaland langs kysten enn det blir i Sogn & Fjordane og Møre & Romsdal.
Har stort sett min erfaring med vinter på vestlandet fra Nordfjord.

----

Men hva folk føler er best av piggfritt og piggdekk finnes det ingen fasit svar på. Hadde jeg bodd mer i dalstrøka og oppi høyden så hadde jeg nok valgt piggdekk, men ser jo også der at selv dem som bor der fast velger piggfritt også. Piggfritt har jo en enrom utvikling siste årene.

Er det gjort noen tester av piggdekk og piggfritt etterhvert som dem er nedslitt?

locked
25/08/10, 18:54
Du greier deg heilt sikkert fint i Bergen og omegn uten piggdekk. Viss du har anledning til å la bilen stå og ta bussen dei verste dagane. Når det snør bra i Bergen er det ikkje råd å køyre bil der alikavel pga. alle byfolka som er i veien.

Å kjøpe dekk fra dekkonline er ikkje å anbefale. Dei har stort sett berre mellomeuropeiske vinterdekk og det er heilt ubrukeleg her til lands. Dersom du veit eksakt kva dekk du skal ha og dekkonline har er det greit.

Eg har køyrt ned mange sett med vinterdekk og er i alle fall ikkje i tvil. Dyre dekk er MYKJE bedre enn billege dekk. Husk at ein liten bulk i ein annans bil er svært kostbart så bra dekk er ei god forsikring. Sikrar liv og helse og god økonomi. Kvalitetsdekk vare som regel lenger og.

Eg har køyrt Michelin X-ICE med og uten pigg. Svært gode dekk. I sommar kjøpte eg nye vinterdekk til V70'n. Nokian Hakka 7 pigg. Må ha pigg med awd, blir so tøff i trynet men det bremsar like dårlig som fwd... Lykke til!

Dag Thomas
25/08/10, 21:11
Helt enig med Locked at dekk har stor betydning. Men noen mer rotete bransje enn dekkbransjen er vel vanskelig å finne. Priser varierer noe fryktelig.

Jeg fikk forresten en tilbakelding fra Dekkonline at deres dekk er tilpasset Norden.

gaupe
25/08/10, 21:26
Om du skal opp før du er sikker på at det er brøyta, og du bor i strøk, der det er stadig rundt 0 og med nedbør, så hadde eg gått for pigg. For mine forhold, så er piggfritt fint.

Vi kjem nok til å pigge opp ein 240, for dei harde dagane :)

locked
25/08/10, 22:27
Eg budde og jobba i Bergen jan-feb 08 og hadde i alle fall ikkje bruk for piggdekk. Ikkje en dag med snø og det var så mykje salt pga fare for berrfrost at eg hadde gladleg køyrd på sommardekk.

MadAss
26/08/10, 12:11
Vil bare si at jeg har kjørt mine Hakka5 (pigg) i to sesonger, totalt 35000 km. Og to av dekkene holder fint en sesong til. Har mista en eller to pigger, og er fortsatt mye gummi igjen. Har aldri kjørt noen dekk verken sommer eller vinter så langt som disse før. Jeg bytter selv dekk når jeg kommer ned til 5 mm på vinterdekka.

Nick V70N
30/08/10, 13:27
Vanlig dim i 16" på disse er vel 205/55R16.

Har kjørt med 205/55R16 på en Volvo V70 2,0LT 2006mod gjennom en vinter og funka knall med Nokian Hakka R (Piggfritt) Dratt seg frem selv på godt isete og godt snødekte veier. Piggene er jo vekk og ligger i grøftekanten når man trenger dem når man kjører på asfalt(salt) gjennom vintern.

Da har kjøringa gått i Oslo for det meste. Samt over Valdresflya og Gudbrandsdalens sidedaler.

Kjører på samme dekk siden februar 2009. Meget godt fornøyd så langt! Jeg kjøpte disse hos Sharif. Den gang var Sharif klart billigst på 205/55-16.
Betalte 3995,- ferdig lagt på felg og balansert.