PDA

Vis full versjon : Innmat i B230ET ved 250-300hk



Petz
24/08/10, 14:58
Skal overhale motoren i vinter, og da tenkte jeg på å bytte litt diverse deler for å få litt mere power i samme slengen.
Skal i hovedsak bytte turbo og intercooler, samt eksosmanifold og tilsvarende.
Trenger da lit hjelp til å finne ut hvilke dyser osv jeg skal bruke, og litt sånt.

Men hva bør jeg bytte inni motoren? Tenkte på H-råder og nye stempler når jeg først skal overhale motoren. Men må jeg bytte noe mere i motoren for å få det til å holde? Hva mer må jeg bytte med tanke på bensintilførsel osv for
å få den riktig justert med nye og større turbo?

Hadde vært kjekt med innspill og tanker på hva jeg kan trenge, samt tips til hvilken turbo jeg bør anskaffe meg :)

VolvoR-Sport
24/08/10, 15:30
ville gått for 800cc dyser jeg, da har du under 70% duty cycle ved 350hk hvertfall.

ville gått for h-råder minimum, lager og pakninger må også byttes ;)
bosch 044/walbro pumpe under bilen og org tankpumpe bør fungere greit. er også kjekt gå over/bytte bensin slanger i samme slengen, bytt filter!

Petz
24/08/10, 15:37
Ok :)
Hvor får man tak i slike dyser?

Skal kjøpe H-råder, bytte lagre, pakninger og simmeringer. Tenkte også å skaffe nye smidde eller originale stempler (usikker). Bytter også slanger+filter når jeg skal bytte pumpe :)

Men er dette nok til at det skal holde til oppimot 300hk? Er det nok med tanke på holdbarhet å bare bytte til h-råder? Eller bør jeg kjøpe andre/forsterkede deler i motoren?

ChrML
24/08/10, 15:40
Kommer langt med H-råder, ny oljepumpe (original kapasitet) og nye lager overalt. Jeg ville nok tatt stemplene i samme slengen, men originale tåler visst greit med effekt sålenge de ikke får for mye tenningsbank.

VolvoR-Sport
24/08/10, 17:21
det stemmer, har hørt at org ft/fk stempel skal tåle ca 400hk sålenge man unngår tenningsbanken :) jeg kjører med org ft stempel og h-råder i min 242, effekt er ukjent enda...

Petz
24/08/10, 17:53
Oljepumpen, er det nok at det er en ny en med samme kapasitet som org? Trenger ikke noe "sterkere"?
Skal bytte stempel og ringer, men er usikker på om jeg skal gå for smidde, eller nye originale stempel. Hva er prisforskjellen?

Det er som sagt en ET-motor, så er stemplene gode nok der også? så du nevnte bare FT og FK :p

Ang. tenningsbank, hvordan får jeg justert tenningen osv? Skulle sjekke tenninga på bilen i forrige uke, og da leste jeg i haynes-boka at tenningen ikke kan justeres på denne motoren?

ChrML
24/08/10, 18:04
Oljepumpen, er det nok at det er en ny en med samme kapasitet som org? Trenger ikke noe "sterkere"?
Skal bytte stempel og ringer, men er usikker på om jeg skal gå for smidde, eller nye originale stempel. Hva er prisforskjellen?

Det er som sagt en ET-motor, så er stemplene gode nok der også? så du nevnte bare FT og FK :p

Ang. tenningsbank, hvordan får jeg justert tenningen osv? Skulle sjekke tenninga på bilen i forrige uke, og da leste jeg i haynes-boka at tenningen ikke kan justeres på denne motoren?
Holder bra med ny originalpumpe. Noe større kapasitet er ikke nødvendig. Når man først tar opp alt så hører bytte av oljepumpe med.

Stemmer nok at tenningen ikke kan justeres, samme som på FK / FT. Den skal justere seg selv ved hjelp av signal fra bankesensoren.

asdf
24/08/10, 19:14
Stemmer nok at tenningen ikke kan justeres, samme som på FK / FT. Den skal justere seg selv ved hjelp av signal fra bankesensoren.

Motronic-styringa brukt på et-motorer har ingen bankesensor.

Petz
24/08/10, 20:18
Ok, da bytter jeg til ny oljepumpe i samme slengen :)

Er visst motronic jeg har ja, så da kan jo dette med tenningen bli en case?

ChrML
24/08/10, 20:20
Ok, da bytter jeg til ny oljepumpe i samme slengen :)

Er visst motronic jeg har ja, så da kan jo dette med tenningen bli en case?
Vet ikke om det er mye triksing å tilpasse B230ET sprutet til å funke bra med 250-300 hk (har ikke vært så mye borti det). Men jeg ville kanskje vurdert å bygge om til LH 2.4 eller et nyere sprut da det er enklere å ha med å gjøre.

Petz
24/08/10, 20:35
Hvordan blir dette da gjort? Må jeg bytte hele el-nettet?

ChrML
24/08/10, 20:37
Hvordan blir dette da gjort? Må jeg bytte hele el-nettet?
Yep, må det da. Enkleste er å sette inn et LH 2.4 elnett fra 240 da det har separat elnett for motorstyringen. Da trenger man bare å forlenge noen kabler og koble hovedpluggen til nettet inn på ting som pluss, minus, tenningslås, speedometer og sånne ting.

Men mulig noen andre her vet bedre enn meg hva som er enklest og billigst av å trikse til Motronic sprutet eller bygge om.

TurboHansen
24/08/10, 20:46
Bytt til LH 2.4 med en gang, da sparer du deg for mye arbeid, luftmengdemåleren på motronic er noe forbanna drit! Fungerte fint på min 760 før jeg overhalte motoren men etter ble det bare sorgen.

gaupe
24/08/10, 20:54
Om ein likevel skal legge ned innsats i LH 2.4 og sikte på over 300 hk, så bør ein nok heller tenke i retning datasprut, megasquirt kostar ikkje stort.

Petz
24/08/10, 21:04
Tenkte på oppimot 300hk. Men vi får se hva jeg kommer frem til :p
Har dessuten veldig lite lyst å måtte bytte hele el-nettet. Det frister lite for å si det sånn.

Er det ikke noen som vet om jeg kan bruke motronic'en da? Som vet det helt sikkert? Og datasprut, hvor mye arbeid er det? Må bytte el-nettet da også?

GMV
24/08/10, 21:05
800ml dyser er overkill om du ikke har planer om å trimme ytterligere, de rekker til minst 500hk på ei rødblokk. Resultatet blir bare dårligere kjørbarhet og økt forbruk på normal kjøring. Dessuten fungerer det svært dårlig på Motronic/LH 2.2/2.4 da disse er batch, dvs alle dyser åpner samtidig. Skal du ha så store dyser er det ett minimum krav med semisekvensielt, da må du i retningen datasprut.

Ekren
24/08/10, 21:09
Kost på deg datasprut, isteden for og tulle med disse chippene..

bedre kjørbar motor, mere effekt.. mere respons.

Petz
24/08/10, 21:12
Hva anbefaler du da?

Jeg tenkte først og fremst å kjøre med original motorstyring, og el-nett. Egentlig bare å bytte turbo og det andre som er "basic".

Hva anbefaler folket som "basic"?

The Rev
26/08/10, 23:45
Hva anbefaler du da?

Jeg tenkte først og fremst å kjøre med original motorstyring, og el-nett. Egentlig bare å bytte turbo og det andre som er "basic".

Hva anbefaler folket som "basic"?


du bør ihvertfall ha større eksosanlegg, litt større turbo(t3\t4 hybrid kinasak funka knall) og større cooler.
med det so ska du no klara 250.
kan vere greit å ha ein lambda i tillegg, so du har litt kontroll over det som skjer :)

Petz
27/08/10, 07:55
Skal bygge nytt eksosanlegg i helgen, så det går godt :p

Angående lambda, kan jeg bare flytte over en fra en annen bil? Om jeg finner en 740GL med lambda på høggeren, kan jeg bare flytte den over til min bil da?

ArneR
27/08/10, 11:33
Det var nok en bredbåndslambda han mente, diyautotune.com selger innovate LC-1. Enkel og grei sak..

The Rev
27/08/10, 22:44
Det var nok en bredbåndslambda han mente, diyautotune.com selger innovate LC-1. Enkel og grei sak..


var nok det eg meinte ja :)

Petz
04/09/10, 19:44
Men om jeg skal bygge om til datasprut, hva er anbefalt da?
Må jeg bytte hele el-systemet i hele bilen, eller er det nok å bytte det i motorrom osv?

VolvoR-Sport
05/09/10, 20:27
nok å bytte ledningsnett til motor ja.

Petz
07/09/10, 16:39
Ok.
Har noen direktelink til et bra system, til en overkommelig pris?

Forresten, er det ledningsnettet dere kaller motronic, og lh2.2 osv, eller er det motorstyringen?

ChrML
07/09/10, 18:19
Ok.
Har noen direktelink til et bra system, til en overkommelig pris?

Forresten, er det ledningsnettet dere kaller motronic, og lh2.2 osv, eller er det motorstyringen?
Det stemmer.

VolvoR-Sport
07/09/10, 18:56
motorstyring det.

Petz
07/09/10, 19:49
Aight :)

Men hvor kan man få kjøpt datasprut? Og hvor/hvordan får man mappet det?